Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Skiljelinjen är tydlig också här. Min fru och jag sitter för närvarande och diskuterar hur vi skall avsluta vår bekantskap med en vän, och hur vi skall göra det på ett för alla parter så skonsamt sätt som möjligt. Den här "vännen" uttrycker ideligen åsikten att vi som "antivaxxers" bör förbjudas att försörja oss, ungefär på det sätt som sker i Italien just nu. Lösningen är enligt henom enkel - allt vi behöver göra för att slippa tänka på det här är att "vaccinera" oss.
När jag tittade på presskonferensen i veckan så reagerade jag på att de
direkt uppmanade människor att försöka få andra att gå och ta vaccinet, alltså typ övertala och påverka.
När politiker och myndighetsrepresentanter uttalar sig så här så kan det ju bli så att folk förvandlas till aktivister, de anser väl likt andra typer av aktivister, som djurrättsaktivister, veganer och liknande, att de har mandat eller rätt att lägga sig i och försöka påverka genom att bete sig som du beskriver ovan, mycket obehagligt är det i alla fall:
https://www.dn.se/sverige/regeringen-skjuter-till-pengar-for-att-fler-ska-vaccinera-sig/
Har också sett uppmaningar tidigare om att man bör ta avstånd från dem som är tveksamma till vaccinet eller "anti-vaxx", sluta umgås med dem, typ utfrysning. En tanke med detta kan också vara så att de inte vill att de som är positiva till vaxxet ska påverkas av oss kritiker eller "anti-vaxxers" och ändra uppfattning. Därför ska vi frysas ut eller isoleras.
Känns lite som sektbeteende.