Förhör D*aniel W*iberg, forensiker och DNA- expert på NFC.
Avskrivet av mig, vilket kan innebära att det finns avlyssnings/skrivfel.
Bäst är förstås att lyssna själv.
Del 1 här om
Blodet på tvättmaskinen:
Del 2 om
Blodet på New Balance skorna
med början vid ca 14 min in i förhöret.
Å: Då tänkte jag lämna tvättmaskinen och gå vidare till ett par blåa New Balance skor som är undersökta tillhörande Stefan Davidsson. Dom finns i delredovisning 3, sid 30- 31. Känner du igen dom här?
DW: Ja, jag känner till dom här skorna.
Å: Dom här skorna, har du varit inblandad i undersökningar av dom?
DW: Ja, det har jag.
Å: Ja, då kommer nästa fråga, har du undersökt tops, alltså prov från skorna eller har du sett skorna fysiskt?
DW: Jag har sett dom här skorna fysiskt och, eh, vi har ju fått eh, skorna i sin helhet och även sen utskurna skumbitar från sula eller från plösen skickade till oss, och tops från undersidor av dom här sulorna som skorna har då...och även skosnören skickade till oss.
Å: Och det här som var utskuret, som var stoppning, var kom det ifrån? Var satt det?
DW: Eh, det, vi har, det skulle jag vilja hänvisa till tekniker om, exakt vart dom här bitarna kom ifrån, men enligt min uppfattning så kommer dom från plösen. Vart exakt på plösen kan jag inte svara på.
Å: Nej, ok. Och du på sidan 30 längst ner där, så står det då att i område a, det var det vi såg här uppe, insidan av plösen där, eh, så fanns det indikation på blodförekomst, en blandning av DNA från minst två personer och huvuddelen då Stefan Davidsson grad +4, och sen står det då att den mindre delen av DNA:t utvärderades då enligt standardmetodik och gav då resultatet då, står längre ner sidan 31, Lena Wesström grad +3.
Kan man utifrån det här utläsa, alltså, är det rätt uppfattat att bådas DNA sitter på den här fläcken a?
DW: Ja, i den mån man talar om att deras DNA finns där till liksom graden vi har svarat ut då, eh, så stämmer det att, eh, om man uttrycker sig på det sättet så är det som du säger.
Å: Ok, kan det vara blod från båda?
DW: Det är möjligt.
Å: Kan det vara annat; saliv, annat sekret från båda?
DW: Eh, ja det skulle det kunna va.
Å: Går det att säga vilket som är vilket?
DW: Nej, utan man får ett, en blandbild, en blandning av DNA på det här sättet, så kan man inte reda ut vilken typ av avsättning som kommer från vilken person då.
Å: Nej, ok. Därför att även dom här skorna som du själv varit inne på att, i det första förstår jag att ni undersökte själva skon, där vi såg här på sidan 31, är det rätt uppfattat?
DW: Det stämmer.
Å: Och sen så sa du själv då att man skar ut delar. Skedde det hos er, eller skedde det hos forensiker lokalt?
DW: Nä, det skedde i Örebro och vi fick dom här delarna skickade till oss.
Å: Ja, är det dom delarna som framgår i slutredovisningen sen?
DW: Eh, dom är redovisade, men jag vet inte exakt om dom är, ah, i slutredovisningen...
Å: Jag ska visa dig, på sidan 114, då är vi i slutredovisningen, eh, den ser ut så här. Och då är det från skorna då som vi pratar, då går vi ner en liten bit, där står det bit av plös, vänster sko, skumstoppning inuti plös, positiv med leuko B, och så kommer det återigen en idnikation på blod med minst två personern och det ena är Stefan Davidsson grad +4. Ser du där?
DW: Ja, jag ser det.
Å: Och sen under det, så kommer ytterligare då en, ett prov som är taget från skumstoppningen inuti plösen, indikation på blod , två personer minst, Lena Wesström grad +4 och Stefan Davidsson grad +4.
DW: Ja.
Å: Är det på samma sätt som jag ställde frågor alldeles nyss då; är det här en blandbild ifrån dom båda?
DW: Ja, det stämmer. Ehm, enligt det som står i texten då, att vi har en grad +4 en överenstämmande med båda personerna.
Å: Och är det samma sak här; det kan vara blod från båda, det kan vara sekret från båda osv?
DW: Ja, det stämmer.
Å: Ja, och när det står indikation på blodförekomst, vad är det som gör att man inte i det här fallet kan säga att det är DNA i blod?
DW: Eh, i det här fallet så är det återigen det vi visuella, det vi med microskop inte har kunnat fastställa att den, dom här besudlingarna som finns är blodlika då.
Å: Till färgen då pratar vi då?
DW: Precis.
Å: Ja, men sen...
DW: Vi kollar inte endast på färgen, utan vi kollar, ja, även på hur besudlingen ser ut och hur den beter sig, så att färgen är en del av hela bedömningen men inte hela.
Å: Ja, ok. Då förstår jag.
Men du, som lekman så undrar jag då, för i det förra, i det a i det undersökta området, då hade vi +3 Lena Wesström, och när vi nu har tittat inuti plösens skumstoppning som det står, så är det +4. Vad kan man dra för slutsatser av det?
DW: Eh, den slutsatsen man kan dra utifrån resultatet är ju att, eh, det är ju, man får en, i och med att vi inte har svarat ut det här som en huvuddel och en mindre del, så är det jämnare proportioner emellan dom här två personerna som, som har bidrgit till blandningen då, så att, för att uttrycka det på ett enklare sätt så är, finns det starkare resultat eller starkare bidrag från Wesström då, eh, jämfört med det tidigare spåret.
Å: Kan det vara så att det har varit starkare på utsidan, men att det har försvunnit av någon anledning?
DW: Ja. det är möjligt.
Å: Kan man ha tvättat bort det på utsidan?
DW: Ja, det är en av anledningarna som skulle kunna ta bort DNA.
Å: Men att det så att säga finns kvar inuti fortfarande då i en starkare koncentration?
DW: Den, den frågan är ju svår, i och med att vi inte har någon aning om hur det har sett ut från början och vi saknar egentligen underlag för att veta hur skumgummi beter sig i en tvättfråga då, men det skulle kunna te sig på det sättet.
Å: Ja, ok. Vet du hur lätt så att säga blod eller sekret tränger in i en sko eller en skumstoppning? Kan du svara, vågar du svara... på det sättet?
DW: Nej, det vet jag inte, men det beror säkerligen på mängden blod det rör sig om också.
Å: Ja, om jag hostar eller nyser, den formen av sekret, tränger det in i en skumstoppning?
Eller krävs det så att säga en större mängd, oavsett vilken forma av DNA det handlar om?
DW: En hostning skulle jag förvänta mig absorberas av ytan om det inte är så att man hostar ut en blöt besudling tex, eller en större mängd, men återigen så kan jag inte säkert säga exakt hur (ohörbart) jag ser i det här fallet då.
Å: Nä,jag förstår. Du vi fortsätter, vi lämnar skorna...