Citat:
Det är väl regeringen eller FoHM. Troligen regeringen efter att FoHM har rekommenderat det.Ja. Även Sverige skulle ha nytta av påfyllnadsdoser.
Citat från Sveriges Television:
Citat från Sveriges Television:
Smittskyddsläkaren i Västerbotten: ”Bra om vi kan ge dos tre nu på äldreboenden”Vem är det som utformar dom nationella riktlinjerna? Är det Folkhälsomyndigheten som ligger bakom att påfyllnadsdoserna dröjer?
Fyra dödsfall har rapporterats in från äldreboenden i Västerbotten där personerna varit smittade med covid-19.
Nu anser Västerbottens smittskyddsläkare att man borde dra igång med vaccinering av dos tre på äldreboenden.
– Jag tycker det vore bra om vi kan börja ge den sprutan, säger Stephan Stenmark.
...
”Bra om vi kan börja snart”
– Vi är alla överens om att det kommer att behövas en dos tre för den här gruppen. Jag tycker att det vore bra om vi kan börja.
Region Västerbotten kan inte dra igång med dos tre på egen hand, utan inväntar nationella riktlinjer.
– Det kommer bli aktuellt, men jag tycker det vore bra om vi kunde börja snart, säger Stenmark.
För FoHM håller ju regeringen i ett kort koppel.
Nu på morgonen kan vi läsa detta från Uppsala.
Under de senaste veckorna har man sett en tydlig ökning i smittspridningen av covid-19 bland studenter.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/okad-smitta-sen-terminstarten-pa-universitetet
– Det är en relativt väntad utveckling som vi ser, i och med terminsstarten, säger Uppsala universitets säkerhetschef Fredrik Blomqvist.
I nuläget kan man inte peka på ifall det är studentfester eller platsundervisning som är orsaken till smittan.
Trots att smittan ökat så har inte universitetet några planer på att återgå till distansundervisning. Det finns bara en faktor som skulle ändra det.
– Det finns ett beslut som skulle ändra det och det är om regeringen skulle fatta ett beslut om distansundervisning, säger Fredrik Blomqvist.
Regeringen har ju på FoHM order beslutat att ingen distansundervisning får förekomma utan att FoHM har gett sitt godkännande.
Det kanske är ett helt annat ämne. Men jag drog en parallell för hur regionerna är tvungna att invänta klartecken från FoHM och hur försenad den alltid är. Vi kan se regionerna i tid larma om kommande problem, men de är bakbundna och troligen igen kommer inget ske fören problemen står regionerna upp i halsen.