2021-09-21, 11:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Lockande rubrik att sätta för media som vill sälja tidningar, "Covid har dödat fler än Spanskan!!"

Värt att poängtera också är att vi inte har tagit oss igenom hela coronapandemin heller. Totalsiffran från Spanska influensan är från efter att den sista personen dött. Gissningsvis kommer dödssiffran från covid att revideras upp med mer än 5 miljoner efter att nuvarande pandemi är över.
Citera
2021-09-21, 11:05
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej, tyvärr den infon finns inte. SIR är detaljerad men inte så detaljerad. Jag tycker man kan urskilja en trend redan nu. I Auguste var det fler ovaccinerade som avled och i september är flertalet av de avlidna vaccinerade. I juni, juli var andelen ovaccinerade som avled ännu större en i augusti. Trenden är här och vill man inte att den ska fortsätta bör man göra något åt den.

Sedan exakt vad den beror på och vad man bör göra är ju lite svårt att säga och man kan ju inte i vild panik trycka in spruta efter spruta i folk. Jag tycker att man verkar lite desperat för att öppna och för att kunna göra det vaccinerar man barn som inte alls är i behov av det. Men när det gäller riskgrupper så är nog en tredje spruta vägen att gå i alla fall om vi vill försöka med ett öppet samhälle utan att förlora allt för många 70+.

Nu sticker jag ut huvudet rejält här....

Jag misstänker att den ökade dödsfrekvensen hos åldringarna som nu har dubbel vaccination kan bero på att man sen 2-3 veckor tillbaka nu startat upp energibesparings-systemen på äldreboenden där värmeväxlarna i ventilationssystemen börjat jobba igen. Åldringsboenden har teknik med roterande värmeväxlare som är helt usla ur smittspridnings-synpunkt. Till detta sjunker också nivåerna med marknära ozon, där ozon är en utmärkt virus-dödare.

Obs-alltså min teori här.

Tänk om man kunde få en sponsor som köpte in några hundra kilo Ivermectin från Merck, för att sen distrubuera ut på vissa åldringsboenden, dom knaprar ju ändå tabletter som godis där, skulle vara intressant att se hur statistiken då blev....
Citera
2021-09-21, 11:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Värt att poängtera också är att vi inte har tagit oss igenom hela coronapandemin heller. Totalsiffran från Spanska influensan är från efter att den sista personen dött. Gissningsvis kommer dödssiffran från covid att revideras upp med mer än 5 miljoner efter att nuvarande pandemi är över.

Såvitt jag vet finns det ju mest mer eller mindre säkra gissningar om hur många som dog under "Spanskan", läser "officiella" tal på allt mellan 17 till 100 miljoner döda. På en del sidor nämns uppåt 200 miljoner. Även om dödstalen i nuvarande pandemi kommer revideras upp (finns säkerligen stora mörkertal globalt) så är datan definitivt mer säker nu än då.

Sen är det ju svårt av andra anledningar att jämföra de två. Spanskan kom under en tid då stora delar av världen (åtminstone Europa) var svårt sargat av världskriget. För att inte tala om den medicinska utvecklingen som säkerligen hållit nere dödstalen i coronapandemin om man skulle jämföra de två.
Citera
2021-09-21, 11:23
Medlem
Citat:
Tror snarare att den kommer revideras ned ordentligt eftersom det nu räknas in mängder av människor som dött av annar eller av felbehandling.
Citera
2021-09-21, 11:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tror snarare att den kommer revideras ned ordentligt eftersom det nu räknas in mängder av människor som dött av annar eller av felbehandling.

Som sagt är det en överdödlighet på mer än 4 miljoner i Indien som inte är inräknade. Om det är 4 miljoner i Indien lär det finnas åtskilliga miljoner till bara i Kina.
Citera
2021-09-21, 11:38
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Jag misstänker att den ökade dödsfrekvensen hos åldringarna som nu har dubbel vaccination kan bero på att man sen 2-3 veckor tillbaka nu startat upp energibesparings-systemen på äldreboenden där värmeväxlarna i ventilationssystemen börjat jobba igen. Åldringsboenden har teknik med roterande värmeväxlare som är helt usla ur smittspridnings-synpunkt. Till detta sjunker också nivåerna med marknära ozon, där ozon är en utmärkt virus-dödare.

Intressant teori, själv drog jag igång vår roterande värmeväxlare här igår.

Jag skulle dock tro att mycket av viruspartiklarna fastnar i filtren som sitter före växlaren och sedan är det mindre än 5% av partiklarna som ens teoretiskt åker tillbaka.
Citera
2021-09-21, 11:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Som sagt är det en överdödlighet på mer än 4 miljoner i Indien som inte är inräknade. Om det är 4 miljoner i Indien lär det finnas åtskilliga miljoner till bara i Kina.

För att inte tala om Ryssland. Eller större delen av Sydamerika, är väl bara Peru där som tagit sitt förnuft till fånga och reviderat upp dödstalen.
Citera
2021-09-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej, tyvärr den infon finns inte. SIR är detaljerad men inte så detaljerad. Jag tycker man kan urskilja en trend redan nu. I Auguste var det fler ovaccinerade som avled och i september är flertalet av de avlidna vaccinerade. I juni, juli var andelen ovaccinerade som avled ännu större en i augusti. Trenden är här och vill man inte att den ska fortsätta bör man göra något åt den.

Sedan exakt vad den beror på och vad man bör göra är ju lite svårt att säga och man kan ju inte i vild panik trycka in spruta efter spruta i folk. Jag tycker att man verkar lite desperat för att öppna och för att kunna göra det vaccinerar man barn som inte alls är i behov av det. Men när det gäller riskgrupper så är nog en tredje spruta vägen att gå i alla fall om vi vill försöka med ett öppet samhälle utan att förlora allt för många 70+.

Jag är inte lika säker på att vaccinskyddet börjar avta som jag skrev i tidigare inlägg.

September ser inte bra ut men det fortfarande VÄLDIGT få dödsfall inrapporterat i SIR.

Ska se om jag orkar sen att räkna ut CFR för 80+ från början av året tills nu.

Då skulle man se om dödligheten bland äldre stiger sista tiden eller om det bara är generellt ökad smittspridning som ligger bakom.
Citera
2021-09-21, 11:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Nu när corona klassas som vanlig influensa i Norge. Kommer gränserna öppna som vanligt nu då?
Gränserna kommer inte att öppnas som vanligt, men Norge kanske öppnar sin gräns lite.
Här är reglerna för Norge, https://www.visitnorway.se/planera-resan/coronaviruset-och-resor-till-norge/
Citera
2021-09-21, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Det stämmer fortfarande att covid har krävt fler människoliv i USA nu än vad Spanska sjukan gjorde.

Det stämmer också att befolkningen var ökat från 2.5 miljarder till snart 8 miljarder. Rubriken är bara till för att skrämma upp folk.
Citera
2021-09-21, 11:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Nu sticker jag ut huvudet rejält här....

Obs-alltså min teori här.

Tänk om man kunde få en sponsor som köpte in några hundra kilo Ivermectin från Merck, för att sen distrubuera ut på vissa åldringsboenden, dom knaprar ju ändå tabletter som godis där, skulle vara intressant att se hur statistiken då blev....
Värmeväxlarna används ofta även på sommaren för att ta tillvara på den svala luften inomhus så mycket som möjligt.
Citera
2021-09-21, 12:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Gränserna kommer inte att öppnas som vanligt, men Norge kanske öppnar sin gräns lite.
Här är reglerna för Norge, https://www.visitnorway.se/planera-resan/coronaviruset-och-resor-till-norge/

Men dom har ju tagit dryga 300.000 tester vid gränsen mot Sverige.. 1,5 promille var positiva.

Kärringen som jobbade med testningen lät ju inte precis jättestolt över resultaten..

På frågan om hon tyckte det hade varit värt det, svarade hon ”Vi får väl säga det iallafall” med ett småleende ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in