2021-09-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag är själv vaccinerad, men tror att den här uppdelningen av vaccinerade vs. ovaccinerade är ett riktigt gift för samhället. Som eventuellt kommer att drivas till en punkt där vi har ett regelrätt kastsamhälle och mycket allvarlig diskriminering, vårddiskriminering m.m. Men som ingen ser, för alla är förblindade av sin egen godhet. All som tog sitt ansvar och vaccinerade sig, och som tjallade på grannen eller inte bjöd de ovaccinerades barn till kalaset.

Det skulle inte förvåna mig om vaccinet i slutändan skadar samhället mer än sjukdomen.

85% vill ha restriktioner för ovaccinerade. 85% av de som läser Aftonbladet är själva vaccinerade. Jag kan lova dig att 100% av de som vill ha särskilda restriktioner för ovaccinerade är vaccinerade, och talar i egen sak. Det är inget mått på att det är bra, utan ett resultat av att ovaccinerade är en minoritet. Det är typ som att det fanns bred enighet i Tyskland kring att sätta judarna i ghetton, för att de spred tyfus och skadliga idéer.

Bra inlägg. Finns nog en hel del sanning i detta. Framförallt i Sverige. Dock tror jag att en absolut majoritet av dem som protesterat i exempelvis Frankrike själva är vaccinerade. Jag har dock inga siffror att backa upp detta med, men det ligger ju i blodet hos fransmännen så det skulle inte förvåna.
Det är onekligen bekymmersamt att folk tycks gå över lik för att rationalisera denna typ av uppdelning av olika grupper i samhället.
Jag vaccinerade mig för att jag ansåg det var bäst för mig själv. Det är ett val jag tog. Väljer man att inte göra det så får denne stå för det, men att tulla på folks rättigheter som en konsekvens av detta val känns som ett övergrepp.
Frågan blir än mer intressant av det faktum att jag inte tycker mig ha sett konkret fakta på att man inte kan vara smittdrivande som vaccinerad.
Citera
2021-09-16, 16:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag läste någonstans att endast två länder i Afrika har nått upp till 40% täckning.

Marocko har legat långt fram länge. Räknas Seychellerna och Mauritius till Afrika? Dom har vaccinerat en stor del av sina befolkningar. Cap Verde har passerat 40 % beträffande första dosen.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är oroande.

Nja. Afrika är ju, än så länge, lindrigt drabbat av viruset. Och Afrika har en ung befolkning. Vi behöver komma bort från tänkandet att det alltid är mest synd om afrikaner. Just nu skulle vaccindoserna göra större nytta i Iran, Vietnam, Thailand eller Sri Lanka.
Citera
2021-09-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Bra inlägg. Finns nog en hel del sanning i detta. Framförallt i Sverige. Dock tror jag att en absolut majoritet av dem som protesterat i exempelvis Frankrike själva är vaccinerade. Jag har dock inga siffror att backa upp detta med, men det ligger ju i blodet hos fransmännen så det skulle inte förvåna.
Det är onekligen bekymmersamt att folk tycks gå över lik för att rationalisera denna typ av uppdelning av olika grupper i samhället.
Jag vaccinerade mig för att jag ansåg det var bäst för mig själv. Det är ett val jag tog. Väljer man att inte göra det så får denne stå för det, men att tulla på folks rättigheter som en konsekvens av detta val känns som ett övergrepp.
Frågan blir än mer intressant av det faktum att jag inte tycker mig ha sett konkret fakta på att man inte kan vara smittdrivande som vaccinerad.

Kan inte vaccinera mig, så är glad för alla som väljer att göra det. Däremot är jag direkt negativt inställd till alla former av tvång eller tvångsmedel när det kommer till vaccinet. Det hjälper inte speciellt mycket, allt det skapar är osämja. Auktoritära metoder får mig att direkt reagera med extrem avsmak även när dom gynnar mig.

Om vaccinerna hade vart "perfekta"(ex. kikhosta, mässling, hepatit-B) skulle jag nog vart lite mer kritisk till folk som väljer att inte vaccinera, men det här vaccinet är långt från perfekt. Hoppas däremot på att dom lyckas fixa fram ett vaccin som ger ett bra skydd mot smittspridning.

Just nu så blir jag mest irriterad på folk som inte respekterar att jag vill ha distans p.g.a. mina medicinska skäl. Fick hjärtbesvär efter svininfluensa sprutan(var 24 då...), så läkaren körde en Consuela på mig: "No, No, No...".

T.o.m. ungdomar har mer respekt än alla dessa självgoda vaccinerade personer, som flåsar en i nacken osv. ännu värre är dom som får höra att man är ovaccinerad och går eller över det. De går omkring och tror att dom inte kan smitta riskgrupper bara för att dom tagit en spruta och nu blivit dubbade århundradets hjälte eller något sånt. Flera studier har ju pekat på att många fortfarande kan bära på virusmängder i nivå med ovaccinerade, speciellt i svalg och näsa... Så i princip asymptomatiska superspreaders.
Citera
2021-09-16, 17:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Kan inte vaccinera mig, så är glad för alla som väljer att göra det. Däremot är jag direkt negativt inställd till alla former av tvång eller tvångsmedel när det kommer till vaccinet. Det hjälper inte speciellt mycket, allt det skapar är osämja. Auktoritära metoder får mig att direkt reagera med extrem avsmak även när dom gynnar mig.

Om vaccinerna hade vart "perfekta"(ex. kikhosta, mässling, hepatit-B) skulle jag nog vart lite mer kritisk till folk som väljer att inte vaccinera, men det här vaccinet är långt från perfekt. Hoppas däremot på att dom lyckas fixa fram ett vaccin som ger ett bra skydd mot smittspridning.

Just nu så blir jag mest irriterad på folk som inte respekterar att jag vill ha distans p.g.a. mina medicinska skäl. Fick hjärtbesvär efter svininfluensa sprutan(var 24 då...), så läkaren körde en Consuela på mig: "No, No, No...".

T.o.m. ungdomar har mer respekt än alla dessa självgoda vaccinerade personer, som flåsar en i nacken osv. ännu värre är dom som får höra att man är ovaccinerad och går eller över det. De går omkring och tror att dom inte kan smitta riskgrupper bara för att dom tagit en spruta och nu blivit dubbade århundradets hjälte eller något sånt. Flera studier har ju pekat på att många fortfarande kan bära på virusmängder i nivå med ovaccinerade, speciellt i svalg och näsa... Så i princip asymptomatiska superspreaders.

Att vaccinerade skulle bete sig sämre än ovaccinerade är en mytbildning som antivaxxare gärna sprider, men som inte är sann annat än från anekdotisk bevisföring. Generellt så tar vaccinerade mångdubbelt mer hänsyn än icke vaccinerade.
Citera
2021-09-16, 17:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ja, de tar för givet att alla har bankID och liknande skit.

Ja DET också. Bank-Id är verkligen ingen självklarhet för alla. Och förmodligen är det dom som inte behärskar sådana saker, som också har svårast att undvika smittan.
Citera
2021-09-16, 17:22
Medlem
Någon som vet om de får vaccinera barn under 15 år utan föräldrars godkännande?
Citera
2021-09-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Påhopp?

Att någon tillhör antingen gruppen svagbegåvade/lågutbildade eller MENA när man vaccinvägrar är ju bekräftat.
Senast för en stund sedan på tv så stod ju t.o.m. statsministern från såssarna och berättade just det.

Om du tycker att verkligheten är ett ”påhopp” så har du väldigt märklig syn på livet..

Knappast. De med allra högst utbildningar har varit väldigt avvaktande till denna massvaccination. De är vana att granska fakta, läsa på och tänka utanför boxen. De som i Sverige själva tycker att de är sååå smarta för att de pluggat lite högskola i några år, är de mest indoktrinerade fåren av dem alla.

Nu borde ju allt detta vara skit samma i sammanhanget. Bara idioter låter en sådan sak polarisera. Bara idioter är dogmatiska ang. något som är så pass nytt, och hävdar att det bara finns en väg framåt, när vi i själva verket borde använda allt som finns i arsenslen. Bara idioter tror att det endast handlar om ett virus, och att det finns något som heter oberoende forskning inom medicin.

Men de värsta idioterna måste ändå vara de som ropar på vaccinpass och så mycket kontroll som möjligt över ett virus som de flesta fiser ur sig på något dygn. Det är ofta samma idioter som direkt slängde sig på ett flygplan efter andra sprutan, tycker krogen är as-viktig och är helt ignoranta kring hur dessa vaccin fungerar.
Citera
2021-09-16, 17:31
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
På pricken, både detta inlägg och det inlägg som citeras i anslutning. Denna märkliga rationalisering måste häröra från den hela tiden befängda idén om att något slags nollvision mot viruset är en praktisk möjlighet.
Citera
2021-09-16, 17:59
Medlem
Corona udviklingen i Sverige det seneste døgn:

13 Corona døde

43 indlagt på intensiv

1203 nye Coron smittede.

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3073-lynoverblik-dagens-tal-og-vigtigste-nyheder-om-coronavirus.html
Citera
2021-09-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Ja, det är skrämmande faktiskt. Det att inte fler tänker som oss är ett bittert piller att svälja.

Vad tror du händer nu till månadsskiftet när restriktionerna hävs. Kommer vi få se början på någon slags medicinsk apartheid då, där vaxade har fler rättigheter och vi ovaxade tvingas till fortsatta restriktioner?

Slänger mig in här och kopplar till en artikel jag läste i GP efter dagens presskonferens.
Man intervjuade kort företrädare för Pustervik i Gbg (stort och känt konsertställe/klubb) och Gbg-operan. De var båda rätt förvånade över det man sade på pk idag och man hade väl inte hunnit smälta eller fundera så värst över det. Men det var ju uppenbart att man hela tiden haft som interna mål (om det inte funnits krav) att följa rekommendationerna.
Med det sagt var det lika uppenbart att man måste införa covidpass på dessa ställen, om man ska fortsätta följa rekommendationerna. Det var lite kontentan av intervjuerna.
Sedan sa man ju att man såklart ska fundera, diskutera och allt vad det var.

Men hur som helst - De är ju inte ensamma om dessa funderingar. Det är klart den typ av ställen som både kan vara stora arbetsgivare, och drar mycket folk, tar sig en funderare när regeringen/fhm säger som man säger.
Det är ju egentligen inte konstigare än att Volvo eller annat stort bolag lyssnar på regeringen.

Ska bli intressant att se vad som händer hur som helst.
Jag är vaccinerad, men jag inser ju problematiken i frågan.
Citera
2021-09-16, 18:30
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Att vaccinerade skulle bete sig sämre än ovaccinerade är en mytbildning som antivaxxare gärna sprider, men som inte är sann annat än från anekdotisk bevisföring. Generellt så tar vaccinerade mångdubbelt mer hänsyn än icke vaccinerade.

Varför tror du det? Någon källa på det? När vaccinet avklingar så ökar smittspridningen bland vaccinerade och då kan ni inte skylla på ovaccinerade. Man ser direkt på vaccin mutanterna att följa restriktioner är som borta när man tagit sina doser. Nu ska vi leva som före pandemin. Av någon outgrundlig anledning så tappat dom all logik efter andra sprutan. Dos 2 måste slå hårt på hjärnan.
Citera
2021-09-16, 18:40
Medlem
Trodde att skiten skulle börja ta fart igen vid det här laget. Kollar lite siffror och ser att det mesta som är intressant verkar peka neråt. Visserligen inte tillräckligt för att vara en trend men blev ändå lite possitivt överraskad. Kanske kan gå vägen ändå det här.

Edit: vid närmare efterforskning visade det sig att jag mindes fel. Var tydligen inte förens slutet på oktober som siffrorna började dra iväg förra året. Får dess värre vänta lite till innan man kan lägga skumpan på kylning.
Senast redigerad av Herb-smoke 2021-09-16 kl. 19:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in