2021-09-21, 23:01
Medlem
Vekrusets avatar
Här är en intressant artikel, som går igenom olika försök att testa och förstå vad som gör covid så oförutsägbart. Man har gjort en hel del genombrott i info om hur våra immunsystem fungerar:

Citat:
Your Immune System Could Turn COVID-19 Deadly

Hidden autoimmunity may explain how the coronavirus wreaks such widespread and unpredictable harm.

https://magazine.ucsf.edu/your-immune-system-could-turn-covid-19-deadly?fbclid=IwAR1TUfV2zqACKvyxaMzGvhylSm4jDskb5A e4nTbP6GFPU jk0hyUugOKYUq8

Särskilt intressant tycker jag att det är att alla dessa covid-symtom också är rapporterade vaccinbiverkningar. Så jag anser fortsatt att både covid och vaccinen är farliga för oss. Men svårt att göra någonting åt i en global värld i ofas - Kinas brutala metoder stampade ut smittan lokalt, men de bjussade på att sprida den utanför sina gränser.
Citera
2021-09-21, 23:22
Medlem
Futuretraders avatar
så pandemin är över?

är det pga att man fått 2 vacciner?
eller ska man ta fler och eventuellt tabletter?

för som jag ser det utifrån andra länders perspektiv så hjälper inte det att man är fullvacinerad, smittan ökar och folk dör mer och mer.

i sverige så har vi fortfarande 1000+ smittofall varje dag och över 20 döda per dag eller något sådant, så hur i helvete kan man släppa restriktionerna den 29:e september och öppna upp allt?

sedan så undrar jag hur norge kan klassificera viruset som en vanlig influensa, tror dem att personer som är ovaccinerade eller tom vaccinerade inte kommer dö av viruset?

jag vet tusentals folk dör av influensavirus varje år, men det är oftast gamla, vad gäller covid är det också unga som dör. Även om man skulle bli vaccinerad så kommer det inte hjälpa i längden man kommer bli sjuk och man riskerar att dö.

så varför öppnar man upp sverige? vi har inte ens haft stränga restriktioner, vad jag oroar mig är att jag är en student som pendlar till skolan flera mil om dagen och dessutom kommer befinna mig i stora sammanhang, varför ska ja tvingas in i helvete?

hade vaccinet fungerat så hade jag tagit det, men det gör den inte. och dessutom så är biverkningarna kopplade till vaccinet katastrofala wtf.

jag tycker att sverige borde fortsätta med distansstudier och distans arbete samt social distansering tills man får ordning och reda på allt. Hittills så ser allt ut precis som det ska innan kaoset släpper loss.

Är man inte lite för snabb i sverige?

hur ser det ut idag i sverige vad säger tegnell?

det är fan mer än 2000 nya fall och 16 nya dödsfall eller mer?
och så väljer man att öppna?
Citera
2021-09-22, 00:03
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Sannolikheten är större att du som ovaccinerad varit mer pådrivande av smittspridningen i samhället.

Personen du försvarar menar att bedömningen ska göras individuellt och därför är din sannolikhetslära ointressant då du inte har någon grund alls att basera din gissning på.
Citera
2021-09-22, 00:16
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
.

i sverige så har vi fortfarande 1000+ smittofall varje dag och över 20 döda per dag eller något sådant, så hur i helvete kan man släppa restriktionerna den 29:e september och öppna upp allt?

Vad får ni rädda ut av att hitta på siffror? Dagligt antal döda har i månader legat nära 1 och nu är 7-dagars-snitt 6 döda per dag, inte värre än säsongsinfluensans några tusental döda per år. www.c19.se

Barn och unga klarar sig bättre mot covid än mot säsongsinfluensan.
Citera
2021-09-22, 01:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowk102
Hallå, i Polen lanseras en tredje dos Covid-vaccin för 60 plussare. Fixa en tredje dos för våra 60-plussare i Sverige också! Sverige har mer pengar per medborgare än Polen så det borde inte vara något problem.

Ja. Även Sverige skulle ha nytta av påfyllnadsdoser.

Citat från Sveriges Television:
Smittskyddsläkaren i Västerbotten: ”Bra om vi kan ge dos tre nu på äldreboenden”

Fyra dödsfall har rapporterats in från äldreboenden i Västerbotten där personerna varit smittade med covid-19.
Nu anser Västerbottens smittskyddsläkare att man borde dra igång med vaccinering av dos tre på äldreboenden.
– Jag tycker det vore bra om vi kan börja ge den sprutan, säger Stephan Stenmark.
...
”Bra om vi kan börja snart”
– Vi är alla överens om att det kommer att behövas en dos tre för den här gruppen. Jag tycker att det vore bra om vi kan börja.

Region Västerbotten kan inte dra igång med dos tre på egen hand, utan inväntar nationella riktlinjer.

– Det kommer bli aktuellt, men jag tycker det vore bra om vi kunde börja snart, säger Stenmark.
Vem är det som utformar dom nationella riktlinjerna? Är det Folkhälsomyndigheten som ligger bakom att påfyllnadsdoserna dröjer?
Citera
2021-09-22, 01:46
Medlem
SagaVestenBootss avatar
Citat:
så pandemin är över?

för som jag ser det utifrån andra länders perspektiv så hjälper inte det att man är fullvacinerad, smittan ökar och folk dör mer och mer.

sedan så undrar jag hur norge kan klassificera viruset som en vanlig influensa, tror dem att personer som är ovaccinerade eller tom vaccinerade inte kommer dö av viruset?

jag vet tusentals folk dör av influensavirus varje år, men det är oftast gamla, vad gäller covid är det också unga som dör. Även om man skulle bli vaccinerad så kommer det inte hjälpa i längden man kommer bli sjuk och man riskerar att dö.

så varför öppnar man upp sverige? vi har inte ens haft stränga restriktioner, vad jag oroar mig är att jag är en student som pendlar till skolan flera mil om dagen och dessutom kommer befinna mig i stora sammanhang, varför ska ja tvingas in i helvete?

hade vaccinet fungerat så hade jag tagit det, men det gör den inte. och dessutom så är biverkningarna kopplade till vaccinet katastrofala wtf.

jag tycker att sverige borde fortsätta med distansstudier och distans arbete samt social distansering tills man får ordning och reda på allt. Hittills så ser allt ut precis som det ska innan kaoset släpper loss.

Det absolut bästa hade varit att inte ha nägra restriktioner alls. Bara låtit livet flyta på som vanligt. Då hade vi snabbt nått flockimmunitet och viruset hade normaliserats och blivit likt våra andra säsongssnuvor.
Citera
2021-09-22, 03:50
Medlem
Vasterass avatar
En mycket intressant aspekt i allt det här är att det fortfarande spekuleras så mycket, torde inte de flesta redan veta sin väg de valt?

Jag har valt min strategi och jag väntar tills vi vet mer rörande vaccin och mutationer, vaccin är inte helt tryggt och säkert ännu.
Citera
2021-09-22, 04:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
En mycket intressant aspekt i allt det här är att det fortfarande spekuleras så mycket, torde inte de flesta redan veta sin väg de valt?

Jag har valt min strategi och jag väntar tills vi vet mer rörande vaccin och mutationer, vaccin är inte helt tryggt och säkert ännu.
Jo, det vet vi. Efter miljarder doser administrerade så vet vi det. Aldrig tidigare har man övervakat utrullningen av vacciner så intensivt. Inte bara vetenskapligt utan även massmedialt. Så trots anti-vaxxers stolliga foliehattsteorier vet vi att alla godkända vacciner både funkar och är effektiva och i nästan alla fall skyddar mot allvarlig sjukdom. Man har säkert räddat hundratusentals liv. Tyvärr gör vaccinoviljan att många dör i onödan som i USA:

Här Texas där man har låg täckning:

https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/texas/#graph-cases-daily
https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/texas/#graph-deaths-daily

Här New York med hög teckning där COVID19 slog till hårt förra året:

https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/new-york/#graph-cases-daily
https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/new-york/#graph-deaths-daily

Så gå och vaccinera dig!
Citera
2021-09-22, 05:13
Medlem
Citat:
så pandemin är över?

Det dör ca 6-7 pers/dygn med covid som dödsorsak (i snitt sista veckorna) De flesta äldre äldre och skröpliga.
Det dör också ytterligare ca 250 pers/dygn av massor av andra anledningar/sjukdomar. T ex så dör ca 20 pers/dygn ca 10 år för tidigt p g a dålig luft.

Vi skulle spara massor med liv och levnadsår om vi förbjöd bilar, flyg, cement, alkohol, skräpmat, cigaretter, droger, kossor, stillasittande o s v. Realistiskt.....nja...
Citera
2021-09-22, 06:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det dör ca 6-7 pers/dygn med covid som dödsorsak (i snitt sista veckorna) De flesta äldre äldre och skröpliga.
Det dör också ytterligare ca 250 pers/dygn av massor av andra anledningar/sjukdomar. T ex så dör ca 20 pers/dygn ca 10 år för tidigt p g a dålig luft.

Vi skulle spara massor med liv och levnadsår om vi förbjöd bilar, flyg, cement, alkohol, skräpmat, cigaretter, droger, kossor, stillasittande o s v. Realistiskt.....nja...
Du jämför alltså en potentiell dödlig virus sjukdom med bilar och cement.

Jag tror du ska ägna dig åt att få ordning på dina analogier faktiskt.
Citera
2021-09-22, 06:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Varför försöker media och läkare runt om i världen att censurera de skador som uppstår av vaccinet?

Det är mer skrämmande att man leker strutsmentaliteten istället för att öppet granska. Detta stöder bara misstankarna om vaccinet och skapar misstro mot de som hetsar att man ska ta det.

https://childrenshealthdefense.org/defender/sarah-green-16-year-old-neurological-symptoms-pfizer-vaccine/
Du länkar alltså till en ökänd anti-vaxx-sida som underlag.

Hursomhelst, det kan inte bero på spike-proteinet vaccinet producerar iaf:
/.../
The spike proteins from the virus and the ones generated by the vaccines are “essentially the same,” McLellan, the spike protein researcher at the University of Texas at Austin, told us, noting that they have the same function, structure and way of processing.

But, he said, there is “one key difference,” in that the spikes encoded by the vaccines “contain 2 amino acid changes that help stabilize the spike in its initial conformation and help prevent the spike from undergoing a conformational change that is required to facilitate membrane fusion.”

That’s because the SARS-CoV-2 spike protein is a shape-shifter. To fuse its viral membrane with the host cell membrane it substantially changes its shape from an unstable pre-fusion state to a stable post-fusion state. While previously working on a vaccine for MERS, a disease caused by another coronavirus, McLellan and others discovered that by adding two proline molecules to the spike protein, they could lock it into its pre-fusion state, triggering a more effective immune response and preventing cell entry. The same harmless mutation, called 2P, as in two proline molecules, is used in the SARS-CoV-2 vaccines.

During a SARS-CoV-2 infection, the NIAID told us, the virus spike proteins can latch onto human cells, allowing the virus to infect them. With the live virus, the protein “attaches to receptors on the surface of cells and fuses the viral membrane with the host-cell membrane,” McLellan said.

However, vaccine-generated spike proteins can’t do that fusion because they are locked in the pre-fusion shape.

“The spike protein encoded by the mRNA vaccines (Moderna and Pfizer/BioNTech) and the J&J vaccine instruct the cells in our arm (where the injection is given) to produce spike protein that is tethered to the surface of the cell. It is not secreted and thus does not float through the body,” McLellan said.

According to the NIAID statement, “the spike protein is only detectable for a few days after immunization” in tests conducted in animals.
https://www.factcheck.org/2021/07/scicheck-covid-19-vaccine-generated-spike-protein-is-safe-contrary-to-viral-claims/

Och inte kan det producerade spike-proteinet fästa på reproduktionsorganen även om de nu skulle flyta omkring i kroppen vilket de inte gör heller.

Men jag misstänker att du är helt befriad från logiskt tänkande och därför inte kan ta in detta.
Citera
2021-09-22, 07:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du jämför alltså en potentiell dödlig virus sjukdom med bilar och cement.

Jag tror du ska ägna dig åt att få ordning på dina analogier faktiskt.

Ja, de är roliga de där relativisterna eller vad man ska kalla dem...

Det huvudsakliga argumentet mot smittskyddsarbete och vaccinering rörande Covid19 är att det "dör folk ändå av andra orsaker". Så därför är det meningslöst med åtgärder.

På samma sätt är det då meningslöst med hastighetsgränser, promillegränser. Det borde vara tillåtet att skjuta och döda andra människor. Cellgiftsbehandling mot cancer är onödigt. Det dör ju folk ändå och det enda vi kan vara helt säkra på är att vi någon gång kommer att dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in