2021-09-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du och jag har olika uppfattning om hur mordplatsen. Jag ser verkligen inte detta tumult, och har aldrig gjort.

Plus att du inte verkar inse att det är en tidslucka mellan skotten och att folk kommer fram till Palme. I amerikansk film skriker alltid vittnen i panik när de hör skott. Så är det ju inte i verkligheten. Vi söker efter hotet om vi blir skrämda av ljud. Vi analyserar vad vi ser. Reaktionen tar tid, när något oväntat händer.

Hage beskriver att när hon försöker se om Olof har puls o se hur det är med honom så beskriver hon en helt hysterisk Lisbeth som hennes väninna försöker lugna o att hon springer fram o tillbaka ....

Skulle du påstå att detta scenario inte låter om Engström är på väg mot brottsplatsen?

Du får väldigt stora problem att inte få Engström reagera på detta som händer framför honom...

Försöker du påstå att 50m o gå rakt emot en person som är hysterisk o springer fram o tillbaka på trottoaren o en som försöker lugna Lisbeth...samt 2 personer som står på knä framför en liggandes Olof o folk som stannat med bilar är inget Engström reagerar på som går rakt emot detta ?

Detta går bara att inte förklara bort helt enkelt...
Senast redigerad av Problem2020 2021-09-16 kl. 16:36.
Citera
2021-09-16, 16:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du och jag har olika uppfattning om hur mordplatsen. Jag ser verkligen inte detta tumult, och har aldrig gjort.

Plus att du inte verkar inse att det är en tidslucka mellan skotten och att folk kommer fram till Palme. I amerikansk film skriker alltid vittnen i panik när de hör skott. Så är det ju inte i verkligheten. Vi söker efter hotet om vi blir skrämda av ljud. Vi analyserar vad vi ser. Reaktionen tar tid, när något oväntat händer.

Citat:
Har du läst alla förhör så vet du att AH ändrar sin historia om just det. Varför hänvisar du alltid till tingsrätten? Är det inte bättre hänvisa till vad folk säger 1986?

I AH:s fall så kan ändringen i tingsrätten vara relevant. I boken "30 år av tystnad: Mitt liv i skuggan av mordet på OP" är hon inne på att vissa detaljer i något av de första förhören inte stämde med det hon hade berättat, och när hon sedan inte ville godkänna det nedknackade förhöret över telefon, så suckade personen i andra änden och hon gav upp. Vidare var det hög musik i bilen hon åkte i, så hon hörde aldrig skotten utan trodde att det var något hälsorelaterat med mannen som ramlat ihop, och kastade sig ur bilen direkt utan rädsla.

Så hon lär ha varit framme inom 20 sekunder? Hur långt var det mellan bilen och kroppen egentligen?

Har ett vagt minne av att hon i tingsrätten ville rätta till det som blev fel, men istället blev ifrågasatt.

Observera att detta är hågkomster ur minnet. Var ett par år sen jag läste boken. Har den tyvärr inte framför mig just nu.

Man kan undra hur många fler förhör som drabbats av detta, och hur det har påverkat utredningen. För att inte tala om alla fantasifulla teorier ...

Tidspressen var antagligen enorm för poliserna. Så tumregeln för egen del är att fästa större tilltro vid de transkriberade ord för ord-förhören, än vid de från anteckningar nedknackade referaten.
Senast redigerad av Dalulven 2021-09-16 kl. 16:37.
Citera
2021-09-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I AH:s fall så kan ändringen i tingsrätten vara relevant. I boken "30 år av tystnad: Mitt liv i skuggan av mordet på OP" är hon inne på att vissa detaljer i något av de första förhören inte stämde med det hon hade berättat, och när hon sedan inte ville godkänna det nedknackade förhöret över telefon, så suckade personen i andra änden och hon gav upp. Vidare var det hög musik i bilen hon åkte i, så hon hörde aldrig skotten utan trodde att det var något hälsorelaterat med mannen som ramlat ihop, och kastade sig ur bilen direkt utan rädsla.

Så hon lär ha varit framme inom 20 sekunder?

Har ett vagt minne av att hon i tingsrätten ville rätta till det som blev fel, men istället blev ifrågasatt.

Observera att detta är hågkomster ur minnet. Var ett par år sen jag läste boken. Har den tyvärr inte framför mig just nu.

Man kan undra hur många fler förhör som drabbats av detta, och hur det har påverkat utredningen. För att inte tala om alla fantasifulla teorier ...

Tidspressen var antagligen enorm för poliserna. Så tumregeln för egen del är att fästa större tilltro vid de transkriberade ord för ord-förhören, än vid de från anteckningar nedknackade referaten.

När tänker du att Engström kommer ut från Skandia ?
Citera
2021-09-16, 16:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
När tänker du att Engström kommer ut från Skandia ?

Det beror på hur lång tid det tar att, i rask takt, gå från utgången och fram till korsningen.

Tror för egen del inte att SE är GM, utan att han hade 10-20 sekunder fram till kroppen efter skotten ...
Citera
2021-09-16, 16:47
Medlem
Citat:
Det beror på hur lång tid det tar att, i rask takt, gå från utgången och fram till korsningen.

Tror för egen del inte att SE är GM, utan att han hade 10-20 sekunder fram till kroppen efter skotten ...

Då anser du att han är i praktiken nästan först på plats....

Jag tycker själv den teorin är bättre än att han kommer senare o inte märker något vilket jag bara uppfattar som löjligt ..

Men borde inte Hage eller Glantz nämna Engström alls då ?
Citera
2021-09-16, 17:03
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
När menar du att SE kommer ut på Sveavägen? Efter skotten?

Gott och väl. Eller också hör han det sista och står och trycker vi reklamskylten innan han vågar sig fram.

LJ tog också god tid på sig innan han ”tog upp jakten” på den beväpnade mördaren.
Citera
2021-09-16, 17:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hage beskriver att när hon försöker se om Olof har puls o se hur det är med honom så beskriver hon en helt hysterisk Lisbeth som hennes väninna försöker lugna o att hon springer fram o tillbaka ....

Skulle du påstå att detta scenario inte låter om Engström är på väg mot brottsplatsen?

Du får väldigt stora problem att inte få Engström reagera på detta som händer framför honom...

Försöker du påstå att 50m o gå rakt emot en person som är hysterisk o springer fram o tillbaka på trottoaren o en som försöker lugna Lisbeth...samt 2 personer som står på knä framför en liggandes Olof o folk som stannat med bilar är inget Engström reagerar på som går rakt emot detta ?

Detta går bara att inte förklara bort helt enkelt...

SE beskriver just dessa saker:

1. "Hon [LP] var upphetsad, men stundtals sansad. Hon ropade efter ambulans ett par gånger i minuten."

2. "Det var två unga flickor först framme och E stannade upp och såg en dam på knä och liksom vädjade både med blick och ropade på ambulans [...]"

3: "Hon [LP] vädjade både med ögonen och bad att någon skulle hjälpa till att skaffa en ambulans väldigt fort. Hon såg behärskat chockad ut, men sprang ändå upp och ner [,...] och fram och tillbaka så fort det kommer någon person så började hon prata om ambulans igen."

4. "de båda fanns framme alldeles strax före jag kom fram [en ung flicka och en ung man]"

5. "det jag lägger märke till också är ju en vit taxibil [...] Jag ser en person som står precis i anslutning till dörren och håller någonting i handen som ser ut som en mikrofon".

6. "Hon [LP] var dessutom väldigt rörlig och hoppade upp och ner."

7. När en polisbil parkerar en bit ifrån "springer hon [LP] bort till polisbilen och polismännen som står en meter framför sin bil, och upprepar sin vädjan om ambulans". [den bryska behandlingen?]
Citera
2021-09-16, 17:08
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisgirl
Se och CA:s motivbild är identisk nämligen ett allmänt palmehat men när det gäller CA är det ingen som ifrågasätter motivbild, förmodligen för att man inte behöver använda de halmstrået när det gäller CA eftersom inget tyder på att han var mördaren, när det gäller SE tyder allt på att han är mördaren så då måste man greppa det halmstrået som finns, till och med SE exhustru berättar att han tyckte så illa om Palme att han gärna skulle mördat om han inte var för feg, denna kvällen var SE full och tog motivet till sig, du borde också skämmas som försvarar en mördare! Sluta fantisera om stora mordkommandom och inse den enkla sanningen SE impulsmörda Palme för han blev kränkt på fyllan precis som han starkt antyder själv i skydd och säkerhet där han ville erkänna men tyvärr inte fick de rätta frågorna från den odugliga intervjuaren Jan Arvidsson, även han inser nu att SE är skyldig så det skriker om det " kan inte se att det skulle vara någon annan " har han sagt och så är det

Pratar du in dina inlägg? De är tyvärr helt oläsbara.

Men jag tror, med betoning på tror, att du är sorgligt illa påläst eller ljuger för nöjes skull.
Citera
2021-09-16, 17:11
Medlem
Citat:
SE beskriver just dessa saker:

1. "Hon [LP] var upphetsad, men stundtals sansad. Hon ropade efter ambulans ett par gånger i minuten."

2. "Det var två unga flickor först framme och E stannade upp och såg en dam på knä och liksom vädjade både med blick och ropade på ambulans [...]"

3: "Hon [LP] vädjade både med ögonen och bad att någon skulle hjälpa till att skaffa en ambulans väldigt fort. Hon såg behärskat chockad ut, men sprang ändå upp och ner [,...] och fram och tillbaka så fort det kommer någon person så började hon prata om ambulans igen."

4. "de båda fanns framme alldeles strax före jag kom fram [en ung flicka och en ung man]"

5. "det jag lägger märke till också är ju en vit taxibil [...] Jag ser en person som står precis i anslutning till dörren och håller någonting i handen som ser ut som en mikrofon".

6. "Hon [LP] var dessutom väldigt rörlig och hoppade upp och ner."

7. När en polisbil parkerar en bit ifrån "springer hon [LP] bort till polisbilen och polismännen som står en meter framför sin bil, och upprepar sin vädjan om ambulans". [den bryska behandlingen?]

Jo absolut om han är tidig på platsen så beskriver han ju....

Vad jag menar till några här som menar att Engström är väldigt sen till brottsplatsen o avgasknallen inte är skottet....

Då kan du stryka att Engström är sen till brottsplatsen för då borde han se detta scenario redan när han kommer ut från Skandia !
Citera
2021-09-16, 17:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Gott och väl. Eller också hör han det sista och står och trycker vi reklamskylten innan han vågar sig fram.

LJ tog också god tid på sig innan han ”tog upp jakten” på den beväpnade mördaren.

Det kan han knappast ha gjort. Från den punkt där YN med sällskap möter GM tar det enligt beräkning ungefär 40-50 sekunder att nå fram till trappen, där LJ kommer upp. Beroende på gånghastighet ...

Hur lång tid tar det för LJ att gå från sin position på Tunnelgatan och uppför trappen: 30-40 sekunder?

Således kan han inte ha dröjt mer än en 5-10 sekunder. Någon får gärna mäta upp detta i detalj.

(Ska snart köra en egen "Skandiamannen Open" efter sträckan, men är inte i så himla god form ...)
Senast redigerad av Dalulven 2021-09-16 kl. 17:33.
Citera
2021-09-16, 17:23
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Det kan han knappast ha gjort. Från den punkt där YN med sällskap möter GM tar det enligt beräkning ungefär 40-50 sekunder att nå fram till trappen, där LJ kommer upp. Beroende på gånghastighet ...

Hur lång tid tar det för LJ att gå från sin position på Tunnelgatan och uppför trappen: 30-40 sekunder?

Således kan han inte ha dröjt mer en 5-10 sekunder. Någon får gärna mäta upp detta i detalj.

(Ska snart köra en egen "Skandiamannen Open" efter sträckan, men är inte i så himla god form ...)

Jag är får dubbelkolla uppgifterna om att LJ dröjde.

Om dessa är korrekta så var det inte mördaren YN mötte och KP/Filter-Hitlers dravel är nedspolat i toaletten.

Eller?
Citera
2021-09-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen

Om han hör det andra skottet bör han kunna få en skymt av mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in