Citat:
Ursprungligen postat av
Labanochapelsinen
Jag tycker att skolappen kan vara en lösning men där handlar det mycket om hur skolorna tänker, att allt skall gå trögt i kommuner är ju ingen hemlighet. Det kan finnas en marknad och jag hade hellre investerat hos en 21-årig tech-kille än en snart 50-årig man som bara vill gå in i marknaden för att krama ut pengar. Adrian som han hette har nyss gått ut skolan och vet mer hur skolan fungerar idag än många av oss som gick ut för 10-20 år sedan.
Det är helt omöjligt att veta utan att se den i bruk.
Vad jag kan med säkerhet säga:
1) Den kan inte ersätta alla system i en skola och det är inget konstigt med
ett system där kan du hantera bedömning, uppgifter och närvarohantering (som var det som togs upp).
Fast utöver det har ex elevhälsan ett journalsystem, skolbiblioteket har ett bibliotekssystem, Office 365/Google Workplace (eller motsvarande) torde alla skolor ha, ett digitalt provverktyg (ex DigiExam) är vanligt, likaså är ILT (Inläsningstjänst).
Det här verkar enbart ersätta lärportalen och då blir det överlag ett system mot ett system.
Fast det är fullt möjligt att det här systemet faktiskt är jättebra, till skillnad från alla andra system som säljarna påstår är jättebra, men som egentligen inte är så jättebra.
2) Att snabbt kunna få ut listor på vilka elever som är på plats om det sker en brand eller annat torde vara få närvarohanteringssystem som inte klarar av.
Fast det han sa var att om han ringer till en skola och frågar hur många elever som är där just då (eller något i den stilen) så skulle de inte kunna svara på det. Nej, det är fullt möjligt, men möjligen är det så att det här systemet kan slå samman samtliga klasser till en lista. Jag är bara osäker på nyttan med det. (Vid utrymning samlas i regel var klass på ett specifikt ställe och det som är av intresse är om eleverna i en viss klass är där de ska vara och det bör man kunna se i vilket närvarohanteringssystem som helst.)
3) Den kan inte göra en komplex schemaläggning på bara några minuter som för skolan skulle ta flera hundratals timmar.
Än har jag dock inte sett något schemaläggningssystem som till fullo kan automatisera schemaläggningen på ett bra sätt. Det råder ingen tvekan om att det är viktigt med ett bra datorprogram för att lägga schema, givet att det inte är en väldigt liten skola, och här finns definitivt förbättringspotential så om de har ett grymt bra schemaläggningsprogram skulle de sannolikt kunna tjäna en hel del pengar enbart på det.
Fast för att kunna automatisera en del av schemaläggningsprocessen krävs det att man matar in ett antal variabler. Ju fler desto högre sannolikhet för att du ska kunna få fram ett någorlunda gångbart schema, som bara behöver viss finputsning.
Den tiden är givetvis inte inräknad i 'på några minuter' och jag är därtill tveksam till att systemet fixar schemat för en någorlunda stor skola på enbart några mintuer ens när det kan börja arbeta.
Fast med det sagt, om investeringen till sist blev av kan det absolut se bra ut.
Mycket lät dock som det sedvanliga säljsnacket.