2021-09-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag drog lite för hastiga slutsatser i början av dagen så ta mig inte på orden i första inläggen.
Det är enbart hål #1 som visas i filmklippet som SR lagt ut och i den oklippta sekvensen syns även lasbilen/trailern så angående lasbilen/trailern som syns inne på bildäck har jag ändrat mig från uppfattningen att den syns i hål #2. Det är genom hål #1 som HK 2021 filmat lastbilen.

I övrigt får du återkomma när du läst ikapp...

Det är intressant att både du, jag och tydligen andra antagit att bil-bilden härstammar från hål #2. På något sätt hade jag fått för mig att hål #2 är det större hålet.
Citera
2021-09-27, 23:38
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hålet kan med stor säkerhet vara en lastbil/trailer med full last i, som slagit hål på skrovet då Estonia tippade. En lastbil kan luta mycket i sidled men när tyngdpunkten blir för stor, så faller den med väldigt tyngd. Jag tror inte alls att en fartygssida håller för en lastbil som faller in i sidan inifrån.

Hahaha, den var bra. Eller vänta nu, var du verkligen seriös med ditt inlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det finns 3 stycken oberoende utredningar som alla visar att Estonia kunde sjunka så snabbt utan hål under vattenlinjen.

Det fysiskt omöjligt för en passagerarfärja att sjunka så snabbt som Estonia gjorde, om det inte finns en skada under vattenlinjen.

Här har du tre exempel på liknande färjor som flöt i dygn innan de slutligen sjönk, och det är så här vi borde ha sett Estonia under morgonen om det var en vanlig förlisning:

https://static-cdn.sr.se/images/1602/2657962_1200_675.gif

https://static01.nyt.com/images/2019/06/05/world/00sewol-accountability-top/merlin_155953851_e5140f42-fdff-4a0e-8dc1-a9a0126d54ec-articleLarge.jpg?quality=75&auto=webp&disable=upsc ale

https://www.marineinsight.com/wp-content/uploads/2012/01/MS-Le-Joola.jpg

Frågor på det?

Förresten säg till din chef hos Försvaret att omplacera dig, eftersom du är riktigt dålig på ditt jobb som desinformatör. Detta var pinsamt att läsa.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-09-27 kl. 23:49.
Citera
2021-09-27, 23:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChunkYoghurt
Rörande den filmen som SR idag kommit över är det två frågor som är intressanta:

1) Vem har läckt den sekretessbelagda filmen?

2) Varför sker det just nu? Är det för att förekomma något som kommer att uppdagas under den pågående expeditionen ledd av Kurm?
De var väl minst ett halvdussin personer med vid ROV-filmningen i somras, så det finns flera alternativ. En annan möjlighet är att någon på SHK som gjort analysen har skickat den vidare för ett utlåtande, t.ex. om bakterietillväxt. En sak att fundera över är att Arikas, SHKs representant samt Rolf Sörman rimligen bör ha sett allt detta material. Ingen av dem har flaggat för att de tyckte något konstigt dök upp under filmandet.

Men tidpunkten är inte konstig alls, för man sade att analysen skulle vara klar i oktober långt innan Kurms expedition blev känd.
Citera
2021-09-27, 23:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Bra skrivet. Tror dock aldrig vi levandes nu kommer att få veta sanningen. Århundradets skandal skulle sänka förtroendet för myndigheter till afrikanska nivåer.

Är vi inte redan där? Vår regering/stat är nog den korruptaste i hela Europa. UTAN problem.
Citera
2021-09-27, 23:44
Medlem
Sörman har under dagen uttalat sig i SR och där menas det att han bara sett stillbilder på hålet under den expedition han varit med på:

https://sverigesradio.se/artikel/estonia-overlevaren-rolf-tydligt-att-bilderna-visar-omfattande-skador
Citera
2021-09-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernieFlash
Nej, det här håller jag inte med om.
1. Ryska baltiska flottan hade 10 tals relevanta ubåtar (foxtrot, tango) i området.

2. För att åstadkomma en kraft på 500 ton med en 2000 ton tung ubåt behöver accelerationen inte vara mer än 0.3 g. För att trycka in skrovet 1 m motsvarar det en kollision i 4 knop, vilket inte behöver skada ubåten.

3. En ubåt kan segla i 10 knop till st Petersburg för skrotning på mindre än 1 dygn, och av en händelse skrotades en foxtrot i st Petersburg (Leningrad) den 28 sept 1994.

O du kan intyga att den ubåten inte låg i St Petersbug innan den 28??
Sp enligt dig så gick en ubåt i öläge i rätt sp dåligt väder.
Den lyckades pricka in Estonia?
Citera
2021-09-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Hahaha, den var bra. Eller vänta nu, var du verkligen seriös med ditt inlägg?

Det fysiskt omöjligt för en passagerarfärja att sjunka så snabbt som Estonia gjorde, om det inte finns en skada under vattenlinjen.

Här har du tre exempel på liknande färjor som flöt i dygn innan de slutligen sjönk, och detta är hur vi borde ha sett Estonia under morgonen om det var en vanlig förlisning:

https://static-cdn.sr.se/images/1602/2657962_1200_675.gif

https://static01.nyt.com/images/2019/06/05/world/00sewol-accountability-top/merlin_155953851_e5140f42-fdff-4a0e-8dc1-a9a0126d54ec-articleLarge.jpg?quality=75&auto=webp&disable=upsc ale

https://www.marineinsight.com/wp-content/uploads/2012/01/MS-Le-Joola.jpg

Frågor på det?

Förresten säg till din chef hos Försvaret att omplacera dig, eftersom du är riktigt dålig på ditt jobb som desinformatör.

Va faan alla 3 rapporter finns postade här i tråden, dom verkar tämligen välgjorda. Så nä det är inte omöjligt bara för att du vill det.

Ja sen om du missat det så låg Estonia på sidan innan hon slog över helt, så därför är dina jämförelser med andra fartyg som slagit över direkt och sen legat och flutit ganska irrelevanta.
Citera
2021-09-27, 23:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Blanda-bort-korten-strategin. Nice try Prudent.

Du och Barbro har gång efter annan hävdat att hålet genom vilket lasthbilen syns är hål nr 2. Alltså det hål som INTE visades av Evertsson. Nu har vi svart på vitt att lastbilen syns genom hål nr 1. Alltså det håls som visades av Evertsson.

Jävlar vilken pajas du är.
Men det här blir bara konstigare och konstigare.
- Det går inte att se några lastbilar eller något annat på bildäck genom E&As hål #1 som vi fick se i Dplay-dokumentären. Eller hur?
- I ett av hålen vi fick se i somras ser man en lastbil. Om detta är samma hål som E&As hål #1 så har det ju vuxit enormt på bara 2 år.
Varför skulle detta hål i så fall ha något med förlisningen att göra?

Och vi vet med 100% säkerhet att E&A bara visade ett av de två de upptäckte. Utan lastbil.

Du skriver att vi ”har svart på vitt att lastbilen syns genom hål nr. 1”. Vad grundar du det på? Vi diskuterade detta länge i somras, och jag kan inte säga att det är hål #2 med säkerhet, men det var den rimliga slutsatsen eftersom hålet var uppfläkt längs en horisontell spricka vilket stämde med E&As beskrivning av hål #2. Den 4 m långa vertikala sprickan syns inte heller på filmen från i somras. Men du som vet bättre kan säkert förklara.
-
Citera
2021-09-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Nej du får ge dig. HÅlet fanns innan färjan sjunk, det förklarar varför det gick så fort.

Ryssarna smällde av en bomb som låg kloss an skrovet, samt närmare vattnet än närliggande skott. Därav är skottet innanför fläkt åt ett håll medan hålet uppfläkt utåt.

Du har argumenterat spaltmeter för mig hur dörrarna var öppna och vattnet strömma in genom dessa. Nu hittar man dörrarna stängda, vilket gör att det är omöjligt att få den effekt som krävs för att hålet skall uppkommit senare. Känn dig överbevisad, samt känn dig löjlig för att argumenterat emot ganska självklara saker.

Hålet fyllde upp under däck först, därefter blev färjan tung och vatten spruta ut på däck. Det passar perfekt med alla vittnesmål och alla kalkyler som säger att det måste varit ett hål innan.

Ja det stämmer att 2 dörrar var stängda? 2 utav hur många då?
Citera
2021-09-27, 23:54
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Är vi inte redan där? Vår regering/stat är nog den korruptaste i hela Europa. UTAN problem.
Fel.
Citera
2021-09-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skavle
Hur laddar man hem det då?🤷‍♂️

Det var nån plug-in man måste installera för att kunna visa de digitaliserade dokumenten, men hittar inte nu... Lägg ett PM om du är intresserad av lastmanifestet, men det är nog inte någon särdeles intressant läsning.
Citera
2021-09-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Det är intressant att både du, jag och tydligen andra antagit att bil-bilden härstammar från hål #2. På något sätt hade jag fått för mig att hål #2 är det större hålet.
HK 2021 säger att hål #2 två är större, men det kan ju vara en tolkningsfråga beroende på om man avser längd, bredd eller area.

Angående lastbilen tror jag slutsatsen att den syns i hål #2 delvis kom ur i vilken ordning bilder och filmer publicerades av HK 2021 plus det faktum att E&A inte sa något om att det var fri sikt in på bildäck i hål #1 (tror jag)

Är du också nu inne på att vi placerat lastbilsbilden i fel hål? ( no pun intended)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in