2021-09-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det viktigaste tror jag är att du är utvilad och koncentrerad på testerna, sitta i lugn och ro och fokusera på det du gör.

Men det kanske inte är fel att googla lite på typ matrigma test, talserier osv. Det kan komma liknande övningar med liknande tänk, men sedan kommer såklart annat. Mycket är svårt att plugga sig bättre till, därav är det bra att vara så utvilad och i så bra form som möjligt istället vid testerna.
Okej tack!

Sen glömde jag fråga, har läst en del att man inte ska lägga för mycket tid per fråga/uppgift. Får man större chans att klara det om man hinner göra flera? Alltså finns det "oändligt" där man ska svara på så många som möjligt på en viss tid eller tar dom slut lagom tills att tiden tar slut. Undrar väl hur man ska tänka, om man ska försöka skynda sig eller hellre vara noggrannare och ge mer betänketid.
Citera
2021-09-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulaTankar
Okej tack!

Sen glömde jag fråga, har läst en del att man inte ska lägga för mycket tid per fråga/uppgift. Får man större chans att klara det om man hinner göra flera? Alltså finns det "oändligt" där man ska svara på så många som möjligt på en viss tid eller tar dom slut lagom tills att tiden tar slut. Undrar väl hur man ska tänka, om man ska försöka skynda sig eller hellre vara noggrannare och ge mer betänketid.
Eftersom det är just tex sånt tänk som granskas ska du ju gå på din egen känsla i de lägena. Det kan helt klart finnas såna uppgifter. Vi hade tex såna uppgifter med bilder med olika symboler som följer ett mönster, och man ska välja vilket alternativ som kommer härnäst. Tror det var ca 30 uppgifter totalt. Jag hann göra typ 9 stycken. I pausen sen satt en del och skröt om att de gjort alla 30, men tvek om det var positivt att hinna med alla med troligtvis en del chansningar. De vill se att man är lagom noggrann, och prioriterar lagom mycket tid osv.
Citera
2021-09-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Eftersom det är just tex sånt tänk som granskas ska du ju gå på din egen känsla i de lägena. Det kan helt klart finnas såna uppgifter. Vi hade tex såna uppgifter med bilder med olika symboler som följer ett mönster, och man ska välja vilket alternativ som kommer härnäst. Tror det var ca 30 uppgifter totalt. Jag hann göra typ 9 stycken. I pausen sen satt en del och skröt om att de gjort alla 30, men tvek om det var positivt att hinna med alla med troligtvis en del chansningar. De vill se att man är lagom noggrann, och prioriterar lagom mycket tid osv.
Tack så mycket, väldigt bra tips.

Jag ska lita på min intuition när jag gör testerna helt enkelt. Under tiden jag väntar på en provtillfälle ska jag öva på talserier och matrigma-test. Kolla lite videos och göra självtester.
Citera
2021-09-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulaTankar
Tack så mycket, väldigt bra tips.

Jag ska lita på min intuition när jag gör testerna helt enkelt. Under tiden jag väntar på en provtillfälle ska jag öva på talserier och matrigma-test. Kolla lite videos och göra självtester.
Det var så lite! Låter som en bra plan, lycka till!
Citera
2021-09-04, 13:29
Medlem
Är det någon som vet hur och när hälsokontrollerna skall utföras? Bifogas dessa innan man söker eller efter man ansökt?

Det står även i hälsokontrollen om drogtest och alkoholtest att dessa är vid "klinisk indikering" och "förekommande fall". vad betyder det?

Hoppas någon kan svara på det
Citera
2021-09-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IncarnatenineN1
Är det någon som vet hur och när hälsokontrollerna skall utföras? Bifogas dessa innan man söker eller efter man ansökt?

Det står även i hälsokontrollen om drogtest och alkoholtest att dessa är vid "klinisk indikering" och "förekommande fall". vad betyder det?

Hoppas någon kan svara på det

Man brukar få info angående hälsokontrollen när man vet att man klarat de andra stegen, hälsokontrollen kostar någonstans mellan 2500-7000:- ungefär att utföra, så den gör man inte förrän man vet att man blir antagen.

Drogtest tas genom urinprov och/eller blodprov som skickas till lab och alkoholtest tas genom blåstest samt förmodligen även via blodprov för att göra det s.k. CDT-testet, hur den definitionen menas vet jag inte dock som du skrivit.
Citera
2021-09-14, 21:10
Medlem
Idag skickades resultaten ut från Aon gällande steg 3, psykologbedömningen.

Hoppas innerligt på att slippa sitta på en reservplats etc.
Hoppas även på studier i klassrum samt en full LIA enligt läroplan. Kanske är optimistiskt med tanke på tidigare brister av LIA.

Någon mer som sökt till denna omgång eller den som är öppen för ansökan just nu?
Citera
2021-09-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shelishia
Idag skickades resultaten ut från Aon gällande steg 3, psykologbedömningen.

Hoppas innerligt på att slippa sitta på en reservplats etc.
Hoppas även på studier i klassrum samt en full LIA enligt läroplan. Kanske är optimistiskt med tanke på tidigare brister av LIA.

Någon mer som sökt till denna omgång eller den som är öppen för ansökan just nu?

Vilken skola och ort har du sökt till?
Citera
2021-09-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stevexz
Vilken skola och ort har du sökt till?
Protrain, studieort Stockholm med start i december!
Citera
2021-09-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shelishia
Protrain, studieort Stockholm med start i december!
Jag går själv på Protrain i Mjölby just nu, och är väldigt nöjd med skolan och lärarna
Citera
2021-09-20, 06:31
Medlem
Väntar också på svar..
Nån som vet hur många platser det finns på Protrain?
Citera
2021-09-20, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av difdif4Ever
Väntar också på svar..
Nån som vet hur många platser det finns på Protrain?

Som jag förstått ska det vara 30 platser.
Men enligt denna artikel så påstås det vara 25:
https://www.svd.se/stor-brist-pa-lok...t-fler-kvinnor

"I höst startar*även utbildningsföretaget ProTrain nya lokförarutbildningar på tre orter; Stockholm, Sundsvall och Hässleholm. Sedan tidigare bedriver företaget även en lokförarutbildning i Mjölby. Inför kursstarterna till de fyra orterna i höst finns totalt omkring 1*600 sökande. Men långtifrån alla kommer att få en plats på utbildningen, som har 30 platser i Mjölby och 25 platser vardera i Stockholm, Sundsvall och Hässleholm."

Artikeln är daterad till 2017-06-26 så mycket kan ha hänt sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in