2021-09-19, 17:57
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Precis. Så varför trodde LW på hans lögner till henne? Varför vägrade hon släppa honom när HD började må bättre och SD sa att han ville fortsätta vara gift med henne?

Jag kommer ihåg att LW skrev till en vän att hon hela tiden sagt att hon inte tänkte dela honom med någon, att om HD blev bättre så skulle LW lämna honom direkt men att hon inte kunde göra det när det väl hände. Hon skrev att hon önskade att HD skulle bli ett "skal" igen, så att allt skulle bli som vanligt. Fritt ur minnet.
Vad hade hon tänkt skulle hända med tvåbarnsmamman HD när SD och LW gifte sig? Om hon var ett "skal"? Brydde hon sig inte?

Hur kan du försvara och beundra denna människa?

SD var uppenbarligen en bra och manipulativ lögnare. Han lyckades ju få HD att tro att det var henne det var fel på i flera år när hon misstänkte att det var något mellan SD och LW. Och JG trollade han ju bort fullständigt, och fick honom att smyga runt i huset och radera meddelanden mitt under förhör. Osv.

Sen kan man ha hur många åsikter som helst om LW:s agerande. Jag tycker personligen inte att det är snyggt alls. Men hon mådde uppenbarligen inte bra. Och det är väl det som krävs för att en van manipulatör som SD ska gå all-in. HD, LW. Två psykiskt instabila människor, som knappast blev bättre genom att utsättas för SD:s behandlingar.

SD hade när som helst - om han verkligen valt HD - kunnat avsluta relationen med LW. Men det gjorde han inte. Han fortsatte att träffa henne för sex ända fram till hennes död.
Först genom att mörda henne kunde han avsluta relationen.

Frågan är nog snarast: hur i helvete kan du försvara det?
Citera
2021-09-19, 18:45
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
SD var uppenbarligen en bra och manipulativ lögnare. Han lyckades ju få HD att tro att det var henne det var fel på i flera år när hon misstänkte att det var något mellan SD och LW. Och JG trollade han ju bort fullständigt, och fick honom att smyga runt i huset och radera meddelanden mitt under förhör. Osv.

Sen kan man ha hur många åsikter som helst om LW:s agerande. Jag tycker personligen inte att det är snyggt alls. Men hon mådde uppenbarligen inte bra. Och det är väl det som krävs för att en van manipulatör som SD ska gå all-in. HD, LW. Två psykiskt instabila människor, som knappast blev bättre genom att utsättas för SD:s behandlingar.

SD hade när som helst - om han verkligen valt HD - kunnat avsluta relationen med LW. Men det gjorde han inte. Han fortsatte att träffa henne för sex ända fram till hennes död.
Först genom att mörda henne kunde han avsluta relationen.

Frågan är nog snarast: hur i helvete kan du försvara det?

Jag har aldrig försvarat det.

I de konversationer jag läst mellan LW och SD sä har jag aldrig sett att han lovat LW att han ska gifta sig med henne. Utan han har varit tydlig med vad han varit beredd att göra för att skydda sin familj. Han har varit tydlig med att det enda han kan erbjuda henne är en hemlig relation. Den stund hon avslöjar den fortsatta relationen för HD så är den över. Jag kan inte se att han hjärntvättat henne de två sista åren. Han har varit tydlig med vad han vill. Genom att fortsätta relationen så accepterade LW det samtidigt som hon vägrade acceptera det och försökte få honom att ändra sig.
Citera
2021-09-19, 18:56
Medlem
Citat:

Så varför trodde LW på hans lögner till henne?

■ Därför att St*fan Davidss*n var en mästermanipulatör, han lurade skjortan av precis vem som helst i sin omgivning utan några större problem.

■ H*nna Davidss*n är också hon likt sin före detta Yodánske Riddaren St*fan Davidss*n, en mycket god och skicklig manipulatrissa, hon lurade polisen och två åklagare hur enkelt som helst.

■ H*nna Panna Pannkaka har levt tillsammans med Nattens Vite Riddare [ SD ] vilka tvenne format varandra med tiden som gått.

■ Golvbrunns-skurerskan HD, jo då, hon kan
hon också.

■ "Hoppas att hon är död"

Mvh/JM.
Citera
2021-09-19, 19:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Hur uppmuntrande kan det vara för barnen att få veta att föräldrarna funderat på att utplåna dem? Fy fan vad jag avskyr dessa sjuka människor! Tyvärr läser väl barnens kompisar eller kompisarnas föräldrar här.
Det togs upp i rätten, hans uttalande står i domen och även HD förhördes i ämnet.

Att hon var djupt deprimerad/suicidal och hade det snacket är (teoretiskt) begripligt ur en aspekt. Om än hemskt obehagligt. Det är identiskt med pseudoaltruism vid mfs alt familicide.
Det nämns även psykos så hon hade väl förvrängd verklighetsuppfattning.
Det störande är att hon år 2019 tycks ha nån skev förståelse för deras bedrövliga resonemang.
Mer normalt vore väl att svara typ att jag var svårt sjuk, inte vid mina sinnens fulla bruk och ta fullt avstånd. Istället drar hon in sörjande anhöriga som om det vore rätt vanligt förekommande. Det är inte ens i paritet.
Man får hoppas att den livslånga behandlingen mot depression är verksam. Efter hon kom från USA verkar hon iaf begripa att det är dags att dra till akutpsyk.

SD är lika hemsk, det är ren tur att det inte blev en katastrof redan då. Han har noll koll på problemlösning och deras samtal 2016 är absurt, som om det vore vardagsmat att ha sådan diskussioner om döden. De verkar inte ens reagera sinsemellan på hur sjukt det är.
Citat:
Mot bakgrund av de rara föräldrarnas tankar blir det lättare att förstå SDs självmord.
Ja, faktiskt och det gör det inte mindre obehagligt.
De höll väl skenet upp ända sen de depressiva perioderna. Utan FUP hade väl inte de här dialogerna nått dagsljuset.
En varningsklocka i sig och att luta sig mot (gamla) P7an var var väl inte klockrent som argument.
Citera
2021-09-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vad anser du om B. Lind*ns jäv och fulspel? Hacka upp alla indicier och inte sätta dem i sitt sammanhang? Att smula sönder bevis som nonsens?
Du borde läsa på lite själv tror jag, innan du knapprar vidare.
Det ÄR många oklarheter.
Hade Steffe inte råkat avlida, hade HD suttit inne och inte haft möjlighet att skönhetsoperea bort vårtan, det är min övertygelse.

Inte min favorit. Lite för högtravande. Jag tyckte han hade lite dålig koll men inte disciplinerad vad jag vet.

Du menar att SD hade golat ner HD och tagit med henne i fördärvet? Ja det får vi aldrig veta. Inte heller på vilka grunder isf.
Citera
2021-09-19, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Varför misstänka "alla"? Nu var det HD som upplyste om info hon fått av fd mannens advokat. Då är det väl rimligt att det diskuteras om det var rätt att uppgifterna lämnades ut till henne?

Ja men nånstans finns det stöd för att han fick berätta dessa uppgifter eller inte fick det? Det har ingen kunnat visa än.

Han kanske berättade sånt som dussintals försvarsadvokater gör varje dag? Svarar på frågan, om han får, ”Vad har de för bevis mot min man/fru?”

Jag menade om man misstänker IB utan att veta om det han gjort bryter mot lagen så får man ju gå runt och vara misstänksam mot alla advokater som är i kontakt med närstående smusslar.

Sen så kan man kanske tänka sig att viss bevisning delas mellan SD och HD:s häktning?

Det intressantare än IB-affären är vilka bevis de utredningshäktade HD på? Det var nog rätt tunt. Och inget nytt häktningsförsök gjordes efter vad som framkom under alla förhör med SD och andra hösten 2019 och framåt 8 månader eller hur länge det var SD satt i kurran.
Citera
2021-09-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för länken.
Nyttigt att lära sig nytt och att få lite koll på vad som gäller.

Om jag fattar det rätt:

Det är alltså domstolen som beslutar om yppandeförbud vid förhandling, och lykta dörrar behöver inte betyda yppandeförbud.
Dessutom verkar det inte finnas tydlig praxis för vad som gäller sekretessyddade uppgifter vid lykta dörrar unde förhandling, men reglerna för god advokatsed styr i hög grad för dom att berätta för andra om sekretessyddade uppgifter.

Det skulle i praktiken innebära i det här fallet med IB, att det varit lykta dörrar vid förhandling men inte säkert att det varit yppandeförbud. Om det nu har varit så att B yppat något till HD överhuvudtaget.

Jag tänker att bevisningen inte höll och SD fick gå ut i det fria. Dessutom visade det sig att inget av blodet tillhörde Lena , utan blodet var ju SDs. Jag misstänker att det var brallorna det handlade om.

Citerar lite här.

Yppandeförbud vid domstolsförhandlingar:

"Det är domstolen (förhandling) eller åklagaren (förhör) som kan besluta om yppandeförbud. Sådana beslut är ovanliga. Det är straffbart att bryta mot förbudet."[...]
//
[...]"Ibland presenteras uppgifter som skyddas av sekretess vid en domstolsförhandling. Det kan till exempel vara viktigt att uppgifter som redovisas vid en häktningsförhandling inte blir allmänt kända. Kanske måste bevisning säkras eller känsliga personuppgifter skyddas. I sådana fall beslutar domstolen att inga utomstående får delta vid förhandlingen, den delen av förhandlingen hålls bakom stängda dörrar. Utöver beslutet om stängda dörrar kan domstolen också besluta om yppandeförbud för dem som varit närvarande vid förhandlingen."
//
"Genom reglerna om god advokatsed är också advokater i hög grad förhindrade att berätta för utomstående om sekretesskyddade uppgifter från en förhandling bakom stängda dörrar. Det finns dock ingen tillförlitlig praxis om exakt hur långt detta skydd sträcker sig. Beslutar domstolen om yppandeförbud sätts reglerna om god advokatsed åt sidan till förmån för en strängare regel."

Så:
" Utöver beslutet om stängda dörrar kan domstolen också besluta om yppandeförbud för dem som varit närvarande vid förhandlingen."

och

angående god advokatsed och som i hög grad förhindrar advokater att lämna sekretesskyddade uppgifter:

"Det finns dock ingen tillförlitlig praxis om exakt hur långt detta skydd sträcker sig."

Om domstolen beslutar om yppandeförbud står detta över god advokatsed.

https://www.advokatsamfundet.se/Advokatetik/regler-om-advokatetik/Vagledande-regler-om-god-advokatsed1/
https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/advokatetik/vagledande-regler-om-god-advokatsed-med-kommentarer-juni-2020.pdf

Tack för att du tog det jag länkade på ”allvar”. Man kan läsa sig till att yppandeförbud är ovanligt men förekommande vid häktningsförhandling vid grova brott, brott med medialt stort intresse osv. Matchar alltså det här fallet men jag vet inte om domaren i häktningsförhandlingen satte yppandeförbud på allt.

Så yes åklagaren styr yppandeförbud ang förhör och rätten under förhandling.

Och sen är det advokatseden som är luddig men lämnar ett ansvar på advokaten att agera rätt.

Jag känner lite att om det uppdagats att IB delat ”olagliga” uppgifter till HD så hade han begått ett av de grövre övertrampen i ”modern tid”. Jag menar hur ofta läser man om sånt.
Det är ”gangsteradvokater” som på senare tid visat sig smussla men bara spontant så känns han som den gamla stammen som ska ha rent mjöl i påsen.
Citera
2021-09-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Några frågetecken om HD:s mobil
HD fick kl 15.35 lämna ifrån sig sin svarta Samsungmobil (BG52372-1, aktbil 155 s 64) efter hennes första förhör den 19/5 -18. Det innebär att hon hade mobilen kvar ungefär en halvtimme efter avslutat förhör. Var det under väntetiden hon raderade i mobilen för datumen 14 - 16 maj?

Vem/vilka arbetade med extraheringen av mobilen?
Ansvarade jäviga AS för att analysera samtalslistorna?
Gjordes försök att återställa det HD raderat?

Kan någon vara snäll och länka till aktbilagorna 165 (A, B C) för läsning online - t ex docdroid.net (vill inte ladda ned filer).

Ligger en halv dag efter här så kanske redan utrett i tråden men var tiden 15:35 19/5 de facto tiden hon fysiskt lämnade ifrån sig mobilen eller tiden som den blev inskriven som beslag om du är med på skillnaden?

Tänker att 15:35 är en intressant tid i förhållande till SOA på parkeringen och samtal till JS angående LW hittad.
Citera
2021-09-19, 20:10
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
■ Därför att St*fan Davidss*n var en mästermanipulatör, han lurade skjortan av precis vem som helst i sin omgivning utan några större problem.

■ H*nna Davidss*n är också hon likt sin före detta Yodánske Riddaren St*fan Davidss*n, en mycket god och skicklig manipulatrissa, hon lurade polisen och två åklagare hur enkelt som helst.

■ H*nna Panna Pannkaka har levt tillsammans med Nattens Vite Riddare [ SD ] vilka tvenne format varandra med tiden som gått.

■ Golvbrunns-skurerskan HD, jo då, hon kan
hon också.

■ "Hoppas att hon är död"

Mvh/JM.

Men det finns inte några konversationer där han lovat LW någonting. Tvärtom. Han var tydlig med vad han kunde erbjuda henne.

Det var hon som satt och skrev listor till sina vänner där hon skrev hur överlägsen hon var HD på alla punkter. Som om det var en tävling. Som om kärlek har att göra med vem som är "bäst". Han ville inte förlora sin fru och sina barn. Han tyckte inte att LW var värd det. Han visade det med ord och handlingar.
Citera
2021-09-19, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, du har förstås rätt i mycket som du skriver.

Det är ju så som med mycket, att det fins flera sidor än en. Och den ena behöver inte utesluta den andra.

JG är en känslomänniska förstås, och det är där SD kan få in en fot, det visstehan. Precis som SD snabbt identifierade Lenas svaga sidor och använde det. Det säger till och med SD själv i rätten, fast då för att förmildra hoten till att bara vara hot om evig ensamhet typ.

Telegram användes ju också i geocachingsammanhang, så visst, det är inget som bara kriminella använder. Här blir det dock under något suspekta omständigheter. De är inget JG hade innan mordet, och det är på SDs initiativ. För att hålla sig under radarn på de blå, säger han inte så? För han vet/misstäker att de är avlyssnade. Kanske lite under förevändning om att de kan snacka Me too förbjudet snack.

En del kan alltså säket tillskrivas JGs egen personligghet, edan annat är stakrt påverkat av SD.

Det som är lite avvikande i det här ärendet, där det ändå inte är yrkeskriminella som är statister, det är ändå att både HD oh JG gör saker som är ganska ovanliga i en utredning. Samtidiga är ju JG och även HD verkar vara det, väldigt ambilvalenta på olika sätt.

HD är mer försiktig och återhållsam, medan JG agerar med stora gester och stora svängar.

Jag tror ändå att det är under SDs negativa inverkan som vissa saker händer som utan honom nte hade skett.

På tal om Telegram där så minns vi SD:s försök att få med TB på Telegram-tåget för han ville berätta om något han funderat på i några år som var lite halvolagligt. Övervakningskameror har HD resonerat om med TB vilket det säkert var med tanke på de kameror jag kunde identifiera häromsistens.

SD:s olika trevare sker rätt öppet. Han är inte så smidig. Just med TB och andra. JG ska använda Telegram. Pressad att radera pga vad det nu var. Kanske många som tycker det är skönt att inte ha SD fladdrande runt sig numera.
Citera
2021-09-19, 20:15
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Jag har aldrig försvarat det.

I de konversationer jag läst mellan LW och SD sä har jag aldrig sett att han lovat LW att han ska gifta sig med henne. Utan han har varit tydlig med vad han varit beredd att göra för att skydda sin familj. Han har varit tydlig med att det enda han kan erbjuda henne är en hemlig relation. Den stund hon avslöjar den fortsatta relationen för HD så är den över. Jag kan inte se att han hjärntvättat henne de två sista åren. Han har varit tydlig med vad han vill. Genom att fortsätta relationen så accepterade LW det samtidigt som hon vägrade acceptera det och försökte få honom att ändra sig.

Nä, men han lovade HD att han skulle satsa på äktenskapet och sluta träffa LW. Hur många dagar/timmar/minuter tog det innan han började med Telegram och var igång igen?

Som sagt. Han hade bara kunnat avsluta med LW, om han velat. Inte minst efter att HD flyttat ut och skilsmässopaporen skickats in. Då hade ju LW ingen hållhake längre, enligt SD och HD.

Men nä. SD slog ihjäl henne med minst 17 slag istället. Och efteråt blev han skyddad av HD, som verkade mer kärvänlig än någonsin.

Att du lägger skulden på LW - med ett sådant osminkat hat - tyder på att du helt klart tar SD/HD:s parti.
Säker på att du är kristen och inte IS-fundamentalist?
Citera
2021-09-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

■ Tror att både du och JM har en stor poäng här.

■ 1: ) Att HD skulle vara totalt ovetande och oskyldig till mordet på LW har aldrig ens föresvävat mig öht.

■ Det gamla mordet L*na Wesstr*m (2018) börjar faktiskt bli riktigt lurigt, det vill säga, att det kan mycket väl ha varit sålunda, att H*nna Davidss*n var huvudpersonen bakom det begångna mordet på L*na Wesstr*m.

■ L*na Wesstr*m bringades om livet mot St*fan Davidss*n:s vilja samt att H*nna Davidss*n hoppades att hennes rival skulle vara avliden.

■ H*nna Davidss*n kom alldeles för lätt undan polisen och åklagarna i detta fallet.

■ Den ena gången uttryckte sig H*nna Davidss*n med orden ("Hon får leva") ... senare framåt hoppades hon på att hennes rival skulle vara avliden.

Mvh/JM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in