2021-09-17, 15:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej, jag har ingen skam i kroppen. Det jag vänder mig emot är dina "socialpsykologiska mekanismer", om det nu är så det kallas när folk förbjuds att arbeta om de inte låter sig injiceras med vad helst staten för tillfället tycker är lämpligt.

Fast sådant sker inte i Sverige och du har väl knappast rösträtt i Italien?

Korrekt att du inte har någon skam i kroppen....
Citera
2021-09-17, 15:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Korrekt att du inte har någon skam i kroppen....
Ja, och det skäms jag inte för!
Citera
2021-09-17, 15:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Tror faktiskt uppgifterna om antalet döda är missvisande och att vi egentligen är i en positiv fas.
Det råder en enorm eftersläpning gällande redovisning av avlidna. Regionerna orkar inte längre
rapportera regelbundet, arbetsbördan har varit betungande under lång tid. De som redovisas döda
denna veckan avled redan för 3-4 veckor sedan och detta snedvrider statistiken.
Det stämmer inte riktigt. Kolla covidstatistik.se. Dödsfall på "avlidendatum".
Citera
2021-09-17, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ja, främst sig själva, men även moster Agda 90 år, med taskigt immunitet, trots att hon är fullvaccinerad. Om farbror Arne, som är 85 plusare, väljer att inte vaccinera sig, (fler kvinnor än män väljer att vaccinera sig, dock inte gravida kvinnor, vilket är synd), så får han skylla sig själv, bara han inte smittar ner Agda!

Jag spekulerar i om Arne 85 år egentligen är Mohamud 22 år som jobbar inom hemtjänsten. Det är en komplex fråga. Hemtjänsten går på knäna som det är. Jobbet är underbemannat och underbetalt, och även om de sakerna kanske hänger ihop så är det svårt att förändra på kort sikt. Om vi börjar kräva vaccination av personalen så kanske de sköra och mest sårbara inte får den hjälp de har rätt till och behöver på grund av större brist på personal. Jag personligen tycker kanske snarare att frivilligheten måste finnas kvar, men att arbetsgivaren ska kunna kräva PCR-test med jämna mellanrum. Om jag förstått saken rätt kommer det snart salivtest där man spottar i ett rör och får svar inom en kort stund. Något sådant skulle kunna användas inom hemtjänsten och hos andra arbetsgivare. Kanske ovaccinerade skulle kunna inleda sina arbetspass med ett sådant test. Det borde vara mer accepterat.
Citera
2021-09-17, 15:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Fake news: naturligt immuna ingår i den kategori du hänvisar till (många fick covid innan det fanns tester). Ta nu din giftspruta och håll käften.

Fel igen. Det är fullt legitimt att hata och hota människor som dig så länge man inte bryter mot lagen. Det är ni värda.

Du kan tydligen inte läsa heller! Jag skrev ju "(och som inte tidigare haft covid-19.)

M.a.o. Den som tidigare haft, konstaterad, covid-19, och väljer att inte vaccinera sig, behöver inte skämmas. Våren 2020 var det svårt att få bli testad, Men sedan erbjöds antikroppstestning av regionerna. Jag betalade t.o.m en slant för min, det var det värt. Så nu har jag både en naturlig immunitet och är fullvaccinerad.

Sedan förstår jag att du gillar att hota de som inte tycker som dig. Något annat var heller inte väntat här på flashback. Du är dock för feg för att ta de juridiska konsekvenserna av detta, vilket också var väntat.
Citera
2021-09-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, var dör de någonstans? Det är väl inte avlivningssprutorna som har kommit fram igen, på kommunala boenden för äldre, dementa, begåvningshandikappade, fysiskt handikappade och psykiskt sjuka?

I Uppsala delar man upp dödsfallen i SÄBO, annan omsorg och övriga. Även om det är på sjukhus heller ej. Men här är det 50 dagar sedan senast rapporterade dödsfallet. Där många dör kanske liknande statistik finns?

Jag har dock noterat att det ligger en del 80+ på sjukhus igen, men ej IVA. Är nog ett tecken att det är dags för booster.
Citera
2021-09-17, 15:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag spekulerar i om Arne 85 år egentligen är Mohamud 22 år som jobbar inom hemtjänsten. Det är en komplex fråga. Hemtjänsten går på knäna som det är. Jobbet är underbemannat och underbetalt, och även om de sakerna kanske hänger ihop så är det svårt att förändra på kort sikt. Om vi börjar kräva vaccination av personalen så kanske de sköra och mest sårbara inte får den hjälp de har rätt till och behöver på grund av större brist på personal. Jag personligen tycker kanske snarare att frivilligheten måste finnas kvar, men att arbetsgivaren ska kunna kräva PCR-test med jämna mellanrum. Om jag förstått saken rätt kommer det snart salivtest där man spottar i ett rör och får svar inom en kort stund. Något sådant skulle kunna användas inom hemtjänsten och hos andra arbetsgivare. Kanske ovaccinerade skulle kunna inleda sina arbetspass med ett sådant test. Det borde vara mer accepterat.
Den förnedringen skulle nog till och med jag acceptera. Så länge ingenting skall införas i någon kroppsöppning är det väl OK.
Citera
2021-09-17, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Vaccinpasset fyller ingen funktion som smittskydd längre gällande Covid-19, att man fortfarande vill genomföra detta är en politisk åtgärd som luktar väldigt illa.
De som verkligen INTE smittar och som nu har god immunitet- alltså de som tidigare smittats utan hjälp av något vaccin, får inte någon notering i något vaccinpass, trots att dessa personer har bättre skydd. Och de är nog en ganska så stor grupp nu som gått igenom eländet, för att sen inse att dom fått samma klassning som ovaccinerade - helt jävla sjukt...

"De som verkligen INTE smittar och som nu har god immunitet- alltså de som tidigare smittats utan hjälp av något vaccin, får inte någon notering i något vaccinpass, trots att dessa personer har bättre skydd."

Ja, det är så dåligt! Men, kom ihåg, FHM har ju hela tiden gått ut med att skyddet kan förbättras för de som redan haft smittan, helt utan vetenskaplig grund vad jag kan se, allt för att driva in fårskocken i vaccinprogrammet.....De flesta vet att naturlig smitta ger bästa skyddet. Att då som person med genomgången sjukdom bli klassad som "ovaccinerad" är stötande, ja rent förolämpande, men FHM går "all in" med vaccinationsgrad så nära 100% som möjligt, och skiter blankt i individen, fy f*n!

Med det klena ( nästan obefintliga?) skydd som injektionen ger mot Delta ( massor med rapporter i världen), så framhärdar ändå FHM och försöker pressa folk att ta sprutan med hot om framtida begränsad rörlighet, fy f*n igen!
Senast redigerad av Whyback 2021-09-17 kl. 15:33.
Citera
2021-09-17, 15:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Eller så är du helt ute och cyklar. Kanske helt enkelt vetenskapen och samhället har sprungit ifrån dina åsikter. Kanske vi arbetar med yrken där vi märker de skadliga effekterna av skambeläggningen. Och i så fall kanske det är du som ska skämmas, enligt ditt eget recept på hur vi ska lösa oliktänkande och fritt resonerande.

Folk får ha vilka åsikter de vill. Varför tror du att jag varit på flashback i så många år? Men när folk gör val som riskerar att skada eller döda andra människor, så borde de skämmas! Skam och skuld är vettiga verktyg när de används rätt.

Det är bara generationerna 1990+ som tror att, befogade, skuld och skamkänslor, är dödliga. Därför skall ingen ha ",fräckheten" att ställa krav på en, för då känner man sig så "förorättad".(Att förtala alla män som kön går dock bra enligt den radikalfeministiska statsideologin, men det rör ju sig, förstås, bara om sexism emot halva befolkningen. )

Däremot så skall man inte sprida skuld och skam i onödan. Det må gälla inom t.ex såväl det religiösa som sexuella området. För, ja, skuld och skam är kraftfulla mekanismer och ibland verktyg för att öka vaccinationstäckningen och därmed förebygga lidande och död.
Citera
2021-09-17, 15:43
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Att drabbas kanske är vanligare bland ovaccinerade, jag vet inte. Men de som avlider i covid är just nu till störst del de vaccinerade.

Enligt SIR så ser det ut så:

Avlidna september IVA: 16,7% ovaccinerade, 50% fullvaccinerade och 33,3% okänt.

De som avlider utanför IVA är de sköraste och/eller äldsta. De är med största sannolikhet till största del vaccinerade.

Så de flesta som avlider är vaccinerade.

I augusti såg det dok annorlunda ut på IVA och även en till förskjutning mot ovaccinerade sågs i juni och juli där.

Även har bara 6 personer registrerats avlidna på IVA i sep.

33.3% okänt, hur är det ens möjligt? Är det illegala migranter som är denna grupp där man inte känner till patienthistoriken. Kan de inte fråga patienten?

Som du nämner, det vore intressant att se statistiken baserat på ålderskategorier.
Citera
2021-09-17, 15:44
Medlem
EXTRA EXTRA från SVT

Nu exploderar det i Tierps kommun. Från 23 till 90 fall per 100,000 invånare. Tydlig ökning i avloppsvattnet.

Antalet smittade i kommunen har mycket snabbt gått från "fem stycken" till "nitton stycken", över en tvåveckorsperiod.
Citera
2021-09-17, 15:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Folk får ha vilka åsikter de vill. Varför tror du att jag varit på flashback i så många år? Men när folk gör val som riskerar att skada eller döda andra människor, så borde de skämmas! Skam och skuld är vettiga verktyg när de används rätt.

Det är bara generationerna 1990+ som tror att, befogade, skuld och skamkänslor, är dödliga. Därför skall ingen ha ",fräckheten" att ställa krav på en, för då känner man sig så "förorättad".(Att förtala alla män som kön går dock bra enligt den radikalfeministiska statsideologin, men det rör ju sig, förstås, bara om sexism emot halva befolkningen. )

Däremot så skall man inte sprida skuld och skam i onödan. Det må gälla inom t.ex såväl det religiösa som sexuella området. För, ja, skuld och skam är kraftfulla mekanismer och ibland verktyg för att öka vaccinationstäckningen och därmed förebygga lidande och död.
Så om jag med anledning av min trosuppfattning inte tänker ta sprutan så är det OK? Men om någon på strikt vetenskaplig grund väljer att avstå så skall h*n skämmas? Är det korrekt uppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in