Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Bra inlägg. Finns nog en hel del sanning i detta. Framförallt i Sverige. Dock tror jag att en absolut majoritet av dem som protesterat i exempelvis Frankrike själva är vaccinerade. Jag har dock inga siffror att backa upp detta med, men det ligger ju i blodet hos fransmännen så det skulle inte förvåna.
Det är onekligen bekymmersamt att folk tycks gå över lik för att rationalisera denna typ av uppdelning av olika grupper i samhället.
Jag vaccinerade mig för att jag ansåg det var bäst för mig själv. Det är ett val jag tog. Väljer man att inte göra det så får denne stå för det, men att tulla på folks rättigheter som en konsekvens av detta val känns som ett övergrepp.
Frågan blir än mer intressant av det faktum att jag inte tycker mig ha sett konkret fakta på att man inte kan vara smittdrivande som vaccinerad.
Kan inte vaccinera mig, så är glad för alla som väljer att göra det. Däremot är jag direkt negativt inställd till alla former av tvång eller tvångsmedel när det kommer till vaccinet. Det hjälper inte speciellt mycket, allt det skapar är osämja. Auktoritära metoder får mig att direkt reagera med extrem avsmak även när dom gynnar mig.
Om vaccinerna hade vart "perfekta"(ex. kikhosta, mässling, hepatit-B) skulle jag nog vart lite mer kritisk till folk som väljer att inte vaccinera, men det här vaccinet är långt från perfekt. Hoppas däremot på att dom lyckas fixa fram ett vaccin som ger ett bra skydd mot smittspridning.
Just nu så blir jag mest irriterad på folk som inte respekterar att jag vill ha distans p.g.a. mina medicinska skäl. Fick hjärtbesvär efter svininfluensa sprutan(var 24 då...), så läkaren körde en Consuela på mig: "No, No, No...".
T.o.m. ungdomar har mer respekt än alla dessa självgoda vaccinerade personer, som flåsar en i nacken osv. ännu värre är dom som får höra att man är ovaccinerad och går

eller

över det. De går omkring och tror att dom inte kan smitta riskgrupper bara för att dom tagit en spruta och nu blivit dubbade århundradets hjälte eller något sånt. Flera studier har ju pekat på att många fortfarande kan bära på virusmängder i nivå med ovaccinerade, speciellt i svalg och näsa... Så i princip asymptomatiska superspreaders.