Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-25, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Han hjälpte honom genom att få honom att tveka på det han hade bestämt sig, nämligen att chansa på det som visade sig vara fel.
Programledarens uppgift är bara att göra saker spännande och göra spelaren medveten om vad dennes val kan leda till, så att denne har alla relevanta faktorer till sitt beslut, inte att vägleda denne om vilket svar som är rätt (eller fel).
Citera
2021-09-25, 18:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Spelar ändå ingen roll, en programledare är en programledare och skall inte vägleda honom åt något håll... man kan inte tolka in något från programledarens beteende om vad som är rätt eller fel svar.

Citat:
Programledarens uppgift är bara att göra saker spännande och göra spelaren medveten om vad dennes val kan leda till, så att denne har alla relevanta faktorer till sitt beslut, inte att vägleda denne om vilket svar som är rätt (eller fel).

Kommer ihåg att Bengt Magnusson (som ledde Vem vill bli miljonär) var väldigt tydlig med att hans roll som programledare handlade om att få den tävlande att använda livlinor och även att sprida osäkerhet.

Jag tyckte definitivt att Sjöberg verkade för det senare och det fick den tävlande att backa från sitt beslut att chansa. Det var lite för mycket som jag ser det, men det ska den tävlande tacka Sjöberg för.
Citera
2021-09-25, 18:53
Medlem
Citat:
Kommer ihåg att Bengt Magnusson (som ledde Vem vill bli miljonär) var väldigt tydlig med att hans roll som programledare handlade om att få den tävlande att använda livlinor och även att sprida osäkerhet.

Jag tyckte definitivt att Sjöberg verkade för det senare och det fick den tävlande att backa från sitt beslut att chansa. Det var lite för mycket som jag ser det, men det ska den tävlande tacka Sjöberg för.

Men han frågar ju alltid om deltagaren är säker innan svaret väljs slutgiltigt. "Gör du det?" var allt han sa och då ändrade sig deltagaren.

Men när han ville stanna var han ju tvungen att säga det flera gånger innan Sjöberg sa ok. När han säger att han vill stanna och Sjöberg säger först "Gör du det?" och deltagaren säger "Ja" och Sjöberg då säger "Men det är 50% chans!".. så kan man väl knappast se det som att han försöker få honom att stanna direkt.
Citera
2021-09-25, 18:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Men han frågar ju alltid om deltagaren är säker innan svaret väljs slutgiltigt. "Gör du det?" var allt han sa och då ändrade sig deltagaren.

Men när han ville stanna var han ju tvungen att säga det flera gånger innan Sjöberg sa ok. När han säger att han vill stanna och Sjöberg säger först "Gör du det?" och deltagaren säger "Ja" och Sjöberg då säger "Men det är 50% chans!".. så kan man väl knappast se det som att han försöker få honom att stanna direkt.

Sjöberg insåg att han frågat alldeles för offensivt om den tävlande verkligen ville chansa. Jag reagerade direkt på det och såg att den tävlande rycktes från sin tankae att chansa. När det skedde försökte Sjöberg jämna ut det genom att fråga åt andra hållet.

Summa summarum så är jag 100 % säker på att den tävlande chansat om inte Sjöberg så påtagligt frågat om han var säker. Den tävlande kom på sig själv med att vara ute på djupt vatten.
Citera
2021-09-25, 19:02
Medlem
Citat:

Okej, så det handlar också om att göra bra TV.
Citera
2021-09-25, 19:08
Medlem
Citat:
Sjöberg insåg att han frågat alldeles för offensivt om den tävlande verkligen ville chansa. Jag reagerade direkt på det och såg att den tävlande rycktes från sin tankae att chansa. När det skedde försökte Sjöberg jämna ut det genom att fråga åt andra hållet.

Summa summarum så är jag 100 % säker på att den tävlande chansat om inte Sjöberg så påtagligt frågat om han var säker. Den tävlande kom på sig själv med att vara ute på djupt vatten.

Tycker du att fråga "Gör du det?" en enda gång som svar på "Äh jag chansar på Charlottenburg" är offensivt? Jag tycker inte att fråga "Är du säker?" Eller "Är det ditt svar?" en enda gång är offensivt. Det är ju bara en fråga om bekräftelse av svaret vilket han ALLTID frågar innan svaret väljs på högre nivåer eller när deltagaren inte är helt hundra på rätt svar eller tänker chansa.
Citera
2021-09-25, 19:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tycker du att fråga "Gör du det?" en enda gång som svar på "Äh jag chansar på Charlottenburg" är offensivt? Jag tycker inte att fråga "Är du säker?" Eller "Är det ditt svar?" en enda gång är offensivt. Det är ju bara en fråga om bekräftelse av svaret vilket han ALLTID frågar innan svaret väljs på högre nivåer eller när deltagaren inte är helt hundra på rätt svar eller tänker chansa.

Jag var tvungen att lyssna på det igen och medger att det inte var offensivt på det sätt jag mindes det.

Däremot bryter hans gör du det mot det gängse har du tänkt klart. Han sade det också med en sådan betoning att han lika gärna skulle kunna ha sagt: gör du verkligen det.
Citera
2021-09-25, 19:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Okej, så det handlar också om att göra bra TV.

Det var Magnussons inställning och jag är inte odelat positiv till den.
Citera
2021-09-25, 19:54
Medlem
Citat:
Jag var tvungen att lyssna på det igen och medger att det inte var offensivt på det sätt jag mindes det.

Däremot bryter hans gör du det mot det gängse har du tänkt klart. Han sade det också med en sådan betoning att han lika gärna skulle kunna ha sagt: gör du verkligen det.

Jo men det kan jag nog hålla med om i så fall. Samtidigt kanske det är så att han brukar ha lite mer tveksam ton i rösten när deltagaren själv är tveksam, jämfört med när deltagaren är tvärsäker och han då köra med "har du tänkt klart?".

Så även om en deltagare vore tveksam själv men är inne på rätt svar så hade Sjöberg nog suttit och verkat tveksam eller nämnt något om livlina fast han vet att det ej behövs.
Senast redigerad av Anonym555 2021-09-25 kl. 19:57.
Citera
2021-09-26, 11:37
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Postkodmiljonären känns mindre seriöst och mer fokuserat på lotterier och underhållning än Vem vill bli miljonär, där deltagarna höll hög nivå.

Så är det, "Vem vill bli miljonär" var bättre på precis alla sätt.
Det enda lotteriet där var ju om man ska vara hård vem som hann en mikrosekund snabbare än övriga när det kom till att vara först av dom där tio som satt i studion och skulle vara snabbast i tävlan om en plats i stolen.

Numera är kvalitén eller snarare bristen på densamma ett aber för programmet.
Citera
2021-09-26, 12:54
Medlem
Citat:

Jag tror diskussionen ursprungligen gällde en tidigare tävlande. Han som svarade på 150 000 kr frågan gjorde det ju helt utan risk att förlora något.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2021-09-26 kl. 12:59.
Citera
2021-09-26, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Jag tror diskussionen ursprungligen gällde en tidigare tävlande. Han som svarade på 150 000 kr frågan gjorde det ju helt utan risk att förlora något.

Vi har ju enbart diskuterat killen som hoppade av vid Carinhall-frågan. Vet ej vad du syftar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in