2021-09-17, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kan det möjligen vara så att han syftar på "oss" i allmänhet? Oss samhällsmedborgare, o.s.v.

Är du säker på att GM siktade på LP? Kan det inte ha varit en s.k. "double tap", där första skottet räckte?

Så i fyllan tog han trappen i flygande fläng med två-tre steg i taget?

Han sprang så fort att han femton minuter senare kunde kliva in på Skandia spik nykter?

Oss är ett märkligt sätt att formulera det på, särskilt som vissa kommer med den extremt krystade förklaringen att han pratar om CP
Citera
2021-09-17, 12:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kan det möjligen vara så att han syftar på "oss" i allmänhet? Oss samhällsmedborgare, o.s.v.

Är du säker på att GM siktade på LP? Kan det inte ha varit en s.k. "double tap", där första skottet räckte?

Så i fyllan tog han trappen i flygande fläng med två-tre steg i taget?

Han sprang så fort att han femton minuter senare kunde kliva in på Skandia spik nykter?
"Spiknykter", blev åtminstone "mer redlig efter ett par minuter" enligt väktaren HO. Nu tror jag dock inte att den ökade redligheten berodde på att han nyktrade till utan snarare att pulsen gick ner efter löprundan.

Tunnelgatan-trappstegen är väldigt låga så om man springer går det inte att undvika att ta minst två steg i taget.
Citera
2021-09-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Just detta är en av de saker jag tycker är suspekt med SE. Just den delen av storyn som omhandlar hur han anländer till brottsplatsen. Att kolla på klockan i ett skyltfönster känns väldigt mycket som en förekommen bortförklaring till varför han inte uppfattar vad som pågår. Att nästan snubbla över Palme hade kanske varit möjligt efter 5 sekunder, men aldrig efter 35 sekunder.

Men sen finns det en del saker som jag tycker att han träffar lite väl rätt på. Exakt vad av SEs story som han kunde ha snappat upp i media har jag aldrig fått någon egentlig klarhet i. Men det känns som att det är några lite för specifika saker som inte borde ha gått ut i TV-radio första dygnet.

Men vi vet att SE återvänder till brottsplatsen (Skandia)

Vad tänker du om det o få uppgifter?

Om man tänker SE som GM o att varför han återvänder är 2 saker....

1 Han är så pass omringad av poliser o piket att han känner sig trängd..

2 Han är beredd på att ge upp...Han inser vad han ställt till med

Så att han kan snappa upp en del saker är inte otänkbart alls...
Citera
2021-09-17, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Således fick Gedda felaktiga uppgifter eftersom ingen såg gm ordentligt?

De som såg mördaren ordentligt på nära håll lämnade signalement som fäller SE kompakt kropp kort hals lång rock keps och handledsväska,
Citera
2021-09-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linisgirl
De som såg mördaren ordentligt på nära håll lämnade signalement som fäller SE kompakt kropp kort hals lång rock keps och handledsväska,

Vilket/vilka vittnen syftar du på?
Citera
2021-09-17, 13:25
Medlem
Något som inte pratas så mkt om i tråden är varför Engström som GM återvänder till Skandia...

Jag är lite inne på att Engström är på väg att ge upp att han inser vad han gjort o tror att han helt enkelt kommer bli tagen vilken sekund som helst !

Är det möjligt att han tillomed ställer sig vid brottsplatsen o överhör här att vittnesmålen stretar åt olika håll o ingen riktigt tar notis av honom...

Kan det vara så att Engström tar på sig glasögonen o tar av sig kepsen o ingen tar notis av honom då ? Inte att han gör det pga att inte bli igenkänd utan kepsen har varit besvärlig att springa i typ...

När han överhör vittnesmålen o ingen tar riktig notis av honom så backar han lite försynt o går då tillbaka till Skandia o tänker: Fan dom har kanske missat mig ändå....

På Skandia så måste han nu säga vart han varit i ca 20min o då blir han detta förvirrade vittnet som överhört lite fakta ..

Dagen efter så planterar han in sin "vittne karaktär " för han vet att utstämplingstiden o Skandia gör honom hårt bunden till brottsplatsen o samt att han återvänder till Skandia gör att han "fördrivit" tid på brottsplatsen..

Så nu är ju Engström tvungen att helt enkelt plantera sig på brottsplatsen I minst en kvart....
Citera
2021-09-17, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vilket/vilka vittnen syftar du på?

Lisbeth Palmes första förhör LJ och YN
Citera
2021-09-17, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Något som inte pratas så mkt om i tråden är varför Engström som GM återvänder till Skandia...

Jag är lite inne på att Engström är på väg att ge upp att han inser vad han gjort o tror att han helt enkelt kommer bli tagen vilken sekund som helst !

Är det möjligt att han tillomed ställer sig vid brottsplatsen o överhör här att vittnesmålen stretar åt olika håll o ingen riktigt tar notis av honom...

Kan det vara så att Engström tar på sig glasögonen o tar av sig kepsen o ingen tar notis av honom då ? Inte att han gör det pga att inte bli igenkänd utan kepsen har varit besvärlig att springa i typ...

När han överhör vittnesmålen o ingen tar riktig notis av honom så backar han lite försynt o går då tillbaka till Skandia o tänker: Fan dom har kanske missat mig ändå....

På Skandia så måste han nu säga vart han varit i ca 20min o då blir han detta förvirrade vittnet som överhört lite fakta ..

Dagen efter så planterar han in sin "vittne karaktär " för han vet att utstämplingstiden o Skandia gör honom hårt bunden till brottsplatsen o samt att han återvänder till Skandia gör att han "fördrivit" tid på brottsplatsen..

Så nu är ju Engström tvungen att helt enkelt plantera sig på brottsplatsen I minst en kvart....

Precis, vissa vill hävda att hans strategi var korkad men givet omständigheterna var bränna sitt utseende och plantera sig som vittne den enda möjligheten han hade för att komma undan och det gjorde han, oerhört slug och beräknande fullblodspsykopat den käre Engström
Citera
2021-09-17, 13:36
Medlem
Citat:
Precis, vissa vill hävda att hans strategi var korkad men givet omständigheterna var bränna sitt utseende och plantera sig som vittne den enda möjligheten han hade för att komma undan och det gjorde han, oerhört slug och beräknande fullblodspsykopat den käre Engström

Samt att en av 1000 så lyckas en sådan grej...

Hade han blivit tagen i Täby dagen efter så hade vi såklart inte suttit här efter 35år...

Men jag kan tänka mig att något mord på 1000 så kan GM helt enkelt ha en jävla tur...

Nu när vi har mer samlad info är det lättare att säga att varför tog man inte in Engström som misstänkt direkt om man började misstänka att han ljög ?
Citera
2021-09-17, 13:44
Medlem
Tänkte också säga en viktig sak som jag tror folk glömmer bort i att hitta logik o sannolikhet...

Om vi påstår att i mordfall som i detta fall inte löst sig med spontandåd(35år) så måste GM haft tur eller haft tillfälligheter på sin sida !

Men när vi sen diskuterar fallet så måste vi ju acceptera tillfälligheter o ren flax....

Jag erkänner att om Engström är GM så hade han tillfälligheter o tur på sin sida...

Men det är ju också en förutsättning att det var tillfälligheter...

Så det blir lite moment 22 om man inte får räkna in några tillfälligheter o tur när det gäller Engström.....Eftersom det bygger ju lite på att han hade just detta på sin sida...

Vad tycker ni ?
Citera
2021-09-17, 13:45
Medlem
Citat:
Lisbeth Palmes första förhör LJ och YN

Jag tycker att dessa vittnesmål inte så entydigt pekar ut SE.

Två säger täckjacka, en säger kanske keps, ålder mellan 35-45 år, en pratar om väska

Lisbet Palmes första förhör

"Mannen som sprang in på Tunnelgatan uppfattade fru Palme som varande i 40-årsåldern, ca 180 cm lång och med "kompakt" kropp med kort hals. Han var mörk men inte på direkt sydländskt sätt utan håret var mer brunaktigt. Han var iklädd en blå, något litet "bullig" täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Han hade vidare mörka, troligen grå byxor. I övrigt lade fru Palme inte märke till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel"

LJ
"Jepsson var vid tillfället ca 15 meter från den flyende mannen som Jepsson såg snett bakifrån. Mannen var ca 35 till 40 år, och var klädd i något mörkt jackliknande plagg. Jeppssons första intryck var att mannen kan varit klädd i en mörkt dunjacka. Vidare tyckte Jeppsson att
mannen hade något som han tyckte såg ut som en keps på huvudet. Vad Jepsson kunde se hade mannen ej något i händerna."

YN
"Mannen hade en väska 15x20 cm som han fumlade med.
Väskan var mörk
Mörk rock troligen svart som var uppknäppt och fladdrade, rocken räckte ungefär till knähöjd
Mörk tröja under rocken
Han hade inget skägg, YN vet inte om han hade någon huvudbonad
Ålder 35-45 år, inte tjock snarare satt eller grov.
175-178 cm lång
Citera
2021-09-17, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tänkte också säga en viktig sak som jag tror folk glömmer bort i att hitta logik o sannolikhet...

Om vi påstår att i mordfall som i detta fall inte löst sig med spontandåd(35år) så måste GM haft tur eller haft tillfälligheter på sin sida !

Men när vi sen diskuterar fallet så måste vi ju acceptera tillfälligheter o ren flax....

Jag erkänner att om Engström är GM så hade han tillfälligheter o tur på sin sida...

Men det är ju också en förutsättning att det var tillfälligheter...

Så det blir lite moment 22 om man inte får räkna in några tillfälligheter o tur när det gäller Engström.....Eftersom det bygger ju lite på att han hade just detta på sin sida...

Vad tycker ni ?

Oavsett gärningsman så fanns det en jävla tur, men när det gäller SE accepteras inte tur från förnekarna, ett allmänt palmehat godkänds som motiv när det gäller alla andra misstänkta men det accepteras inte i SE fall utan då måste det finnas något extra ordinärt motiv. Förnekarna är kappvändare med rejäla skygglappar på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in