2021-09-23, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det enda som jag vet om det är att det i en av (de tidiga?) inlagorna i dokumentationssamlingen finns uppgifter om att det var uthyrning eller försäljning som var på tapeten från början.

Jag delar uppfattningen om att huset i nuvarande skick inte skulle kunna hyras ut. Hur detta skulle gå till med renoveringar och intresse för uthyrning kan man bara spekulera om. Men uppgiften är inte ointressant för det tycker jag.

Hur och varför kom diskussionen om uthyrning upp? Om den nu gjorde det. Det är väl bara Esbjörn som uppgett det? Om den inte kom upp, varför säger i så fall Esbjörn det?
Påståendet om att hyra fanns inte vid MUF. Den kom med de nya advokaterna som en överraskning från klar himmel. Finns nämnt i den uppdaterade sammanställningen från tingsrätten.

Även jag förstår inte hur det skulle vara av intresse att hyra huset i det skicket. Känns som ett infört villospår från Esbjörn. (Jag utgår ifrån att allt som kommer från advokaterna är enligt hans önskan).
2021-09-23, 15:11
Medlem
Citat:
Följande saker har du påstått att jag tycker och skrivit:
1. Grovt förtal är värre än mord och dråp.
2. Esbjörn är dement.
3. Pedofili är något att stödja.
4. Och nu då, Ebba försökte förföra Esbjörn med månsken, smäktande serenaderna, negligéer, sprit, minkpäls, bara underkläder, blinkande ögon, plutande mun och barm.

Eftersom jag aldrig skrivit eller tyckt det, blir det svårt att bemöta din fråga.
Jag hävdar inte att grovt förtal är värre än dråp och mord - men DU GÖR DET.
Resten vet alla att du skrivit upprepade gånger. Att du nu - likt Morgan Johansson - försöker hitta på en massa undanflykter ställer dig inte i bättre dager.
2021-09-23, 15:25
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Esbjörn höll av någon anledning tyst i två månader om att han förhandlade om att sälja huset. Det är lite märkligt att han inte berättar något för närstående eller ens Matz. Man kan ju spekulera i varför, men när det gäller någon som är fullt rättsmyndig, om än med en lindrig kognitiv störning, är det rimligaste antagandet att det har gjorts medvetet.
Vad gäller kontrakt skiljer det sig åt om man ser det innan skrivning. Då det handlat om standardkontrakt, vilket det gjorde i det här fallet, har jag inte sett kontraktet innan. Endast då det varit någon lite speciell klausul. Det som dock alltid skett är att man gemensamt läst upp kontraktet eller gått genom punkt för punkt noga, vilket även skett vid det aktuella tillfället.

Matz visste och både Esbjörn och Ebba har haft kontakt med honom under sommaren.
Det har Matz själv uttalat sig om att han kontaktats av Ebba också under sommaren.
Så den Esbjörn betraktade som närstående visste mycket väl om kommande försäljning.
Som Esbjörn själv sagt i polisförhör, så hade Matz inte tid att komma när han ringde honom.
Medvetet har nog Esbjörn inte sagt något åt hyresvärdinnan, hon hade ju inte med det att göra.
2021-09-23, 15:32
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ebba sa kanske att det var Esbjörns och hennes lilla hemlighet.
Det där var också en spekulation.

Varför hade då både Esbjörn och Ebba kontaktat Matz under sommaren?
Sen hade väl Esbjörn även kontaktat syskonbarnen så dom fick hämta minnessaker om dom ville.
Så hemligt har det inte varit bland Ebbas o Esbjörns familjer och närmaste.
Men Matz var ju enligt Esbjörn själv den enda han betraktade som sin närmaste familj.
2021-09-23, 15:38
Bannlyst
Om jag förstår dig rätt så påstår du att när jag skriver:
"Följande saker har du påstått att jag tycker och skrivit:
1. Grovt förtal är värre än mord och dråp."
så menar jag att du hävdar att grovt förtal är värre än dråp och mord.

Annars har jag svårt att förstå varför du tycker att du behöver skriva detta som svar:
"Jag hävdar inte att grovt förtal är värre än dråp och mord - men DU GÖR DET."
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag hävdar inte att grovt förtal är värre än dråp och mord - men DU GÖR DET.
Resten vet alla att du skrivit upprepade gånger. Att du nu - likt Morgan Johansson - försöker hitta på en massa undanflykter ställer dig inte i bättre dager.
Citat:
Följande saker har du påstått att jag tycker och skrivit:
1. Grovt förtal är värre än mord och dråp.

2. Esbjörn är dement.
3. Pedofili är något att stödja.
4. Och nu då, Ebba försökte förföra Esbjörn med månsken, smäktande serenaderna, negligéer, sprit, minkpäls, bara underkläder, blinkande ögon, plutande mun och barm.

Eftersom jag aldrig skrivit eller tyckt det, blir det svårt att bemöta din fråga.
2021-09-23, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Esbjörn höll av någon anledning tyst i två månader om att han förhandlade om att sälja huset. Det är lite märkligt att han inte berättar något för närstående eller ens Matz. Man kan ju spekulera i varför, men när det gäller någon som är fullt rättsmyndig, om än med en lindrig kognitiv störning, är det rimligaste antagandet att det har gjorts medvetet.
Vad gäller kontrakt skiljer det sig åt om man ser det innan skrivning. Då det handlat om standardkontrakt, vilket det gjorde i det här fallet, har jag inte sett kontraktet innan. Endast då det varit någon lite speciell klausul. Det som dock alltid skett är att man gemensamt läst upp kontraktet eller gått genom punkt för punkt noga, vilket även skett vid det aktuella tillfället.
Citat:
Ebba sa kanske att det var Esbjörns och hennes lilla hemlighet.
Det där var också en spekulation.
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Varför hade då både Esbjörn och Ebba kontaktat Matz under sommaren?
Sen hade väl Esbjörn även kontaktat syskonbarnen så dom fick hämta minnessaker om dom ville.
Så hemligt har det inte varit bland Ebbas o Esbjörns familjer och närmaste.
Men Matz var ju enligt Esbjörn själv den enda han betraktade som sin närmaste familj.
Ja, det är ju så där det blir när man spekulerar. Ebbas uppmaning om hemlighetsmakeri kanske inte gällde just Matz?
Kolla med Ingenhemma hur hen tänkte.
Senast redigerad av Krmkr 2021-09-23 kl. 15:46.
2021-09-23, 15:51
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Påståendet om att hyra fanns inte vid MUF. Den kom med de nya advokaterna som en överraskning från klar himmel. Finns nämnt i den uppdaterade sammanställningen från tingsrätten.

Även jag förstår inte hur det skulle vara av intresse att hyra huset i det skicket. Känns som ett infört villospår från Esbjörn. (Jag utgår ifrån att allt som kommer från advokaterna är enligt hans önskan).

Nej den uppgiften kom från Binninge redan i början och var andrahandsuppgift från Majkgård.
Binninge gjorde i ett uttalande i Expressen och där slank det in att Majkgård sagt, att när Ebba och hennes vänner sprungit på Odalgården under sommaren försökte hon också hyra.
Tror första strategin var att Esbjörn trodde han hyrde ut och Ebba lurat honom att sälja istället.
Men den strategin försvann snabbt då Esbjörn själv sa i media att det var en försäljning.
Esbjörns egna uttalanden har nämligen förorsakat flera strategi ändringar…….
2021-09-23, 16:04
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Citat:
Nej den uppgiften kom från Binninge redan i början och var andrahandsuppgift från Majkgård.
Binninge gjorde i ett uttalande i Expressen och där slank det in att Majkgård sagt, att när Ebba och hennes vänner sprungit på Odalgården under sommaren försökte hon också hyra.
Tror första strategin var att Esbjörn trodde han hyrde ut och Ebba lurat honom att sälja istället.
Men den strategin försvann snabbt då Esbjörn själv sa i media att det var en försäljning.

Du det är inte så att Majkgård blivit förd bakom ljuset av Esbjörn under sommaren?
Att Esbjörn sagt att Ebba ska hyra som just sommarstuga då hon annars bor i Stockholm.
Inte vid röjningen utan när Matz hämtade mopederna kom det fram att han sålt inte hyrt ut.
”Ångerbrevet” är daterat 3 sep men inte förrän den 8 sep försökte Majkgård komma åt Esbjörns konto.
”Ångerbrevet” ska inte heller kommit förrän efter detta, så är egentligt datum på brevet 8 sep?
2021-09-23, 16:21
Bannlyst
Citat:

Har du en länk till Binninges uttalande om att uppgiften om uthyrning kommer från Majkgård får du gärna dela den. Jag har sökt på det men inget kommer upp.

Sen kan ju Esbjörn också uppgett att uthyrning var på tapeten, alldeles oavsett om Majkgård uppgav det eller ej.

Uppgifterna om uthyrning finns nedtecknade av advokatbyrån som företräder Esbjörn idag.
Senast redigerad av Krmkr 2021-09-23 kl. 16:27.
2021-09-23, 16:29
Medlem
Citat:
Det uttalandet har jag missat i så fall. När ungefär skulle det varit?
2021-09-23, 16:37
Medlem
Citat:
Det uttalandet har jag missat i så fall. När ungefär skulle det varit?

MB vet allt.

Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag håller med, hyra är en konstig tanke. även om Ebba hyrde den som sommar hus, så skulle det vara mycket att göra.

Men kanske Ebba hade någon tanke om en lösning. För att jag vet att det från början var tal om att hyra eller köpa.
2021-09-23, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
MB vet allt.
Var det inte Lillen som skrev att det var en andrahandsuppgift från Majkgård?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in