2021-09-21, 12:05
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De enskilda patienternas namn kan väl inte vara offentliga?

Nu är jag inte helt säker på vad du menar här, men det kan bero på att jag är groggy i hjärnan av något som KAN vara en genombrottsinfektion av covid, men som förhoppningsvis bara är en vanlig (men ovanligt envis) förkylning.

Att vi har accepterat influensan, har ju berott på att alla som har behövt vaccinera sig har haft möjlighet till det. Då måste man inte köra lockdown och mötesförbud och sådant, det är bara nödvändigt tills vaccinet är tillgängligt.

Jag skulle dock gärna se, att folk även fortsättningsvis stannade hemma när de är sjuka. Då skulle vi ju även slippa t.ex. förkylningar och vinterkräksjukan. Det är egentligen allmän hyfs, och man uträttar inte så mycket på jobbet ändå när man är sjuk...

Det finns ju minnesceller också. Så även om det har gått några år sedan man fick sin andra och sista spruta, så känner kroppen igen eländet och kan börja producera antikroppar fortare, än om man aldrig hade blivit vaccinerad. Det gör att man aldrig behöver komma till dag 10 och cytokinstormen. Så riktigt lika illa kan det aldrig bli igen.

Självklart skulle personens namn inte stå med, men att ”en persons micropenis” var en MISSTÄNKT biverkan.
Citera
2021-09-21, 12:19
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Intressant teori, själv drog jag igång vår roterande värmeväxlare här igår.

Jag skulle dock tro att mycket av viruspartiklarna fastnar i filtren som sitter före växlaren och sedan är det mindre än 5% av partiklarna som ens teoretiskt åker tillbaka.

Dina F7 filter klarar inte virus alls, väldigt få vent-system har HEPA-klassning, grannen kör med sedvanlig G-klassning som är ännu sämre.
Du kan ju testa följande, tänd en cigg eller cigarr i ett rum och be någon annan sitta i ett annat rum längre bort och se om de känner någon lukt, förutsatt att du satt igen dörrar och fönster ordentligt.
Citera
2021-09-21, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Gränserna kommer inte att öppnas som vanligt, men Norge kanske öppnar sin gräns lite.
Här är reglerna för Norge, https://www.visitnorway.se/planera-resan/coronaviruset-och-resor-till-norge/

Den sidan är inte uppdaterad. Innan var covid aids/cancer/spetälska för norrmän, men nu endast influensa.

Därför borde kontrollen vid gränsen försvinna
Citera
2021-09-21, 12:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Gränserna kommer inte att öppnas som vanligt, men Norge kanske öppnar sin gräns lite.
Här är reglerna för Norge, https://www.visitnorway.se/planera-resan/coronaviruset-och-resor-till-norge/
Var är alla som menade att det skulle gå åt skogen med Norge följt av Finland och Danmark?

Medan vi i Sverige skulle njuta av flockimmunitet.
Citera
2021-09-21, 12:33
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Värmeväxlarna används ofta även på sommaren för att ta tillvara på den svala luften inomhus så mycket som möjligt.

Ren skröna gällande roterande vvx !

Alla stänger av roterande värmeväxlaren helt på sommaren just för att det blir varmare än normalt.
För att lyckas få kallare friskluft måste dom då klippa kabeln till motorn för värmeväxlaren, annars så värms den svala friskluften upp av utgående inomhusluft som på sommaren ligger runt 30-40 inne pga solinstrålning som brukar vara 2,5-3kw per normalfönster i uppvärmning.

Det andra systemet med korsvis värmeväxling, där drar man ur kassetten och sätter in en sommarkasset som just INTE värmer upp inkommande friskluft, men få gör detta pga priset för den kassetten.

De flesta stänger av helt, enbart företag-skolor kör sommarkassetten, och skolorna får enbart använda korsvisa värmeväxlare just pga smittorisken, roterande aluhjul får inte användas på dagis/skolor men helt o.k i åldringsvården..!!!
Citera
2021-09-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Så helt utan problem är det nog inte att ge påfyllnadsdos. Men här ser vi igen att yngre får oftare värre biverkningar en de äldre åldersgrupperna. Så en tredje dos för yngre tror jag inte på.

Frågan är väl då vad för biverkningar covid kan ge. Dessa lär väl fortfarande vara värre än vad man kan få av vaccinet.

Står själv i valet och kvalet om jag ska ta en booster eller ej. Bor utomlands och skulle kunna gå till apoteket imorgon och ta en tredje dos om jag ville (räcker med att säga att jag har immunbrist eller något då de inte kan kolla min journal). Har hittills inte gjort det men börjar bli frestande när man hör om alla genombrottsinfektioner. Tar nog hellre en tredje spruta än att chansa och se vad som händer när jag drabbas av Delta.
Citera
2021-09-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Var är alla som menade att det skulle gå åt skogen med Norge följt av Finland och Danmark?

Medan vi i Sverige skulle njuta av flockimmunitet.

Vad menar du? Är du med andra hejarklacken, eller vad. Tror du dessutom att där vi är nu är facit, och att ditt lag har vunnit?
Citera
2021-09-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Intressant ändå. Man har läst allt som står i MSM då har man läst allt. Allt som inte stod där som man hittar i alternativmedia har inte hänt för man vet inte om det. Konfirmationsbias på högsta nivå.

En gammal lärare sa till mig att om du berättar allt du vet om något så tror personen att du vet allt om det.

Ja men precis! Allt är relativt! Det går att dela med sig av en sanning som stämmer med narrativet och det folk väljer att tro på. Ett exempel är att rapportera om en demonstration med 700 deltagare när det i själva verket var 200000.
Citera
2021-09-21, 12:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Ja men precis! Allt är relativt! Det går att dela med sig av en sanning som stämmer med narrativet och det folk väljer att tro på. Ett exempel är att rapportera om en demonstration med 700 deltagare när det i själva verket var 200000.

Tycker inte heller media rapporterat särskilt mycket om de 20 tusen som dött i Sverige och närmare 100 tusen som vårdats på sjukhus för Covid19. Det har mest varit att man ska hålla avstånd och tvätta händerna. Ingen ställs till svars för katastrofen.
Citera
2021-09-21, 13:02
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Vad har hänt med Aftonbladet? Har sanningen kommit ikapp? Tappat läsare och måste börja rapportera på riktigt? https://www.aftonbladet.se/a/bGLrl3

.
Vad menar du de inte rapporterat på riktigt tidigare?
Citera
2021-09-21, 13:03
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker inte heller media rapporterat särskilt mycket om de 20 tusen som dött i Sverige och närmare 100 tusen som vårdats på sjukhus för Covid19. Det har mest varit att man ska hålla avstånd och tvätta händerna. Ingen ställs till svars för katastrofen.
Du får vänta tills rapporten är klar i Maj 2023 där Kina kommer att få ett skadeståndskrav från EU och USA för uteblivna intäkter och överdödlighet pga nedstängningar som kommer skicka Kina tillbaka till 1920-talet eftersom de kommer inte ha råd att betala. Vilket gör att det kommer ta hus i helvetet.
Citera
2021-09-21, 13:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vad menar du? Är du med andra hejarklacken, eller vad. Tror du dessutom att där vi är nu är facit, och att ditt lag har vunnit?
Jag är ganska så säker på att vi inte kommer att se massvis med döda i Norge i framtiden.

Alldeles korrekt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in