Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Såklart det inte finns dokumenterat. Diskussioner öga mot öga tenderar sällan att vara det. Det mesta i den här affären är inte dokumenterat, därav allas (inklusive mina) mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Jag vet inte varifrån du får det att jag skulle vara tankeläsare. Vore jag det, hade jag haft alla svaren och inte behövt häcka i den här tråden. Du verkar inte heller ha speciellt mycket svar, eftersom du måste ta till den här typen av oseriösa retoriska grepp.
Du hänvisar till ett händelseförlopp som till stora delar bygger på antagandet att Esbjörn inte ville sälja fastigheten och att Ebba tog hand om allt i akt och mening att köra över Esbjörn. Vad Esbjörn ville där och då vet vi inte. Vi vet bara vad han började påstå där i september. Det är klart att det kan vara som du säger, att Ebba körde över Esbjörn, men de få bitar av information som vi har, tolkar jag som att Esbjörn ville sälja då det begav sig. Ångern kom senare.
För dig verkar det vara hemskt att Esbjörn inte fått sett kontraktet i god tid innan han skrev på det. Men varför är det så hemskt, om det bara innehåller det de tidigare har kommit överens om? Det är det jag inte kan förstå. Esbjörn är skrivkunnig och har en oro över att han glömmer saker ibland. Varför har han inte skrivit ner det väsentliga under diskussionerna? Är det för att det inte förekommit sådana diskussioner, eller för att han inte känt att han behövt komma ihåg det?
För det är egentligen inte mycket som behöver kommas ihåg: "Ebba vill köpa Kullen för 3,9 miljoner kronor och bli ägare den 16 september 2020. Jag tar det jag vill behålla." Det var den enda han behövde ta med sig till en diskussion med anhöriga. Vad är det för övriga detaljer i kontraktet som han måste diskutera med sina nära och kära, anser du?
Mina upplevelser som köpare och säljare (för jag är tyvärr inte så rik att jag har råd att samla på mig bostäder) är inte rakt av jämförbara med Esbjörns situation, det har jag aldrig påstått. Det enda jag påstått är att jag aldrig fått se kontraktet innan och att den lilla detaljen faktiskt inte är något unikt, utan jag vågar nog sticka ut huvudet och säga att det nog är mer norm än undantag.
Men eftersom Theo inte var med på kontraktsskrivandet, borde Ebba ha fått se kontraktet före Esbjörn och säkert ögnat igenom det, för att se att Theo uppfattat allt korrekt. Ger det Ebba en fördel? Hur mycket före kontraktsskrivandet fick hon papprena? Fick hon det som en pdf att själv skriva ut? Hade Esbjörn kunnat få se kontraktet tidigare rent praktiskt? Eller skrev Theo ut det, Ebba hämtade upp det och åkte till Kullen direkt efter det?
Esbjörn höll av någon anledning tyst i två månader om att han förhandlade om att sälja huset. Det är lite märkligt att han inte berättar något för närstående eller ens Matz. Man kan ju spekulera i varför, men när det gäller någon som är fullt rättsmyndig, om än med en lindrig kognitiv störning, är det rimligaste antagandet att det har gjorts medvetet.
Vad gäller kontrakt skiljer det sig åt om man ser det innan skrivning. Då det handlat om standardkontrakt, vilket det gjorde i det här fallet, har jag inte sett kontraktet innan. Endast då det varit någon lite speciell klausul. Det som dock alltid skett är att man gemensamt läst upp kontraktet eller gått genom punkt för punkt noga, vilket även skett vid det aktuella tillfället.