2021-09-21, 10:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Tänk om FN:s generalförsamling kan bli ett superspridarevent. Det hade ju nästan varit lite komiskt.
– Vi är oroliga över att (den allmänna debatten i) FN blir en superspridartillställning. Vi måste vidta alla åtgärder så att det inte blir så, sade USA:s FN-ambassadör Linda Thomas-Greenfield härom dagen enligt mediebolaget ABC.

Men omkring 100 av FN:s 193 medlemsländer skickar ändå delegationer till FN-skrapan – inklusive just värdlandet. President Joe Biden talar personligen, som traditionen bjuder, på tisdagen som är högnivådebattens första dag.

Även Sverige deltar på plats med statsminister Stefan Löfven (S) och utrikesminister Ann Linde (S). Statsministerns pressekreterare Mikael Lindström betonar för TT att alla som reser är fullvaccinerade samt följer restriktionerna i FN-byggnaden. Dessutom har antalet medföljande personer hållits nere.

Hur man ska ställa sig till värdlandets vaccinkrav är ändå en komplex fråga för FN, som väntar gäster från länder med både hög och låg vaccintäckning. Brasiliens president Jair Bolsonaro slog bakut när frågan kom upp.

– Varför tar man ett vaccin? För att få antikroppar, eller hur? Jag har en hög nivå antikroppar, jag kan visa dokument, dundrade Bolsonaro enligt CNN och lovade att hålla sitt tal på plats, ovaccinerad.

Även Ryssland är kritisk till New Yorks vaccinkrav, i synnerhet att det ryska vaccinet Sputnik V inte är godkänt där.
https://www.svd.se/kan-fns-generalforsamling-bli-en-smittohard
Citera
2021-09-21, 10:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Ska bli intressant att se hur många döda som redovisas idag.

Intressant att följa är också om vaccineringarna börjar släppa nu och smittan börjar spridas okontrollerat igen. Detta samtidigt som Folkhälsomyndigheten är saktfärdiga om en tredje dos.
Citera
2021-09-21, 10:09
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för infon.

Ja, de äldre vaccinerade ökar på IVA. Man kan ju inte förklara det med att man vaccinerat fler. Den gruppen har inte rört på sig så mycket.

I augusti var det fler ovaccinerade som avled på IVA och nu i September är det fler vaccinerade som avlider.

Augusti, avlidna på IVA: 61,9% ovaccinerade, 28,6% vaccinerade, 4,8% ofullständigt vaccinerade och 4,8% okänt.

September, avlidna på IVA: 33,3% ovaccinerade, 44,4% fullvaccinerade, 22,2% okänt.

De flesta som avlider är i de äldre åldersgrupperna så och där har ju inte så många nya blivit fullvaccinerade. Detta kan bara förklaras med att skyddet från vaccinationen håller på att försvinna. Alternativ deltan har förändrats något.

Från uppgifterna i ditt inlägg tycker jag att man bör erbjuda 70 och äldre en påfyllnadsdos. Förändringen går ganska snabbt och om deltan skapar en ordentlig höst våg så kan oktober bli ganska obehaglig för denna åldersgrupp. Jag får intrycket att denna grupp nu är ganska trött på att leva frånskild från samhället och jag kan tänka mig att de är rätt så sugna på att gå ut och partaja. Skulle kunnat vara en fördel om man erbjudit de en tredje dos innan öppnandet.

Det behöver inte vara så att effekten har minskat (än). Vi har haft en sakta ökande smittspridning, vilket ju också innebär att risken att utsättas har ökat. Äldre har från start en lägre skyddsverkan av vaccin, det gäller alla vaccin, och prio är därför att inte utsättas för smittan.

Men visst, data tyder ju också på att skyddseffekten avtar. Frågan är om det är samma för Astra som för Pfizer. Majoriteten av våra gamla har ju fått Astra medan data från Israel avser Pfizer. Finns det data från UK på Astras skyddseffekt över tid?
Citera
2021-09-21, 10:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det behöver inte vara så att effekten har minskat (än). Vi har haft en sakta ökande smittspridning, vilket ju också innebär att risken att utsättas har ökat. Äldre har från start en lägre skyddsverkan av vaccin, det gäller alla vaccin, och prio är därför att inte utsättas för smittan.

Men visst, data tyder ju också på att skyddseffekten avtar. Frågan är om det är samma för Astra som för Pfizer. Majoriteten av våra gamla har ju fått Astra medan data från Israel avser Pfizer. Finns det data från UK på Astras skyddseffekt över tid?

Modernas vaccin tycks vara det bästa.
https://www.eurekalert.org/news-releases/928143

Immune system memory stays strong 6+ months post-vaccination, similar to responses in recovered COVID-19 patients
Citera
2021-09-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Varför trodde du inte att Aftonbladet skulle rapportera om detta? Vilka stora nyheter kring Covid i våra grannländer anser du att Aftonbladet mörkat tidigare?

ehh! Var någonstans i min text nämner jag covid? Utan andra saker som protesterna globalt mot vaccinet och vaccinpasset, BLM, valfusket. Förmodar att du har tillbringat senaste 1,5 åren under en sten. Grattis!
Citera
2021-09-21, 10:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

För min del tycker jag att det ser ut som om AZ håller lite bättre en Pfizer. Vi har ju fått läsa att Pfizer tappar kraft redan efter 4 månader och AZ efter 6 månader. Jag tycker också att lägget såg sämre ut för Israel en för UK.

Jag läste en artikel nu på morgonen om eventuella biverkningar för tredje dosen. Som jag förstod det tror man att den kommer ge liknande biverkningar som dos två.
Side effects from its Covid vaccine booster shots are similar to those felt after the second dose, Pfizer said in new data submitted to the FDA.

The side effects are more likely to affect younger people, the company’s research showed.
https://www.cnbc.com/2021/09/15/covid-boosters-pfizer-releases-new-data-showing-side-effects-are-similar-to-second-dose.html

Så helt utan problem är det nog inte att ge påfyllnadsdos. Men här ser vi igen att yngre får oftare värre biverkningar en de äldre åldersgrupperna. Så en tredje dos för yngre tror jag inte på.
Citera
2021-09-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ska bli intressant att se hur många döda som redovisas idag.

Intressant att följa är också om vaccineringarna börjar släppa nu och smittan börjar spridas okontrollerat igen. Detta samtidigt som Folkhälsomyndigheten är saktfärdiga om en tredje dos.

Det behöver ju inte vara skyddet med vaccinet som släpper - den ökade dödligheten kan ju bero på att smittspridningen helt enkelt varit större senaste tiden jämfört med i somras.

Kollar man tillbaka på denna sida så verkar det inte värre nu än det var t ex vecka 20:

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#fall

Antal fall för personer över 80 år:
Vecka 19 - 204 fall
Vecka 37 - 172 fall

Antal avlidna över 80 år:
Vecka 19 - 37 st
Vecka 37 - 33 st

Har vaccinationsgraden för 80+ gått upp så mycket sedan vecka 19? Förmodligen inte då det var i mitten av Juni och de allra flesta i denna åldersgrupp hade fått båda sina sprutor sedan länge.

Det finns ju inget direkt som pekar på att vaccinskyddet är så mycket sämre nu i denna åldersgrupp jämfört med vecka 19.
Citera
2021-09-21, 10:37
Medlem
Citat:
Tänk om FN:s generalförsamling kan bli ett superspridarevent. Det hade ju nästan varit lite komiskt.
– Vi är oroliga över att (den allmänna debatten i) FN blir en superspridartillställning. Vi måste vidta alla åtgärder så att det inte blir så, sade USA:s FN-ambassadör Linda Thomas-Greenfield härom dagen enligt mediebolaget ABC.

Men omkring 100 av FN:s 193 medlemsländer skickar ändå delegationer till FN-skrapan – inklusive just värdlandet. President Joe Biden talar personligen, som traditionen bjuder, på tisdagen som är högnivådebattens första dag.

Även Sverige deltar på plats med statsminister Stefan Löfven (S) och utrikesminister Ann Linde (S). Statsministerns pressekreterare Mikael Lindström betonar för TT att alla som reser är fullvaccinerade samt följer restriktionerna i FN-byggnaden. Dessutom har antalet medföljande personer hållits nere.

Hur man ska ställa sig till värdlandets vaccinkrav är ändå en komplex fråga för FN, som väntar gäster från länder med både hög och låg vaccintäckning. Brasiliens president Jair Bolsonaro slog bakut när frågan kom upp.

– Varför tar man ett vaccin? För att få antikroppar, eller hur? Jag har en hög nivå antikroppar, jag kan visa dokument, dundrade Bolsonaro enligt CNN och lovade att hålla sitt tal på plats, ovaccinerad.

Även Ryssland är kritisk till New Yorks vaccinkrav, i synnerhet att det ryska vaccinet Sputnik V inte är godkänt där.
https://www.svd.se/kan-fns-generalforsamling-bli-en-smittohard
Blir intressant att följa detta (även om det med all sannolikhet inte kommer att ge några större effekter).

Det måste väl, som Bolsonaro (vad man än tycker om honom annars) säger, vara det enda som räknas, att människor har antikroppar - oavsett hur de har förvärvats.

Jag förespråkar själv vaccin, men absolut inte för vaccinets skull utan för att det ger antikroppar för de som inte haft sjukdomen. Att införa ett ”antikroppspass” är jag inte helt främmande för, men inte ett vaccinpass.
Citera
2021-09-21, 10:40
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Tack för infon.

Ja, de äldre vaccinerade ökar på IVA. Man kan ju inte förklara det med att man vaccinerat fler. Den gruppen har inte rört på sig så mycket.

I augusti var det fler ovaccinerade som avled på IVA och nu i September är det fler vaccinerade som avlider.

Augusti, avlidna på IVA: 61,9% ovaccinerade, 28,6% vaccinerade, 4,8% ofullständigt vaccinerade och 4,8% okänt.

September, avlidna på IVA: 33,3% ovaccinerade, 44,4% fullvaccinerade, 22,2% okänt.

De flesta som avlider är i de äldre åldersgrupperna så och där har ju inte så många nya blivit fullvaccinerade. Detta kan bara förklaras med att skyddet från vaccinationen håller på att försvinna. Alternativ deltan har förändrats något.

Från uppgifterna i ditt inlägg tycker jag att man bör erbjuda 70 och äldre en påfyllnadsdos. Förändringen går ganska snabbt och om deltan skapar en ordentlig höst våg så kan oktober bli ganska obehaglig för denna åldersgrupp. Jag får intrycket att denna grupp nu är ganska trött på att leva frånskild från samhället och jag kan tänka mig att de är rätt så sugna på att gå ut och partaja. Skulle kunnat vara en fördel om man erbjudit de en tredje dos innan öppnandet.

Finns det någon data som påvisar hur gamla vaccinationerna är hos de avlidna som listades som fullvaccinerade och vilket typ ? Det är väl här som skon klämmer. Gamlingarna vart ju till 100% påfösta Astra:s modell, så vi borde ju se en vaccintrend ganska snart nu.
Sen bör man även se på de yttre omständigheterna, ozon-nivåerna går ned nu så viruset får mer spelrum, samma gäller UVA-strålningen, vi har en mängd faktorer till att kolla på...
Senast redigerad av vinland 2021-09-21 kl. 10:54.
Citera
2021-09-21, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
ehh! Var någonstans i min text nämner jag covid? Utan andra saker som protesterna globalt mot vaccinet och vaccinpasset, BLM, valfusket. Förmodar att du har tillbringat senaste 1,5 åren under en sten. Grattis!
Får inte plats under stenen du legat under om du inte sett allt som stått i media om de saker du nämner.
Citera
2021-09-21, 10:55
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Får inte plats under stenen du legat under om du inte sett allt som stått i media om de saker du nämner.
Intressant ändå. Man har läst allt som står i MSM då har man läst allt. Allt som inte stod där som man hittar i alternativmedia har inte hänt för man vet inte om det. Konfirmationsbias på högsta nivå.

En gammal lärare sa till mig att om du berättar allt du vet om något så tror personen att du vet allt om det.
Citera
2021-09-21, 10:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Finns det någon data som påvisar hur gamla vaccinationerna är hos de avlidna som listades som fullvaccinerade och vilket typ ? Det är väl här som skon klämmer. Gamlingarna vart ju till 100% påfösta Astra:s modell, så vi borde ju se en vaccintrend ganska snart nu.
Nej, tyvärr den infon finns inte. SIR är detaljerad men inte så detaljerad. Jag tycker man kan urskilja en trend redan nu. I Auguste var det fler ovaccinerade som avled och i september är flertalet av de avlidna vaccinerade. I juni, juli var andelen ovaccinerade som avled ännu större en i augusti. Trenden är här och vill man inte att den ska fortsätta bör man göra något åt den.

Sedan exakt vad den beror på och vad man bör göra är ju lite svårt att säga och man kan ju inte i vild panik trycka in spruta efter spruta i folk. Jag tycker att man verkar lite desperat för att öppna och för att kunna göra det vaccinerar man barn som inte alls är i behov av det. Men när det gäller riskgrupper så är nog en tredje spruta vägen att gå i alla fall om vi vill försöka med ett öppet samhälle utan att förlora allt för många 70+.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in