2021-09-23, 07:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är där vi hamnar. Möjligen att man handlar av övertygelse om att priset är lågt och har övertygat även Esbjörn om detta.
Att det finns en del som talar för båda versionerna, är väl det som gör fallet intressant och engagerande.
Nu är det ju inte detta som rättegången kommer att handla om, så jag tror inte det är via denna som vi kommer att få det slutgiltiga svaret på vilken version som är rätt.
2021-09-23, 07:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Ebba tog kontakt via en gemensam bekant och den kontakten resulterade i att Esbjörn gick hem till Ebba och drack kaffe. Går alltid att filosofera över vem som tog initiativ, men jag kan inte tolka Esbjörns tripp till Ebba som att sommarhuset absolut skulle stanna i släkten, utan det fanns ett utrymme för försäljning. Om priset/köparen/detaljerna var rätt.
Behövs nog inga filosofer för att avgöra vem som tog initiativ eftersom det är en av de få saker som både Esbjörn och Ebba är helt överens om.
2021-09-23, 07:31
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Behövs nog inga filosofer för att avgöra vem som tog initiativ eftersom det är en av de få saker som både Esbjörn och Ebba är helt överens om.

Precis. Ebba frågade via proxy, Esbjörn svarade att han kunde tänka sig att sälja och inget tjat och press från Ebba hade förekommit när han tog det beslutet.
2021-09-23, 07:35
Bannlyst
Citat:
Precis. Ebba frågade via proxy, Esbjörn svarade att han kunde tänka sig att sälja och inget tjat och press från Ebba hade förekommit när han tog det beslutet.
Om det sistnämnda tvistas det och är inte ett verifierat faktum.
Att Ebba tog initiativ är dock helt klarlagt.
2021-09-23, 07:54
Medlem
Tror det kan va så att Majkgård och Lullmää(eller va fan hon hette) iskallt räknat med att på något sätt komma över denna fastighet, antingen genom att köra en "majken igen" eller förhandla med Matz. Att Majken tidigare försökt köpa huset vet vi, men ville inte betala ett rimligt pris, så Esbjörn sa nej. Tror inte dom räknade med att Esbjörn skulle va handlingskraftig nog att göra slag i saken, och har därför bara väntat ut att Esbjörn ska bli så snurrig i huvudet så dom kan lura honom eller att han dör. Därför vart det total panik när Ebba dök upp och köpte huset. Om jag fattat saken rätt äger majken flera fastigheter som angränsar till Esbjörns tomt, och skulle med denna tomt få ett större sammanhängande område? och med tanke på att Lullmää är mäklarhustru och tydligen har ett finger med(eller har insyn) i stadsplaneringen över området, därför tänker jag att det ligger nära tillhands att misstänka att denna tomt kan ingå i ett tänkt större framtida projekt....
2021-09-23, 08:36
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Hur kan Ebba ha tjatat på Esbjörn innan de ens träffats?
2021-09-23, 08:40
Bannlyst
Citat:
Hur kan Ebba ha tjatat på Esbjörn innan de ens träffats?
Menade jag inte.

Däremot huruvida han ville sälja bara för att han tackade ja till en kopp kaffe hos en tjusig partiledare, är inget faktum utan en spekulation
Senast redigerad av Krmkr 2021-09-23 kl. 08:44.
2021-09-23, 08:52
Medlem
Citat:
Såklart det inte finns dokumenterat. Diskussioner öga mot öga tenderar sällan att vara det. Det mesta i den här affären är inte dokumenterat, därav allas (inklusive mina) mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Jag vet inte varifrån du får det att jag skulle vara tankeläsare. Vore jag det, hade jag haft alla svaren och inte behövt häcka i den här tråden. Du verkar inte heller ha speciellt mycket svar, eftersom du måste ta till den här typen av oseriösa retoriska grepp.

Du hänvisar till ett händelseförlopp som till stora delar bygger på antagandet att Esbjörn inte ville sälja fastigheten och att Ebba tog hand om allt i akt och mening att köra över Esbjörn. Vad Esbjörn ville där och då vet vi inte. Vi vet bara vad han började påstå där i september. Det är klart att det kan vara som du säger, att Ebba körde över Esbjörn, men de få bitar av information som vi har, tolkar jag som att Esbjörn ville sälja då det begav sig. Ångern kom senare.

För dig verkar det vara hemskt att Esbjörn inte fått sett kontraktet i god tid innan han skrev på det. Men varför är det så hemskt, om det bara innehåller det de tidigare har kommit överens om? Det är det jag inte kan förstå. Esbjörn är skrivkunnig och har en oro över att han glömmer saker ibland. Varför har han inte skrivit ner det väsentliga under diskussionerna? Är det för att det inte förekommit sådana diskussioner, eller för att han inte känt att han behövt komma ihåg det?

För det är egentligen inte mycket som behöver kommas ihåg: "Ebba vill köpa Kullen för 3,9 miljoner kronor och bli ägare den 16 september 2020. Jag tar det jag vill behålla." Det var den enda han behövde ta med sig till en diskussion med anhöriga. Vad är det för övriga detaljer i kontraktet som han måste diskutera med sina nära och kära, anser du?

Mina upplevelser som köpare och säljare (för jag är tyvärr inte så rik att jag har råd att samla på mig bostäder) är inte rakt av jämförbara med Esbjörns situation, det har jag aldrig påstått. Det enda jag påstått är att jag aldrig fått se kontraktet innan och att den lilla detaljen faktiskt inte är något unikt, utan jag vågar nog sticka ut huvudet och säga att det nog är mer norm än undantag.

Men eftersom Theo inte var med på kontraktsskrivandet, borde Ebba ha fått se kontraktet före Esbjörn och säkert ögnat igenom det, för att se att Theo uppfattat allt korrekt. Ger det Ebba en fördel? Hur mycket före kontraktsskrivandet fick hon papprena? Fick hon det som en pdf att själv skriva ut? Hade Esbjörn kunnat få se kontraktet tidigare rent praktiskt? Eller skrev Theo ut det, Ebba hämtade upp det och åkte till Kullen direkt efter det?
Esbjörn höll av någon anledning tyst i två månader om att han förhandlade om att sälja huset. Det är lite märkligt att han inte berättar något för närstående eller ens Matz. Man kan ju spekulera i varför, men när det gäller någon som är fullt rättsmyndig, om än med en lindrig kognitiv störning, är det rimligaste antagandet att det har gjorts medvetet.
Vad gäller kontrakt skiljer det sig åt om man ser det innan skrivning. Då det handlat om standardkontrakt, vilket det gjorde i det här fallet, har jag inte sett kontraktet innan. Endast då det varit någon lite speciell klausul. Det som dock alltid skett är att man gemensamt läst upp kontraktet eller gått genom punkt för punkt noga, vilket även skett vid det aktuella tillfället.
2021-09-23, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Esbjörn höll av någon anledning tyst i två månader om att han förhandlade om att sälja huset. Det är lite märkligt att han inte berättar något för närstående eller ens Matz. Man kan ju spekulera i varför, men när det gäller någon som är fullt rättsmyndig, om än med en lindrig kognitiv störning, är det rimligaste antagandet att det har gjorts medvetet.
Vad gäller kontrakt skiljer det sig åt om man ser det innan skrivning. Då det handlat om standardkontrakt, vilket det gjorde i det här fallet, har jag inte sett kontraktet innan. Endast då det varit någon lite speciell klausul. Det som dock alltid skett är att man gemensamt läst upp kontraktet eller gått genom punkt för punkt noga, vilket även skett vid det aktuella tillfället.
Ebba sa kanske att det var Esbjörns och hennes lilla hemlighet.
Det där var också en spekulation.
2021-09-23, 09:06
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Menade jag inte.

Däremot huruvida han ville sälja bara för att han tackade ja till en kopp kaffe hos en tjusig partiledare, är inget faktum utan en spekulation

Jag menar inte att affären var avgjord där och då, när den bekanta frågade. Däremot så öppnade Esbjörn dörren för en möjlig affär när han gick hem till Ebba och tog en kopp kaffe. Från den stunden handlade det bara om Ebba kunde erbjuda det Esbjörn ville ha för fastigheten. Men villig att sälja, absolut.

Om det inte är ett faktum att det var så, varför gick Esbjörn i så fall dit? Om han var absolut fast i tanken att fastigheten skulle stanna i släkten, så hade han inget att göra hos Ebba som ville diskutera husaffär. Antingen lurade han Ebba att tro att han ville sälja, eller så ville han sälja. Finns det något mellanting i det läget?
2021-09-23, 09:07
Medlem
Citat:
Nej det gör de inte. De tvistar om huruvida Esbjörn hade rätt att häva avtalet.
2021-09-23, 09:27
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Har heller aldrig fått kontrakt i förväg att se på.
Eftersom det till stor del är standardkontrakt så finns det egentligen ingen större anledning till det heller.
Hyreskontrakt är nog viktigare att gå igenom då utrymmet för att flytta kostnader mellan parterna är betydligt större.

Har heller aldrig fått det, men man får ju oftast en offert om man ska köpa något och det är ju den man brukar förhandla om eller med i lite större affärer.
När kontraktet väl kommer är ju priset bestämt, precis som i detta fallet.

Han hade ju erbjudit henne att få köpa huset för 3,9 annars hade detta inte stått på pappret som han av fri vilja skrev på.
Allt annat är ju bara bull.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in