2021-09-16, 18:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Kanske för att det då blir lättare att missa det som sker längre fram. Fast jag tycker ändå att det inte går ihop.

Borde det inte vara lättare att uppmärksamma personerna vid mordplatsen 90 sekunder efter mordet än 30 sekunder efter mordet?
Citera
2021-09-16, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vådaskott eller inte. Det enda jag sa var att Palme var i bild. Jag sa inte att han sagt det var med flit. Således var din åsikt felaktig,igen.

hade samma sak gällt SE hade du inte accepterat skottet mot TVn som fakta utan då hade du börjat jiddra, kappvändare dubbelmoralens mästare
Citera
2021-09-16, 18:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Bra då har du etablerat baslinjen för vilka uppgifter som är relevanta och vilka som ska bortses från.

Inget som sägs efter första förhöret är öht relevant. Då faller hela förväxlingsteorin mellan CP och CA. LPs iaktagelse av LJ faller. Osv. Osv.

Sen hårddrar du som vanligt YNs förhör och lyfter fram just de uppgifter som pekar bort från handledsväska och blundar helt för alla de formuleringar som är tydliga på handledsväska.

Men vad pratar du om nu? Jag skrev vad hon sa i förhören på 80- talet om väskan och lite av det hon sa om mannen. Sen frågade jag vad hon sagt om SE på senare år, för jag är osäker.

Detta tolkar du som att jag tycker jag bestämmer vad som är viktigt? Va?

Jag citerade den hon sa om väskan. Missade jag något tydligare ber jag om ursäkt. Jag läste faktiskt förhören innan jag skrev, så jag tror inte jag missade nåt. "Väskan påminner om en handledsväska" är ett direktcitat. Enda jag såg om handledsväska på 80-talet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-16 kl. 18:21.
Citera
2021-09-16, 18:21
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Varifrån kommer de uppgifterna? Vill minnas att LJ sagt flera gånger att han gick efter omgående.

I och för sig vet vi inte om YN med sällskap höll normal gånghastighet, eller om de stannade till något ...

Har fått intryck av att de gick raka vägen, och mötte LJ högst upp i trappen.

Har svårt att se att mannen på David Bagares gata inte skulle vara GM, med tanke på beteendet.

Men visst, om det finns 10-20 sekunder till godo, är det inte omöjligt att det kan vara någon annan. För egen del har jag dock hypotesen att GM efter att ha konstaterat att ingen sprang efter honom i trappen, bedömde att han osedd kunde börja flytta vapnet från fickan till en säkrare plats, nämligen till ett fodral eller hölster under rocken. När han påbörjade detta visste han inte att YN med sällskap skulle svänga runt hörnet ...

Nu har jag valda delar ur 3 förhör med LJ och även om han ändrar sig marginellt så verkar storyn vara att han bara avvaktar tills mördaren är utom synhåll ovanför trappen.

Sedan springer han efter.

Beräkningarna verkar stämma.

Det kanske var i nån intervju som sanningen kröp fram…
Citera
2021-09-16, 18:22
Medlem
Citat:
Borde det inte vara lättare att uppmärksamma personerna vid mordplatsen 90 sekunder efter mordet än 30 sekunder efter mordet?

Då blir det svårt med LJ. Tänker jag.
Citera
2021-09-16, 18:24
Bannlyst
Citat:
Bevisa detta palmehat hos SE då. Hans hustru har inte sagt att han gärna skulle ha mördat Palme. Lögn.

Sluta kalla fakta för lögn bara för att du är för okunnig och oinsatt för att känna till det. Ska man hårddra det kan man säga att det inte fanns något bevisat palmehat hos CA heller " det låste sig för honom" kan tolkas som att han rent allmänt inte gillade att prata politik men det är ju bara trams, både SE och CA hatade Palme det förstår man om man läser mellan raderna i båda fallen
Citera
2021-09-16, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Nu har jag valda delar ur 3 förhör med LJ och även om han ändrar sig marginellt så verkar storyn vara att han bara avvaktar tills mördaren är utom synhåll ovanför trappen.

Sedan springer han efter.

Beräkningarna verkar stämma.

Det kanske var i nån intervju som sanningen kröp fram…

Nu finns inga uppgifter om att det skulle varit ett hölster eller fodral utan hon beskriver en handledsväska, som vanligt vinklar du fakta för att det ska passa din agenda
Citera
2021-09-16, 18:34
Bannlyst
jag är fullkomligt övertygad om att SE efter lite lugnt småprat med väktaren kommer ut på Sveavägen lite småpackad, paranoid som han var tog han givetvis med vapnet ifall buset skulle ofreda honom denna sena kväll, han kliver rätt på makarna Palme han försöker få kontakt men Palme snäser av honom, i skydd och säkerhet det är ett erkännande om man kollar på det inlevelsen och hur han beskriver det sinnet rinner till , vissa vill påstå att han spekulerar om CP den förklaringen är bara korkad och hade aldrig accepterats om det varit CA och VG som uttryckt sig så, prestigen är för stor för många att SE är mördaren och de har haft fel i alla år
Citera
2021-09-16, 18:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men du greppar ju efter halmstrå...

Ingen mer än du tror att Engström kan gå rakt in i denna brottsplatsen utan att märkt något...

Denna avgasknall är väl inte heller bekräftad av någon...

Det är du som inte är objektiv utan tycker absolut inget är märkligt med Engström..

Nej avgasknallen är inte bekräftad. Dock är ju ett antal dörrstängingar bekräftade.

Men varför är det självklart att det är ett "tumult"? Säg att skotten brinner av 10 sekunder innan SE kommer ut. Nu sätter jag skottet till sekund 0.

Sekund 0-10 Mördaren tittar, börjar springa. LP böjer sig över Olof, skriker "Nej vad gör du" etc

S10 SE kliver ut (i denna spekulation). Ungefär samtidigt som GM vänder sig om och tittar mot mordplatsen.

S10-20 Vittnen har kopplat vad som hänt, några börjar röra sig mot mordplatsen. De är ju dock en bit ifrån. Nån bil stannar i vägbanan.

S20-30 De första kommer fram till Palme.

S30-40 Livräddning påbörjas i mån form. Lisbet drar i AH. Fler kommer fram till mordplatsen. SE kommer fram.

Från S40 och framåt: fler ansluter. Livräddning. Lisbet går runt förvirrat.
Citera
2021-09-16, 18:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja och Lars verkar rätt ofta stå med händerna i byxfickorna..
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcVpoc0xZQ2stdlE/view

Men enligt ett PM av PH så stod LJ i en revolverman-position inne på Tunnelgatan.

Med händerna efter sidorna, som redo att "dra". Vilket lär ha skrämt SE en aning.

Därför är det märkligt att han ritade av rekonstruktionsbilden istället ...
Citera
2021-09-16, 18:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Delsborn sa i den tidiga Ekosändingen att "genast efter skottlossningen var två unga filickor framme och en man som försökte ge konstgord andning". "Dubbelgångaren" har alltså inte varit med i det inledande skedet, däremot såg AD en cirka 180 cm lång man i långrock hastigt lämna platsen.

Dubbelgångaren fastnade nog en bit bort, han hörde första skottet och som den sprinterlöpare han var så drog han iväg men så kom ett skott till och då trodde han det var tjuvstart och stannade upp. I stället gick han in mot den upplysta väggen/fönstret och kollade vad klockan var. Han hade ju bråttom till T-banan, tyvärr hade han till morgonen efter glömt vad klockan var slagen så han var tvungen att ringa säkerhetsmannen på Skandia för att höra om utstämplingstiden. Kanske kände han till att stämpelklockan gick lite före och hoppades att den skulle ge honom alibi. Nu gick det ju bra för honom ändå tack vare att polisen M/86 inte var så duktiga på att lägga pussel.

Ja, om SE dök upp en 5-10 sekunder efter ungdomarna var GM redan på väg upp i trappen, och i det skedet hade AD fullt upp med annat. AD lägger inte heller märke till AB som gömmer sig i portgången? Det enda säkra är att en 40 sekunder efter skotten tittar SE in på Tunnelgatan.

Det där med pusslet var ju ett uttalande av Hans Holmér som en tidningsrubrik anspelade på, när SE hade blivit kränkt av att inte få vara med på rekonstruktionen: "Han kan ha sista pusselbiten." (Kvällsposten, den 7:e april 1986)

Dagen före, den 6:e april, uttalade han sig i TV:

https://www.youtube.com/watch?v=aruov9hYOfU

Någon som vet vilket datum som rekonstruktionen var?

I början på april? Det första rejäla förhöret med SE var den 25:e april. Påtryckningarna i media gav resultat.

Men om han nu var GM, varför var han då så angelägen om att bli förhörd in i minsta detalj?
Senast redigerad av Dalulven 2021-09-16 kl. 19:07.
Citera
2021-09-16, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
”Gärna översätts” är på SEkt-språk lika med vittnesmålet från YN.

Har du några tankar om att revolvern inte går ner i den bögslunga SE hade?

Kontoristen har mördat, kan vara jagad, han saktar ner för att försöka få ner en revolver i en väska där han vet att den inte får plats?

Om inte KP redan gett upp så hade hans tolkning nog blivit att mördaren, när han ansåg det vara läge, stoppade undan mordvapnet i sitt ”hårda fodral” - vilket väl även YN vittnar om?

Du hör till de få skribenter jag generellt hoppar över i tråden då du inte visar tecken på basal diskussionsförmåga och ofta har en allt för raljant ton. Sen kommer du med lösryckta ogrundade påståenden som LP måste ju ha känt igen SE när hon mötte honom i rätten.

Men detta inlägg är riktat till mig så väljer att svara.

Ursprungsdiskussionen gällde ett argument från lookalike. Detta gick ut på att YNs position och det faktum att hon vid observationen inte visste att det ev. var GM hon såg innebär att hennes minnesbild blir vag och därför helt ska bortses från.

Min invändning mot detta argument var att detaljen om (handleds)-väskan är alldeles för specifik för att den ska vara resultatet av en vag osäker minnesbild. Det står jag fast vid.

Ditt argument är något helt annat och det har redan vevats hundratals gånger I flera olika sammanhang. Det bygger på den totalt bristande logiken att vapnet måste få plats i väskan för att det ska kunna vara SE som är GM.

Hur hanterar man ev. potentiella GM helt utan väska med den logiken? Då måste de ha ett mikroskopiskt/osynligt vapen? Om man ska skjuta OP måste man ju ha med en väska av rätt storlek. Annars är det ju omöjligt. Idiotin vet inte längre några gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in