2021-09-17, 22:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, det är sant att han var snabb ur startblocken. Förmodligen kvalar han in som den förste privatspanaren vad gäller MOP, i och med sin blixtsnabba kontroll av utstämplingstiden. Sherlock Bolt!

Men samtidigt var tidningarna fulla av vittnen som uttalade sig, varav en del säkert var betydligt mer perifera än SE, så varför skulle inte han få sin beskärda del av "bli sedd i tidningen-kakan"? Folk är väl hundra gånger mer narcissistiska idag på sociala medier så ...

Dessutom hade SE viktiga saker att berätta. Tänk om den han såg verkligen hade varit GM.

Detta "facit", att det var LJ, fanns inte redan den 2:a mars.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo men kan du tycka då att det inte är lite märkligt att när han på brottsplatsen får reda på att det är Statsministern som just blivit mördad inte tar chansen där o då ?

En sak om han inte bryr sig men det visar han ju inte direkt dagen efter...

Nej, eftersom han har svårt att tro på vad de säger, något han berättar för väktarna.

Polletten trillar ner först i samband med radiosändningen på natten, enligt egen utsago.

Dessutom var han säkert väldigt trött efter en 15 timmar (?!) lång dag på kontoret. Plus att han inte ville riskera att komma hem hur sent som helst. Han hade en resa till Idre att tänka på dagen efter.
Citera
2021-09-17, 23:14
Medlem
Citat:
Nej, eftersom han har svårt att tro på vad de säger, något han berättar för väktarna.

Polletten trillar ner först i samband med radiosändningen på natten, enligt egen utsago.

Dessutom var han säkert väldigt trött efter en 15 timmar (?!) lång dag på kontoret. Plus att han inte ville riskera att komma hem hur sent som helst. Han hade en resa till Idre att tänka på dagen efter.

Menar du på allvar att Engström tror att dom på brottsplatsen skojar om att det var Olof Palme trots att SE pratat med Lisbeth ?

Radiosändningen skulle han inte sova ? Hade han inte en idre resa dagen efter o jobbat 15timmar...
Senast redigerad av Problem2020 2021-09-17 kl. 23:20.
Citera
2021-09-17, 23:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Menar du på allvar att Engström tror att dom på brottsplatsen skojar om att det var Olof Palme trots att SE pratat med Lisbeth ?

Radiosändningen skulle han inte sova ? Hade han inte en idre resa dagen efter o jobbat 15timmar...

Nej, men den första han hörde det från var en berusad man, antagligen AB, och då trodde han att uttalandet hängde ihop med promillehalten. Sen på väg mot Skandia var det en tjej som sa det (KJ?), men även när han pratar med väktarna framgår det att han inte kände igen LOP.

Angående ekosändningen så går den precis när SE kommer hem: "nattbussen gick väl då tio minuter över tolv. Jag var hemma tio minuter i ett. Radioprogrammet ... tio minuter över ett så då först var jag säker på den personen i fråga." Kan "den personen" avse någon annan än OP?
Senast redigerad av Dalulven 2021-09-17 kl. 23:56.
Citera
2021-09-18, 00:38
Medlem
Citat:
Nej, men den första han hörde det från var en berusad man, antagligen AB, och då trodde han att uttalandet hängde ihop med promillehalten. Sen på väg mot Skandia var det en tjej som sa det (KJ?), men även när han pratar med väktarna framgår det att han inte kände igen LOP.

Angående ekosändningen så går den precis när SE kommer hem: "nattbussen gick väl då tio minuter över tolv. Jag var hemma tio minuter i ett. Radioprogrammet ... tio minuter över ett så då först var jag säker på den personen i fråga." Kan "den personen" avse någon annan än OP?

Nej Engström säger själv att han fick uppgiften av en yngre kvinna...troligen Hage eller hennes väninna..

Men det känns märkligt att du skulle tro att Engström inte trodde på uppgiften...Eftersom han pratade även med Lisbeth Palme...

Hörde just AB vittnesmål o det är otänkbart att Engström o AB står nästan på samma fläck 2-3 sekunder efter skotten...
Citera
2021-09-18, 00:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej Engström säger själv att han fick uppgiften av en yngre kvinna...troligen Hage eller hennes väninna..

Men det känns märkligt att du skulle tro att Engström inte trodde på uppgiften...Eftersom han pratade även med Lisbeth Palme...

Hörde just AB vittnesmål o det är otänkbart att Engström o AB står nästan på samma fläck 2-3 sekunder efter skotten...

Ja precis, det var det som jag var inne på. KJ?

Jo, fast i det skedet visste han inte att det var LP som han pratade med. Hans tvekan inledningsvis över vilka offren för skjutningen var är inte fabricerad av min tro, den framgår i förhören av honom själv och av väktarna.

Skandiamannen befann sig väl inte inne i porten, utan närmare kroppen?
Senast redigerad av Dalulven 2021-09-18 kl. 01:00.
Citera
2021-09-18, 01:01
Medlem
Citat:
Jo, fast i det skedet visste han inte att det var LP som han pratade med. Hans tvekan inledningsvis över vilka offren för skjutningen var är inte fabricerad av min tro, den framgår i förhören av honom själv och av väktarna.

Skandiamannen befann sig väl inte inne i porten, utan närmare kroppen?

Om Engström går nära porten för att få ljus till sin klocka så står dom sjukt nära varann när skotten bränner av...Det är ju då AB hoppar in i porten o Engström står för att se klockan...

Efter skotten så passerar då Engström just AB....dom är så sjukt nära varann under denna period...
Citera
2021-09-18, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Eftersom du är en intelligenssnobb utan intelligens så ska jag försöka uttrycka mig enkelt.

Åklagarens ihåliga teori var att ”fodralet” hos mannen som YN såg knöt SE till platsen.

Eftersom mannen ”höll på med den”, underförstått stoppade ner vapnet.

Åklagaren missade (1) att handledsväskor inte var ovanliga vid den här tiden, (2) att YN beskriver ”fodralet” som hårt vilket inte stämmer på SE:s accessoar och (3) att en revolver ändå inte hade fått plats i SE:s modell.

Således talar YN:s vittnesmålet starkt emot att det var SE hon såg.

Du får dra vilka slutsatser du vill av YNs vittnesutsaga. Det förändrar inte min grundpoäng. Att hon säger sig se en väska med måtten 15x20 cm kan inte ses som ett resultat av en vag minnesbild. Det är för specifikt. Vad denna observation sen betyder är en helt annan diskussion.

Din sluledningsförmåga är fö helt häpnadsväckande. Alltså jag tror också att det mest sannolikt är någon annan än SE som YN ser. Men att SE skal uteslutas pga att (1) handledsväskor var vanliga, (2) hon uppfattar väskan som hård i sin form och (3) pga att SEs väska inte rymmer aktuell typ av revolver. Det är minst sagt häpnadsväckande. 1: att handledsväskor är vanliga säger ingenting om huruvida SE springer på åsen. 2: Att ta fasta på detaljen att YN uppfattar väskan som hård i sin form, samtidigt som man argumenterar för att man helt ska bortse från att hon nämner just handledsväska och är väldigt specifik på måtten, säger något om hur man drivs av sin egna agenda inför uppgifterna. 3: Det finns absolut ingenting som säger att revolvern måste passa i SEs väska för att det ska va han. Det kan vara något annat han fifflar med. Eller det kan vara revolvern som han försöker få ned halvvägs utan att lyckas.

Din logik exemplifierad:
1: Jag tror det kan vara X. Nej det är uteslutet. Visserligen är X man och det borde GM också vara, men det finns fyra miljoner andra män I landet och då kan det ju inte vara X som är GM.

Sen bygger du hela din argumentation mot mig med en argumentation mot KPs utpekande. Försök hålla isär KP och oss här i tråden. Jag har ingenting med KPs utpekande och är inte av åsikten att det var korrekt.
Citera
2021-09-18, 02:04
Medlem
Citat:
Men vi vet att SE återvänder till brottsplatsen (Skandia)

Vad tänker du om det o få uppgifter?

Om man tänker SE som GM o att varför han återvänder är 2 saker....

1 Han är så pass omringad av poliser o piket att han känner sig trängd..

2 Han är beredd på att ge upp...Han inser vad han ställt till med

Så att han kan snappa upp en del saker är inte otänkbart alls...

Nej möjligheten finns såklart men frågan är hur sannolikt det är att han har snappat upp allt. T.ex. sådant som att poliserna sprang iväg utan signalement.

Man skulle vilja se en ordentlig genomgång av alla tillgängliga mediauppgifter i förhållande till SEs olika förhör. Vad kan han ha hämtat från media? Vad kan han ha gissat sig till ? Och vad blir då kvar som sådant han måste ha snappat upp på andra vägar (om han ska kunna vara GM)?
Citera
2021-09-18, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Nej möjligheten finns såklart men frågan är hur sannolikt det är att han har snappat upp allt. T.ex. sådant som att poliserna sprang iväg utan signalement.

Man skulle vilja se en ordentlig genomgång av alla tillgängliga mediauppgifter i förhållande till SEs olika förhör. Vad kan han ha hämtat från media? Vad kan han ha gissat sig till ? Och vad blir då kvar som sådant han måste ha snappat upp på andra vägar (om han ska kunna vara GM)?

Nej han behöver inte snappat upp allt....

Vad vi vet är iallafall att han återvänder till Sveavägen som GM...

Enligt mig räcker det att han överhör något....

Vad ser han själv som GM..?

Vad läser han sig till ?
Citera
2021-09-18, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ett problem med ditt resonemang ovan är att detta inte har skett. Många vittnen hade inte ens fått se bilder på SE innan 10 juni 2020.

Risken är uppenbar. Säger en person att de känner igen honom som mördaren så är han körd. På söndagen när tidningen kom ut så hade SE krutstänk på handen. Han måste då också ha gjort sig av med vapen och kläder utan att man ska kunna spåra biltur etc för att inte lämna bevis om han blir misstänkt iom tidningen. Veta att ingen i hans närhet känner till vapnet. Det är också risk att dra på sig enormt polisintresse när han förmodligen sovit väldigt lite.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med risken,

Anser du att SE hade förblivit dold om han inte gått ut i media?

Vi pratar ju om vad som hände innan utredningen. SE kunde ju inte förutse att det skulle bli den sämsta polisutredningen i världshistorien.
Citera
2021-09-18, 02:45
Medlem
Citat:

Det sista du skrev där ja.
Just att SE inte lade märke till AB är väldigt märkligt, då de i princip nästan bör ha kolliderar med varandra och befunnit sig extremt nära varandra. Detta kommer jag att inom en relativt snar framtid att utveckla. Att SE inte noterade AB är ännu ett mycket starkt argument för att SE med all sannolikhet inte befann sig på o´platsen minuterna efter mordet.Att SE först senare på natten skulle förstått att offret var stastsminister Palme finns inget som tyder på. Det blev han ju som vittne som du skriver informerad om av en ung kvinna föra återkomsten till Skandia.
Väl inne på Skandia sade ju SE till väktaren HO just detta att statsministern skjutits ute på gatan,
Att SE INTE skulle ha vetat eller förstått vem offret var förrän han kom hem är hokus-pokus från förenekarnas håll.
De som inte skulle tro på SE som GM ens om han fångats på bild i skottögonblicket.
Citera
2021-09-18, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
De gånger det länkas till Filter är oftast just till förhör. Några få enstaka gånger till Filters poddar som verkligen kan rekommenderas då där finns samtal med den störste SE-experten i landet, Thomas Pettersson, och hans vapendragare Mattias Göransson.
Jo ocj förhör är nåt man verkligen bör läsa.
SEs exfru är nog den främsta SE experten förvisso,fast hon vill förståeligt nog bara leva sitt liv och lägga allt detta bakom sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in