2021-09-21, 08:14
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Covid har krävt fler människoliv i USA nu än vad Spanska sjukan gjorde och det är tyvärr inte över heller.

Citat:
The effect of the influenza epidemic was so severe that the average life span in the US was depressed by 10 years. The influenza virus had a profound virulence, with a mortality rate at 2.5% compared to the previous influenza epidemics, which were less than 0.1%.
https://virus.stanford.edu/uda/

Dödlighet spanska sjukan: 2.5%
Dödlighet covid19: 0.3%
Citera
2021-09-21, 08:23
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
COVID-19 VACCINE EXPOSED!

https://www.projectveritas.com/news/federal-govt-whistleblower-goes-public-with-secret-recordings-government/

Nu börjar sanningen komma fram...

projectveritas, hahaha
Citera
2021-09-21, 08:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Säkerligen.. men det har inget med viruset att göra utan de överdrivna restriktionerna.
Gällande vaccineringen så är min ståndpunkt till skillnad från alla de som uppmanats hetsa mot sina medborgare och grannar raka motsatsen... vill du vaccinera dig så är det OK för mig.. kunde inte bry mig mindre... men du ska inte komma och försöka bestämma över min kropp. Vil inte jag ha det "skyddet" så är det mitt val.. inte ditt

Faran att gå på fotboll eller liknande är näst intill obefintlig.. då är risken större att du sätter ett popcorn i halsen och kvävs än att du dör från C19 om du inte är i riskgrupp... och mig veterligen så har jag inte sett att de rullat in på säng en multisjuk äldre i livets slutskede för att se matchen live och därmed riskera smittas med dödlig utgång. .. och även om så vore fallet då har väl den personen rätt att själv göra det valet... eller du tycker inte det din lilla fascist?

Alla som kan tolka data/fakta kan väldigt snabbt se att den absoluta majoriteten som avlidit med c19 har varit våra allra äldsta och mest skröpliga... medelåldern på de avlidna var 82 år och 86 % multisjuka (källa Socialstyrelsen och FHM).. NOTERA: detta betyder inte att ALLA i denna grupp avlider om de får C19.. utan fortfarande en mycket liten andel

Och alla de 70-80 tusen personer som behövt sjukhusvård för covid19 då? Vad har du att säga till dem? Att de är hypokondriska, när syresättningen är nere på 70%?
Citera
2021-09-21, 08:30
Bannlyst
Citat:
Covid har krävt fler människoliv i USA nu än vad Spanska sjukan gjorde och det är tyvärr inte över heller.

Det var kanske en av de mest missvisande rubriker Aftonbladet har haft hittills. Det bodde en tredjedel så många i USA under tiden när Spanska sjukan spreds. Läs hela artikeln. Det är motsvarande om 2.2 miljoner medborgare i USA dött med covid. Rubriken relaterar till faktiska tal, vilket är helt uppåt väggarna.
Citera
2021-09-21, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jävla otur att de råkar avsluta sina 60-80 åriga liv samtidigt som de åker på covid19, utan att den sjukdomen skulle ha något att göra med saken då
Tror inte på den förklaringen. Dessutom har ju Socialstyrelsen tittat på det och kommit fram till att det inte alls är så.

Klart en förkylning kan ha med saken att göra men har man redan svår cancer hjärtproblem eller 50 kilo övervikt etc. så förstår nog de flesta att förkylningen inte är huvudorsaken till döden.
Citera
2021-09-21, 08:36
Medlem
Citat:
Ingen vet hur många människoliv Spanska sjukan tog heller. Sett uppgifter på mellan 15-100 miljoner. Många som sägs ha dött av spanska sjukan dog av annat och klumpades ihop i statistiken! Intressant är att många som sägs ha dött av det influensaviruset egentligen dog av bakteriell lunginflqmmation! Vilket även skett i stor skala nu med corona.
Citera
2021-09-21, 08:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Klart en förkylning kan ha med saken att göra men har man redan svår cancer hjärtproblem eller 50 kilo övervikt etc. så förstår nog de flesta att förkylningen inte är huvudorsaken till döden.

...och om man inte har det då? På dig låter det som att alla som dör av Covid19 är 80 år gamla, smällfeta, kedjerökande alkisar. Jag känner ju personligen flera stycken som blivit svårt sjuka i covid19 som verkligen inte stämmer in på den beskrivningen. Var ju länge sedan 70 tusen personer behövt söka sjukhusvård för covid19. Vet inte vad den siffran ligger på idag, men det spelar egentligen inte så stor roll.

Slutsatsen är ändå att Covid19 är en farlig sjukdom för tillräckligt många för att den ska utgöra ett samhällsproblem.
Citera
2021-09-21, 08:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
I USA menar du?
För i Sverige är det ju helt publika uppgifter.

Om du skulle gå in och rapportera att din Micropenis beror på vaccinet, skulle jag ju kunna läsa om det.
Sen kommer nog slutsatsen ändå vara att du är född med den, så att det inte kommer tas upp som biverkan..

De enskilda patienternas namn kan väl inte vara offentliga?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Norge klassar nu C19 på samma nivå som säsongsinfluensan och den behöver man, precis som du skriver, årligen vaccinera sig mot för att vara säker. Historiskt har cirka 50 % bland de som fått gratis vaccin valt att acceptera det erbjudandet. Det har ändå innburit att det i genomsnitt dött cirka 1200 varje säsong i influensan i Sverige. Det har accepterats utan några vidare åtgärder från något håll år efter år. Folk har gått till jobbet stormförkylda och suttit på möten med andra som de smittat ner.

Tror att det inom något år blir samma cirkus igen. Minnet är som sagt kort hos mänskligheten. De som tror att de nu har immunitet mot C19 för all framtid, för att de tagit 2-3 sprutor 2021, tror helt fel.

Nu är jag inte helt säker på vad du menar här, men det kan bero på att jag är groggy i hjärnan av något som KAN vara en genombrottsinfektion av covid, men som förhoppningsvis bara är en vanlig (men ovanligt envis) förkylning.

Att vi har accepterat influensan, har ju berott på att alla som har behövt vaccinera sig har haft möjlighet till det. Då måste man inte köra lockdown och mötesförbud och sådant, det är bara nödvändigt tills vaccinet är tillgängligt.

Jag skulle dock gärna se, att folk även fortsättningsvis stannade hemma när de är sjuka. Då skulle vi ju även slippa t.ex. förkylningar och vinterkräksjukan. Det är egentligen allmän hyfs, och man uträttar inte så mycket på jobbet ändå när man är sjuk...

Det finns ju minnesceller också. Så även om det har gått några år sedan man fick sin andra och sista spruta, så känner kroppen igen eländet och kan börja producera antikroppar fortare, än om man aldrig hade blivit vaccinerad. Det gör att man aldrig behöver komma till dag 10 och cytokinstormen. Så riktigt lika illa kan det aldrig bli igen.
Citera
2021-09-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det var kanske en av de mest missvisande rubriker Aftonbladet har haft hittills. Det bodde en tredjedel så många i USA under tiden när Spanska sjukan spreds. Läs hela artikeln. Det är motsvarande om 2.2 miljoner medborgare i USA dött med covid. Rubriken relaterar till faktiska tal, vilket är helt uppåt väggarna.

Det stämmer fortfarande att covid har krävt fler människoliv i USA nu än vad Spanska sjukan gjorde.
Senast redigerad av ClasZtefanYngwezon 2021-09-21 kl. 08:42.
Citera
2021-09-21, 08:51
Medlem
Citat:
Det stämmer fortfarande att covid har krävt fler människoliv i USA nu än vad Spanska sjukan gjorde.
Det påstås att:
COVID-19 has killed about as many Americans as the 1918 Spanish flu pandemic
https://eu.usatoday.com/videos/news/health/2021/09/21/us-covid-deaths-reach-675-000-matching-death-toll-1918-spanish-flu/5791880001/

Men man bör ha i åtanke följande.

Befolkning USA

1920 - 106,5 miljoner

2020 - 331 miljoner

https://www.google.com/search?q=opulation+usa+2018
https://www.worldometers.info/world-population/us-population/
Citera
2021-09-21, 08:57
Medlem
Beaver14s avatar
Då har det gått ytterligare en vecka och här kommer en ny lägesrapport gällande IVA och vaccinationsstatus.

Hittills i september har det registrerats 96 inläggningar på IVA, unika personer.

Så här ser fördelningen ut

61 ovaccinerade (+18 ) = 64 %
24 fullvaccinerade (+9) = 25 %
3 halvvaccinerade (+2) = 3 %
8 med okänd vaccinationsstatus (+2) = 8 %

Antal personer <50 år = 30

23 ovaccinerade = 77 %
2 fullvaccinerad = 7 %
3 halvvaccinerad = 10 %
2 med okänd status = 7 %
(avrundningsfel)

Sedan sist har det ökat med 5 ovaccinerade, 1 fullvaccinerad, 2 halvvaccinerad och 1 okänd.

Antal personer 50-59 år = 24

20 ovaccinerade = 83 %
2 fullvaccinerade = 8 %
2 med okänd status = 8 %
(avrundningsfel)
Sedan sist har det ökat med 7 ovaccinerade, 1 fullvaccinerad och en okänd.

Antal personer 60-69 år = 15

10 ovaccinerade = 67 %
4 fullvaccinerad = 27 %
1 med okänd status = 7 %
(avrundningsfel)

Sedan sist har det ökat med 4 ovaccinerade och 1 fullvaccinerad

Antal personer 70-79 år = 21

8 ovaccinerade = 38 %
10 fullvaccinerade = 48 %
3 med okänd status = 14 %

Sedan sist har det ökat med 2 ovaccinerade, 4 fullvaccinerade och 1 okänd.

Antal personer 80+ år = 6

6 fullvaccinerad = 100 %

Sedan sist har det ökat med 2 fullvaccinerade.

Edit: länk till rapporten med mitt urval (alla åldersgrupper inkl i standardurvalet
https://portal.icuregswe.org/siri/re...7-1acb4b853f7b

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hittills i september har det registrerats 65 inläggningar (unika personer) på IVA

Så här ser fördelningen ut

43 ovaccinerade = 66 %
15 fullvaccinerade = 23 %
1 halvvaccinerade = 2 %
6 med okänd vaccinationsstatus = 9 %

Antal personer <50 år = 21

18 ovaccinerade = 86 %
1 fullvaccinerad = 5 %
1 halvvaccinerad = 5 %
1 med okänd status = 5 %
(avrundningsfel, 1= 4,7 %)

Antal personer 50-59 år = 15

13 ovaccinerade = 87 %
1 fullvaccinerade = 7 %
1 med okänd status = 7 %

Antal personer 60-69 år = 10

6 ovaccinerade = 60 %
3 fullvaccinerad = 30 %
1 med okänd status = 10 %

Antal personer 70-79 år = 14

6 ovaccinerade = 43 %
6 fullvaccinerade = 43 %
2 med okänd status = 14 %

Antal personer 80+ år = 4

4 fullvaccinerad = 100 %

Edit: länk till rapporten med mitt urval (alla åldersgrupper inkl i standardurvalet
https://portal.icuregswe.org/siri/re...7-1acb4b853f7b

Som synes om man jämför mitt "bokslut" för augusti några inlägg upp så är det redan nu fler fullvaccinerade 70+ som lagts in i september än vad lades in för hela augusti. Det kan vara tillfälligheter, men det kan ju också vara en indikation på att skyddet för vissa börjat avta.
Citera
2021-09-21, 09:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det påstås att:
COVID-19 has killed about as many Americans as the 1918 Spanish flu pandemic
https://eu.usatoday.com/videos/news/health/2021/09/21/us-covid-deaths-reach-675-000-matching-death-toll-1918-spanish-flu/5791880001/

Men man bör ha i åtanke följande.

Befolkning USA

1920 - 106,5 miljoner

2020 - 331 miljoner

https://www.google.com/search?q=opulation+usa+2018
https://www.worldometers.info/world-population/us-population/

Det är samma logik som används för att påstå att det är fler vaccinerade än ovaccinerade som dör. Eller för den delen av överdödligheten var extremt stor 2020. Man tittar på absoluta tal utan att sätta det i relation till population. Inte fel i sak, men ändå fel. Lockande rubrik att sätta för media som vill sälja tidningar, "Covid har dödat fler än Spanskan!!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in