2021-09-22, 07:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Även Sverige skulle ha nytta av påfyllnadsdoser.

Citat från Sveriges Television:
Smittskyddsläkaren i Västerbotten: ”Bra om vi kan ge dos tre nu på äldreboenden”

Fyra dödsfall har rapporterats in från äldreboenden i Västerbotten där personerna varit smittade med covid-19.
Nu anser Västerbottens smittskyddsläkare att man borde dra igång med vaccinering av dos tre på äldreboenden.
– Jag tycker det vore bra om vi kan börja ge den sprutan, säger Stephan Stenmark.
...
”Bra om vi kan börja snart”
– Vi är alla överens om att det kommer att behövas en dos tre för den här gruppen. Jag tycker att det vore bra om vi kan börja.

Region Västerbotten kan inte dra igång med dos tre på egen hand, utan inväntar nationella riktlinjer.

– Det kommer bli aktuellt, men jag tycker det vore bra om vi kunde börja snart, säger Stenmark.
Vem är det som utformar dom nationella riktlinjerna? Är det Folkhälsomyndigheten som ligger bakom att påfyllnadsdoserna dröjer?
Det är väl regeringen eller FoHM. Troligen regeringen efter att FoHM har rekommenderat det.
För FoHM håller ju regeringen i ett kort koppel.

Nu på morgonen kan vi läsa detta från Uppsala.
Under de senaste veckorna har man sett en tydlig ökning i smittspridningen av covid-19 bland studenter.

– Det är en relativt väntad utveckling som vi ser, i och med terminsstarten, säger Uppsala universitets säkerhetschef Fredrik Blomqvist.

I nuläget kan man inte peka på ifall det är studentfester eller platsundervisning som är orsaken till smittan.

Trots att smittan ökat så har inte universitetet några planer på att återgå till distansundervisning. Det finns bara en faktor som skulle ändra det.

– Det finns ett beslut som skulle ändra det och det är om regeringen skulle fatta ett beslut om distansundervisning, säger Fredrik Blomqvist.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/okad-smitta-sen-terminstarten-pa-universitetet

Regeringen har ju på FoHM order beslutat att ingen distansundervisning får förekomma utan att FoHM har gett sitt godkännande.

Det kanske är ett helt annat ämne. Men jag drog en parallell för hur regionerna är tvungna att invänta klartecken från FoHM och hur försenad den alltid är. Vi kan se regionerna i tid larma om kommande problem, men de är bakbundna och troligen igen kommer inget ske fören problemen står regionerna upp i halsen.
Citera
2021-09-22, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du jämför alltså en potentiell dödlig virus sjukdom med bilar och cement.

Jag tror du ska ägna dig åt att få ordning på dina analogier faktiskt.

Vad är det för fel på personens analogi? De dödas liv är väl inte mindre värda för att det är tex cementpartiklar som tar sig i luftvägarna istället för ett covid-virus? Frågan är hur många som dör och vad vi gör åt saken? Det är ju hyckleri att se på när 20 pers dör av dålig luft varje dag utan att ägna det en tanke men gå i taket när tidningarna skriver skräckrubriker om covid när 6-7 pers dör. Viruset är här för att stanna så det är lika bra att acceptera, dålig luft är ett direkt resultat av vårt beteende och kan förändras.
Citera
2021-09-22, 08:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Vad är det för fel på personens analogi? De dödas liv är väl inte mindre värda för att det är tex cementpartiklar som tar sig i luftvägarna istället för ett covid-virus? Frågan är hur många som dör och vad vi gör åt saken? Det är ju hyckleri att se på när 20 pers dör av dålig luft varje dag utan att ägna det en tanke men gå i taket när tidningarna skriver skräckrubriker om covid när 6-7 pers dör. Viruset är här för att stanna så det är lika bra att acceptera, dålig luft är ett direkt resultat av vårt beteende och kan förändras.

Så eftersom det enda vi kan vara helt säkra på är att vi alla kommer att dö, så därför behövs vare sig smittskydd, vaccin eller mediciner? Antagligen inga sjukhus eller vårdinrättningar i överhuvudtaget.
Citera
2021-09-22, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, de är roliga de där relativisterna eller vad man ska kalla dem...

Det huvudsakliga argumentet mot smittskyddsarbete och vaccinering rörande Covid19 är att det "dör folk ändå av andra orsaker". Så därför är det meningslöst med åtgärder.

På samma sätt är det då meningslöst med hastighetsgränser, promillegränser. Det borde vara tillåtet att skjuta och döda andra människor. Cellgiftsbehandling mot cancer är onödigt. Det dör ju folk ändå och det enda vi kan vara helt säkra på är att vi någon gång kommer att dö.

Vissa begränsningar är motiverade, andra inte. Det är det detta handlar om. Att du saknar perspektiv har alla förstått. Ditt inlägg är ju skrattretande då du lyckas förvränga vad som sägs på mellanstadienivå. Det som diskuteras är vad VI GÖR för att minska olika risker och jämför det med vad VI GÖR för att minska riskerna med covid och vad resultatet blir. En return-on-investment-kalkyl helt enkelt. Vi vill väl alla att vi investerar tid, energi och skattemedel där de gör mest skillnad. Jag förstår att DU sitter hemma hela dagarna och oroar dig för covid men övriga befolkningen kanske bryr sig MER om övriga 250 som dör varje dag och varför de dog. Förstår du?

Till exempel. Det dör ett par tusen pga fallolyckor varje år. De flesta gamla och sköra. Ska friska 30-åringar gå runt i hjälm hela dagen pga det? Är det rimlig return on investment? Att jämföra och reda ut saker ger perspektiv som kan leda dig till rätt beslut. Annars kan man ju såklart hetsa upp sig över skräckpropaganda på Aftonbladet om man anser att det är vägen framåt.
Senast redigerad av hasse3344 2021-09-22 kl. 08:59.
Citera
2021-09-22, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så eftersom det enda vi kan vara helt säkra på är att vi alla kommer att dö, så därför behövs vare sig smittskydd, vaccin eller mediciner? Antagligen inga sjukhus eller vårdinrättningar i överhuvudtaget.

Läs mitt svar till din tidigare halmgubbe så kanske du förstår. Om resonemanget inte är alldeles för avancerat för dig.
Citera
2021-09-22, 08:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vissa begränsningar är motiverade, andra inte. Det är det detta handlar om. Att du saknar perspektiv har alla förstått. Ditt inlägg är ju skrattretande då du lyckas förvränga vad som sägs på mellanstadienivå. Det som diskuteras är vad VI GÖR för att minska olika risker och jämför det med vad VI GÖR för att minska riskerna med covid och vad resultatet blir. En return-of-investment-kalkyl helt enkelt. Vi vill väl alla att vi investerar tid, energi och skattemedel dör de gör mest skillnad. Jag förstår att DU sitter hemma hela dagarna och oroar dig för covid men övriga befolkningen kanske bryr sig MER om övriga 250 som dör varje dag och varför de dog. Förstår du?

Till exempel. Det dör ett par tusen pga fallolyckor varje år. De flesta gamla och sköra. Ska friska 30-åringar gå runt i hjälm hela dagen pga det? Är det rimlig return of investment? Att jämföra och reda ut saker ger perspektiv som kan leda dig till rätt beslut. Annars kan man ju såklart hetsa upp sig över skräckpropaganda på Aftonbladet om man anser att det är vägen framåt.

Det du medvetet eller omedvetet gör är att du blundar för det faktum att Covid19 är en smittsam och dödlig sjukdom och även om man inte dör leder omfattande smittspridning till stort vårdbehov. Ett vårdutbud som inte finns.

Det går inte att jämför med fallolyckor eller vägdamm. Det är skrattretande.
Citera
2021-09-22, 08:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vi behöver bilar och cement. Vi behöver verkligen inte COVID19 alls. Vi klarar oss alldeles utmärkt utan det. Och vi har nu bra verktyg att mota Olle i grind s.a.s.

Nämligen vacciner förutom munskydd och andra goda råd.
Citera
2021-09-22, 08:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är väl regeringen eller FoHM. Troligen regeringen efter att FoHM har rekommenderat det.
För FoHM håller ju regeringen i ett kort koppel.

Nu på morgonen kan vi läsa detta från Uppsala.
Under de senaste veckorna har man sett en tydlig ökning i smittspridningen av covid-19 bland studenter.

– Det är en relativt väntad utveckling som vi ser, i och med terminsstarten, säger Uppsala universitets säkerhetschef Fredrik Blomqvist.

I nuläget kan man inte peka på ifall det är studentfester eller platsundervisning som är orsaken till smittan.

Trots att smittan ökat så har inte universitetet några planer på att återgå till distansundervisning. Det finns bara en faktor som skulle ändra det.

– Det finns ett beslut som skulle ändra det och det är om regeringen skulle fatta ett beslut om distansundervisning, säger Fredrik Blomqvist.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/okad-smitta-sen-terminstarten-pa-universitetet

Regeringen har ju på FoHM order beslutat att ingen distansundervisning får förekomma utan att FoHM har gett sitt godkännande.

Det kanske är ett helt annat ämne. Men jag drog en parallell för hur regionerna är tvungna att invänta klartecken från FoHM och hur försenad den alltid är. Vi kan se regionerna i tid larma om kommande problem, men de är bakbundna och troligen igen kommer inget ske fören problemen står regionerna upp i halsen.

Journalismen i Uppsala län verkar ha inlett ett tydligare arbete mot ovaccinerade. Upsala nya tidning har i dag en artikel om att hemtjänstpersonal inte alltid är vaccinerade. Smittskyddsläkaren berättar att det finns diskussioner på nationell nivå om detta dilemma och frågan om krav på omsorgspersonal.

Jag undrar i mitt stilla sinne om detta inte borde ha gjorts våren 2020 om det skulle göras alls. Borde vi inte vara på väg åt Norges och Danmarks håll och betrakta Covid som en säsongsinfluensa? Ska vi kräva vaccinering för alla sjukdomar så blir det svårt. Har vi kontroll på hur ofta omsorgspersonal har hepatit C, eller andra relativt farliga smittsamma sjukdomar? Ska vi kräva att omsorgen är vaccinerad mot influensa och liknande sjukdomar också?
Citera
2021-09-22, 09:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag för min del tycker att det är förjävligt att folk dör av dålig luft men också att personer med problem i luftvägarna likt de som har astma har mycket större problem för dessa luftföroreningar eller kanske även utvecklar dessa problem för att de finns.

Men den diskussionen platsar inte i denna tråden. De står inte heller i kontrast till varandra. Det lika jävligt att regioner larmar om att äldre börjar dö i covid igen på ålderdomshemmen, vi kunde ge de en påfyllnadsdos, men de behöver vänta på regeringen och FoHM.

Men jag skulle vilja sträcka mig så långt att jag kan se en parallell. Det finns ekonomiska intressen att hålla samhället öppet likt det finns ekonomiska intressen att producera och konsumera bilar. Vi i ekonomins och då vår egna inbillade trygghet offrar liv och miljö. Vi behöver varken denna bekvämlighet som vi gjort oss beroende av och offrar vår miljö för eller låta äldre människor dö för att vi inte ville hindra denna pandemi att bre ut sig.
Citera
2021-09-22, 09:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Officiella "antivaxxers" gör nog bäst i att ligga lågt just nu. Gruppen är av någon anledning överrepresenterad bland Coviddödsfallen.
Jaha. Fast det dör ju fler vaccinerade en ovaccinerade i covid.
Citera
2021-09-22, 09:22
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Riskerna med biverkningar av vaccinerna är långt mindre än sjukdom, även för en 18åring. Det har stöts och blötts många gånger men hänvisar jag till FHM och vetenskapliga undersökningar anar jag du inte tror på dom. Så jag väljer vaccin framför sjukdom vilken dag som helst.

Det är fullt möjligt att sjukdom ger bredare immunitetsskydd. Det har förmodligen bidragit till att dämpa pandemin. Troligen är ca 20% av vår befolkning immuna pga sjukdom. Men det har haft ett högt pris.

Det är ingen som vet med säkerhet hur bra immuniteten blir från sjukdom och virus, En del tyder på att en tredje spruta kan behövas för Pfizers. Modernas tycks hålla betydligt bättre. Vi får se nästa år.

Influensavaccinet ges en gång per år så jag gissar man kommer att ta fram en mix med Covidvaccin. Långsiktig tkommer nog det att hamna i samma spruta som influensavaccinerna.

Appropå det så har Norge nu klassat Covid som säongsinfluensa. Fullt rimligt. Frågan är hur mycket den kommer at mutera i framtiden, nu verkar det ju har lugnat ner sig så kommer det inte många nya mutationer så kanske tre doser räcker för livet ut.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bGLrl3/norge-klassar-corona-som-en-influensa

Du besvarade inte mina frågor.

Håller med dig i allt förutom om biverkningar om du är 18 år.

Naturlig infektion om du är 18 år har nästintill noll negativa konsekvenser på din hälsa osv, men vaccinet rapporteras det hur mycket som helst angående biverkningar.

Den enda skillnaden är att det finns en massa hjärntvättade provaxxers som inte inser hur allvarligt det är att man inte ens vill utreda om det var vaccinet som förorsakade det eller inte.

Det om något är sinnessjukt.
Citera
2021-09-22, 09:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Läs mitt svar till din tidigare halmgubbe så kanske du förstår. Om resonemanget inte är alldeles för avancerat för dig.

Det jag skrev var ett svar på ditt "resonemang". Jag gav min sammanfattning på ditt svar kan man säga, men då du inte tycks förstå var det nog för avancerat för dig.
Du förstår inte skillnaden mellan den rädsla och osäkerhet ett smittsamt virus skapar jämfört med exempelvis hjärt- kärlsjukdomar eller lungcancer förorsakat av rökning. Hade du förstått skillnaden hade du inte nämnt dessa sjukdomar i samma mening, men jag ska försöka att göra det tydligt för dig genom ett exempel.

Åke och Gunn-Britt är ett par i 75-årsåldern. De sköter om sin hälsa och är i bra form. Under pandemin har de låtit bli att träffa sina barnbarn och de har undvikit att gå i köpcentrum, på teater och att handla i butik. De är rädda för Covid19 då de vet att de riskerar att drabbas hårt om de skulle bli smittade. Att någon hjärtsjuk eller lungsjuk överviktig 58-åring är och handlar i samma butik rör inte dem eftersom sådan sjukdom INTE SMITTAR. Det är liksom pudelns kärna som du liksom en del andra här vägrar ta in. Varför har ni så svårt att förstå ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in