Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Nej Engström säger själv att han fick uppgiften av en yngre kvinna...troligen Hage eller hennes väninna..
Men det känns märkligt att du skulle tro att Engström inte trodde på uppgiften...Eftersom han pratade även med Lisbeth Palme...
Hörde just AB vittnesmål o det är otänkbart att Engström o AB står nästan på samma fläck 2-3 sekunder efter skotten...
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Det sista du skrev där ja.
Just att SE inte lade märke till AB är väldigt märkligt, då de i princip nästan bör ha kolliderar med varandra och befunnit sig extremt nära varandra. Detta kommer jag att inom en relativt snar framtid att utveckla. Att SE inte noterade AB är ännu ett mycket starkt argument för att SE med all sannolikhet inte befann sig på o´platsen minuterna efter mordet.Att SE först senare på natten skulle förstått att offret var stastsminister Palme finns inget som tyder på. Det blev han ju som vittne som du skriver informerad om av en ung kvinna föra återkomsten till Skandia.
Väl inne på Skandia sade ju SE till väktaren HO just detta att statsministern skjutits ute på gatan,
Att SE INTE skulle ha vetat eller förstått vem offret var förrän han kom hem är hokus-pokus från förenekarnas håll.
De som inte skulle tro på SE som GM ens om han fångats på bild i skottögonblicket.
Har ni helt missat att SE beskriver AB i flera förhör och dessutom pekar ut honom i en fotovisning?
Han kommenterar till och med nyansskillnaden i AB:s skägg vad gäller foto kontra IRL. Däremot tycks han inte lägga märke till AB förrän poliserna har rusat förbi, och han kommer tillbaka från sin eventuella tur in på Tunnelgatan. Men det kan bero på att AB gömde sig i porten och att SE hade fokus på vad som hände runt kroppen: livräddningen, LP:s uppträdande, tillskyndande personer, bilar som stannar, o.s.v.
Hokus pokus? Nej, det är bara att läsa innantill i förhören:
ALG: "han sa så här också att han var så liten den här mannen, han hade aldrig kunnat urskilja att det var *OP* bara för att han var så, om han sa att han var vanställd i ansiktet eller så där att det vällde så mycket blod så
man kunde inte se vem det var".
HO: "det var någon som sagt att det var *OP*
men det trodde han [SE] inte för att mannen ifråga var så liten och sedan att kvinnan som stod bredvid
tyckte han inte liknade *LP*"
SE: "[...] dom har skjutit mig också, säger den här damen
som jag senare får veta är *LP*"
"F: Gjorde du ingen notering då om det här med *OP*, jag tänkte på den uppgiften du sedan fick av den där flickan?
SE: Nej jag tyckte han [AB?] var märkbart berusad så jag trodde det var mera ett samband med det."
SE: "nattbussen gick väl då tio minuter över tolv. Jag var hemma tio minuter i ett.
Radioprogrammet ... tio minuter över ett så då först var jag säker på den personen i fråga [= OP]."
O.s.v.
Vad står BHJS för: Bullshit Jehovas? Dina "utvecklade hypoteser" saknar ju alltid förankring i materialet.
P.S. Enligt PH:s andra PM i februari 1987 befann sig SE först knästående vid kroppen, med ryggen till mot Dekorima såvitt jag förstår, vilket kan förklara varför han inte såg AB förrän något senare.
Utifrån det SE beskriver stod han i alla händelser inte och tryckte i porten in till Dekorima.