2021-09-16, 17:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisgirl
Han blev inlagd för avgiftning 2 gånger dömd för rattfylleri och bekanta har vittnat om alkoholmissbruk, att kalla det obevisad alkoholism är bara trams från din sida. Självklart var det en kombination av att han hatade Palme och sen dessutom var full och kände sig kränkt, den kombinationen fick det att slå fullständigt slint i skallen och jo alla missbrukare får paranoior och delirium, du talar mot bättre vetande, lär om lär rätt

Det där var på 90-talet. Du hat alltså inte på något sätt bevisat att SE var alkis 1986.

Du har fel. Fakta säger att alla missbrukare inte får paranoia och delirium.
Citera
2021-09-16, 17:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Då anser du att han är i praktiken nästan först på plats....

Jag tycker själv den teorin är bättre än att han kommer senare o inte märker något vilket jag bara uppfattar som löjligt ..

Men borde inte Hage eller Glantz nämna Engström alls då ?

Nej, han dyker upp strax efter AH och SG.

Men de var fullt fokuserade på att ge HLR. AH nämner att hon såg benen på folk runt om:

1. "det kom ju folk dit som stod runt omkring och glodde som människor gör men det var bara direkt efteråt, det bara snurrade i huvudet för jag hade så mycket i tankarna, vad har hänt, vad gör jag, hur ska jag göra, det var väl endast att jag tittade upp en gång till, direkt när det var klart så tittade jag upp, när ambulansen kom och så var det bara taxichauffören som stod där [...]" (2:a april 1986, s. 243)

2. "det var väl några män som stod omkring om man säger så som jag bara hörde, man såg benen, jag såg ju fötterna och benen på alla men dom tittade bara sen skyndade dom vidare, det fanns ju dom som stod i flera minuter där och tittade [...]" (2:a april 1986, s. 244)

KJ hade fullt upp med att försöka lugna LP, och säger följande i ett förhör:

"Nej det kom, det var vi tre som arbeta om man säger så, sen var det folk som titta på. Jag la inte märke till dem, jag brydde mig inte om det då, vilka som stod runt omkring. Det var några som frågade vad som hade hänt, och då svara man ju." (2:a april 1986, s. 272)

KJ torde ändå vara den som haft störst möjlighet att se SE av de tre. Fick hon vara med om någon fotovisning? SG hördes väl aldrig ordentligt?
Senast redigerad av Dalulven 2021-09-16 kl. 17:37.
Citera
2021-09-16, 17:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag förstår att andras vittnesmål också har fel eller tar fel på saker...

Det är nog helheten på hur han beskriver det eller hur han säger saker i förhör som gör att jag får den känslan att han beskriver något han inte upplevt !

När man hör Engström beskriva hur han kommer ut från Skandiaporten tills han är ca 15-20m bort från brottsplatsen är att allt är som vanligt.....

Nu vill han se vad klockan är o går till ett upplyst skyltfönster för att se vad klockan är....Här hör han en smäll som låter som en avgasknall o tänker inte något närmare på det o sen väljer att fortsätta gå framåt !

För att sen nästan snubbla in i Olof som ligger på marken....

Det är en beskrivning som inte riktigt passar in oavsett när han kommer ut från Skandia....

Men framförallt känns den påhittad...

Kommer han ut från Skandia ca 20sek efter skotten så skulle han enligt mig märka något direkt speciellt då han går åt det hållet o blicken framåt...

Kommer han ut så att avgasknallen istället är skotten så är han på brottsplatsen lika tidigt som Hage o Glantz o det stöds inte alls av någon...

Vad säger att AH och SH var framme 5-6 sekunder efter skotten?
Citera
2021-09-16, 17:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
CA har sagt att det var ett vådaskott och det finns ingenting som bevisar att han gjorde det med flit, vad CA svägerska anser är irrelevant det är åsikter inte fakta och tillskillnad från SE finns noll belägg för att CA var där, jag är 100 procent faktastyrd det är därför jag inser att SE är gärningsmannen tillskillnad från dig som avskriver honom på magkänsla så projicera inte dina egna tillkortakommanden på mig

Vådaskott eller inte. Det enda jag sa var att Palme var i bild. Jag sa inte att han sagt det var med flit. Således var din åsikt felaktig,igen.
Citera
2021-09-16, 17:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det kan han knappast ha gjort. Från den punkt där YN med sällskap möter GM tar det enligt beräkning ungefär 40-50 sekunder att nå fram till trappen, där LJ kommer upp. Beroende på gånghastighet ...

Hur lång tid tar det för LJ att gå från sin position på Tunnelgatan och uppför trappen: 30-40 sekunder?

Således kan han inte ha dröjt mer än en 5-10 sekunder. Någon får gärna mäta upp detta i detalj.

(Ska snart köra en egen "Skandiamannen Open" efter sträckan, men är inte i så himla god form ...)

Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Jag är får dubbelkolla uppgifterna om att LJ dröjde.

Om dessa är korrekta så var det inte mördaren YN mötte och KP/Filter-Hitlers dravel är nedspolat i toaletten.

Eller?

Varifrån kommer de uppgifterna? Vill minnas att LJ sagt flera gånger att han gick efter omgående.

I och för sig vet vi inte om YN med sällskap höll normal gånghastighet, eller om de stannade till något ...

Har fått intryck av att de gick raka vägen, och mötte LJ högst upp i trappen.

Har svårt att se att mannen på David Bagares gata inte skulle vara GM, med tanke på beteendet.

Men visst, om det finns 10-20 sekunder till godo, är det inte omöjligt att det kan vara någon annan. För egen del har jag dock hypotesen att GM efter att ha konstaterat att ingen sprang efter honom i trappen, bedömde att han osedd kunde börja flytta vapnet från fickan till en säkrare plats, nämligen till ett fodral eller hölster under rocken. När han påbörjade detta visste han inte att YN med sällskap skulle svänga runt hörnet ...
Senast redigerad av Dalulven 2021-09-16 kl. 17:43.
Citera
2021-09-16, 17:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ibland spekulerar vi om vad som gör SE misstänkt i någras ögon o andras inte...

Jag tror inte skillnaden behöver vara så stor utan på hur man tolkar saker o ting...

Detta med hans språngmarsch efter poliser är ju också en händelse som jag upplever att han hittar på.....

1 Många på brottsplatsen borde minnas mannen som sprang efter poliserna...

2 Varför tjurrusa in i gränden för att sen vända efter 30m..?

3 Sen visa upp det i TV när det språngmarsch inte hade en direkt poäng...

Sen vidare så känns ju Engström verkligen engagerad på brottsplatsen men när han får reda på att det är Olof så lämnar han brottsplatsen...

Här tänker jag att detta borde istället göra Engström ännu mer engagerad o viljan att visa upp sig...!

Istället så använder han dagen efter till att återigen visa det engagemang o lust att vara viktig ...

Jag får som sagt känslan att han hela tiden beskriver något han inte har upplevt utan blandar svammel med några fakta....fakta som jag då tror han kan kommit över på annat sätt än att han själv upplevt det !

Har du nånsin funderat på det ur ett perspektiv där han är ett sent vittne som tror att han är ett tidigt vittne. Som när han inser det är Palme chockad går tillbaka till Skandia. Där kommer de första överdriftena på hans egen insats. Sen dagen efter ökar han på lite till.

Säg att han kommer fram 40 sekunder efter. Stannar till mellan de som hjälper Palme och de som aning längre bort tittar på. Ser en blodig man, nån i gränden. Usch, går undan en bit. Säg att han står ungefär där Söderström parkerar, eller lite längre bort. Varför måste något vittne då se honom? Han är ju bara en man som kommer till platsen utan att ha något med saken att göra.

Jag tror många har en bild av att de vittnen som fanns på mordplatsen efter en minut var de som man har förhörsprotokoll på från förundersökningen mot CP. Men vi vet ju det fanns fler än så.
Citera
2021-09-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har du nånsin funderat på det ur ett perspektiv där han är ett sent vittne som tror att han är ett tidigt vittne. Som när han inser det är Palme chockad går tillbaka till Skandia. Där kommer de första överdriftena på hans egen insats. Sen dagen efter ökar han på lite till.

Säg att han kommer fram 40 sekunder efter. Stannar till mellan de som hjälper Palme och de som aning längre bort tittar på. Ser en blodig man, nån i gränden. Usch, går undan en bit. Säg att han står ungefär där Söderström parkerar, eller lite längre bort. Varför måste något vittne då se honom? Han är ju bara en man som kommer till platsen utan att ha något med saken att göra.

Jag tror många har en bild av att de vittnen som fanns på mordplatsen efter en minut var de som man har förhörsprotokoll på från förundersökningen mot CP. Men vi vet ju det fanns fler än så.

Jo men det är ff så att om han kommer dit efter 40 sek så borde han redan höra mkt från brottsplatsen redan när han tar sina första steg från Skandia....

Det är bara löjligt att påstå att det inte är lite tumult på platsen o att det inte både syns o hörs saker....

Vet du hur kort 50m är eg ?
Citera
2021-09-16, 17:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag förstår att andras vittnesmål också har fel eller tar fel på saker...

Det är nog helheten på hur han beskriver det eller hur han säger saker i förhör som gör att jag får den känslan att han beskriver något han inte upplevt !

När man hör Engström beskriva hur han kommer ut från Skandiaporten tills han är ca 15-20m bort från brottsplatsen är att allt är som vanligt.....

Nu vill han se vad klockan är o går till ett upplyst skyltfönster för att se vad klockan är....Här hör han en smäll som låter som en avgasknall o tänker inte något närmare på det o sen väljer att fortsätta gå framåt !

För att sen nästan snubbla in i Olof som ligger på marken....

Det är en beskrivning som inte riktigt passar in oavsett när han kommer ut från Skandia....

Men framförallt känns den påhittad...

Kommer han ut från Skandia ca 20sek efter skotten så skulle han enligt mig märka något direkt speciellt då han går åt det hållet o blicken framåt...

Kommer han ut så att avgasknallen istället är skotten så är han på brottsplatsen lika tidigt som Hage o Glantz o det stöds inte alls av någon...
Delsborn sa i den tidiga Ekosändingen att "genast efter skottlossningen var två unga filickor framme och en man som försökte ge konstgord andning". "Dubbelgångaren" har alltså inte varit med i det inledande skedet, däremot såg AD en cirka 180 cm lång man i långrock hastigt lämna platsen.

Dubbelgångaren fastnade nog en bit bort, han hörde första skottet och som den sprinterlöpare han var så drog han iväg men så kom ett skott till och då trodde han det var tjuvstart och stannade upp. I stället gick han in mot den upplysta väggen/fönstret och kollade vad klockan var. Han hade ju bråttom till T-banan, tyvärr hade han till morgonen efter glömt vad klockan var slagen så han var tvungen att ringa säkerhetsmannen på Skandia för att höra om utstämplingstiden. Kanske kände han till att stämpelklockan gick lite före och hoppades att den skulle ge honom alibi. Nu gick det ju bra för honom ändå tack vare att polisen M/86 inte var så duktiga på att lägga pussel.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-09-16 kl. 17:51.
Citera
2021-09-16, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det där var på 90-talet. Du hat alltså inte på något sätt bevisat att SE var alkis 1986.

Du har fel. Fakta säger att alla missbrukare inte får paranoia och delirium.

tror du själv på att han hux flux blev alkis på 90 talet? det funkar inte så missbruksproblem kommer smygande under många år, som vanligt har du noll koll, arbetskamrater på Skandia säger att han låste in spriten och drack på jobbet det gör bara en fullblodsalkoholister jag har varit bland missbrukare i 15 år du talar verkligen mot bättre vetande. Alla missbrukare jag känt har fått paranoior och snedtändningar, det är egen erfarenhet och inget trams jag läst på nätet, att mannen YN såg vilket definitivt var SE var berusad, därför han halkade och hade sig, du är besserwisser men en jävligt pinsam sådan som saknar kunskap om det mesta.
Citera
2021-09-16, 18:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej inget behöver såklart vara vattentätt i denna tråd för att misstänka Engström eller fria honom.....

O vi är nog alla överens om att i Engströms fall så blir det tolkningar av situationen o agerande av Engström

En annan sak som jag kan lägga lite tolkning i är att han själv spekulerar i om mordet i Tidningen Säkerhet...

Han lägger då en spekulation som funkar helt perfekt på honom själv....

Visst ren tillfällighet kanske men man kan lägga in tolkning i det också...

Då är också en spekulation från SE som funkar helt perfekt på CP.
Citera
2021-09-16, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Delsborn sa i den tidiga Ekosändingen att "genast efter skottlossningen var två unga filickor framme och en man som försökte ge konstgord andning". "Dubbelgångaren" har alltså inte varit med i det inledande skedet, däremot såg AD en cirka 180 cm lång man i långrock hastigt lämna platsen.

Dubbelgångaren fastnade nog en bit bort, han hörde första skottet och som den sprinterlöpare han var så drog han iväg men så kom ett skott till och då trodde han det var tjuvstart och stannade upp. I stället gick han in mot den upplysta väggen/fönstret och kollade vad klockan var. Han hade ju bråttom till T-banan, tyvärr hade han till morgonen efter glömt vad klockan var slagen så han var tvungen att ringa säkerhetsmannen på Skandia för att höra om utstämplingstiden. Kanske kände han till att stämpelklockan gick lite före och hoppades att den skulle ge honom alibi. Nu gick det ju bra för honom ändå tack vare att polisen M/86 inte var så duktiga på att lägga pussel.

huvudet på spiken! Är man saklig och objektiv inser man att SE är huvudmisstänkt på väldigt goda grunder, de som påstår annat är antingen totalt okunniga eller så har de en annan favoritmördare, för att SE ska vara oskyldig krävs det att hans dubbelgångare begår mordet samtidigt som SE för 20 minuter blir osynlig för världen samtidigt som SE blir blind och döv och därför inte klarar av att redogöra för vad som hänt efter att mördaren sprungit case closed större chans att jag vinner stort på lotto än att SE är oskyldig
Citera
2021-09-16, 18:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Se och CA:s motivbild är identisk nämligen ett allmänt palmehat men när det gäller CA är det ingen som ifrågasätter motivbild, förmodligen för att man inte behöver använda de halmstrået när det gäller CA eftersom inget tyder på att han var mördaren, när det gäller SE tyder allt på att han är mördaren så då måste man greppa det halmstrået som finns, till och med SE exhustru berättar att han tyckte så illa om Palme att han gärna skulle mördat om han inte var för feg, denna kvällen var SE full och tog motivet till sig, du borde också skämmas som försvarar en mördare! Sluta fantisera om stora mordkommandom och inse den enkla sanningen SE impulsmörda Palme för han blev kränkt på fyllan precis som han starkt antyder själv i skydd och säkerhet där han ville erkänna men tyvärr inte fick de rätta frågorna från den odugliga intervjuaren Jan Arvidsson, även han inser nu att SE är skyldig så det skriker om det " kan inte se att det skulle vara någon annan " har han sagt och så är det

Bevisa detta palmehat hos SE då. Hans hustru har inte sagt att han gärna skulle ha mördat Palme. Lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in