2021-09-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
https://covidstatistik.se/

För tillfället är det som mest 7 som avlidit en dag sedan sommaren.

Systemet där de registrerar dödsfall har legat nere för underhåll vilket fick till följd att det kom stora klumpsummor denna vecka.

Ok, i alla fall en stor ökning.
Citera
2021-09-19, 16:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Även om hans fru ger han fel titeln angående mrna så verkar han ändå vara ärlig. Lyssnade precis på en podd med han och ska jag vara ärlig så låter han ärlig.

Han säger att han stod vid ett vägskäl, " vara etisk och görs det rätta och riskera hela sin karriär vilket han gjorde" för att berätta sanningen om vaccinet.

Ett citat från han som fick mig att fundera var " you cant vaccinate yourself out of an ongoing pandemic"

Ett annat " unvaccinated spreading new mutations are just lies"

Hur bedömer du trovärdighet hos han? Det faktum att han blivit så gott som helt censurerad är för mig ett tecken på att han stör ordningen.
Om man en gång själv ljuger om sina bedrifter och även lyckas övertyga sin fru och kanske även andra om att ljuga om det så har man lite uppförsbacke kan man säga.

Brukar du lita på folk som du vet ljuger?

Säger namnen Paolo Macchiarini eller Refaat el Sayed dig något?
Om inte, googla.

Inget tyder på att ‪Robert W Malone‬ är altruistisk på något minsta vis, han hoppade tex. av en troligen lysande forskarkariär till förmån för att tjäna pengar.
Han stod inte vid ett vägskäl och valde den etiska vägen om jag får gissa. Han valde sin väg för att han är surare än Surtruten någonsin varit tror jag. Han har nu upptäckt att han valde fel väg i livet och allt han kan göra är att ställa till med så mycket oreda som möjligt när det gäller mRNA-tekniken.

Det är vad jag tror just nu i alla fall, men jag kan ändra mig om något nytt framkommer. Jag har ändrat uppfattning många gånger under pandemin vartefter nya rön presenterats och när man läst mera och flera forskningsraporter (vilket i och för sig bara är några dussin) och lysnat och värderat information för och emot olika hypoteser.
Citera
2021-09-19, 16:50
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om man en gång själv ljuger om sina bedrifter och även lyckas övertyga sin fru och kanske även andra om att ljuga om det så har man lite uppförsbacke kan man säga.

Brukar du lita på folk som du vet ljuger?

Säger namnen Paolo Macchiarini eller Refaat el Sayed dig något?
Om inte, googla.

Inget tyder på att ‪Robert W Malone‬ är altruistisk på något minsta vis, han hoppade tex. av en troligen lysande forskarkariär till förmån för att tjäna pengar.
Han stod inte vid ett vägskäl och valde den etiska vägen om jag får gissa. Han valde sin väg för att han är surare än Surtruten någonsin varit tror jag. Han har nu upptäckt att han valde fel väg i livet och allt han kan göra är att ställa till med så mycket oreda som möjligt när det gäller mRNA-tekniken.

Det är vad jag tror just nu i alla fall, men jag kan ändra mig om något nytt framkommer. Jag har ändrat uppfattning många gånger under pandemin vartefter nya rön presenterats och när man läst mera och flera forskningsraporter (vilket i och för sig bara är några dussin) och lysnat och värderat information för och emot olika hypoteser.
Man blir ju inte klokare av ju mer man läser angående denna pandemi och allt vad det innebär.
Citera
2021-09-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ok, i alla fall en stor ökning.

Givetvis.

I somras var det runt 50 fall i veckan för 70+.

Förra veckan var det 388 fall (kan bli lite till då fredagens och helgens fall kommer på Tisdag)

0-30 år har visserligen stått för en större ökning i antal fall men procentuellt sett är det inte alls lika stort som 70+.
Citera
2021-09-19, 17:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Här har någon vågat sig på att nämna det, om än från andra hållet.

"Compassion fatigue"
https://www.theguardian.com/us-news/2021/sep/18/doctors-caring-unvaccinated-covid-patients

Ytterligare en baksida av att massvaccinera mitt i en pandemi och skylla på de ovaccinerade. Läkarna och sköterskorna bryter ihop för att de inte längre känner medkänsla för sina ovaccinerade patienter.

Dåligt för de som jobbar i vården. Livsfara för den som är ovaccinerad och behöver sjukvård.

Man skulle självklart ha hållit sig till vetenskapen, och riktat vaccinationsarbetet bara mot personer med hög risk att dö eller hamna på intensiven.

Man skyller på antivaxxarna. Men det är helt och hållet Demokraternas fel. Demokraterna har minskat vaccinationsviljan i den här gruppen genom att politisera vaccinet som en vänstersymbol.

Jag är rädd att vänstersidan kan vinna på att göra vaccinerna till en politisk fråga. Just nu cirkulerar en massa märkliga påståenden om vaccinerna. Dessa cirkulerande påståenden får människor att välja bort att ta vaccin. När stora mängder sjuk- och döds-fall inträffar i den ovaccinerade gruppen, vem kommer då att stå där och se dum ut?

Ifall den politiska högersidan har kommit att förknippas för mycket med vaccinmotståndarnas budskap, så kan högersidan tappa förtroende bland allmänheten. Vaccinmotståndet kan bli ett gyllene tillfälle för den politiskt korrekta sidan att misstänkliggöra alla möjliga oppositionella tankar.

Jag tror att vaccinmotståndarnas kampanjer kan leda till tråkigheter. Men jag förespråkar inte att man ska försöka begränsa vaccinmotståndarnas yttrandefrihet. Och jag förespråkar inte vaccinpass eller liknande påtryckningar för att få fler medborgare att acceptera vaccinet. Sådana åtgärder skapar bara ännu större motsättningar, och ännu mer misstro.
Citera
2021-09-19, 17:07
Medlem
Citat:
Verkar som vaccinets effekt har börjat klinga av sista tiden.

Dödstalen har stigit rejält sista tiden. Från 0-1 per dag till 20 st.

Dom först vaccinerade är i princip ovaccinerade nu.

Planen nu är att vaccinera fjuniga barn och öppna upp.

Det är inte vaccinet som klingat av, den har åkt snålskjuts på sommarvågen. Vaccinet har förmodligen alltid varit dålig.
Citera
2021-09-19, 17:12
Medlem
Danmark 19/9
———————
Nye smittede - 252
Døde - 3
Indlagt på hospital ialt - 98 (+1) heraf 23 (0) på intensiv og 16 (-1) i respirator.
Andel af danmarks befolkning færdigvaccineret - 73,9%

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede
Citera
2021-09-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det är inte vaccinet som klingat av, den har åkt snålskjuts på sommarvågen. Vaccinet har förmodligen alltid varit dålig.

Medan dom ovaxxade får skulden för den större smittspridningen.

Är det inte konstigt att det är dom vaxade som skriker högst. Litar dom månne inte på vaccinet dom tagit.
Citera
2021-09-19, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Danmark 19/9
———————
Nye smittede - 252
Døde - 3
Indlagt på hospital ialt - 98 (+1) heraf 23 (0) på intensiv og 16 (-1) i respirator.
Andel af danmarks befolkning færdigvaccineret - 73,9%

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede

Är det en ökande trend? Så man vet vad man ska referera till.
Citera
2021-09-19, 17:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Man blir ju inte klokare av ju mer man läser angående denna pandemi och allt vad det innebär.
Om man har inställningen att något inte går så går det oftast inte.

Sedan beror det nog på vad man läser och lyssnar på. Som jag ser det är det viktigt att läsa om och lyssna på både sådant man för tillfället tycker verkar trovärdigt och att läsa om och lyssna på sådant man för tillfället inte tycker verkar trovärdigt.

När man kompletterar den informationen med att skumma igenom vetenskapliga artiklar (läs abstract och findings) så kommer man ett steg närmare något som verkar mera troligt och i vissa fall ändrar man uppfattning.

Det funkar inte att först bestämma vad man tror och sedan söka information som styrker det man tror på.
Citera
2021-09-19, 17:21
Medlem
Citat:
Är det en ökande trend? Så man vet vad man ska referera till.
Antal smittede falder.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-09-15-smitten-falder-fortsat-og-det-undrer-allan-randrup-jeg-kan-ikke-gennemskue-det
Citera
2021-09-19, 17:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja modernas ger längre skydd. Men det är bara några få procent i Sverige som fått det.

Och dom äldre som vaccinerades först, som jag åsyftar på fick astras vaccin i stor utsträckning, vilken har lägre skydd än dom andra. Så dom ligger i skottgluggen nu när samhället öppnar på vid gavel.

Jag menar Sverige, hela sommaren vart det typ 0-2 döda per dag. Men dom senaste 2 veckorna har vi sett att det ökat för varje dag. Senaste dagssiffran jag hörde vart 22 på en dag.
Du missade en sak som jag tycker är intressant. De tror att tiden mellan dos 1 och 2 påverkar effekten.
Moderna har från början 4 veckor och Pfizers 3 men det har vi förlängt till ca 6 veckor här i Sverige och då kan kanske Pfizers ge bättre resultat.
Angående AZ så har jag inte sett något resultat.
Även intressant är att fortsätter minskningen linjärt eller saktar minskade effekten av?

Se även utvecklingen av andra, tredje och nu fjärde vågen så ser vi på tredje vågen en kraftig minskning av antalet avlidna vilket troligen beror på att riskgrupper då hade fått vaccin. Och nu fjärde vågen med en betydligt mer smittsam delta som nu inte får speciellt stort genomslag trots att folk redan i juli började leva som förr. Även antalet avlidna är betydligt färre.

Om du kollar tillgänglig statistik så är max antalet avlidna 7 den senaste tiden och inte sådant som hörsägen från de som hoppas det ska gå åt helvete. Under sommaren var det få som avled på grund av att deltan inte tagit fart här vilket den nu har gjort. Vi ligger ca 2 månader efter UK och det stämmer bra med den statisk som finns. Vi bör därför ha några fler som avlider nu då det fortfarande finns ovaccinerade samt att vaccinet inte är 100% skydd.

Se nu graferna till höger på länken så kan du nog se sambandet att de vaccin vi använt i Sverige fungerar rätt så bra. Inte till 100% men tillräckligt för att få ned smittspridning och antalet som avlider.
Tack vare att så många tagit vaccin kan vi nu snart slippa alla restriktioner. Gott.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in