2021-09-18, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tycker YN kunde ha känt igen honom. Även nu. Hon säger hon ser hakan.

GMs haka var fet och flabbig av kortison. YN säger att mannen inte såg fet ut. Vi har sett många på Flashback som kallat SE riktigt fet, för att de bara sett ansiktsbilder.

Men hakan YN ser gör inte intryck av ett fett ansikte...

Intressant
Det var dock LP jag åsyftade inte YN
SE var vid denna tidpunkt inte fet men hade ett lite plufsigt ansikte sannolikt beroende på hans reumatism.
Citera
2021-09-18, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Nej möjligheten finns såklart men frågan är hur sannolikt det är att han har snappat upp allt. T.ex. sådant som att poliserna sprang iväg utan signalement.

Man skulle vilja se en ordentlig genomgång av alla tillgängliga mediauppgifter i förhållande till SEs olika förhör. Vad kan han ha hämtat från media? Vad kan han ha gissat sig till ? Och vad blir då kvar som sådant han måste ha snappat upp på andra vägar (om han ska kunna vara GM)?
Har du kikat nåt på sidan Tunnelgatan? Bara googla hittas lätt.
Citera
2021-09-18, 03:07
Medlem
Citat:
- Att RB har fel av någon oklar anledning.
Jo det är ju så att PH i sitt PM presenterar SE stämpeltider de två veckorna innan mordet. Det ser ut att komma från ett lönesystem eller liknande. Där står utstämplingstiden 23:19. Och PH säger att den är en korrigerad tid. Detta går inte ihop med att stämpeltiden i systemet var 23:20 och korrigerad till 23:19 som RB påstår. Så där är anledningen till att RB kan ha fel. Det är 3 månader efter mordet RB uppger tiderna.

-Att PH egentligen menar 23:20 trots att han genomgående säger att 23:19 är utstämplingstiden. Att klockan går fel på något sätt 1 mars är inget att tvivla på. Det tror jag alla kan hålla med om efter ser RB säger. Att det är runt en minut tror jag de flesta också kan hålla med om.

Men om 23:19 är en okorrigerad tid och klockan går en minut fel, då öppnar det ju för korrekt tid 23:18 eller 23:20.

Då kan man börja fundera på varför RB skulle ha fel. Om man vänder på hans tider så stämmer det plötsligt med PH. Att vända på de två tiderna är det lättaste sättet att minnas fel. Särskilt eftersom det inte är helt lätt hålla koll på vad det innebär att klockan går före eller klockan går efter. De begreppen kräver ändå att man tänker till.

Men när man gjort detta så inser man ju det anmärkningsvärda att tiderna i så fall skulle stämma med tiderna som SE uppger 1 mars.

Vad tänker du runt detta med att SE säger han har kontrollerat när han uppger andra tider? Har du funderingar på hur han kan kolla tex?

Jag förstår faktiskt inte något av du säger. Det enda jag förstår är att du anser att klockan kan ha ggått. Men vii vet att den gjorde det eftersom Rb kontrollerade det och korrigerade för det.

Det jag inte förstår är varför du återigen vill korrigrea fram klockan till 23.20.
Citera
2021-09-18, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det sista du skrev där ja.
Just att SE inte lade märke till AB är väldigt märkligt, då de i princip nästan bör ha kolliderar med varandra och befunnit sig extremt nära varandra. Detta kommer jag att inom en relativt snar framtid att utveckla. Att SE inte noterade AB är ännu ett mycket starkt argument för att SE med all sannolikhet inte befann sig på o´platsen minuterna efter mordet.Att SE först senare på natten skulle förstått att offret var stastsminister Palme finns inget som tyder på. Det blev han ju som vittne som du skriver informerad om av en ung kvinna föra återkomsten till Skandia.
Väl inne på Skandia sade ju SE till väktaren HO just detta att statsministern skjutits ute på gatan,
Att SE INTE skulle ha vetat eller förstått vem offret var förrän han kom hem är hokus-pokus från förenekarnas håll.
De som inte skulle tro på SE som GM ens om han fångats på bild i skottögonblicket.

SE påstår ju att han går till skyltfönstret när skotten föll för att kolla vad klockan är men ser inte att 2 meter framför honom hoppar AB in i porten...

När sen SE kollat klart på klockan så promenerar han rakt förbi AB ff ser varken AB eller SE varann...

Så man kan helt stryka att SE är där han påstår....

Om SE sen inser att han är 45sek sen så ändrar han aldrig sitt vittnesmål utifrån om det nu var istället ett avgasknall han istället hörde.....En avgasknall ingen annan ha hört...
Citera
2021-09-18, 08:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej Engström säger själv att han fick uppgiften av en yngre kvinna...troligen Hage eller hennes väninna..

Men det känns märkligt att du skulle tro att Engström inte trodde på uppgiften...Eftersom han pratade även med Lisbeth Palme...

Hörde just AB vittnesmål o det är otänkbart att Engström o AB står nästan på samma fläck 2-3 sekunder efter skotten...

Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det sista du skrev där ja.
Just att SE inte lade märke till AB är väldigt märkligt, då de i princip nästan bör ha kolliderar med varandra och befunnit sig extremt nära varandra. Detta kommer jag att inom en relativt snar framtid att utveckla. Att SE inte noterade AB är ännu ett mycket starkt argument för att SE med all sannolikhet inte befann sig på o´platsen minuterna efter mordet.Att SE först senare på natten skulle förstått att offret var stastsminister Palme finns inget som tyder på. Det blev han ju som vittne som du skriver informerad om av en ung kvinna föra återkomsten till Skandia.
Väl inne på Skandia sade ju SE till väktaren HO just detta att statsministern skjutits ute på gatan,
Att SE INTE skulle ha vetat eller förstått vem offret var förrän han kom hem är hokus-pokus från förenekarnas håll.
De som inte skulle tro på SE som GM ens om han fångats på bild i skottögonblicket.

Har ni helt missat att SE beskriver AB i flera förhör och dessutom pekar ut honom i en fotovisning?

Han kommenterar till och med nyansskillnaden i AB:s skägg vad gäller foto kontra IRL. Däremot tycks han inte lägga märke till AB förrän poliserna har rusat förbi, och han kommer tillbaka från sin eventuella tur in på Tunnelgatan. Men det kan bero på att AB gömde sig i porten och att SE hade fokus på vad som hände runt kroppen: livräddningen, LP:s uppträdande, tillskyndande personer, bilar som stannar, o.s.v.

Hokus pokus? Nej, det är bara att läsa innantill i förhören:

ALG: "han sa så här också att han var så liten den här mannen, han hade aldrig kunnat urskilja att det var *OP* bara för att han var så, om han sa att han var vanställd i ansiktet eller så där att det vällde så mycket blod så man kunde inte se vem det var".

HO: "det var någon som sagt att det var *OP* men det trodde han [SE] inte för att mannen ifråga var så liten och sedan att kvinnan som stod bredvid tyckte han inte liknade *LP*"

SE: "[...] dom har skjutit mig också, säger den här damen som jag senare får veta är *LP*"

"F: Gjorde du ingen notering då om det här med *OP*, jag tänkte på den uppgiften du sedan fick av den där flickan?
SE: Nej jag tyckte han [AB?] var märkbart berusad så jag trodde det var mera ett samband med det."

SE: "nattbussen gick väl då tio minuter över tolv. Jag var hemma tio minuter i ett. Radioprogrammet ... tio minuter över ett så då först var jag säker på den personen i fråga [= OP]."

O.s.v.

Vad står BHJS för: Bullshit Jehovas? Dina "utvecklade hypoteser" saknar ju alltid förankring i materialet.

P.S. Enligt PH:s andra PM i februari 1987 befann sig SE först knästående vid kroppen, med ryggen till mot Dekorima såvitt jag förstår, vilket kan förklara varför han inte såg AB förrän något senare.

Utifrån det SE beskriver stod han i alla händelser inte och tryckte i porten in till Dekorima.
Senast redigerad av Dalulven 2021-09-18 kl. 08:27.
Citera
2021-09-18, 08:51
Medlem
MrBarnabys avatar
SE kommer hem på natten, hör på radion: "Sveriges statsminister Olof Palme är mördad!". SE tänker: "Åh fan, då stämde det ju det dom sa, det var nog därför jag blev så chockad så jag knappt kunde prata. Men då har jag ju pratat med statsministerns fru och fått ett signalement av henne och då var det ju en statsminister-mördare jag såg stå därinne i gränden i den mörkblåa jackan!! Jag måste ringa polisen men jag väntar nog till i morgon, jag måste först höra vilken tid jag stämplat ut för det vill de (polisen) säkert veta".

Delsborn i DN på morgonen den 1 mars: " En man sjönk ned på gatan. Intill honom stod en kvinna. Sen reste sig kvinnan upp och skrek att vi måste kalla på ambulans. Jag är Lisbeth Palme, min man Olof är skjuten! Först då insåg jag vem mannen framför mina fötter var. Två personer försökte ge honom konstgjord andning men han rörde sig inte vad jag kunde se. "

"Polisen söker en man i 35-40 årsåldern klädd i lång mörk rock" står det under bildtexten.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-09-18 kl. 09:39.
Citera
2021-09-18, 10:19
Medlem
Citat:
Nej, att SE är outredd är falskt.

Förmodligen är CP den ende som är mer utredd än SE

Nu trollar du väl lite väl mycket? Både VG (häktad och monsterförhörd) och CA var klart mer utredda än SE innan KP tog över.
Citera
2021-09-18, 10:30
Medlem
Citat:
Andra "fakta" som dragit vid psykologiska kategoriseringar AB brottslingar på senate delen av 90-talet:
Seriemördare slutar aldrig mörda, de slutar bara för att de dör eller åker fast. Det vet vi ju nu är falskt.
Seriemördare håller sig till sin egen ras. Det vet vi ju nu är falskt.
Seriemördare dödar alltid på ungefär samma sätt. Det vet vi ju nu är falskt.

Gärningsmannapsykologi är ungefär där vanlig psykologi var på 70-80-talet. Förträngda minnen är ju en rolig skandal.

Jag ger inget för Clarke.

Interessant lekmannaanalys. Du underkänner alltså en av världens främsta experter inom gärningsmannaprofilering vid attentat mot politiska personer. Mycket interessant. När du underkänner Clarcke så underkänner du också GMP som i väldigt hög utsträckning bygger på Clarckes litteratur i ämnet. Då underkänner du en GM som är ensamagerande, socialt och karriärsmässigt misslyckad mm. GMP brukar användas som ett starkt argument för SE som GM, men ännu starkare för CA som GM. Detta underlag ger du alltså inget för. Är du nu i mordkonspirationsspåret? Polisspåret? Sydafrika? Eller var det bara när det gäller SE som Clarckes ideer är ointressanta? De är fortfarande giltiga för CA då antar jag?
Citera
2021-09-18, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Interessant lekmannaanalys. Du underkänner alltså en av världens främsta experter inom gärningsmannaprofilering vid attentat mot politiska personer. Mycket interessant. När du underkänner Clarcke så underkänner du också GMP som i väldigt hög utsträckning bygger på Clarckes litteratur i ämnet. Då underkänner du en GM som är ensamagerande, socialt och karriärsmässigt misslyckad mm. GMP brukar användas som ett starkt argument för SE som GM, men ännu starkare för CA som GM. Detta underlag ger du alltså inget för. Är du nu i mordkonspirationsspåret? Polisspåret? Sydafrika? Eller var det bara när det gäller SE som Clarckes ideer är ointressanta? De är fortfarande giltiga för CA då antar jag?

Oavsett vad man tror om SE så är det tydligt att det används olika måttstockar i förhållande till andra. Ett exempel är att de skilda vittnesmålen gör det omöjligt att få SE till gärningsman men det problemet försvinner när det gäller andra misstänkta. Ett annat att ingen på mordplatsen sett handledsväskan som YN noterat. Tja,vittnena på Sveavägen missade i så fall också vapenväskan som kanske sågs på DBG. Resonerar man på det här viset är det dödfött att ens ha en teori om vad som hänt.
Citera
2021-09-18, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har ni helt missat att SE beskriver AB i flera förhör och dessutom pekar ut honom i en fotovisning?

Han kommenterar till och med nyansskillnaden i AB:s skägg vad gäller foto kontra IRL. Däremot tycks han inte lägga märke till AB förrän poliserna har rusat förbi, och han kommer tillbaka från sin eventuella tur in på Tunnelgatan. Men det kan bero på att AB gömde sig i porten och att SE hade fokus på vad som hände runt kroppen: livräddningen, LP:s uppträdande, tillskyndande personer, bilar som stannar, o.s.v.

ALG: "han sa så här också att han var så liten den här mannen, han hade aldrig kunnat urskilja att det var *OP* bara för att han var så, om han sa att han var vanställd i ansiktet eller så där att det vällde så mycket blod så man kunde inte se vem det var".

HO: "det var någon som sagt att det var *OP* men det trodde han [SE] inte för att mannen ifråga var så liten och sedan att kvinnan som stod bredvid tyckte han inte liknade *LP*"

SE: "[...] dom har skjutit mig också, säger den här damen som jag senare får veta är *LP*"

"F: Gjorde du ingen notering då om det här med *OP*, jag tänkte på den uppgiften du sedan fick av den där flickan?
SE: Nej jag tyckte han [AB?] var märkbart berusad så jag trodde det var mera ett samband med det."

SE: "nattbussen gick väl då tio minuter över tolv. Jag var hemma tio minuter i ett. Radioprogrammet ... tio minuter över ett så då först var jag säker på den personen i fråga [= OP]."

O.s.v.

Vad står BHJS för: Bullshit Jehovas? Dina "utvecklade hypoteser" saknar ju alltid förankring i materialet.

P.S. Enligt PH:s andra PM i februari 1987 befann sig SE först knästående vid kroppen, med ryggen till mot Dekorima såvitt jag förstår, vilket kan förklara varför han inte såg AB förrän något senare.

Utifrån det SE beskriver stod han i alla händelser inte och tryckte i porten in till Dekorima.
Jag kommer inom en relativt snar framtid att redogöra lite hur det egentligen var med SE och AB,såg de varandra eller inte?BHJS är för övrigt mina initialer för alla mina fyra namn svårare än så är det inte.
Citera
2021-09-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

O.s.v.

OM SE var så fokuserad på OP hur kunde han då ha så dålig koll på vad som hände på platsen? Han har ingen koll alls på vilka som var på platsen ,missade en hel ambulans som backade upp på trottoaren,han visste inte vilket kön det var på de som försökte återuppliva OP. Han påstod att SE var fullt talbar och att hon sprang ut i gatan och stoppade en massa bilar osv.En massa saker som inte stämmer det minsta med vad andra vittnen sagt. Att SE står på knä lutad över OP saknar helt stöd i materialet för övrigt.
Citera
2021-09-18, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
SE påstår ju att han går till skyltfönstret när skotten föll för att kolla vad klockan är men ser inte att 2 meter framför honom hoppar AB in i porten...

När sen SE kollat klart på klockan så promenerar han rakt förbi AB ff ser varken AB eller SE varann...

Så man kan helt stryka att SE är där han påstår....

Om SE sen inser att han är 45sek sen så ändrar han aldrig sitt vittnesmål utifrån om det nu var istället ett avgasknall han istället hörde.....En avgasknall ingen annan ha hört...
Det är väldigt märkligt att SE inte föreföll ha sett AB alls om vi utgår från de första förhören,precis som du skriver bör de i princip ha krockat med varandra vid ett par tillfällen.I kombination med allt annat SE missade ,det jag redovisade i sommarens början, så får man onekligen säga att sannolikheten för att SE verkligen befann sig på platsen minuterna efter mordet är obefintlig vi snackar nån promille.
Möjligen kan han ha stått på några tiotal meters avstånd och iakttagit,den möjligheten ger jag några % iaf. Fast hur kunde han då ha sett LJ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in