2021-09-19, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men om man bara ser en händelse i ett ljus så är väl det skygglappar om något?

Svea Rikes Lag är väl inte ”skygglappar”?
Vad anser du om B. Lind*ns jäv och fulspel? Hacka upp alla indicier och inte sätta dem i sitt sammanhang? Att smula sönder bevis som nonsens?
Du borde läsa på lite själv tror jag, innan du knapprar vidare.
Det ÄR många oklarheter.
Hade Steffe inte råkat avlida, hade HD suttit inne och inte haft möjlighet att skönhetsoperea bort vårtan, det är min övertygelse.
Citera
2021-09-19, 09:48
Medlem
Citat:
Ja som sagt då får man misdtänka alla hela tiden eftersom möjligheten ”alltid” finns. Men det som skiljer misstankar från sanningen är just bevis på att något skett och det är det väldigt tunt med angående IB och HD gällande vad IB berättat.

Varför misstänka "alla"? Nu var det HD som upplyste om info hon fått av fd mannens advokat. Då är det väl rimligt att det diskuteras om det var rätt att uppgifterna lämnades ut till henne?
Citera
2021-09-19, 09:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Berätta varför det är ett ”problem”, förutom din personliga inställning till det, att få info om bevisning som lagts fram i en häktningsförhandling i relation till yppandeförbud enligt rättegångsbalken och god advokatsed om han får lämna ut sådana uppgifter?

Läs här för lite baskunskaper:

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/rattegangen/yppandeforbud/

Vad enligt LAGEN (paragraf) har han IB gjort fel? Och vad är det exakt han berättat för HD och i vilka ordalag? Det har du fortfarande inte berättat. Berätta nu.

Tack för länken.
Nyttigt att lära sig nytt och att få lite koll på vad som gäller.

Om jag fattar det rätt:

Det är alltså domstolen som beslutar om yppandeförbud vid förhandling, och lykta dörrar behöver inte betyda yppandeförbud.
Dessutom verkar det inte finnas tydlig praxis för vad som gäller sekretessyddade uppgifter vid lykta dörrar unde förhandling, men reglerna för god advokatsed styr i hög grad för dom att berätta för andra om sekretessyddade uppgifter.

Det skulle i praktiken innebära i det här fallet med IB, att det varit lykta dörrar vid förhandling men inte säkert att det varit yppandeförbud. Om det nu har varit så att B yppat något till HD överhuvudtaget.

Jag tänker att bevisningen inte höll och SD fick gå ut i det fria. Dessutom visade det sig att inget av blodet tillhörde Lena , utan blodet var ju SDs. Jag misstänker att det var brallorna det handlade om.

Citerar lite här.

Yppandeförbud vid domstolsförhandlingar:

"Det är domstolen (förhandling) eller åklagaren (förhör) som kan besluta om yppandeförbud. Sådana beslut är ovanliga. Det är straffbart att bryta mot förbudet."[...]
//
[...]"Ibland presenteras uppgifter som skyddas av sekretess vid en domstolsförhandling. Det kan till exempel vara viktigt att uppgifter som redovisas vid en häktningsförhandling inte blir allmänt kända. Kanske måste bevisning säkras eller känsliga personuppgifter skyddas. I sådana fall beslutar domstolen att inga utomstående får delta vid förhandlingen, den delen av förhandlingen hålls bakom stängda dörrar. Utöver beslutet om stängda dörrar kan domstolen också besluta om yppandeförbud för dem som varit närvarande vid förhandlingen."
//
"Genom reglerna om god advokatsed är också advokater i hög grad förhindrade att berätta för utomstående om sekretesskyddade uppgifter från en förhandling bakom stängda dörrar. Det finns dock ingen tillförlitlig praxis om exakt hur långt detta skydd sträcker sig. Beslutar domstolen om yppandeförbud sätts reglerna om god advokatsed åt sidan till förmån för en strängare regel."

Så:
" Utöver beslutet om stängda dörrar kan domstolen också besluta om yppandeförbud för dem som varit närvarande vid förhandlingen."

och

angående god advokatsed och som i hög grad förhindrar advokater att lämna sekretesskyddade uppgifter:

"Det finns dock ingen tillförlitlig praxis om exakt hur långt detta skydd sträcker sig."

Om domstolen beslutar om yppandeförbud står detta över god advokatsed.

https://www.advokatsamfundet.se/Advokatetik/regler-om-advokatetik/Vagledande-regler-om-god-advokatsed1/
https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/advokatetik/vagledande-regler-om-god-advokatsed-med-kommentarer-juni-2020.pdf
Citera
2021-09-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Inte? Hade SD hoppat ur ramarna om HD varit frisk under de här åren, vet man det?

Hans kvinnointresse är väldokumenterat. På jobbet och privat osv. Sen är ju frågan om det kunde leda till mer än snack och flirtiga sms men det mesta talar iaf för att han tyckte det var spännande med andra kvinnor. LW fanns runt hörnet och resten är kriminalhistoria.

Sen förenklades såklart hans affär av att HD var lite off där emellanåt under de sex-sju åren.
Citera
2021-09-19, 10:11
Medlem
Jag är ganska övertygad om att SD:s advokat inte berättat/visat något för HD som han inte fått OK från SD.

Vad gäller det blodiga sexet (som jag inte ens tror skedde) hade SD redan den 11e på kontoret kommit på en förklaring till varför han ev kunde ha blodspår på sig/kläderna. Jag tror att han redan då hade tänkt mörda LW på kvällen men det sket sig i böjen.

Det blodiga sexet fick hänga kvar till den riktiga mordkvällen i hans tankar och till ett försvar...

Han förklarade för HD när de åkte upp till Arlanda (innan de satte sig i den ev avlyssnade bilen), varför de inte kunde ta in på det förbeställda hotellrummet. SD visste att han var skyldig och trodde att både bil/hotellrum var avlyssnade. Någonstans innan de satte sig i bilen berättade SD för HD att jag ligger illa till, LW och jag har haft mycket blodigt sex, blod kan finnas i vårt hus. Vi kan inte prata i bilen, inte ta in på hotellet för där vågar vi inte heller prata. Både han och HD blev utan frukost iaf på hotellet.

Ovanstående TROR jag, likaså att det blodiga sexet fick inte HD reda på via advokaten.
Citera
2021-09-19, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så du tycker det är likställt att ifrågasätta HD med att vissa drivit en extrem hatkampanj mot LW och rent av ansett henne skyldig till sin egen död?

Du är fan inte klok på en fläck.
Ja, jag tycker inte att det är stor skillnad på den samlade bilden jag får från vissa här av hur man svartmålat HD jämfört med Lena.

Det du kallar att ifrågasätta HD är liknande det som de som svartmålat Lena använt sig av som argument. Det kallas att se "sanningen" och att "läsa FUP".

Citera
2021-09-19, 11:09
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nu var det så att LW samlade bevis, för att hon skulle ha någonting att visa upp den dag hon var stark nog att anmäla honom, så att det inte skulle bli ord mot ord, nedlagt, finns inga bevis..
LW insåg att det skulle behövas bevis, Stefan raderade löpande..

Samlade hon bevis mot alla sina KKs? Var hennes nakenbilder bevis mot någon? Hennes sexchattar? Hennes tjat och hot mot SD för att han inte skulle lämna henne?
Citera
2021-09-19, 11:50
Medlem
Honan6s avatar
Några frågetecken om HD:s mobil
HD fick kl 15.35 lämna ifrån sig sin svarta Samsungmobil (BG52372-1, aktbil 155 s 64) efter hennes första förhör den 19/5 -18. Det innebär att hon hade mobilen kvar ungefär en halvtimme efter avslutat förhör. Var det under väntetiden hon raderade i mobilen för datumen 14 - 16 maj?

Vem/vilka arbetade med extraheringen av mobilen?
Ansvarade jäviga AS för att analysera samtalslistorna?
Gjordes försök att återställa det HD raderat?

Kan någon vara snäll och länka till aktbilagorna 165 (A, B C) för läsning online - t ex docdroid.net (vill inte ladda ned filer).
Citera
2021-09-19, 12:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja men han är ju nån Helge Fossmo-variant som rattar lite här och rattar lite där. Inte lika utstuderat men SD drog folk till sig för han var lite GC-king och i grannskapet var han fixaren och väktaren.

Hans vänskap med JG är intressant såklart men analysen får väl bli att de behövde varandra. Lite nördiga båda två. Lite nördig kännetecknar kanske många av SD:s vänner.

Då menar jag närdig i dess positiva bemärkelse. Alltså många intressen och ibland smala intressen.
Som TM med sitt maktofotograferande och dansande och PW med alla strängar på sin lyra.

JG skriver poesi och brinner för handbollen och fixar med det ena och det andra.

Och sen JG då som man får se som lite nördig.

Så därav vänner.

Sen manipulation JG av SD ja vad ska man säga.

JG ville nog vara lojal. Samtidigt rättrådigt ringer han polisen och pratar om HD:s hus osv.

Jag tror detta kom som en chick för honom. Först en pärs med att hans två bästa vänner visar sig ligga med varandra. Sen slår den ene ihjäl den andre.

I samma veva så har JG kanske ”locker room talk” i mobilen som han inser att shit det här blir offentlig handling. Som han kanske raderar på inrådan från SD eller eget bevåg.

Sen just Telegram är rätt vanligt bland vem som helst i dessa dagar. Kanske inget som allas ”mormor” har men det är en väldigt populär app.

Precis som en hammare har ett snickarområde resp slåihjäl-område så kan ju Telegram användas av någons ”morsa” eller av mördande karteller.

Men ja det finns ett litet mönster med JG men jag tror det stavas nerver. Han är en känslomänniska och kanske gick lite väl i SD:s koppel där för sitt eget bästa. Han indikerar ju i tingsrätten att han inte känner sig helt ok med hur det uppdagats allt SD hittat på.

Jo, du har förstås rätt i mycket som du skriver.

Det är ju så som med mycket, att det fins flera sidor än en. Och den ena behöver inte utesluta den andra.

JG är en känslomänniska förstås, och det är där SD kan få in en fot, det visstehan. Precis som SD snabbt identifierade Lenas svaga sidor och använde det. Det säger till och med SD själv i rätten, fast då för att förmildra hoten till att bara vara hot om evig ensamhet typ.

Telegram användes ju också i geocachingsammanhang, så visst, det är inget som bara kriminella använder. Här blir det dock under något suspekta omständigheter. De är inget JG hade innan mordet, och det är på SDs initiativ. För att hålla sig under radarn på de blå, säger han inte så? För han vet/misstäker att de är avlyssnade. Kanske lite under förevändning om att de kan snacka Me too förbjudet snack.

En del kan alltså säket tillskrivas JGs egen personligghet, edan annat är stakrt påverkat av SD.

Det som är lite avvikande i det här ärendet, där det ändå inte är yrkeskriminella som är statister, det är ändå att både HD oh JG gör saker som är ganska ovanliga i en utredning. Samtidiga är ju JG och även HD verkar vara det, väldigt ambilvalenta på olika sätt.

HD är mer försiktig och återhållsam, medan JG agerar med stora gester och stora svängar.

Jag tror ändå att det är under SDs negativa inverkan som vissa saker händer som utan honom nte hade skett.
Citera
2021-09-19, 12:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag tycker inte att det är stor skillnad på den samlade bilden jag får från vissa här av hur man svartmålat HD jämfört med Lena.

Det du kallar att ifrågasätta HD är liknande det som de som svartmålat Lena använt sig av som argument. Det kallas att se "sanningen" och att "läsa FUP".

HD har fått heta alltifrån hynda, bitch i olika former, te x psykbitch, Queen bitch, slug bitch, jävla bitch, tjuv som stjäl av barnen, sett till att JS skilde sig bara för att använda honom för sina egna syften, använt JS för att få SD dit hon ville till och med mörda, the puppetmaster i mordet, stalker, kört dubbelspel med JS på samma sätt som SD och med samma typ av kontroll som SD använt, osv osv. Listan kan göras mycket längre, t ex kan Avels lista som han skrev för någon dag sedan visa på hur HDs beteende har svartmålats ofta på mycket vaga grunder.
Du diskuterar mig.
Jag är inte "vissa" omväxlande med att det jag skriver är "liknande".

Jag svär, speciellt när jag tröttnar nåt så in i helvete på dig, men använder mig i huvudsak inte av invektiv om HD och du har tidigare jämfört mig ett par ggr med smokeonthewaters framfart.

Nu tar JAG upp vad advokaten sagt enligt HD och du börjar i samma anda - till Avel.
Du är lägre än låg när det går emot dig och attackerar med att jag gaslightar och fan och hans moster.

Nej.

Att ifrågasätta vad HD säger och gör i förhör om det så är när hon är utan skrupler och önskar LW död, att hon vill fuska och provocerar LW i det ämne som hon börjar bråka om innan LWs död är inte likvärdig den förtalskampanj som pågått om LW.

Den kokar ner i att LW är skyldig till sin död, ägnar sig att prata om trosor och friställa HD och SD från skuld.

Så i din intention att försvara, bortförklara, trivialisera och vara självutnämnd försvarare för HD ska DU snarare inse att jag mfl inte anser att hon är det stackars offret i den här soppan och finner henne suspekt.

Du försöker styra debatt, jag erinrar mig speciellt när domen föll, så fortsättningsvis kan du hålla dig undan mina inlägg om de inte faller dig på läppen och du ska inte diskutera mig med andra heller i tråden.
Senast redigerad av develi 2021-09-19 kl. 12:21.
Citera
2021-09-19, 12:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du diskuterar mig.
Jag är inte "vissa" omväxlande med att det jag skriver är "liknande".

Jag svär, speciellt när jag tröttnar nåt så in i helvete på dig, men använder mig i huvudsak inte av invektiv om HD och du har tidigare jämfört mig ett par ggr med smokeonthewaters framfart.

Nu tar JAG upp vad advokaten sagt enligt HD och du börjar i samma anda - till Avel.
Du är lägre än låg när det går emot dig och attackerar med att jag gaslightar och fan och hans moster.

Nej.

Att ifrågasätta vad HD säger och gör i förhör om det så är när hon är utan skrupler och önskar LW död, att hon vill fuska och provocerar LW i det ämne som hon börjar bråka om innan LWs död är inte likvärdig den förtalskampanj som pågått om LW.

Den kokar ner i att LW är skyldig till sin död, ägnar sig att prata om trosor och friställa HD och SD från skuld.

Så i din intention att försvara, bortförklara, trivialisera och vara självutnämnd försvarare för HD ska DU snarare inse att jag mfl inte anser att hon är det stackars offret i den här soppan och finner henne suspekt.

Du försöker styra debatt, jag erinrar mig speciellt när domen föll, så fortsättningsvis kan du hålla dig undan mina inlägg om de inte faller dig på läppen och du ska inte diskutera mig med andra heller i tråden.

Så vem får jag svara då?
Citera
2021-09-19, 12:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det du kan ha missat är väl att det ligger troliga sanningar i din lista, särskilt när det gäller HD, men du verkar avfärda allt som tas upp. Precis som några trådskribenter gjorde när det gällde SDs "oskuld". Jaja, osvuret är bäst.
De flesta diskussioner tangerar att det finns en läcka och inte rumsrena kontakter i utredningen, speciellt då HD troligen är först ut att berätta att LW hittats död.

Det är grava fördröjningar i utredningen ända från att eftersök inleds till den kritik som ÅH själv ger internt ang försenade protokoll och dålig kontakt med NFC. Personer som portas pga nära bekantskap med SD tillåts sen hantera digital bevisning. Vart är förhör med övriga inblandade?
HD fattar hon är avlyssnad, husrannsakan har en hel del att efterfråga och likaså hur det gått till med tvättmaskinen hos SD.
Tömning av JS mobil, telefonlistor. Det finns mycket att efterfråga.

Fortsättningsvis omgavs SDs död med konstiga turer om privatsamtal kl 11.18 till polishuset med fördröjda insatser.

Så att det som sägs av HD och hur hon erhåller info om häktningsförhandling relaterat till bevis kan mycket väl diskuteras.

Inte enbart selektivt utvalda personer och ämnen som vissa vill bestämma.
Senast redigerad av develi 2021-09-19 kl. 12:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in