2021-09-24, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Obduktion görs i sådana här fall och det kan oftast ge svar på många frågor

Absolut. Jag utgår från att DA s dödsbo, dvs hans två föräldrar, fått ta del av obduktionsrapporten.
Eftersom polisen inte misstänker brott så är det ju inget polisen behöver hålla på av utredningsskäl. Den är alltså fri att lämna till föräldrarna. Du som har kontakter kanske kan få en titt på den.
Citera
2021-09-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Okej.
Och det kan nog alla räkna ut att just det svaret kommer man inte att kunna få.
Efter så lång tid ute i väder o vind, och med alla insekter o djur så är det omöjligt att
fastställa ett dödsdatum.
Med största sannolikhet så vågar jag nästan lova att precis detta har polisen förmedlat till föräldrarna.
Sen så förstår jag att det kan vara svårt som förälder att acceptera det och 1000 andra saker man undrar över.

Vad undrar den här vännen i andra och tredje hand då? för ditt svar antyder på att det finns fler....

Om föräldrarna redan fått ett svar så tror inte jag iatt de skulle ställa den frågan
Varför skulle dom det?
Visst kan det vara svårt att faställa beroendes hur kroppen såg ut men det har kunnat få fram mycket uppgifter med den kunskap som finns inom området idag
Av svåra fall tidigare har det framkommit mycket som man inte ens trott vara möjligt
Anhöriga har såklart många frågor de skulle vilja ha svar på men den här namninsamlingen är för att få info om vad obducenter har antecknat ang dödsdatum
Och varför pomisen inte svarar på frågan
Senast redigerad av Anedin 2021-09-24 kl. 18:16.
Citera
2021-09-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det finns givetvis en rättsordning för hur det ska hanteras, vilket vi får utgå från har skett.
Det betyder inte att varje svensk medborgare måste vara övertygade om att polisens slutsats är rätt och polisen behöver inte förklara om och om igen för alla som frågar.

Om och om igen?
Vad menar du?
Vad vet du om vad för info anhöriga har fått och inte fått?
Citera
2021-09-24, 19:29
Medlem
Citat:
Absolut. Jag utgår från att DA s dödsbo, dvs hans två föräldrar, fått ta del av obduktionsrapporten.
Eftersom polisen inte misstänker brott så är det ju inget polisen behöver hålla på av utredningsskäl. Den är alltså fri att lämna till föräldrarna. Du som har kontakter kanske kan få en titt på den.

Det är obduktionsrapporten som föräldrarna INTE fått ta del av
Därför namninsamlingen

Och begärde polisen en obduktion via rättsmedicin?
Det är polisen som avgör om den avlidna ska undersökas vidare till rättsmedicin
för att bla kunna få fram dödsorsak
Kanske någon annan som vet om det här fallet gick vidare till rättsmedicin?
Senast redigerad av Anedin 2021-09-24 kl. 19:39.
Citera
2021-09-24, 20:46
Medlem
Citat:
Det är obduktionsrapporten som föräldrarna INTE fått ta del av
Därför namninsamlingen

Och begärde polisen en obduktion via rättsmedicin?
Det är polisen som avgör om den avlidna ska undersökas vidare till rättsmedicin
för att bla kunna få fram dödsorsak
Kanske någon annan som vet om det här fallet gick vidare till rättsmedicin?

Jag vågar påstå att att föräldrarna inte skulle få tillgång till obduktionen är lika dumt som att DA skulle springa 5 mil.
Problemet är att dom inte fattar eller vill ta till sig.

Men precis som med 5milaturen så lyckas de få ett antal knepigt folk att ställa upp på detta. T o m folk inom försvaret sägs det. Pinsamt b
Citera
2021-09-24, 22:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Om föräldrarna redan fått ett svar så tror inte jag iatt de skulle ställa den frågan
Varför skulle dom det?
Visst kan det vara svårt att faställa beroendes hur kroppen såg ut men det har kunnat få fram mycket uppgifter med den kunskap som finns inom området idag
Av svåra fall tidigare har det framkommit mycket som man inte ens trott vara möjligt
Anhöriga har såklart många frågor de skulle vilja ha svar på men den här namninsamlingen är för att få info om vad obducenter har antecknat ang dödsdatum
Och varför pomisen inte svarar på frågan

Är det endast dödsdatum föräldrarna undrar över eller vill de även ta del av annat ur obduktionsrapporten? Har polisen sagt varför dom inte svarar eller är dom bara tysta?
Citera
2021-09-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Är det endast dödsdatum föräldrarna undrar över eller vill de även ta del av annat ur obduktionsrapporten? Har polisen sagt varför dom inte svarar eller är dom bara tysta?

Det är i första hand dödsdatum föräldrar vill ha för att kunna skriva in det på sin sons gravsten
Om jag förstått rätt så är polisen tyst och svarar inte på familjens fråga ang detta
Citera
2021-09-25, 17:26
Medlem
Citat:
Jag vågar påstå att att föräldrarna inte skulle få tillgång till obduktionen är lika dumt som att DA skulle springa 5 mil.
Problemet är att dom inte fattar eller vill ta till sig.

Men precis som med 5milaturen så lyckas de få ett antal knepigt folk att ställa upp på detta. T o m folk inom försvaret sägs det. Pinsamt b
Du är mer pinsam som påstår saker du inte vet någonting om
DA hade tidigare sprungit 5 mils lopp och ett datum fr obduktionsrapport på hur de bedömt dödsdatum borde inte vara sekrettessbelagt
Varför skulle det vara det av vilken orsak?
Vi vet inte ens om ärendet gick till rättsmedicin där de har kunskap om att ta reda på mycket med obduktion
Kanske är polis tyst för att de inte har gjort en rättsmedinkoll
Kanske deras bedömmning i tidigt stadie stannade vid självmord och att de inte brydde sig att ta reda på mer?
Svaren vet vi inte
Citera
2021-09-25, 19:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
DA hade tidigare sprungit 5 mils lopp och ett datum fr obduktionsrapport på hur de bedömt dödsdatum borde inte vara sekrettessbelagt
Vi vet inte ens om ärendet gick till rättsmedicin där de har kunskap om att ta reda på mycket med obduktion
Kanske deras bedömmning i tidigt stadie stannade vid självmord och att de inte brydde sig att ta reda på mer?
Svaren vet vi inte

Jag vet tyvärr inte hur man länkar men i Aftonbladet 2 Mars säger polisens presstalesperson Anna Westberg "att vävnadsprover har tagits och svar väntas på DNA-analys.
Hon säger vidare att en rättsmedicinsk undersökning kommer att göras i närtid".
Jag tror man måste lita på polisen i detta fall. Varför skulle man INTE göra en sådan undersökning i ett fall som detta?
Ingen blir hjälpt av att man försöker misstänkliggöra saker.
Låt sorgen ha sin gång.
Citera
2021-09-25, 21:23
Medlem
Citat:
Jodå, jag läser inläggen och jag har följt tråden.

Varför ser du frågan som provocerande ?

Polisen utreder om ett brott har begåtts eller om det är ett självmord.
Och i detta fall så kunde dom relativt snabbt konstatera att inget brott har begåtts, utan Deniz
har tagit sitt egna liv, vilket i sig inte är ett brott.
Så nu läggs den utredningen ner och arkiveras.
That´s it !

Jag ställer frågan igen......

Vilka frågor tycker du att polisen skall svara på?

Från ditt inlägg får vi veta att förundersökningen är nedlagd och håller på att arkiveras. Tack.

Anar att anhöriga skulle vilja ha svaret till följande två ihop hörande frågor som bör heller inte vara konfidentiell.

1. När (tidpunkt, datum), hur och från vilken plats kom DA till fyndplatsen i Tyresta? Hur säkert vet polisen svaret på denna fråga?

2. Och hur har förflyttningen kunnat kartläggas?
Citera
2021-09-25, 21:38
Medlem
Citat:
"Polisen misstänker inte brott i samband med att försvunna officeren Deniz Arda hittats död. Det säger polisens presstalesperson Åsa Wallentin till Aftonbladet."
– Om inget tillkommer kommer de här ärendena att läggas ner, säger Wallentin.

Fast har inte polisen redan gjort det ?

Inget brott har begåtts. - Förmedlat till allmänheten
Han har sprängts. - Förmedlats till anhöriga

Det har polisens två utredningar som slogs ihop kommit fram till, och det har också förmedlats till
media och anhöriga.

Och polisiärt är detta utrett och nu har utredningen arkiverats.

Vad mer skall polisen förmedla ?

Vid utredning av ett begånget brott så informerar polisen allmänheten fortlöpande. (om än knapphändigt med info)
Vid ett självmord informerar dom ingenting, utan förklara bara att inget brott har begåtts.
Nåt annat har inte vi/allmänheten med att göra.

Ser ingen skillnad på ditt exempel och på det här fallet.

Så jag frågar ännu en gång.... Vad mer skall polisen förmedla?

Varför är man osäker på datum men helt säker (100%?) på vad och hur något har hänt DA kropp? Det är märkligt att frågorna, vad som har hänt, hur och när, en helt frisk kropp blev kvarlevor får svar med olika bestämdhet.

Min fråga till dig handlar om osäkerheten att fastställa tidpunkt när DA avled, denna osäkerhet är det i dagar eller i veckor?
Citera
2021-09-25, 21:57
Medlem
Citat:
Svaren vet vi inte

Du ställer bra frågor. Förväntningsfulla väntar vi alla på svar.

Det finns säkert medlemmar som skulle kunna berätta i tråden om polisens arbetsmetoder.
Jag tror (och det bygger på deckarfilmer/böcker) att undersökningsledare vanligtvis en kommissarie beslutar huruvida en fyndplats skall betraktas som brottsplats eller ej. Här kan det finnas spår som kan upplysa vad som har hänt. Men det är inte tillräckligt för att förstå en händelse. En rättsmedicinsk undersökning ger svar på andra frågor och görs oberoende av om fyndet betraktas som brottsfall eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in