2021-09-23, 09:03
Avslutad
Jag blev förvånad över att Jonas tog initiativet att investera i appen för de äldre. Handlar inte om en generationsfråga utan om ålderdom, klart man tänker trögare om man blir 85-år oavsett men handlar väl också om hur man är som människa då de som inte har ansträngt sin kropp är mer alerta mentalt är de som inte är det .

Jag tycker att skolappen kan vara en lösning men där handlar det mycket om hur skolorna tänker, att allt skall gå trögt i kommuner är ju ingen hemlighet. Det kan finnas en marknad och jag hade hellre investerat hos en 21-årig tech-kille än en snart 50-årig man som bara vill gå in i marknaden för att krama ut pengar. Adrian som han hette har nyss gått ut skolan och vet mer hur skolan fungerar idag än många av oss som gick ut för 10-20 år sedan.
Citera
2021-09-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag tycker att skolappen kan vara en lösning men där handlar det mycket om hur skolorna tänker, att allt skall gå trögt i kommuner är ju ingen hemlighet. Det kan finnas en marknad och jag hade hellre investerat hos en 21-årig tech-kille än en snart 50-årig man som bara vill gå in i marknaden för att krama ut pengar. Adrian som han hette har nyss gått ut skolan och vet mer hur skolan fungerar idag än många av oss som gick ut för 10-20 år sedan.

Det är helt omöjligt att veta utan att se den i bruk.
Vad jag kan med säkerhet säga:

1) Den kan inte ersätta alla system i en skola och det är inget konstigt med ett system där kan du hantera bedömning, uppgifter och närvarohantering (som var det som togs upp).
Fast utöver det har ex elevhälsan ett journalsystem, skolbiblioteket har ett bibliotekssystem, Office 365/Google Workplace (eller motsvarande) torde alla skolor ha, ett digitalt provverktyg (ex DigiExam) är vanligt, likaså är ILT (Inläsningstjänst).

Det här verkar enbart ersätta lärportalen och då blir det överlag ett system mot ett system.
Fast det är fullt möjligt att det här systemet faktiskt är jättebra, till skillnad från alla andra system som säljarna påstår är jättebra, men som egentligen inte är så jättebra.

2) Att snabbt kunna få ut listor på vilka elever som är på plats om det sker en brand eller annat torde vara få närvarohanteringssystem som inte klarar av.

Fast det han sa var att om han ringer till en skola och frågar hur många elever som är där just då (eller något i den stilen) så skulle de inte kunna svara på det. Nej, det är fullt möjligt, men möjligen är det så att det här systemet kan slå samman samtliga klasser till en lista. Jag är bara osäker på nyttan med det. (Vid utrymning samlas i regel var klass på ett specifikt ställe och det som är av intresse är om eleverna i en viss klass är där de ska vara och det bör man kunna se i vilket närvarohanteringssystem som helst.)

3) Den kan inte göra en komplex schemaläggning på bara några minuter som för skolan skulle ta flera hundratals timmar.
Än har jag dock inte sett något schemaläggningssystem som till fullo kan automatisera schemaläggningen på ett bra sätt. Det råder ingen tvekan om att det är viktigt med ett bra datorprogram för att lägga schema, givet att det inte är en väldigt liten skola, och här finns definitivt förbättringspotential så om de har ett grymt bra schemaläggningsprogram skulle de sannolikt kunna tjäna en hel del pengar enbart på det.

Fast för att kunna automatisera en del av schemaläggningsprocessen krävs det att man matar in ett antal variabler. Ju fler desto högre sannolikhet för att du ska kunna få fram ett någorlunda gångbart schema, som bara behöver viss finputsning.
Den tiden är givetvis inte inräknad i 'på några minuter' och jag är därtill tveksam till att systemet fixar schemat för en någorlunda stor skola på enbart några mintuer ens när det kan börja arbeta.

Fast med det sagt, om investeringen till sist blev av kan det absolut se bra ut.
Mycket lät dock som det sedvanliga säljsnacket.
Citera
2021-09-23, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Det är helt omöjligt att veta utan att se den i bruk.
Vad jag kan med säkerhet säga:

1) Den kan inte ersätta alla system i en skola och det är inget konstigt med ett system där kan du hantera bedömning, uppgifter och närvarohantering (som var det som togs upp).
Fast utöver det har ex elevhälsan ett journalsystem, skolbiblioteket har ett bibliotekssystem, Office 365/Google Workplace (eller motsvarande) torde alla skolor ha, ett digitalt provverktyg (ex DigiExam) är vanligt, likaså är ILT (Inläsningstjänst).

Det här verkar enbart ersätta lärportalen och då blir det överlag ett system mot ett system.
Fast det är fullt möjligt att det här systemet faktiskt är jättebra, till skillnad från alla andra system som säljarna påstår är jättebra, men som egentligen inte är så jättebra.

2) Att snabbt kunna få ut listor på vilka elever som är på plats om det sker en brand eller annat torde vara få närvarohanteringssystem som inte klarar av.

Fast det han sa var att om han ringer till en skola och frågar hur många elever som är där just då (eller något i den stilen) så skulle de inte kunna svara på det. Nej, det är fullt möjligt, men möjligen är det så att det här systemet kan slå samman samtliga klasser till en lista. Jag är bara osäker på nyttan med det. (Vid utrymning samlas i regel var klass på ett specifikt ställe och det som är av intresse är om eleverna i en viss klass är där de ska vara och det bör man kunna se i vilket närvarohanteringssystem som helst.)

3) Den kan inte göra en komplex schemaläggning på bara några minuter som för skolan skulle ta flera hundratals timmar.
Än har jag dock inte sett något schemaläggningssystem som till fullo kan automatisera schemaläggningen på ett bra sätt. Det råder ingen tvekan om att det är viktigt med ett bra datorprogram för att lägga schema, givet att det inte är en väldigt liten skola, och här finns definitivt förbättringspotential så om de har ett grymt bra schemaläggningsprogram skulle de sannolikt kunna tjäna en hel del pengar enbart på det.

Fast för att kunna automatisera en del av schemaläggningsprocessen krävs det att man matar in ett antal variabler. Ju fler desto högre sannolikhet för att du ska kunna få fram ett någorlunda gångbart schema, som bara behöver viss finputsning.
Den tiden är givetvis inte inräknad i 'på några minuter' och jag är därtill tveksam till att systemet fixar schemat för en någorlunda stor skola på enbart några mintuer ens när det kan börja arbeta.

Fast med det sagt, om investeringen till sist blev av kan det absolut se bra ut.
Mycket lät dock som det sedvanliga säljsnacket.

Det du säger mellan raderna är att iden han har är fullt möjligt förutsätt att myndigheterna är med på banan.

Jag vet inte hur en skola fungerar idag då jag lämnade gymnasiet innan 2010, det jag vet är att man använder med digitala tjänster då man är på skolan och det är mycket vanligt att alla elever har en bärbar datorn gentemot min tid då det var ofta man fick spendera rasterna vid ett bibliotek för att sitta på diverse sajter som Apberget,Lunarstorm och då även kolla på youtube i det mån det fanns.

Problemet jag kan se här med denna ide är att det kommer att bli ett hästjobb för att få allt att hända och risken finns att vid en valseger i M-KD-SD-L kan skolverket se annorlunda ut.
Citera
2021-09-23, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det du säger mellan raderna är att iden han har är fullt möjligt förutsätt att myndigheterna är med på banan.

Problemet jag kan se här med denna ide är att det kommer att bli ett hästjobb för att få allt att hända och risken finns att vid en valseger i M-KD-SD-L kan skolverket se annorlunda ut.

Nja, jag köper inte riktigt den tolkningen.
I nuläget är det upp till varje huvudman (kommunen eller styrelsen/ägarna, för friskolor) att göra den upphandling de behöver/måste göra. De behöver inte s.a.s. ha myndigheterna/Skolverket med på banan. Kan det bli förändring? Ja, och det kan givetvis såväl förenkla som försvåra. Jag skulle dock tro att det är mer gynnsamt för olika företag, särskilt de mindre, om det blir borgerligt styre, som är mer friskoletillåtande. Jämför ex med om skolan skulle bli förstatligad och det blev en lärportal för samtliga grund- och gymnasieskolor. (Just det är dock en helt annan fråga.)

Det är klart att idén kan lyckas om de faktiskt kan leverera mer än det säljsnack han körde.
Om man säger så här: har man varit med på ett säljmöte med en säljare av olika slags IT-system till skolan så har man varit med på alla. Just deras system fokuserar på användarvänlighet och det är mångtäckande, säkert, populärt, ökar elevresultaten osv osv osv.
Citera
2021-09-23, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Nja, jag köper inte riktigt den tolkningen.
I nuläget är det upp till varje huvudman (kommunen eller styrelsen/ägarna, för friskolor) att göra den upphandling de behöver/måste göra. De behöver inte s.a.s. ha myndigheterna/Skolverket med på banan. Kan det bli förändring? Ja, och det kan givetvis såväl förenkla som försvåra. Jag skulle dock tro att det är mer gynnsamt för olika företag, särskilt de mindre, om det blir borgerligt styre, som är mer friskoletillåtande. Jämför ex med om skolan skulle bli förstatligad och det blev en lärportal för samtliga grund- och gymnasieskolor. (Just det är dock en helt annan fråga.)

Det är klart att idén kan lyckas om de faktiskt kan leverera mer än det säljsnack han körde.
Om man säger så här: har man varit med på ett säljmöte med en säljare av olika slags IT-system till skolan så har man varit med på alla. Just deras system fokuserar på användarvänlighet och det är mångtäckande, säkert, populärt, ökar elevresultaten osv osv osv.

Dessutom finns det inget som säger att de som idag levererar sina it tjänster till skolorna akn produktutveckla den efter att de såg detta inslag. Vad hindrar dem? Ingen, precis!
Citera
2021-09-23, 22:30
Medlem
Tantradyss avatar
Fan vad segt och tråkigt detta är jmf Dragons Den. Blir nog bara en säsong med dessa "Drakar". Tycker tidigare svenska versioner varit betydligt bättre!
Citera
2021-09-23, 23:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Fan vad segt och tråkigt detta är jmf Dragons Den. Blir nog bara en säsong med dessa "Drakar". Tycker tidigare svenska versioner varit betydligt bättre!

De är alldeles för mycket kompisar med varandra hela tiden. Detta att de går undan och snackar ihop sig ger en oprofessionell känsla.

---

Killen med skolplattformen hade svårt att prata på ett tydligt sätt. Han snubblade på orden och gav inte något trovärdigt intryck. Detta med att få ut en klasslista och att De Geer tyckte det var bökigt att använda skolsystemen är två olika saker. Många kommuner använder QlikView/Sense eller Power BI för att suga ut information ur olika system. De kan även ha byggt ett datalager som gör att olika system i sig inte är ett problem på det sätt som han försökte framställa det. Jag är inte säker på att de kommer att vinna så många upphandlingar som han tror och förespeglar.
Citera
2021-09-24, 00:28
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Den här appen för äldre. Var det bara en app? De snackade ju först om ställ osv. Så jag trodde först att de sålde en padda med ställ som var anpassad till appen. Men så var det inte? För de nämnde ingenting om vad stället kostade eller nånting.

Om det funkar bra är det en kanonidé. Men då behövs ju en bra stor padda också.
Citera
2021-09-24, 01:39
Medlem
Nord88s avatar
Jag kan inte förstå varför ingen drake ställde kritiska frågor kring Foodrunner-snubbarnas utgångspunkter för hur man som konsument skall lyckas spara 30%+.

Är det den dyraste tänkbara Coop Nära som jämförs med Willys eller vad? Alla vet att Willys i regel har lägst ordinarie priser på det utbud de har.

Så totalt meningslös information att veta var en given matkasse är billigast. Jag är redan fullt medveten om att jag skulle spara några kronor här och där på ett extra besök på Willys då och då för att köpa sådant som inte är på kampanj. Jag passar på att så gott jag kan dels bunkra upp men även att anpassa min konsumtion av färskvaror efter det som är på kampanj.

Jag hatar känslan av att befinna mig i en Willys-butik och skulle inte ens handla där om de sänkte priserna 10% ytterligare. Handlar där en handfull gånger per år när man är vid en affär i anslutning och får tidsbrist, i övrigt är det Coop 25% och Maxi 75%.

Maxi är enda stället som har Åsens lantmjölk, vilket är den enda mjölk jag dricker. Utöver det är det en trevlig och rymlig butik och då jag handlar ett antal hyfsat specifika varor som inte så många andra har så blir det enklast. Jag känner aldrig att jag hittar vad jag skall ha på Willys. Coop är väldigt förmånligt för kampanjer och de har vissa bra egna märken med väldigt god kvalitet, deras bacon är t ex det enda utöver Tulip som fungerar. ICAs bacon går inte att köpa.

Jag handlar på Coop Forum i snitt ungefär en gång i veckan och 2-3 gånger på Maxi. Jag gillar att ta promenader och cykelturer så tar en ryggsäck och handlar mindre varje gång. Tar bilen i samband med andra inköp eller när man har någon storköpsrabatt eller mycket pant. Tror inte att jag är överdrivet unik i att ingen jävla app kommer att få mig att ändra mina rutiner för matinköp.
Citera
2021-09-24, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Tror inte att jag är överdrivet unik i att ingen jävla app kommer att få mig att ändra mina rutiner för matinköp.

Nuförtiden handlar många på nätet och då är en app ett bra hjälpmedel för att få koll på kostnaderna i och med att butikerna har olika regler för fraktfri gräns och plockavgift etc.
Citera
2021-09-24, 10:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Den här appen för äldre. Var det bara en app? De snackade ju först om ställ osv. Så jag trodde först att de sålde en padda med ställ som var anpassad till appen. Men så var det inte? För de nämnde ingenting om vad stället kostade eller nånting.

Om det funkar bra är det en kanonidé. Men då behövs ju en bra stor padda också.

Tydligen bara en tjänst.

https://www.elgiganten.se/cms/elgiganten-och-loopeli/elgiganten-och-loopeli/

Försökte gå in på Loopelis hemsida, men det gick inte.
Citera
2021-09-24, 10:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tydligen bara en tjänst.

https://www.elgiganten.se/cms/elgiganten-och-loopeli/elgiganten-och-loopeli/

Försökte gå in på Loopelis hemsida, men det gick inte.

Låter som att appen bygger lite på att man är admin åt ens förälder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in