Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
det var ju tvärtom att han först hjälpte honom att börja fundera på om han verkligen skulle chansa. Sedan när hanvänt och ville avbryta så lade Sjöberg inte ett lite halvhjärtat: är du säker.
Jag tyckte han hjälpte honom mer att inte chansa.
Nja, på vilket sätt hjälpte han honom att stanna?
När han tagit 50/50 så säger han "Äh fan jag chansar på Charlottenburg", Sjöberg säger väl bara "Gör du det?". Inget mer än så.
Så gör han ju alltid, han måste ju ALLTID fråga om det är personens slutgiltiga svar så det var väl ingen direkt hjälp?
Då svarar deltagaren "Äh fan jag stannar här". Och då svarar Sjöberg igen "Gör du det?"
Deltagaren: Ja, men jag gör det! Jag gör det. Jag gör fan det.
Sjöberg: Men det är 50 procent chans! (Trots att han vet att deltagaren tänker svara på fel alternativ om han gissar).
Deltagaren: *Skrattar* Det här är jobbigt!
Sjöberg: Beslutet är helt ditt. Det är helt och hållet ditt. Jag vill bara försäkra mig om att du verkligen gör det du vill göra... Och har tänkt igenom det. (Trots att han som sagt vet att deltagaren tänker svara fel OM han gissar).
Deltagaren: Ja jag stannar.
Han är alltså tvungen att säga 5 gånger att han vill stanna, ändå håller Sjöberg på och "Det är 50 procent chans". När han vet att deltagaren har fel svar i sikte så borde han inte vara så motstridig.
Jag tycker snarare det kändes som att Sjöberg försökte manipulera honom till att svara än tvärtom.