Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Ja men han är ju nån Helge Fossmo-variant som rattar lite här och rattar lite där. Inte lika utstuderat men SD drog folk till sig för han var lite GC-king och i grannskapet var han fixaren och väktaren.
Hans vänskap med JG är intressant såklart men analysen får väl bli att de behövde varandra. Lite nördiga båda två. Lite nördig kännetecknar kanske många av SD:s vänner.
Då menar jag närdig i dess positiva bemärkelse. Alltså många intressen och ibland smala intressen.
Som TM med sitt maktofotograferande och dansande och PW med alla strängar på sin lyra.
JG skriver poesi och brinner för handbollen och fixar med det ena och det andra.
Och sen JG då som man får se som lite nördig.
Så därav vänner.
Sen manipulation JG av SD ja vad ska man säga.
JG ville nog vara lojal. Samtidigt rättrådigt ringer han polisen och pratar om HD:s hus osv.
Jag tror detta kom som en chick för honom. Först en pärs med att hans två bästa vänner visar sig ligga med varandra. Sen slår den ene ihjäl den andre.
I samma veva så har JG kanske ”locker room talk” i mobilen som han inser att shit det här blir offentlig handling. Som han kanske raderar på inrådan från SD eller eget bevåg.
Sen just Telegram är rätt vanligt bland vem som helst i dessa dagar. Kanske inget som allas ”mormor” har men det är en väldigt populär app.
Precis som en hammare har ett snickarområde resp slåihjäl-område så kan ju Telegram användas av någons ”morsa” eller av mördande karteller.
Men ja det finns ett litet mönster med JG men jag tror det stavas nerver. Han är en känslomänniska och kanske gick lite väl i SD:s koppel där för sitt eget bästa. Han indikerar ju i tingsrätten att han inte känner sig helt ok med hur det uppdagats allt SD hittat på.
Jo, du har förstås rätt i mycket som du skriver.
Det är ju så som med mycket, att det fins flera sidor än en. Och den ena behöver inte utesluta den andra.
JG är en känslomänniska förstås, och det är där SD kan få in en fot, det visstehan. Precis som SD snabbt identifierade Lenas svaga sidor och använde det. Det säger till och med SD själv i rätten, fast då för att förmildra hoten till att bara vara hot om evig ensamhet typ.
Telegram användes ju också i geocachingsammanhang, så visst, det är inget som bara kriminella använder. Här blir det dock under något suspekta omständigheter. De är inget JG hade innan mordet, och det är på SDs initiativ. För att hålla sig under radarn på de blå, säger han inte så? För han vet/misstäker att de är avlyssnade. Kanske lite under förevändning om att de kan snacka Me too förbjudet snack.
En del kan alltså säket tillskrivas JGs egen personligghet, edan annat är stakrt påverkat av SD.
Det som är lite avvikande i det här ärendet, där det ändå inte är yrkeskriminella som är statister, det är ändå att både HD oh JG gör saker som är ganska ovanliga i en utredning. Samtidiga är ju JG och även HD verkar vara det, väldigt ambilvalenta på olika sätt.
HD är mer försiktig och återhållsam, medan JG agerar med stora gester och stora svängar.
Jag tror ändå att det är under SDs negativa inverkan som vissa saker händer som utan honom nte hade skett.