2021-09-20, 10:44
Medlem
Jag 25 låter lite, men det är ju 4 år gammal artikel med.
Bara hålla alla tummar som finns och att det kommer besked snart!
🙂
Citera
2021-09-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stevexz
Jag går själv på Protrain i Mjölby just nu, och är väldigt nöjd med skolan och lärarna

Kul! Jag har själv sökt till Protrain Mjölby med utbildningsstart i vår. Väntar nu på att få göra första testet och är galet nervös. Jag och Matrigma har aldrig lirat jämt, men hoppas att det ska gå bra.
Citera
2021-09-20, 14:51
Medlem
Freddex4s avatar
Hur räknas körtimmarna under lian? Är det den tid man sitter vid spakarna och kör eller räknas även tiden då man utför exempelvis växling och ”dödtid” under ett arbetspass?
Citera
2021-09-20, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddex4
Hur räknas körtimmarna under lian? Är det den tid man sitter vid spakarna och kör eller räknas även tiden då man utför exempelvis växling och ”dödtid” under ett arbetspass?
Jag gick Protrain, och där räknades all arbetstid.
Citera
2021-09-20, 19:51
Medlem
Phrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shelishia
Idag skickades resultaten ut från Aon gällande steg 3, psykologbedömningen.

Hoppas innerligt på att slippa sitta på en reservplats etc.
Hoppas även på studier i klassrum samt en full LIA enligt läroplan. Kanske är optimistiskt med tanke på tidigare brister av LIA.

Någon mer som sökt till denna omgång eller den som är öppen för ansökan just nu?
Har du någon susning om när ni får reda på om ni har kommit in eller har blivit reserv? Sökte med ett yrkespsykologiskt intyg så får ingen information från skolan förrän yh-antagning skickar ut antagningsbeskedet
Citera
2021-09-20, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phree
Har du någon susning om när ni får reda på om ni har kommit in eller har blivit reserv? Sökte med ett yrkespsykologiskt intyg så får ingen information från skolan förrän yh-antagning skickar ut antagningsbeskedet

En snabb koll bakåt i tråden skvallrar om att det tar ca en vecka för Protrain från besked om godkänt psykologsamtal till antagningsbesked. I mitt fall 2019 tog det 5 dagar för att vara exakt.
Citera
2021-09-20, 21:19
Medlem
Phrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
En snabb koll bakåt i tråden skvallrar om att det tar ca en vecka för Protrain från besked om godkänt psykologsamtal till antagningsbesked. I mitt fall 2019 tog det 5 dagar för att vara exakt.
Grymt, tack för svaret!
Citera
2021-09-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phree
Grymt, tack för svaret!

Imorgon tisdag har det gått 7 dagar sedan jag fick besked om att jag klarat steg 3.
Citera
2021-09-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Samtalet med psykolog kan säkert variera lite från tillfälle till tillfälle men det var mer som en vanlig anställningsintervju.

För min del var det:

Genomgång av testresultaten och lite kommentarer och synpunkter kring dessa. "Här hade du resultat si och så. Vad säger du om det?"

Frågor om hur man ser på regler och hur man agerar när det är regler man inte tycker är bra eller lämpliga.
Exempel på situationer man varit med om i livet där man blivit besviken eller haft en motgång och hur man hanterade det.
Om man varit utsatt för stress och hur man hanterat det.
Jag tror det var någon fråga kring om man funderat på det här med risken för personpåkörningar.
Många öppna frågor där man ombads komma med exempel från situationer man varit i tidigare både privat och i arbetslivet. Hela intervjun tog kanske max 20-25 minuter.

Läkarundersökningen var väldigt ordinär.
Det togs blodprov för CDT-tester. Dvs. test för att se om det finns spår av långvarigt missbruk av alkohol och droger.
Syntest (använder man glasögon eller linser krav på att ha med sig färskt recept från optikern), hörseltest, test för bländningsreflex i ögonen. Formulär med frågor om tidigare sjukdomar men han kollade aldrig vad jag vet i gamla journaler men det kanske hade gjorts innan besöket. En väldigt ordinär undersökning.

Tack för bra kommentar!

Ska själv göra del 3 nästa vecka. Vidare tester samt samtal med psykolog. Alltsomallt skall det ta 2 timmar. Vilka tester kommer det tro?

Pascal testet?
Koncentration, punkt som vandra i cirkel och försvinner ibland - då ska man trycka?
Testet där man kolla i en katalog, räkna, välja namn samt ange svar vid viss tidpunkt?

Är det ngt du känner igen - kmr det andra prov hos psykologen?

Sen beträffande samtalet - skall man va über savant och spela lite udda rakt igenom? Hyperaktiv skalle med en introvert hållning till livet? Skojar lite såklart men kan du ge en känsla de söker? Är du me? 🤙🤙
Citera
2021-09-20, 23:50
Medlem
*Ursprungligen postat av*bowlingjocke

Vi hade två datoriserade tester, ett hemma vid ansökning och ett övervakat.

Dessa saker kollas: (från det mail jag begärde för att se hur jag presterade)

Steg 1
• slutledningsförmåga
• koncentrationsförmåga
• minneskapacitet
• reaktionshastighet
• lokalsinne/orienteringsförmåga
• simultankapacitet
• språkfärdigheter i svenska
• Matchning avseende arbetsrelaterat beteende/personlighet

Steg 2
• reaktionshastighet
• hand-öga-koordination
• slutledningsförmåga
• koncentrationsförmåga
• minneskapacitet
• perceptuell förmåga
• uppmärksamhetsförmåga
• språkfärdigheter i svenska

Sedan steg 3 var psykologsamtalet.
Första testet tog ca 30 minuter, andra testet 60 minuter (men vi hade betydligt längre tid på oss, så det är ingen stress överhuvudtaget. Jag var bland de första som blev klar haha) och samtalet med psykologen tog 35-40 minuter.

Jag går genom Protrain då och börjar i Borlänge om en månad.*

Grymt inlägg!

1 - Datortest hemma - Klart
2 - Prov på plats - klart

Det jag har framför mig är vidare prov på plats samt samtal med psykolog. Vad kan man vänta sig? Söker till Nässjö - kul med svar från folk som sökt dit också såklart!

Läser mkt gnäll om jobbläget i gruppen, come on för faaen, Hela NWO håller på organiseras framför näsan på oss, ge d lite andrum så ska ni se d blir bra! 🤙🤙
Citera
2021-09-21, 11:48
Medlem
Antagningsbesked för Protrain Stockholm utskickat nu. Bara hålla tummarna för att man ej har någon okänd krämpa inför läkarundersökningen nu då!
Citera
2021-09-21, 12:06
Medlem
Jag står som reserv, osannolikt att det blir något för mig i december.
Får söka någon kursstarterna nästa år, frågan är om man ska använda sitt tidigare omdöme eller söka om på nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in