2021-09-16, 12:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag förstår att andras vittnesmål också har fel eller tar fel på saker...

Det är nog helheten på hur han beskriver det eller hur han säger saker i förhör som gör att jag får den känslan att han beskriver något han inte upplevt !
Jag förstår, en känsla, som så klart grundar sig på många faktorer.
Hur uppgifterna återges i spaningsuppslagen och förhör, kanske av det du läst i några böcker o.s.v.
Jag ser också på helheten men gör en annan bedömning.

Citat:
När man hör Engström beskriva hur han kommer ut från Skandiaporten tills han är ca 15-20m bort från brottsplatsen är att allt är som vanligt.....

Nu vill han se vad klockan är o går till ett upplyst skyltfönster för att se vad klockan är....Här hör han en smäll som låter som en avgasknall o tänker inte något närmare på det o sen väljer att fortsätta gå framåt !

För att sen nästan snubbla in i Olof som ligger på marken....

Det är en beskrivning som inte riktigt passar in oavsett när han kommer ut från Skandia....

Men framförallt känns den påhittad...
Tack, äntligen lite konkret/sakligt. Och jag kan instämma till viss del att det här inte känns 100%.
Vi har ju även hans tidsuppfattning också med sekunder hit och dit. Det går inte ihop.

Men om man istället tänker sig att SE först ser "tumult" vid mordplatsen och att klocktittandet handlade om att se ifall han hade tid att stanna till?
Väl på plats blev han uppslukade i det dramatiska?

En spekulation så klart, men varför skulle in detta kunna fungera?
Ser ju hur det spekuleras fritt åt andra hållet...

Citat:
Kommer han ut från Skandia ca 20sek efter skotten så skulle han enligt mig märka något direkt speciellt då han går åt det hållet o blicken framåt...

Kommer han ut så att avgasknallen istället är skotten så är han på brottsplatsen lika tidigt som Hage o Glantz o det stöds inte alls av någon...

Håller med!
Citera
2021-09-16, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Att Palme var i bild har väl CA själv erkänt öppet? Enligt den holländske författaren så har CA i vart fall berättat det för sin svägerska, som är hundra procent säker på att det är han som är mördaren.

De eventuella avgiftningarna och rattfyllan (eller om det nu var två, du har inte bestämt dig riktigt) kan i vart fall inte ha varit aktuella under 80-talet.

Men om SE drack efter pensionen och skilsmässan så anser du väl att det räcker?

Du sluggar vilt, som man och kvinna, och du gör det extremt okunnigt.

CA har sagt att det var ett vådaskott och det finns ingenting som bevisar att han gjorde det med flit, vad CA svägerska anser är irrelevant det är åsikter inte fakta och tillskillnad från SE finns noll belägg för att CA var där, jag är 100 procent faktastyrd det är därför jag inser att SE är gärningsmannen tillskillnad från dig som avskriver honom på magkänsla så projicera inte dina egna tillkortakommanden på mig
Citera
2021-09-16, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag förstår, en känsla, som så klart grundar sig på många faktorer.
Hur uppgifterna återges i spaningsuppslagen och förhör, kanske av det du läst i några böcker o.s.v.
Jag ser också på helheten men gör en annan bedömning.

Tack, äntligen lite konkret/sakligt. Och jag kan instämma till viss del att det här inte känns 100%.
Vi har ju även hans tidsuppfattning också med sekunder hit och dit. Det går inte ihop.

Men om man istället tänker sig att SE först ser "tumult" vid mordplatsen och att klocktittandet handlade om att se ifall han hade tid att stanna till?
Väl på plats blev han uppslukade i det dramatiska?

En spekulation så klart, men varför skulle in detta kunna fungera?
Ser ju hur det spekuleras fritt åt andra hållet...

Håller med!

Ibland spekulerar vi om vad som gör SE misstänkt i någras ögon o andras inte...

Jag tror inte skillnaden behöver vara så stor utan på hur man tolkar saker o ting...

Detta med hans språngmarsch efter poliser är ju också en händelse som jag upplever att han hittar på.....

1 Många på brottsplatsen borde minnas mannen som sprang efter poliserna...

2 Varför tjurrusa in i gränden för att sen vända efter 30m..?

3 Sen visa upp det i TV när det språngmarsch inte hade en direkt poäng...

Sen vidare så känns ju Engström verkligen engagerad på brottsplatsen men när han får reda på att det är Olof så lämnar han brottsplatsen...

Här tänker jag att detta borde istället göra Engström ännu mer engagerad o viljan att visa upp sig...!

Istället så använder han dagen efter till att återigen visa det engagemang o lust att vara viktig ...

Jag får som sagt känslan att han hela tiden beskriver något han inte har upplevt utan blandar svammel med några fakta....fakta som jag då tror han kan kommit över på annat sätt än att han själv upplevt det !
Citera
2021-09-16, 12:50
Medlem
Det verkar som att både "förnekarna" och " Sekten" är överens om att det SE berättar inte går ihop? Antingen är han extremt ouppmärksam när han är 30-40 meter från mordplatsen eller så kommer han så pass sent att det bör bli svårt att se LJ. Dessutom ska han ha hunnit prata med Lisbeth och fått höra mörkblå täckjacka. Hur jag än vänder och vrider på det blir det fel.
Citera
2021-09-16, 13:40
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisgirl
CA har sagt att det var ett vådaskott och det finns ingenting som bevisar att han gjorde det med flit, vad CA svägerska anser är irrelevant det är åsikter inte fakta och tillskillnad från SE finns noll belägg för att CA var där, jag är 100 procent faktastyrd det är därför jag inser att SE är gärningsmannen tillskillnad från dig som avskriver honom på magkänsla så projicera inte dina egna tillkortakommanden på mig

Det som är en i indikation på att CA ljuger för polisen är att han var en god skytt med mångårig vapenvana. Ingen sådan idkar vapenvård med ett laddat vapen.

En annan indikation är att det, enligt brodern, ”låste sig” för honom när Palme nämndes. Han blev vansinnig!

En tredje är att han skröt om skottet i TV-apparaten för svägerskan.

OnT: Det är intressant att du anser att SE åkt för både en rattfylla. Och två. Det är fakta det.

Sluta förstöra tråden med trams.
Citera
2021-09-16, 13:42
Medlem
Citat:
Det som är en i indikation på att CA ljuger för polisen är att han var en god skytt med mångårig vapenvana. Ingen sådan idkar vapenvård med ett laddat vapen.

En annan indikation är att det, enligt brodern, ”låste sig” för honom när Palme nämndes. Han blev vansinnig!

OnT: Det är intressant att du anser att SE åkt för både en rattfylla. Och två. Det är fakta det.

När menar du att SE kommer ut på Sveavägen? Efter skotten?
Citera
2021-09-16, 14:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Ren teoretiskt kan verklig utstämplingstid vara så tidig som 23:18. Men tidsfelet och osäkerheten I kontrollen mot fröken ur är en annan diskussion. Den har vi gått genom tre gånger redan och den behöver inte upprepas.

Det andra om att SE är omöjlig som GM för att SE måste ha pratat med väktarna I minst 2,5 minuter är rent trams. Rent trams inget annat.

Att samtalet varade i minst 2,5 minuter är ett antagande utifrån HOs uppgift om att de samtalade med SE I några minuter. Denna uppgift kommer tre månader efter mordet och vem som helst inser osäkerheten I den.

Det enda vettiga är att anta 0-4 minuters längd på samtalet. Då begår man inte misstaget att utesluta en potentiell GM på en specifik osäker uppgift i mängden av alla osäkra uppgifter.

Du upplever dina antaganden som fakta och andras antaganden som spekulation.

Jag håller också CA som den troligaste GM, men har SE som en god tvåa. Förstår inte varför så många CA-anhängare ska va i den här tråden och hävda att SE är helt omöjlig som GM. Man ser ju inte SE-anhängare vara inne i CA-tråden och envist hävda att CA är helt omöjlig för han låg ju hemma i influensa eller pga att hans metal-piercing kulor ju kom från en annan ask än Palme-kulorna.

På vilket sätt kan det rent teoretiskt vara 23:18? Ingen har nämnt 23:18.
Citera
2021-09-16, 14:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag har aldrig förstått argumentet mot SEs motivbild. Tanken är alltså att det kan inte ha varit han, för det fanns de som hatade OP mycket mer. En variant som också lagts fram tidigare är att hans ev palmehat inte är ett motiv eftersom typ alla hatade OP.

För mig är dessa argument fullständigt ologiska och egentligen helt irrelevanta. Den enda relevanta frågan är om SE hade ett motiv. Antingen grundat i hat mot offret eller någon annan psykosocial prosess som t.ex. något av vad Clarcke beskriver. Hur detta motiv står sig i jämförelse mot andra personers motiv är fullständigt irrelevant.

Du plockar ett inlägg från en diskussion som handlade om ifall det var belagt att SE hatade Palme.
Citera
2021-09-16, 14:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ibland spekulerar vi om vad som gör SE misstänkt i någras ögon o andras inte...

Jag tror inte skillnaden behöver vara så stor utan på hur man tolkar saker o ting...
Ser jag på mina tankar kring mordet så är det mer skiljer i den stora Palmemordstråden än här inne.(Om man bortser från de som ska ha in SE i en konspiration)
Det som skiljer här inne är att man här till stor del bestämt sig för sin GM och att man inte tolkar uppgifter om och med denne och mordplatsen på samma sätt.

Citat:
Detta med hans språngmarsch efter poliser är ju också en händelse som jag upplever att han hittar på.....

1 Många på brottsplatsen borde minnas mannen som sprang efter poliserna...

2 Varför tjurrusa in i gränden för att sen vända efter 30m..?

3 Sen visa upp det i TV när det språngmarsch inte hade en direkt poäng...
1. Håller med. (Tankar om Lampers uppgift att även Vallin sprang in i gränden?)
2. Vi vet egentligen inte om han tjurrusade. Men uppgifterna han själv ger. Lämna signalementet som Lisbeth gav honom, går ju ändå turligt (eller känt) ihop med Söderström och Östlings uppgifter om att piketen sprang iväg utan signalement.
3. Ingen poäng? Du är heller kanske ingen person som söker uppmärksamhet? Kan poängen inte ligga där? Han ansåg sig ju vara "viktig" med sina uppgifter. Det gjorde Lars Krantz också med buss 43.

Citat:
Sen vidare så känns ju Engström verkligen engagerad på brottsplatsen men när han får reda på att det är Olof så lämnar han brottsplatsen...

Här tänker jag att detta borde istället göra Engström ännu mer engagerad o viljan att visa upp sig...!

Istället så använder han dagen efter till att återigen visa det engagemang o lust att vara viktig ...

Jag får som sagt känslan att han hela tiden beskriver något han inte har upplevt utan blandar svammel med några fakta....fakta som jag då tror han kan kommit över på annat sätt än att han själv upplevt det !

Har du sett Ulf Karlsson bilder på när avspärrningen setts upp. (Då ambulansen lämnat)
Det droppar av folk, finns inget mer att titta på.
Varför vill du göra det konstigt att även SE lämnar platsen då? (Dum fråga av mig, jag vet mycket väl varför)

Han skulle ju hem och han släppte ju uppenbarligen inte detta med media då han kontaktade SvD dagen efter.

"Fakta han kommit över på annat sätt" är ju ett rätt löst påstående, men jag misstänker att du menar media i första hand.
Klart medveten om att ingen här inne kommer att hålla med så anser jag att det finns en övertro på detta med media och att det är enkelt att använda information därifrån.
Ser vi till Lisbeth och "mörkblå täckjacka" så kan plocka körsbären genom att enbart ta nyhetssändningar där "blå täckjacka, ev. mörkt blå" (från de 3 viktigaste vittnena som stod 50-60 meter ifrån, i Extra Rapport 04:00) och "mörk täckjacka enligt Lisbeth" (Aktuellt kl.08:00) förekom och samtidigt förkastar allt annat som kommit ut i media. Då blir det enkelt.
https://imgur.com/a/NhwIeCW

Vidare har vi alla felaktigheter som han som GM bör känt till... 2 skott i bröstet etc.
Att då ens våga använda sig av mediauppgifter känns märkligt.

Och turligt nog prickade han ju in de korrekta uppgifterna från media.
Tänk om han ex. sagt sig känna igen Almsäter och Ekman där innan polisen kom t.ex....
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-09-16 kl. 14:19.
Citera
2021-09-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ser jag på mina tankar kring mordet så är det mer skiljer i den stora Palmemordstråden en här inne.
Det som skiljer här inne är att man här till stor del bestämt sig för sin GM och att man inte tolkar uppgifter om och med denne och mordplatsen på samma sätt.

1. Håller med. (Tankar om Lampers uppgift att även Vallin sprang in i gränden?)
2. Vi vet egentligen inte om han tjurrusade. Men uppgifterna han själv ger. Lämna signalementet som Lisbeth gav honom, går ju ändå turligt (eller känt) ihop med Söderström och Östlings uppgifter om att piketen sprang iväg utan signalement.
3. Ingen poäng? Du är heller kanske ingen person som söker uppmärksamhet? Kan poängen inte ligga där? Han ansåg sig ju vara "viktig" med sina uppgifter. Det gjorde Lars Krantz också med buss 43.

Har du sett Ulf Karlsson bilder på när avspärrningen setts upp. (Då ambulansen lämnat)
Det droppar av folk, finns inget mer att titta på.
Varför vill du göra det konstigt att även SE lämnar platsen då? (Dum fråga av mig, jag vet mycket väl varför)

Han skulle ju hem och han släppte ju uppenbarligen inte detta med media då han kontaktade SvD dagen efter.

"Fakta han kommit över på annat sätt" är ju ett rätt löst påstående, men jag misstänker att du menar media i första hand.
Klart medveten om att ingen här inne kommer att hålla med så anser jag att det finns en övertro på detta med media och att det är enkelt att använda information därifrån.
Ser vi till Lisbeth och "mörkblå täckjacka" så kan plocka körsbären genom att enbart ta nyhetssändningar där "blå täckjacka, ev. mörkt blå" (från de 3 viktigaste vittnena som stod 50-60 meter ifrån, i Extra Rapport 04:00) och "mörk täckjacka enligt Lisbeth" (Aktuellt kl.08:00) förekom och samtidigt förkastar allt annat som kommit ut i media. Då blir det enkelt.
https://imgur.com/a/NhwIeCW

Vidare har vi alla felaktigheter som han som GM bör känt till... 2 skott i bröstet etc.
Att då ens våga använda sig av mediauppgifter känns märkligt.

Och turligt nog prickade han ju in de korrekta uppgifterna från media.
Tänk om han ex. sagt sig känna igen Almsäter och Ekman där innan polisen kom t.ex....

Nej inget behöver såklart vara vattentätt i denna tråd för att misstänka Engström eller fria honom.....

O vi är nog alla överens om att i Engströms fall så blir det tolkningar av situationen o agerande av Engström

En annan sak som jag kan lägga lite tolkning i är att han själv spekulerar i om mordet i Tidningen Säkerhet...

Han lägger då en spekulation som funkar helt perfekt på honom själv....

Visst ren tillfällighet kanske men man kan lägga in tolkning i det också...
Citera
2021-09-16, 14:26
Bannlyst
Citat:

Se och CA:s motivbild är identisk nämligen ett allmänt palmehat men när det gäller CA är det ingen som ifrågasätter motivbild, förmodligen för att man inte behöver använda de halmstrået när det gäller CA eftersom inget tyder på att han var mördaren, när det gäller SE tyder allt på att han är mördaren så då måste man greppa det halmstrået som finns, till och med SE exhustru berättar att han tyckte så illa om Palme att han gärna skulle mördat om han inte var för feg, denna kvällen var SE full och tog motivet till sig, du borde också skämmas som försvarar en mördare! Sluta fantisera om stora mordkommandom och inse den enkla sanningen SE impulsmörda Palme för han blev kränkt på fyllan precis som han starkt antyder själv i skydd och säkerhet där han ville erkänna men tyvärr inte fick de rätta frågorna från den odugliga intervjuaren Jan Arvidsson, även han inser nu att SE är skyldig så det skriker om det " kan inte se att det skulle vara någon annan " har han sagt och så är det
Citera
2021-09-16, 15:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Är teorin om SE som vittne att han kommer ut strax efter skotten, inte noterar någonting förrän han snubblar in i makarna Palme och sedan iakttar LJ? Känns troligare att han kliver ut på Sveavägen ännu senare. Fast då blir det svårt att se Jeppsson. Det här blir inte lätt att få ihop på ett sätt som inte lämnar stora frågetecken.
Varför känns det troliga att ham kommer ut senare än strax efter skotten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in