2021-09-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Haha, månsken, smäktande serenaderna, negligéer, sprit, förförelse, minkpälsar, bara underkläder, blinkande ögon, plutande munnar, flukteri, Ebbas barm och fula gubbar.

Nu får ni dra ner lite på fantasierna pågar, innan era fruar beskyller er för otrohet.
Det är ju bla du som kommit med de uppgifterna. Har du ångrat dig?
2021-09-23, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Esbjörn höll av någon anledning tyst i två månader om att han förhandlade om att sälja huset. Det är lite märkligt att han inte berättar något för närstående eller ens Matz. Man kan ju spekulera i varför, men när det gäller någon som är fullt rättsmyndig, om än med en lindrig kognitiv störning, är det rimligaste antagandet att det har gjorts medvetet.
Vad gäller kontrakt skiljer det sig åt om man ser det innan skrivning. Då det handlat om standardkontrakt, vilket det gjorde i det här fallet, har jag inte sett kontraktet innan. Endast då det varit någon lite speciell klausul. Det som dock alltid skett är att man gemensamt läst upp kontraktet eller gått genom punkt för punkt noga, vilket även skett vid det aktuella tillfället.
Jag är inte helt säker på att inte de närstående kände till försäljningen. Med närstående menar jag Esbjörns syskonbarn. Matz påstår själv att han blev kontaktad av Ebba Busch för att hon ville höra vad han tyckte. Allt pekar däremot på att hela cirkusen startade när Majkgård och Pernroth Lüllmaa fick vetskap om försäljningen och i sin tur kontaktade Johann Binninge. De övertygade både Esbjörn och Matz Bolin om att köpeskillingen var för låg och att de blivit lurade av Ebba Busch. Resten är historia som man brukar säga.

https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/85629/matz-fran-oland-involverad-i-hustvisten-som-kan-bli-ebba-buschs-kd-fall/

– Hon sprang omkring hela sommaren och skulle bjuda Esbjörn på fika. Hon ringde mig också och ville höra vad jag tyckte. Men det var inget bra samtal, hon tyckte jag var otrevlig, säger Matz Bolin.

Han är Esbjörns brorson och enligt honom så fick han och syskonen fastigheten i arv. Men alla ansåg att det var bättre att Esbjörn tog hand om den så länge han levde. Men det var ingen bevittnad handling. Men det är inte det köpekontraktet som Ebba har heller, i alla fall inte enligt Matz.

– Nej, det kan knappast vara giltigt när Ebbas kompis skriver på.

Det har inte bara varit bråk om huruvida Esbjörn förstod vad han gjorde när han skrev under kontraktet. Det har varit bråk om priset också.

– Ja, det var en kraftig undervärdering. Men så var mäklaren som gjorde värderingen en kompis till Ebba, säger Johann Binninge som är juridiskt ombud för Esbjörn.
2021-09-23, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är ju bla du som kommit med de uppgifterna. Har du ångrat dig?
Följande saker har du påstått att jag tycker och skrivit:
1. Grovt förtal är värre än mord och dråp.
2. Esbjörn är dement.
3. Pedofili är något att stödja.
4. Och nu då, Ebba försökte förföra Esbjörn med månsken, smäktande serenaderna, negligéer, sprit, minkpäls, bara underkläder, blinkande ögon, plutande mun och barm.

Eftersom jag aldrig skrivit eller tyckt det, blir det svårt att bemöta din fråga.
Senast redigerad av Krmkr 2021-09-23 kl. 13:20.
2021-09-23, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Ska man spekulera i att Esbjörn gick till Ebba utan intresse av att sälja kan man lika väl spekulera i att Ebba bjöd dit han utan egentlig vilja att köpa. Spekulationen att hon bara ville värva en röst är lika värd som att han bara var ute efter kvinnligt behag. Lika långsökt i båda fallen.
Om vi nu ska spekulera tror jag inte att det var det kvinnliga behaget som var det primära för Esbjörn, utan hennes kändisskap, något för att bryta tristessen under brinnande pandemi samt en gratis kopp kaffe där det säkert kom med tilltugg också. Sen kan det ju naturligtvis även varit så att Esbjlörn lockades av tanken på att sälja huset. Men som dagt, nu gissar vi bara.

Att Ebba ville köpa har hon däremot varit mycket tydlig med i intervjuer, så det ser jag personligen som ett faktum.
2021-09-23, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
En god och sund jämförelse som ger det hela en innebörd som ger det att det egentligen var ett gemensamt beslut om att det skulle bli ett skifte.
Hade Esb inte varit intresserad av en försäljning hade han troligen inte gått dit, precis som han flera gånger förut tackat nej.
Hade EB inte velat köpa hade det inte kommit på tal, och det hade slutat med en kopp kaffe, på sin höjd.
När avtalet slöts så hade det däremellan förhandlats fram ett pris beräknat på skicket som Anticimex grundligt satt på huset båda accepterade
Ett avtal gällande skiftet togs fram utav bådas önskemål. pris datum vad som skulle ingå mm.
Detta under en tid på 2 (två) månader som sedermera undertecknades av båda och av fri vilja.

Det är och förblir ett giltigt avtal samt om man nu ska häva det krävs förhandlingar och det är ju tryckt på samma avtal hur man går tillväga.
där är det det som ligger till grund för att kunna komma tillbaka till ruta ett.

Ja, har avtalet tecknats korrekt och har det som står i avtalet följts, så kommer inte Esbjörn undan en försäljning, oavsett vad som föregått eller efterträtt detta.
2021-09-23, 13:27
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Följande saker har du påstått att jag tycker och skrivit:
1. Grovt förtal är värre än mord och dråp.
2. Esbjörn är dement.
3. Pedofili är något att stödja.
4. Och nu då, Ebba försökte förföra Esbjörn med månsken, smäktande serenaderna, negligéer, sprit, minkpäls, bara underkläder, blinkande ögon, plutande mun och barm.

Eftersom jag aldrig skrivit eller tyckt det, blir det svårt att bemöta din fråga.

Men nu historiereviderar du.

Du har, häromdagen, skrivit att Esbjörn har demens, om än inte fullt utvecklad sådan.

"Esbjörn är, även om inte full-blown dement, i alla fall förvirrad".

Ser fram emot din vanliga tirad där du går till personangrepp, i brist på argument. Eller att du ignorerar de inlägg du inte har svar på tal på. :-)

Jag litar på Barry och sjukvården. De har inte hittat någon demens och de vet nog bättre än alla oss här inne.
2021-09-23, 13:28
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Om vi nu ska spekulera tror jag inte att det var det kvinnliga behaget som var det primära för Esbjörn, utan hennes kändisskap, något för att bryta tristessen under brinnande pandemi samt en gratis kopp kaffe där det säkert kom med tilltugg också. Sen kan det ju naturligtvis även varit så att Esbjlörn lockades av tanken på att sälja huset. Men som dagt, nu gissar vi bara.

Att Ebba ville köpa har hon däremot varit mycket tydlig med i intervjuer, så det ser jag personligen som ett faktum.
Jag tror att Ebba fick det att verka mer som hon skulle förvalta huset åt honom och att han alltid skulle vara välkommen.

Något som bekymrar mig är uppgifterna här om att Esbjörn hade ett hyreskontrakt med sig till kontrakskrivningen. Då kan man verkligen ifrågasätta hur mycket han egentligen förstått försäljningen.
2021-09-23, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Men nu historiereviderar du.

Du har, häromdagen, skrivit att Esbjörn har demens, om än inte fullt utvecklad sådan.

"Esbjörn är, även om inte full-blown dement, i alla fall förvirrad".

Ser fram emot din vanliga tirad där du går till personangrepp, i brist på argument. Eller att du ignorerar de inlägg du inte har svar på tal på. :-)

Jag litar på Barry och sjukvården. De har inte hittat någon demens och de vet nog bättre än alla oss här inne.
Nej, jag varken historiereviderar eller kommer med personangrepp.

Däremot skrev jag efter att jag förstod att mitt inlägg kunde uppfattas, som du nu uppfattar det, följande förtydligande tillägg.
Jag ska göra det lättare för dig genom att dela upp mina synpunkter separat:
Jag menar att:
1. Esbjörn är inte dement.
2. Esbjörn ger ett förvirrat intryck och har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning.
3. Esbjörn är myndig och rättsförmögen.
Men du kanske missade det?
2021-09-23, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag tror att Ebba fick det att verka mer som hon skulle förvalta huset åt honom och att han alltid skulle vara välkommen.

Något som bekymrar mig är uppgifterna här om att Esbjörn hade ett hyreskontrakt med sig till kontrakskrivningen. Då kan man verkligen ifrågasätta hur mycket han egentligen förstått försäljningen.
Om det ligger nån sanning i det så lär det komma upp under rättegången. Sen skulle det ju kunna vara så att det som började som en förvaltning/uthyrning till slut blev en försäljning. Avgörande för vem huset ska tillfalla är vad Esbjörn förstod vid sin namnteckning.
2021-09-23, 14:01
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Om det ligger nån sanning i det så lär det komma upp under rättegången. Sen skulle det ju kunna vara så att det som började som en förvaltning/uthyrning till slut blev en försäljning. Avgörande för vem huset ska tillfalla är vad Esbjörn förstod vid sin namnteckning.

Den där uthyrningsteorin skulle jag gärna vilja få mig förklarad. För den är bortom all rim och reson.

Vilken person med några kronor i fickan, vill hyra en sommarstuga i det skicket för att bo i året runt, med sina barn?

Den måste renoveras för att bli uthyrningsbar och det är en renovering på många miljoner. Vem av Ebba och Esbjörn skulle stå för notan?

Hur ska den renoveras? Esbjörn verkar ha en del specifika krav på saker och ting och hur många kan tänka sig att ha honom som hyresvärd? Han är inte typen som tar tag i saker och ting och fixar problemen när de uppstår, det visar skicket på huset.
2021-09-23, 14:33
Medlem
Citat:
Den där uthyrningsteorin skulle jag gärna vilja få mig förklarad. För den är bortom all rim och reson.

Vilken person med några kronor i fickan, vill hyra en sommarstuga i det skicket för att bo i året runt, med sina barn?

Den måste renoveras för att bli uthyrningsbar och det är en renovering på många miljoner. Vem av Ebba och Esbjörn skulle stå för notan?

Hur ska den renoveras? Esbjörn verkar ha en del specifika krav på saker och ting och hur många kan tänka sig att ha honom som hyresvärd? Han är inte typen som tar tag i saker och ting och fixar problemen när de uppstår, det visar skicket på huset.
Det teorin kommer från ett troll som sticker fram sitt tryne varje gång tråden börjar bli lite konstruktiv. Syftet är att behålla samma låga imbecilla nivå på tråden som skribenten uppvisar i alla sina inlägg.
2021-09-23, 14:45
Bannlyst
Citat:

Det enda som jag vet om det är att det i en av (de tidiga?) inlagorna i dokumentationssamlingen finns uppgifter om att det var uthyrning eller försäljning som var på tapeten från början.

Jag delar uppfattningen om att huset i nuvarande skick inte skulle kunna hyras ut. Hur detta skulle gå till med renoveringar och intresse för uthyrning kan man bara spekulera om. Men uppgiften är inte ointressant för det tycker jag.

Hur och varför kom diskussionen om uthyrning upp? Om den nu gjorde det. Det är väl bara Esbjörn som uppgett det? Om den inte kom upp, varför säger i så fall Esbjörn det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in