Citat:
Jag är själv vaccinerad, men tror att den här uppdelningen av vaccinerade vs. ovaccinerade är ett riktigt gift för samhället. Som eventuellt kommer att drivas till en punkt där vi har ett regelrätt kastsamhälle och mycket allvarlig diskriminering, vårddiskriminering m.m. Men som ingen ser, för alla är förblindade av sin egen godhet. All som tog sitt ansvar och vaccinerade sig, och som tjallade på grannen eller inte bjöd de ovaccinerades barn till kalaset.
Det skulle inte förvåna mig om vaccinet i slutändan skadar samhället mer än sjukdomen.
85% vill ha restriktioner för ovaccinerade. 85% av de som läser Aftonbladet är själva vaccinerade. Jag kan lova dig att 100% av de som vill ha särskilda restriktioner för ovaccinerade är vaccinerade, och talar i egen sak. Det är inget mått på att det är bra, utan ett resultat av att ovaccinerade är en minoritet. Det är typ som att det fanns bred enighet i Tyskland kring att sätta judarna i ghetton, för att de spred tyfus och skadliga idéer.
Det skulle inte förvåna mig om vaccinet i slutändan skadar samhället mer än sjukdomen.
85% vill ha restriktioner för ovaccinerade. 85% av de som läser Aftonbladet är själva vaccinerade. Jag kan lova dig att 100% av de som vill ha särskilda restriktioner för ovaccinerade är vaccinerade, och talar i egen sak. Det är inget mått på att det är bra, utan ett resultat av att ovaccinerade är en minoritet. Det är typ som att det fanns bred enighet i Tyskland kring att sätta judarna i ghetton, för att de spred tyfus och skadliga idéer.
Bra inlägg. Finns nog en hel del sanning i detta. Framförallt i Sverige. Dock tror jag att en absolut majoritet av dem som protesterat i exempelvis Frankrike själva är vaccinerade. Jag har dock inga siffror att backa upp detta med, men det ligger ju i blodet hos fransmännen så det skulle inte förvåna.
Det är onekligen bekymmersamt att folk tycks gå över lik för att rationalisera denna typ av uppdelning av olika grupper i samhället.
Jag vaccinerade mig för att jag ansåg det var bäst för mig själv. Det är ett val jag tog. Väljer man att inte göra det så får denne stå för det, men att tulla på folks rättigheter som en konsekvens av detta val känns som ett övergrepp.
Frågan blir än mer intressant av det faktum att jag inte tycker mig ha sett konkret fakta på att man inte kan vara smittdrivande som vaccinerad.
eller
över det. De går omkring och tror att dom inte kan smitta riskgrupper bara för att dom tagit en spruta och nu blivit dubbade århundradets hjälte eller något sånt. Flera studier har ju pekat på att många fortfarande kan bära på virusmängder i nivå med ovaccinerade, speciellt i svalg och näsa... Så i princip asymptomatiska superspreaders.