Citat:
Om man nu... så får man naturligtvis...? Haha! Berätta mer om hur kristna borde göra för att rädda Ebba från det faktum att hon bryter mot det nionde budet. De är säkert lika angelägna som du att göra intellektuella kullerbyttor och semantiska krumbukter om trädfärg, sin personliga tro och fantasier om alla som är elaka mot Ebba, för att slippa se något som den upphöjda Ebba har gjort fel. Om man nu envisas med att använda sig av Bibeln som rättesnöre, så får man naturligtvis ta det hela vägen. Vem är "vår nästa"? På Jesu tid var det någon med samma trosuppfattning och härkomst.
Så, har Esbjörn samma trosuppfattning och härkomst som Ebba? Om inte, så har inte Ebba brutit mot det budordet iallafall.
Ska man gå riktigt långt bak i tiden, när budorden skrevs ner på stentavlorna, så skrevs de inte ner på svenska och då är frågan om översättningen till svenska har blivit exakt så som Gud avsåg med sina budord.
Och tycker man ett budord ska gälla, så ska alla budord gälla i sitt original. Då börjar det bli jobbigt att leva i nutid.
Själv föredrar jag nog lagboken som staten har tagit fram. Det är i alla fall utifrån den som tvisten mellan Ebba och Esbjörn kommer avgöras. Om det finns en Gud, så synas Ebbas (och Esbjörns) kort den dagen de dör, utifrån hans underchef och beslutsfattare Pelle.
Så, har Esbjörn samma trosuppfattning och härkomst som Ebba? Om inte, så har inte Ebba brutit mot det budordet iallafall.
Ska man gå riktigt långt bak i tiden, när budorden skrevs ner på stentavlorna, så skrevs de inte ner på svenska och då är frågan om översättningen till svenska har blivit exakt så som Gud avsåg med sina budord.
Och tycker man ett budord ska gälla, så ska alla budord gälla i sitt original. Då börjar det bli jobbigt att leva i nutid.
Själv föredrar jag nog lagboken som staten har tagit fram. Det är i alla fall utifrån den som tvisten mellan Ebba och Esbjörn kommer avgöras. Om det finns en Gud, så synas Ebbas (och Esbjörns) kort den dagen de dör, utifrån hans underchef och beslutsfattare Pelle.
Ledsen att jag blev lite raljant men ditt nippertippande runt Ebba börjar ta sig väl larviga uttryck.
Det roligaste är att du gör det under falsk flagg av objektivitet, när det i själva verket är så att det finns få i tråden som är så onyanserade som du med hur du resonerar, vad du väljer att blunda för, vilka antaganden du gör och vad du lyfter fram.
Du vet att många kristna arbetar under orden "Hycklare må dupera alla andra, men de kan inte dupera Gud." Där ligger du i lä och har mycket att lära.
jo kyss mig i ändalykten 
just detta måste vara en punkt som rätten bör beakta mycket väl. Esbjörn hade heller inte fått "kontraket" att i förväg lugnt studera och få tid att konsultera sakkunniga.