2021-09-16, 18:43
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De kanske satte i halsen? Eller så hade de någon av de andra förkylningarna. Har du problem med folk som hostar utomhus kan man fundera på vem som ska stanna hemma.
Smittspridningen har ökat kraftigt så en del av dem kan mycket väl ha viruset men många struntar nog i att testat sig nu när dom är vaccinerade. Ja jag har problem med att folk hostar överallt när vi är mitt i en pandemi.
Citera
2021-09-16, 18:44
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Varför tror du det? Någon källa på det? När vaccinet avklingar så ökar smittspridningen bland vaccinerade och då kan ni inte skylla på ovaccinerade. Man ser direkt på vaccin mutanterna att följa restriktioner är som borta när man tagit sina doser. Nu ska vi leva som före pandemin. Av någon outgrundlig anledning så tappat dom all logik efter andra sprutan. Dos 2 måste slå hårt på hjärnan.
Källa på detta?

Det låter ju mer som du lider av vanföreställningar!

Typiskt foliehattsbeteende!
Citera
2021-09-16, 18:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Tror ni vi får en lika massiv ökning som under den första, andra och tredje vågen? Tänker på utvecklingen under senhösten och vintern.
Citera
2021-09-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herb-smoke
Trodde att skiten skulle börja ta fart igen vid det här laget. Kollar lite siffror och ser att det mesta som är intressant verkar peka neråt. Visserligen inte tillräckligt för att vara en trend men blev ändå lite possitivt överraskad. Kanske kan gå vägen ändå det här.

Vi har fortfarande restriktioner på papper, så tror inte det kommer bli någon ny våg än utan startas mest troligt någon vecka efter återöppnandet. Största smittspridningen sker på arbetsplatser hette det tidigare, och jag vet inte hur många arbetsgivare som kommer att kräva full kontorsnärvaro efter den 29e men en hel del är det nog.
Citera
2021-09-16, 18:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Man borde kanske dela ut presentkort på 1000 kr till varje ovaccinerad som tar två sprutor, blir en nätt summa på en miljard kr ifall man lyckas locka en miljon att vaccinera sig. Många ovaccinerade är lågutbildade med låga inkomster.

Fast då skulle det nog bli skrik om, att dom som var duktiga och vaccinerade sig så fort de kunde, "straffas" för detta - och sölkorvarna belönas. Men någon smärre belöning kan man ju dela ut. Dom kan få välja mellan en kaffebryggare, en fotboll och presentkort på McDonalds... Klistermärken och små plastdjur är de ju för stora för!
Citera
2021-09-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror ni vi får en lika massiv ökning som under den första, andra och tredje vågen? Tänker på utvecklingen under senhösten och vintern.

Jag hoppas inte den blir lika stor. Vaccinet borde ha en begränsning på generella smittspridandet. Men gör man inget åt att skydda de äldre som nu har sämre verkan av vaccinen och inte har en tredje dos i sikte så kan det nog öka beläggningarna på IVA. Vårdpersonalen kan ju fortsatt jobba ovaccinerade. Dessutom kommer det nog läggas till många ovaccinerade som nu kommer röra sig fritt i samhället och inte bry sig om symboliska restriktioner som sätts på dem, och där är det nog en del som blir riktigt sjuka.
Citera
2021-09-16, 18:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du har missförstått. Staten har ingen reell makt i Sverige.

Det är folket själva som kommer att införa ett kastsystem, om inte staten hindrar oss människor från att diskriminera varandra.

Om människor får frikort av staten att diskriminera varandra enligt en parameter, så kommer de på nolltid att utveckla ett kastsystem, där de som är drivande befinner sig på toppen och drägget stängs ute. Människor är inte bättre än så. Vi är fullständigt vidriga.

När Pfizer 2.0 och Pfizer 3.0 släpps så kan du fetglömma att du tillhör A-laget. Då kommer människor på toppen av samhället få tillgång till vaccinet först, genom kontakter i vården eller pengar. Precis som jag själv blev erbjuden vaccin genom kontakter en månad innan min åldersgrupp (men tackade nej för jag är inget skithuvud som tränger mig före 70-åringar). Sen kommer de kräva Pfizer 3.0 för inträde på ställen där du inte är välkommen, eller någon annan i den här tråden för den delen. Det kommer vara kändisar, folk som känner en läkare m.m.

Det är såhär det går till när diktatur/kommunism äter upp en demokrati. Det skapas en miljö där kreti och pleti luras att tro att de tillhör den nya eliten, och blir medlöpare. Sen visar det sig att det finns ett trappsteg till där den riktiga eliten finns. Staten finns kvar i sin ursprungliga form, men man får en ny maktordning parallell med staten, som kringgår demokratin.

Jag är inte rädd för att få covid, men den här skiten är jag rädd för på riktigt.

Fast denna "elit" som du beskriver är ju inte så stor. Vad skulle de få tillgång till menar du? Ingen restaurang eller pub eller danspalats eller nattklubb kan gå runt, om bara dessa får komma in. I enorma städer som New York kanske, men inte ens i Stockholm skulle underlaget räcka.

Dessutom är det bara en tidsfråga tills övriga får det uppdaterade vaccinet, de med. Något annat är otänkbart i alla fall i Sverige.
Citera
2021-09-16, 18:54
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Källa på detta?

Det låter ju mer som du lider av vanföreställningar!

Typiskt foliehattsbeteende!

Finns ingen källa på dessa lögner, tack för att du bekräftar det.
Citera
2021-09-16, 18:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag hoppas inte den blir lika stor. Vaccinet borde ha en begränsning på generella smittspridandet. Men gör man inget åt att skydda de äldre som nu har sämre verkan av vaccinen och inte har en tredje dos i sikte så kan det nog öka beläggningarna på IVA. Vårdpersonalen kan ju fortsatt jobba ovaccinerade. Dessutom kommer det nog läggas till många ovaccinerade som nu kommer röra sig fritt i samhället och inte bry sig om symboliska restriktioner som sätts på dem, och där är det nog en del som blir riktigt sjuka.

Det som gör en konfunderad är situationen i UK. Ungefär samma vaccinationsgrad och troligen något högre nivå av immunitet från naturlig smitta o ändå relativt hög nivå på sjukhusinläggningar.

De ska börja ge boosters till 50+ nu.
Citera
2021-09-16, 19:00
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det som gör en konfunderad är situationen i UK. Ungefär samma vaccinationsgrad och troligen något högre nivå av immunitet från naturlig smitta o ändå relativt hög nivå på sjukhusinläggningar.

Verkar dock vara under full kontroll och pålägg ner igen. Nya fall alltså.
Inläggningar lär börja minska nästa vecka..
Citera
2021-09-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Kommer krävas att regeringen står bakom sanktioner mot ovaccinerade. Än så länge utreder de bara att de ovaccinerade inte ska få gå på melodifestivalen och dylikt. Börjar krogar enskilt så kommer någon rackare dra det för diskriminering, säger en arbetsgivare något så drar någon rackare in facket. Det kommer inte gå privat, utan det måste vara på begäran av staten.
Än så länge visar de inte direkt prov på förståelse för att det är diskriminering. De inbillar sig att det är motiverat av folkhälsoskäl.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast denna "elit" som du beskriver är ju inte så stor. Vad skulle de få tillgång till menar du? Ingen restaurang eller pub eller danspalats eller nattklubb kan gå runt, om bara dessa får komma in. I enorma städer som New York kanske, men inte ens i Stockholm skulle underlaget räcka.

Dessutom är det bara en tidsfråga tills övriga får det uppdaterade vaccinet, de med. Något annat är otänkbart i alla fall i Sverige.
Först vaccinerar sig toppskiktet, sen mellanskiktet (som kanske inte är kändisar, men kan lägga 10tkr på ett vaccin). Restauranger och klubbar kommer att kräva mellanskiktsnivå. Lagom för att fylla restaurangen bara med bra människor. Vaccination blir den nya statussymbolen, som öppnar alla dörrar och rundar diskrimineringslagen.
Citera
2021-09-16, 19:04
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Och nu dessutom givit klartecken till att börja vaccinera 12-15 åringar.

Tittar man på utvecklingen där så ser det dock ut som ökningen avstannade helt och hållet för 7-8 dagar sedan och nu pekar nedåt igen. Jag hade förväntat mig motsatsen eftersom skolorna startade för två veckor sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in