Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Rent statistiskt kommer du inte göra det. Jag förstår liknelsen men idag så ställs operationer in p.g.a att personer som inte är allergiska mot vaccinet vägrar vaccinet och blir sjuka i covid. Det är skamligt och går inte att jämföra med att du valde att ta en chans med att köra bil och blev påkörd av ett rattfyllo. Det är två olika saker, den ena har vår sjukvård tagit med i beräkningen när vi gjorde vår sjukvårdsbudget och den andra inte.
Har du källa för det du påstår, att operationer ställs in p.g.a att personer som inte är allergiska mot vaccinet vägrar vaccinet och blir sjuka i covid?
Problemet som jag kan se det verkar snarare vara att den svenska vården sedan länge har haft stora problem med att klara av sina åtaganden, vårdköer och överbeläggningar är inget nytt utan förekom även innan pandemin och nu senast hörde jag något anmärkningsvärt, om situationen på Akademiska i Uppsala. Tydligen så delas grytlock och bestick ut till patienter för att de ska kunna larma personalen vid behov:
Sjukhuset överfullt – grytlock används som larmknappar
De ligger nära bristningsgränsen, bristen på vårdplatser på Akademiska sjukhuset är akut, de saknar i nuläget cirka 40 platser, och då är det bara tidig höst än så länge, tänk på hur det kan se ut senare i höst och i vinter.
Ska nu de ovaccinerade lastas eller beskyllas då vården inte mäktar med på grund av att politikerna har sett till att nedmontera vården under många år? Tänk också på hur mycket skatt vi betalar i Sverige, hur högt skattetrycket är i jämförelse med andra länder, ändå ser det ut som det gör, Sverige i botten bland EU-länder när det gäller antal IVA platser exempelvis.