2021-09-17, 14:28
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu är det, iof, ovaccinerade, (som ej tidigare haft, konstaterad, covid-19),som hotar sin omgivning genom att kunna orsaka lidande och död hos andra människor.
Fake news: naturligt immuna ingår i den kategori du hänvisar till (många fick covid innan det fanns tester). Ta nu din giftspruta och håll käften.

Citat:
Men förföljelse, hot och trakasserier är alltid fel. Dock inget fel med att påpeka att människor, som förtjänar det, genom sitt eget frivilliga val, borde skämmas om de väljer att riskera orsaka lidande och död hos sin omgivning. Det, är inte nazism.
Fel igen. Det är fullt legitimt att hata och hota människor som dig så länge man inte bryter mot lagen. Det är ni värda.
Citera
2021-09-17, 14:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
22 nya döda sedan igår, och nu kan det inte bero på den där "eftersläpningen" längre, utan det är så här det är. Det går sakta men säkert åt fel håll igen, och snart ska de sista restriktionerna bort. Trots att man ser ökningen både här och i andra länder. Sverige är fantastiskt.
Ja vad är de som händer egentligen!?

22 nya dödsfall??

58 dödsfall rapporterade den här veckan. 13 förra veckan.

Nya fall pekar ner. IVA pekar ner. Övriga på sjukhus också.

Rapporteringarna rimmar inte.
Citera
2021-09-17, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte om personens skambeläggning är helt befogad. Verkar, dessutom, vara ytterst känsligt, och därmed, ytterst, effektivt. Öm tå är bara förnamnet, med tanke på alla svarsinlägg här!

Däremot så skall man inte skambelägga saker som inte skall skambeläggas, t.ex sexuella fetischer.

Eller så är du helt ute och cyklar. Kanske helt enkelt vetenskapen och samhället har sprungit ifrån dina åsikter. Kanske vi arbetar med yrken där vi märker de skadliga effekterna av skambeläggningen. Och i så fall kanske det är du som ska skämmas, enligt ditt eget recept på hur vi ska lösa oliktänkande och fritt resonerande.
Citera
2021-09-17, 14:30
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Den ståndpunkt du står för är också helt sinnessjuk, du har bara inte förstått det ännu.
Ge det några år så kommer du förstå.
Somliga lär sig aldrig, så hoppas du inte på för mycket.
Citera
2021-09-17, 14:30
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

22 nya dödsfall??

Kan vara en "vaccineffekt" som i Skottland eller Kanada.
Citera
2021-09-17, 14:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Kan vara en "vaccineffekt" som i Skottland eller Kanada.
Men har de samtidigt sett en minskning på IVA och sjukhus i övrigt??
Citera
2021-09-17, 14:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Dessa 20-talet som dör om dagen nu, vilka är dom? Verkar inte gå via IVA iallafall.

Är det ovaccinerade? Yngre? Gamla på boenden? Gamla ovaccinerade?

Den här veckan är det väl mellan 50 och 100 som rapporterats in avlidna?

Nej. Det dör inte 20 om dagen..
Var har du fått detta ifrån?
Citera
2021-09-17, 14:32
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
VART räknas man som ovaccinerad?

På SIR finns som sagt både ovaccinerade, 1 dos, 2 doser och okänd med som grupper

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

Hos Folkhälsomyndigheten där man kan se statistik för genombrottsinfektioner så är det uppdelat ovaccinerad, 1 dos och 2 doser

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

De säger även uttryckligen att de som blir sjuka "nära inpå" de fått första dosen inte räknas som ovaccinerade.
Skrev att jag skulle leta. Men tror inte det biter på dig ändå, så hoppar det. Finns ett stort antal vittnesmål där deras anhöriga avlidit kort efter första dosen och de har inte blivit klassade som döda av vaccinet utan av diverse olika sjukdomar och även som ovaccinerade då det tar två veckor innan vaccinet ger skydd.
Citera
2021-09-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Dessa 20-talet som dör om dagen nu, vilka är dom? Verkar inte gå via IVA iallafall.

Är det ovaccinerade? Yngre? Gamla på boenden? Gamla ovaccinerade?

Den här veckan är det väl mellan 50 och 100 som rapporterats in avlidna?

Jag gissar "äldre på SÄBO" - dock tror jag inte det rör sig om 20 om dagen utan om 7-10 om dagen.

Verkar vara stora eftersläpningar på IVA-rapporteringen nu iaf - enligt SIR har det bara avlidit 6 personer i September än så länge.

Jag skulle istället för att vaccinera nedåt i åldrarna satsa på att börja med tredje doser för de äldsta (som fått sitt vaccin i Januari-Februari) samt att se över vårdpersonal som jobbar med dessa personer.

Att personal som jobbar på SÄBO bara kommer upp i 73% vaccinationstäckning är skandal.

För personal inom hemtjänst är det ännu värre - bara 63% vaccinationstäckning.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vardpersonal/
Citera
2021-09-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Skrev att jag skulle leta. Men tror inte det biter på dig ändå, så hoppar det. Finns ett stort antal vittnesmål där deras anhöriga avlidit kort efter första dosen och de har inte blivit klassade som döda av vaccinet utan av diverse olika sjukdomar och även som ovaccinerade då det tar två veckor innan vaccinet ger skydd.

Du verkar allmänt förvirrad - vad vill du säga?

Det vinglar fram mellan "Vissa som får Covid 19 när de nyss fått vaccinet räknas som ovaccinerade i statistiken" och "Folk avlider i drivor av vaccinet men läkarna och politikerna (och judarna förstås) försöker tysta ner!!"
Citera
2021-09-17, 14:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Den ståndpunkt du står för är också helt sinnessjuk, du har bara inte förstått det ännu.
Ge det några år så kommer du förstå.

Själv tycker jag, förstås, att det är den som, med vett och vilja, väljer, att riskera att orsaka lidande och död hos sin omgivning, kanske inte är helt sund. Jag misstänker att jag bearbetat saker i betydligt fler år än du gjort.

Jag har, dessutom, studerat så väl sociologi, och psykologi, samt socialpsykologi och även lite religionspsykologi, så jag, vet, vilka mäktiga mekanismer som är igång. Det är därför vi kommer att få en, minst, lika hög vaccinationstäckning i Sverige som de länder som, nu, använder sig av drakoniska metoder. Är du inte glad över att jag upplyser dig om det?
Citera
2021-09-17, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

22 nya dödsfall??

Tja, de har redan visat sig att fullvaccinerade har blivit smittade på äldreboendena, så det är inte speciellt ologiskt att tänka sig att det är från sådana ställen som de döda nu kommer ifrån…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in