Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-17, 09:36
  #241
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi ska inte göra detta till en medicintråd men så här är läget bland forskare. Publicerad i en tidning som tidigare publicerat ett upprop om att man ska fortsätta att undersöka labbhypotesen. Ja, ni får läsa själva:

CALL OF THE WILD
Why many scientists say it’s unlikely that SARS-CoV-2 originated from a “lab leak”

https://www.science.org/content/arti...nated-lab-leak

1) Ja man har studerat fladdermöss och coronavirus. Men där har aldrig funnits någon forskning i hur man skapar eller manipulerar virus. Det är en myt.

2) Labbet är inget militärlabb, det är ett internationellt labb byggt av Kina, Frankrike och Kanada. Det används av universitetet och har internationell forskning. Det är ett öppet ställe, det finns inget hemligt där. De har internationella forskare där från hela världen, hela tiden, överallt.

3) Labbet fokuserar överhuvudtaget inte på virus. Man fokuserar på bio-security. Säkerheten i labbet och hela byggnaden är av högsta internationella standard. Det har överhuvudtaget inte förekommit några incidenter. Allt där handlar om bio-säkerhet.

4) Man har inte lyckats spåra Covid-19 till någon som jobbat på labbet eller varit i byggnaden. Detta är väl spårat och väl dokumenterat. Internationella forskare inkl. från WHO har gått igenom allt detta.

5) Återigen, man har hittat viruset långt tidigare i USA och i Europa än i Kina.

6) Därför, om det finns något som tyder på en labbläcka eller manipulation av viruset, så kolla hellre in andra labb i andra länder, som en sån här person som under många år har varit ökänd för dålig säkerhet i sitt labb som fått många tillsägelser:

https://www.youtube.com/watch?v=OKugi0_MdjI
__________________
Senast redigerad av MasterBait 2021-09-17 kl. 09:41.
Citera
2021-09-17, 11:48
  #242
Medlem
Många i väst (inklusive jag själv om det nu räknas) hoppades på en liberalisering av Kina i takt med ökande levnadsstandard. Istället har Kina gått i motsatt riktning.
Kinas beteende mot andra länder är rakt igenom vidrigt och då tänker jag inte bara på hur Kina försöker ta över havsområden och utropa dessa som kinesiskt territorium samt i övrigt mobba svagare grannländer utan även hur Kina lurar in fattiga länder i skuldfällor genom att förmå dem att ta lån för att kinesiska byggjobbare ska åka dit och bygga infrastruktur. Kinesisk stöld av upphovsrätt och kinesiskt beteende mot utlänningar lämnar mycket att önska. Kinas vurm för blodtörstiga diktaturer likaså.

Det är väl en summering av vad som får mig att personligen avsky Kina. Som privatperson kan man inte göra särskilt mycket åt saken mer än att rösta på politiker som inte går i kommunistpartiets ledband samt förstås rösta med plånboken. Är det möjligt att köpa saker som inte är tillverkade i Kina så gör jag det.
Citera
2021-09-17, 13:33
  #243
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Du har visst inte hängt med, men man vet nu att viruset fanns i Europa i vilket fall så tidigt som i februari 2019 samt har forskare i USA erkänt att den fanns i USA i september 2019. I båda fallen långt tidigare än det tidigaste spåret man påträffat i Kina. Alltså finns bevisligen ingenting överhuvudtaget som pekar mot att Kina skulle ha släppt ut det.

Ja att det var just Wuhans cov lab som läckte ut det har ingen relevans menar du?

Ja självfallet så är de inblandade kräken internationella med.
Citera
2021-09-17, 13:34
  #244
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi ska inte göra detta till en medicintråd men så här är läget bland forskare. Publicerad i en tidning som tidigare publicerat ett upprop om att man ska fortsätta att undersöka labbhypotesen. Ja, ni får läsa själva:

CALL OF THE WILD
Why many scientists say it’s unlikely that SARS-CoV-2 originated from a “lab leak”

https://www.science.org/content/arti...nated-lab-leak

Imbecill.
Citera
2021-09-17, 14:14
  #245
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Ja att det var just Wuhans cov lab som läckte ut det har ingen relevans menar du?

Ja självfallet så är de inblandade kräken internationella med.

Alltså kan ett virus läcka ut från Wuhans labb som ingen där har jobbat med och läcka ut det i Europa i februari 2019 när de tidigaste spåren i Kina är från tidiga december samma år?

Vad för bevis finns det att viruset skulle hoppat i tid och rum från Wuhans labb, bakåt i tiden och till en annan världsdel?

Eller vad finns det för bevis öht att det skulle komma från Wuhan eller ens från Kina?

Jag förstår inte riktigt tankarna eller logiken varför man fortfarande vill hålla sig fast vid det här narrativet, men jag respekterar din åsikt och accepterar att det kan vara jag som missat något viktigt från allt informationsflöde.
Citera
2021-09-17, 14:33
  #246
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Kinas beteende mot andra länder är rakt igenom vidrigt och då tänker jag inte bara på hur Kina försöker ta över havsområden och utropa dessa som kinesiskt territorium

Alla länder runt omkring i havsområdet bråkar med varandra om territorier och gränser. Ingen av som accepterar vad de andra säger och ingen accepterar att USA vill bestämma över deras länders territorier. Inte ens Taiwan accepterade USA:s försök till gränsdragningar.

Citat:
samt i övrigt mobba svagare grannländer

Kan du ge något exempel? Jag vet bara att Kina är alla dessa länders i särklass största och bästa handelspartner.

Citat:
utan även hur Kina lurar in fattiga länder i skuldfällor genom att förmå dem att ta lån för att kinesiska byggjobbare ska åka dit och bygga infrastruktur.

Att Kina hjälper länder att bygga ut infrastruktur, moderniserar, ökar handelsförbindelser och ökar arbetstillfällen för dessa folk mångfaldigt kan jag i och för sig förstå att många i Väst tycker illa om. Varför Kina skulle göra allting gratis för att förbättra för människor i utvecklingsländer förstår jag dock inte. Länderna själva säga nej om de inte vill ha hjälp med att öka jobbtillfällen och få ner fattigdomen. Kina har inte tvingat någon.
Citera
2021-09-17, 18:07
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Att Kina hjälper länder att bygga ut infrastruktur, moderniserar, ökar handelsförbindelser och ökar arbetstillfällen för dessa folk mångfaldigt kan jag i och för sig förstå att många i Väst tycker illa om. Varför Kina skulle göra allting gratis för att förbättra för människor i utvecklingsländer förstår jag dock inte. Länderna själva säga nej om de inte vill ha hjälp med att öka jobbtillfällen och få ner fattigdomen. Kina har inte tvingat någon.

Vietnams största handelspartner är USA.

https://wits.worldbank.org/countrysnapshot/en/VNM

Filippinernas största handelspartner är USA.

https://wits.worldbank.org/countrysnapshot/en/phl

Därför har jag omformulerat ditt stycke:

Citat:
Att USA hjälper länder att modernisera, ökar handelsförbindelser och ökar arbetstillfällen för dessa folk mångfaldigt kan jag i och för sig förstå att många i Folkmordsdiktaturen Kommunistkina tycker illa om. Varför USA skulle göra allting gratis för att förbättra för människor i utvecklingsländer förstår jag dock inte. Länderna själva säga nej om de inte vill ha hjälp med att öka jobbtillfällen och få ner fattigdomen. USA har inte tvingat någon.
Citera
2021-09-17, 18:37
  #248
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Alltså kan ett virus läcka ut från Wuhans labb som ingen där har jobbat med och läcka ut det i Europa i februari 2019 när de tidigaste spåren i Kina är från tidiga december samma år?

Vad för bevis finns det att viruset skulle hoppat i tid och rum från Wuhans labb, bakåt i tiden och till en annan världsdel?

Eller vad finns det för bevis öht att det skulle komma från Wuhan eller ens från Kina?

Jag förstår inte riktigt tankarna eller logiken varför man fortfarande vill hålla sig fast vid det här narrativet, men jag respekterar din åsikt och accepterar att det kan vara jag som missat något viktigt från allt informationsflöde.

Du får nog fördjupa dig i ämnet helt enkelt. Trevlig helg!

https://www.reuters.com/world/china/...dy-2021-06-25/
Citera
2021-09-17, 20:48
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Alla länder runt omkring i havsområdet bråkar med varandra om territorier och gränser. Ingen av som accepterar vad de andra säger och ingen accepterar att USA vill bestämma över deras länders territorier. Inte ens Taiwan accepterade USA:s försök till gränsdragningar.
Vilket annat land gör anspråk på ett helt hav, bygger konstgjorda öar för att stärka sin position och ignorerar FN?
Vilken annan konflikt är det du tänker på som är i paritet med kommunistkinas övergrepp på grannländerna?
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Kan du ge något exempel? Jag vet bara att Kina är alla dessa länders i särklass största och bästa handelspartner.
Varsågod. Inte för att det är lönt att käbbla om ett redan etablerat faktum.
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Att Kina hjälper länder att bygga ut infrastruktur, moderniserar, ökar handelsförbindelser och ökar arbetstillfällen för dessa folk mångfaldigt kan jag i och för sig förstå att många i Väst tycker illa om. Varför Kina skulle göra allting gratis för att förbättra för människor i utvecklingsländer förstår jag dock inte. Länderna själva säga nej om de inte vill ha hjälp med att öka jobbtillfällen och få ner fattigdomen. Kina har inte tvingat någon.
Fattigdom leder inte sällan till saker som desperation och önsketänkande. Det är inget nytt.

Fattiga länder är för övrigt inte betjänta av överdimensionerad infrastruktur som byggs av kineser med pengar lånade från Kina. Det ger varken arbetstillfällen eller ekonomisk nytta för andra länder än Kina som får möjlighet att sysselsätta sin överdimensionerade byggindustri.
Här har du ett exempel.
Citera
2021-09-18, 11:36
  #250
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Vilket annat land gör anspråk på ett helt hav,... ignorerar FN?

USA t.e.x.

Japan beter sig också som att de äger hela havet:

"The Japanese government’s decision to discharge Fukushima contaminated water ignores human rights and international maritime law"

https://www.greenpeace.org/internati...-maritime-law/


Citat:
Vilken annan konflikt är det du tänker på som är i paritet med kommunistkinas övergrepp på grannländerna?

Har ingen aning om vad du syftar på för övergrepp. Övergrepp är vad USA står för. Blandar sig in i de närliggande ländernas politik, försöker störta regeringar för att ändra dom till USA-vänliga regimer. De skapar konflikter överallt med många civila döda som följd. De har nyligen gjort det i Thailand och Myanmar. Får dom inte som dom vill så lägger de press och hotar med sanktioner. De städer inte heller upp i Vietnam. Från 197 har 40000 vietnameser dött av USA:s kvarlämnade minor, 60000 har lämnlästats och det föds fortfarande barn med defekter pga av deras operation Orange. Men visst, om du vill skylla en kinesisk fiskebåt som råkar ramma en annan fiskebåt på den kinesiska regeringen och tycker att det kommer i närheten av alla som dödas årligen i dessa länder av både USA:s gamla och nya, återkommande brott så får du väl tycka det.


Citat:
Fattiga länder är för övrigt inte betjänta av överdimensionerad infrastruktur som byggs av kineser med pengar lånade från Kina. Det ger varken arbetstillfällen eller ekonomisk nytta för andra länder än Kina som får möjlighet att sysselsätta sin överdimensionerade byggindustri.

"Trade relations between Africa and Asia, especially China, increase the prosperity of African countries. This is because they have been able to increase the value added of their exports and also export more to the rest of the world. Moreover in many African countries, China is not the most important trading partner at all, but other Asian countries, especially India."

"The picture that China is exploiting Africa one-sidedly is wrong. Africa also benefits from trade with Asia," said Andreas Fuchs, head of the newly founded Kiel Institute China Initiative.

"The results are taken from a new working paper of the Kiel Institute China Initiative. In it, the trade data of 46 sub-Saharan African countries in the period 2000 to 2015 were evaluated. "

https://www.ifw-kiel.de/publications...sia-and-china/

Vetenskaplig artikel:

"We investigate the impact of Chinese activities in sub-Saharan African countries with respect to the growth performance of economies in that region. Using a Solow-type growth model and panel data for the period 1991 to 2011,
In addition, there is evidence for displacement effects of African firms due to competition from China. Chinese foreign investment and aid in Africa does not have an impact on
growth."

https://www.econstor.eu/bitstream/10...0/1/wp-206.pdf

Utvecklingen just nu:

"...

However, trade with China then faltered, leading to shortages and inflationary effects, and Chinese workers left projects in African countries due to concerns about the pandemic’s spread. But all this soon recovered too. The Africa-China relationship began to strengthen as the Chinese government and Chinese private organizations such as the Alibaba Foundation provided medical equipment to almost all African countries, and as China announced donations to the World Health Organization (WHO) and joined the COVAX and G20 debt suspension initiatives.

....

China has a new post-Covid-19 domestic strategy, and it has big implications for its trade with African countries. It is called “dual circulation” and implies several simultaneous shifts:

Strengthening Chinese domestic consumer markets as a source of economic growth;
Prioritizing domestic high-tech manufacturing and associated services for export;
Reducing dependency on income from exporting low-value manufactured goods; and
Reducing dependency on singular sources of imports into China.
This shift could benefit African countries, at least in the short and medium term. Currently providing just 4 percent of China’s imports, African countries may gain from the import diversification and consumer market growth the policy implies.

...

Hence, FOCAC will almost certainly confirm that the Africa-China relationship will strengthen in 2021. Despite its challenges and weaknesses in delivering more for African people, right now, it simply beats the rest."

https://www.csis.org/analysis/where-...ip-headed-2021
__________________
Senast redigerad av MasterBait 2021-09-18 kl. 11:55.
Citera
2021-09-18, 11:42
  #251
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan

Därför har jag omformulerat ditt stycke:

"Att USA hjälper länder att modernisera, ökar handelsförbindelser och ökar arbetstillfällen för dessa folk mångfaldigt..."


Har gjort en tidstämpel åt dig där man (NED) skryter om hur USA förstört infrastruktur-satsningar i Malaysia:

https://www.youtube.com/watch?v=ZaLFPA40L7o&t=4308s
Citera
2021-09-18, 12:28
  #252
Medlem
"Varför detta plötsliga hat mot Kina?"
Varför dröjde det så länge innan känslorna blev ömsesidiga (om de har blivit det)? Kineserna hatar dig p.g.a. din ras och det är inget som du kan göra åt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback