2021-09-25, 23:11
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Tesla kommer inte med nya framsteg framöver då tror du? Som kommer att generera ytterligare intresse som leder till ökad värdering och vidare spinner karusellen..Men nu när allt är "prisat" alltså inbakat i det höga priset av Teslas aktie..och nu ska de inte kunna nå nya höga höjder då?
Känns som Tesla kommer med mer i framtiden. De är ju så innovativa och spännande det är därför jag blir så sugen. Priset är väldigt saftigt dock..

Borde man istället se mot en lägre värderad Tesla konkurrent då om elbilar är vad jag tror på tycker du? Har nämligen funderat på Lucid Motors.

VW Group är en lägre värderad Tesla konkurrent. I Sverige i år har VW Group sålt över 3x fler rena elbilar än Tesla. VW Group behöver inte vara en bra investering, men Teslaaktien är en tickande bomb.

Ang Lucid Motors - idag värderas Lucid Motors till 66,6% av BMW Group. Jag anser att det är sjukt. Lucid Motors är inte ens en tiondel av vad BMW Group är, oavsett hur man än vrider och vänder på det.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-25 kl. 23:20.
Citera
2021-09-25, 23:12
Medlem
Citat:
Tesla kommer inte med nya framsteg framöver då tror du? Som kommer att generera ytterligare intresse som leder till ökad värdering och vidare spinner karusellen..Men nu när allt är "prisat" alltså inbakat i det höga priset av Teslas aktie..och nu ska de inte kunna nå nya höga höjder då?
Känns som Tesla kommer med mer i framtiden. De är ju så innovativa och spännande det är därför jag blir så sugen. Priset är väldigt saftigt dock..

Borde man istället se mot en lägre värderad Tesla konkurrent då om elbilar är vad jag tror på tycker du? Har nämligen funderat på Lucid Motors.
Tesla har inte ens levererat tidigare nyheter som kursen redan gått upp på, så kanske ska börja i den änden (börja leverera..).

Volkswagen känns som, rent spontant, en mer vettig investering om man vill satsa på elbilar.

Personligen förstår jag inte hypen, elmotor eller fossilmotor, det är fortfarande en bil i vilket fall som helst.
Citera
2021-09-25, 23:17
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Mm ser din poäng. Teslas försprång kan eventuellt minska med tiden.
Har redan börjat se mig lite omkring efter lovande konkurrenter till Tesla faktiskt.

Visst, det finns några fördelar. Lite bättre laddnätverk, lite lägre förbrukning kWh/km osv.

Men lejonparten av Teslas så kallade försprång ligger i förhoppningar att Tesla kommer dominera inom robotaxi, batteriteknologi, FSD, energilagring osv. Det är väldigt osannolikt att dessa förhoppningar kommer bli verklighet. Förr eller senare kommer det vara uppenbart även för Tesla sekten.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-25 kl. 23:19.
Citera
2021-09-25, 23:26
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Personligen förstår jag inte hypen, elmotor eller fossilmotor, det är fortfarande en bil i vilket fall som helst.
Teslas grundare Martin Eberhard och Marc Tarpenning (notera att Elon Musk är ej med) har ett bra case för elbilar. Martin och Marc snubblade in på elbilstillverkning av en slump när en av grundarna ville bygga en "custom" bil för sig själv. Tanken var att börja från noll och välja även motortyp (bensin, diesel, naturgas, el, hybrid, mm). Deras beräkningar visade att elbilar är i grunden helt överlägsna andra motortyper.

Elbilar har: mindre servicebehov, högre motoreffektivitet, mindre slitage över tid, bättre acceleration, lägre tyngdpunkt, billigare drift, mer utvecklingspotential, osv.
Bensin och dieselbilar kommer ha sina dagar räknade när elbilar kommer ner i pris.
Citera
2021-09-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
VW Group är en lägre värderad Tesla konkurrent. I Sverige i år har VW Group sålt över 3x fler rena elbilar än Tesla. VW Group behöver inte vara en bra investering, men Teslaaktien är en tickande bomb.

Ang Lucid Motors - idag värderas Lucid Motors till 66,6% av BMW Group. Jag anser att det är sjukt. Lucid Motors är inte ens en tiondel av vad BMW Group är, oavsett hur man än vrider och vänder på det.

Ok ska kika på VW. Dock gillar jag inte det här med Volkswagen Gate rättegången.
Lucid är för närvarande i en spännande fas. Ska börja sin försäljning i år eller nästa år minns inte vilket. Kan ju gå jättebra vem vet. Ska hålla ögonen på Lucid iallafall. Köper förmodligen ett par aktier.

Citat:
Tesla har inte ens levererat tidigare nyheter som kursen redan gått upp på, så kanske ska börja i den änden (börja leverera..).

Volkswagen känns som, rent spontant, en mer vettig investering om man vill satsa på elbilar.

Fossilfritt tror jag är framtiden. Bilar lär inte försvinna men blir miljövänligare alternativ än fossildrivna fordon på lång sikt är jag övertygad om. Känns som att Tesla är här för att stanna även om marknaden blir fylld av konkurrenter. Tesla är ett starkt namn. Men ja, helt klart behöver de visa att deras ord betyder något och leverera utlovade resultat håller helt med. Ska som sagt kolla in VW men jag ogillar att företaget är inblandat i en rättsskandal för tillfället.
Citera
2021-09-25, 23:38
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Känns som att Tesla är här för att stanna även om marknaden blir fylld av konkurrenter.
Absolut. Inte bara stanna, utan sannolikt också växa, utvecklas och vara en av dem som driver den teknologiska utvecklingen. Aktiens enorma premievärdering lär dock inte vara här för att stanna. Kan gå lite hur som helst under kortare perspektiv (säg under 2 år), men i längre perspektiv (3 år och längre) finns det ingen chans att Tesla värderas som den gör idag. Inte Lucid heller.

Citat:
Ska som sagt kolla in VW men jag ogillar att företaget är inblandat i en rättsskandal för tillfället.

Dieselgate som var över redan 2017/2018?
Eller något annat?
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-25 kl. 23:42.
Citera
2021-09-25, 23:47
Medlem
Citat:
Eller något annat?

Ja den, precis!
Men över 2018 vad menar du? Jag såg senast för en vecka sedan på tv ett nyhetsreportage med en svensk reporter i Tyskland(?) tror jag det var, som rapporterade om Dieselgate rättegången Så det är väl inte över? Dessutom är det väl talande om VW att fula sig på detta vis. Jag ogillar sånt, lite tveksam att investera i ett företag som visat sig tycka om sifferfiffel. Sen att de kan visa sig vara en god investering är en annan femma, kan de mycket väl vara.
Citera
2021-09-25, 23:51
Medlem
Citat:
Absolut. Inte bara stanna, utan sannolikt också växa, utvecklas och vara en av dem som driver den teknologiska utvecklingen. Aktiens enorma premievärdering lär dock inte vara här för att stanna. Kan gå lite hur som helst under kortare perspektiv (säg under 2 år), men i längre perspektiv (3 år och längre) finns det ingen chans att Tesla värderas som den gör idag. Inte Lucid heller.

Eller något annat?

Detta reportage jag menar. Det verkar långt ifrån över. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/det-har-ar-volkswagens-dieselgate-pa-60-sekunder
Citera
2021-09-26, 00:32
Medlem
Citat:
Teslas grundare Martin Eberhard och Marc Tarpenning (notera att Elon Musk är ej med) har ett bra case för elbilar. Martin och Marc snubblade in på elbilstillverkning av en slump när en av grundarna ville bygga en "custom" bil för sig själv. Tanken var att börja från noll och välja även motortyp (bensin, diesel, naturgas, el, hybrid, mm). Deras beräkningar visade att elbilar är i grunden helt överlägsna andra motortyper.

Elbilar har: mindre servicebehov, högre motoreffektivitet, mindre slitage över tid, bättre acceleration, lägre tyngdpunkt, billigare drift, mer utvecklingspotential, osv.
Bensin och dieselbilar kommer ha sina dagar räknade när elbilar kommer ner i pris.
Det ifrågasätter jag inte, men ur ett börsvärdesperspektiv, varför ska en biltillverkare värderas högre för att dom ersätter fossilmotorn med en elmotor? Varför ska ens Volkswagen gå upp nämnvärt i framtiden, såvida dom inte gör större vinst på elbilar i framtiden än sina fossildrivna idag..
Citera
2021-09-26, 00:39
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Detta reportage jag menar. Det verkar långt ifrån över. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/det-har-ar-volkswagens-dieselgate-pa-60-sekunder
Jag ser inga problem med det (längre).
Volkswagen har redan tagit ordentliga smällar för Dieselgate.

För lite perspektiv:
  • As of 1 June 2020, the scandal had cost VW 33,3 billion USD in fines, penalties, financial settlements and buyback costs.
  • Volvo är sålt till Geely. Priset Geely betalar är 1,8 miljarder USD. (2010)

Citat:
Det ifrågasätter jag inte, men ur ett börsvärdesperspektiv, varför ska en biltillverkare värderas högre för att dom ersätter fossilmotorn med en elmotor? Varför ska ens Volkswagen gå upp nämnvärt i framtiden, såvida dom inte gör större vinst på elbilar i framtiden än sina fossildrivna idag..

Jaha. Ja, exakt.
Det är en bidragande orsak till att jag börjar bygga en kort position i Tesla.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-26 kl. 00:41.
Citera
2021-09-26, 01:04
Medlem
Citat:
Jag ser inga problem med det (längre).
Volkswagen har redan tagit ordentliga smällar för Dieselgate.

För lite perspektiv:
  • As of 1 June 2020, the scandal had cost VW 33,3 billion USD in fines, penalties, financial settlements and buyback costs.
  • Volvo är sålt till Geely. Priset Geely betalar är 1,8 miljarder USD. (2010)

Jaha. Ja, exakt.
Det är en bidragande orsak till att jag börjar bygga en kort position i Tesla.

Ekonomiska smällar som nu betalats är såklart en bra början och faktor att räkna in men jag tänker också på hur VW rykte skadats av detta. Böter kan ju betalas men ett skadat rykte är desto svårare att reparera. Jag ogillar deras fula spel. Och finns det en person som tycker så finns det garanterat fler vill jag lova. VW överlever väl förstås. Men oskadda? Nej, tror jag inte. Ryktet är inte vad det var.
Och, jag missförstod kanske, trodde du var i motstånd till köp av Teslas aktie nu blir jag förvirrad. Kort position i Tesla, vill du förklara för en lekman vad det innebär är du hygglig?
Senast redigerad av narniafinnsinte 2021-09-26 kl. 01:07.
Citera
2021-09-26, 01:11
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Och, jag missförstod kanske, trodde du var i motstånd till köp av Teslas aktie nu blir jag förvirrad. Kort position i Tesla, vill du förklara för en lekman vad det innebär är du hygglig?

Förenklat: jag får positiv avkastning om att Teslaaktiens kurs faller och negativ avkastning om aktiekursen stiger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in