Citat:
Polisen skall ju inte bevisa att det INTE har begåtts något brott, utan polisen skall hitta bevis för att det HAR begåtts ett brott.
Förklara VAD för VEM ?
Sen har polisen förmedlat detta till media och till anhöriga.
Att sen dom anhöriga har svårt att acceptera ett självmord har jag full förståelse för, och att dom har 1000 frågor om hur detta kunde hända har jag också full förståelse för, men det är inte polisens uppgift att "trösta" anhöriga efter ett självmord, utan det finns präster, MIND eller kanske vården som tar hand om den biten.
Du tror inte att polisen har annat att göra än att informera allmänheten om att brott INTE har begåtts.
Eftersom det utförs ca 1.300 självmord/år så skulle polisen i så fall behöva gå ut mellan 2 - 4 gånger per dag och informera allmänheten om att ett brott INTE har begåtts.
Förklara VAD för VEM ?
Sen har polisen förmedlat detta till media och till anhöriga.
Att sen dom anhöriga har svårt att acceptera ett självmord har jag full förståelse för, och att dom har 1000 frågor om hur detta kunde hända har jag också full förståelse för, men det är inte polisens uppgift att "trösta" anhöriga efter ett självmord, utan det finns präster, MIND eller kanske vården som tar hand om den biten.
Du tror inte att polisen har annat att göra än att informera allmänheten om att brott INTE har begåtts.
Eftersom det utförs ca 1.300 självmord/år så skulle polisen i så fall behöva gå ut mellan 2 - 4 gånger per dag och informera allmänheten om att ett brott INTE har begåtts.
Jag får huvudvärk, när jag försöker förstå skillnaden mellan huruvida polisens uppgift är att bevisa att brott har inträffat eller ej inträffat.
Men visst är det en skillnad. Den påminner om hur domstolarna brukar arbeta när de dömer den tilltalade som skyldig eller ej beroende på bevisningen.
Låt oss för stunden ignorera hur polisen arbetar, i DAs fall vad är enklare att förstå, bevisa att brott har inträffat eller inte?
Intressant inlägg, värt att fundera över.
Jag har ytterligare en fråga men den får jag ställa vid ett annat tillfälle.
Annars är det väldigt bra sammanfattat.