2021-09-20, 14:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ett informativt och mycket vederhäftigt inlägg. Menar du alltså att Ebba saknar både köpebrev och lagfart? Den där servettskissen hon plitade ner vid deras första möte och som hon duperade Esbjörn att underteckna kan väl ändå inte godtas som ett köpebrev? Speciellt inte om Esbjörn bjöds på konjak till kaffet, konjak som i såna fall den förrädiska Ebba generöst slog i glaset åt den stackars lättlurade åldringen.

Jag föreslår att innan fria fantasier och allmän okunskap får fäste, så studera skillnaden mellan köpekontrakt, köpekontrakt med överlåtelsemening och köpekontrakt med köpebrevsformulering. Litet förenklat (men gott nog här) innebär ett köpeavtal med överlåtelsemening och angiven fastighetsbeteckning en fullbordad fastighetsaffär, medan köpebrevsvillkoret skyddar säljaren mot risken att inte få betalt och med en svag eller obefintlig säkerhet i fastigheten.

Varken Ebba eller Esbjörn kan nu inteckna fastigheten förrän köpebrevet är fastställt, om så behövs i domstolen.

En mer allmän upplysning (eller inlägg i debatten): Det är inte sannolikt att lagstiftaren kommer att betrakta fastighetsägare som en svag eller underlägsen grupp i samhället.
2021-09-20, 14:06
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det kan jag hålla med om.

Men hur tror du att de kristna i KD känner över dessa rader:
"Vi skall frukta och älska Gud så att vi inte med list försöker få vår nästas arv eller hus, eller under sken av lag och rätt försöker få det, utan att vi hjälper honom att behålla det."

Rader ur Lilla Katekesen som Martin Luther skrev när han såg att det behövdes en liten, grundläggande lärobok i de viktigaste kristna frågorna. En bok som Svenska kyrkan fortfarande använder i sin undervisning om den kristna tron.

Tror du att de känner att Ebba är en bra högsta representant för det största kristna partiet i Sverige?

Jag kan inte prata för någon annan än mig.

Jag håller med i sak dock, man ska inte ska få lura till sig någon annans egendom. Det är där du och jag skiljer oss åt i fallet Ebba vs Esbjörn. Jag ser inte lurendrejeriet, medans det är det enda du ser.

Vad gäller Gamla och Nya Testamentet, vs Martin Luther vs Bibel 2000 och liknande skrifter, är problemet att de ständigt revideras av människor som tolkar tidigare utgåvor och reviderar dessa efter sin livstid och sina personliga erfarenheter. Allt lakas ur, likt ett sönderspelat VHS-band där man så småningom inte ser vad man tittar på. Vi lever i en tid där de religiösa symbolerna föreslås tas bort ur kyrkorummen och där kyrkorna används till andra verksamheter. Den ursprungliga Guden var något helt annat än den Gud människor idag tillber. Kyrkan styrs av politiska partier idag, av företrädare som bryr sig mindre om religion, än om partipolitik. Det kommer med andra ord bara bli värre framgent.

Huruvida KD:s medlemmar känner att hon är den bästa ledare partiet kan vaska fram, låter jag medlemmarna att avgöra. Precis som för alla andra partier.
2021-09-20, 14:07
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Betydelsen av uttrycket sin nästa som idag gemene man förstår det som, är väl ändå sin medmänniska och ja även ens fiender som ju Jesus sade och ondgjorde sig över de som bara förmådde sig älska sina vänner.
Matteusevangeliet 5:44-48

Använder man sig av uråldriga budord, ska de naturligtvis bedömas utifrån sin tid och andan som rådde då.
2021-09-20, 14:43
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, nu förstår vi alla, när geniet fnirp förklarar för oss att en partiledare för KD är inte bunden av ålderdomlig rätt som de 10 budorden.

Skall det gälla speciella regler för henne som inte gäller för dig?

Det är väl fortfarande fastighetsaffären som vi diskuterar i tråden.
2021-09-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ja, nu förstår vi alla, när geniet fnirp förklarar för oss att en partiledare för KD är inte bunden av ålderdomlig rätt som de 10 budorden.

KD som alla andra partier är bundna till Sverige lagar.
Och i bibel 2000 9 : Du skall icke vittna falskt mot din nästa.
Senast redigerad av nighter825 2021-09-20 kl. 14:47. Anledning: Tillägg
2021-09-20, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Kan det inte vara så att det är Lullmaa som är 'revisorn' som har gjort anmälan? Hon har väl möjlighet att göra det med tanke på fullmakten, samt att hon också bor i Uppsala?
Jag gissar på att Esbjörn blandar ihop dessa personer och med anledning av hans kognitiva problematik så är det säkert så. Dock så var det hans juridiska ombud som gjorde anmälan på uppdrag av Esbjörn och med en undertecknad fullmakt i juristens namn.
Senast redigerad av Pilotyega 2021-09-20 kl. 15:04.
2021-09-20, 15:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Säger ingenting om hon är bunden eller inte. Bara att det budordet kanske inte är tillämpligt när det gäller just den här fastighetsaffären.

En högre dom får vi alla den dagen vi dör, om det finns en gud. Fram tills dess får vi förlita oss på den lag och rätt som gäller enligt lagboken. Men det är klart, är du Gud* så litar jag på att du skipar rättvisa så småningom. Dock är jag lite förvånad över att du låtit Esbjörn lida så här länge om du anser situationen vara orätt.

* Till moderatorer: Om Vresrosen är Gud, bryter jag inte mot regel 1.06. Gud har inget namn, personuppgifter, adress eller telefonnummer och kan inte bindas till en fysisk person. Sätter jag Guds anonymitet på spel genom det här, så lär jag få min dom i sinom tid och inte vågar ni sätta er över Guds vilja?
2021-09-20, 16:02
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Kristna fundamentalister använder rättroget bibeln som lagbok. I samma stil som ortodoxt troende muslimer använder Koranen.

Så du är som alltid ute och cyklar med ditt jävla "det var bättre förr"-snack.

Nu har du otur när du läser. Var har jag påstått att det var bättre förr? Jag anser att lagboken ska gälla före Guds påbud. Lagar som kan justeras över tid, för att passa den tid man lever i.
2021-09-20, 16:30
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Kristna fundamentalister använder rättroget bibeln som lagbok. I samma stil som ortodoxt troende muslimer använder Koranen.

Så du är som alltid ute och cyklar med ditt jävla "det var bättre förr"-snack.

Bibeln och koranen funkar dåligt vid fastighetsaffärer i vårt moderna samhälle vilket du uppenbarligen inte har fattat.
2021-09-20, 16:39
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja och att han lider så som han nu gör är ju helt klart för att han i stridens hetta med den ogudaktiga helt glömde bort sitt ingångna avtal som han har tecknat med sin brorson om att efter sin död överlåtelse av diskuterad fastighet skall komma broderns son till del.

Det är detta som är hans stora vånda å sorg eftersom huset gått i släkten i generationer.

För hans egen del tror jag nog varken pengar eller hus har litet om ens något att betyda då han ju verkligen stigit in på sin ålders höst. Ja att penningar inte betyder nåt det ser man på att han tar denna strid för sin käre brorsons skull och att han är en farbroder som inte sviker ett löfte till sin brorson - kosta vad det kosta vill.

Esbjörn väljer alltså Gud och ger Mammon foten, som han sen tryggt och hjärtligt placerar i evighetens själ.

Hur vet du att det är för sin girige brorson som han trilskas? Du menar alltså att Esbjörn på något sätt skulle stiga i aktning för att blåsa resten av släkten på värdet utav kåken?
Kunde skrivas en bok på detta tema: 80-åringen som blåste släkten.

Esbjörn kanske blåser hela släkten och ger allt till Majkgård som brukar hålla sig framme när gubbar dör.

Bättre att gubben tar pengarna och drar med den 20-åriga tjejen som brukar köra runt honom. För alla sina millar så kan nog bli både körd hit och dit och få byken väl skött av 20-åringen.
2021-09-20, 17:02
Medlem
Citat:
Jävla Troll. Det är inte Gud som fått Esbjörn att lida utan Ebba Bush Tor, med berått mod.
Det är BINNINGE som fått Esbjörn att lida...
Vad har Ebba med Esbjörns situation att göra?
Vilken handling menar du är begången med berått mod?
Många frågor blir det när folk barr skriver i affekt utan att veta vad frågan i grunden handlar om.
Du ogillar bara ebba - men inte vad saken rör.
2021-09-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Hur vet du att det är för sin girige brorson som han trilskas? Du menar alltså att Esbjörn på något sätt skulle stiga i aktning för att blåsa resten av släkten på värdet utav kåken?
Kunde skrivas en bok på detta tema: 80-åringen som blåste släkten.

Esbjörn kanske blåser hela släkten och ger allt till Majkgård som brukar hålla sig framme när gubbar dör.

Bättre att gubben tar pengarna och drar med den 20-åriga tjejen som brukar köra runt honom. För alla sina millar så kan nog bli både körd hit och dit och få byken väl skött av 20-åringen.

Jag undrar varför det angår Ebba Buch och hennes entourage vad Esbjörn gör med sina pengar.

Att Ebba Busch ens tänkte tanken att jaga bort en person som hon tycker hade sämre rätt till sin egen fastighet, och att hon har synpunkter på ägarens behov, huset skick o.s.v. är en syn på juridik som inte hör hemma i en västerländsk tradition.

Lagstiftningen är inte klar i detta fal. Det har inte funnits folk som Ebba Busch som löser sitt livspussel, billigt, med bedrägligt avtal, där överlåtelse ska ske mot en skröplig medborgares vilja. Det som pågår i denna tvist, med förtal är mycket motbjudande.

Apropå bibeln, tänker jag mer på Lots hustru. Ebba Busch borde jagas ut ur Marielund och KD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in