2021-09-16, 12:05
Medlem
angelofgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Hur fungerar det med patienter som vägrar ta mediciner? För alla preparat som används inom psykiatrin kan väl ändå ej finnas som injektionslösningar som man tvångsinjicerar? Hur blir det typ om någon patient går på lyrica? Det finns bara som tabletter vad jag vet - måste vara en del mediciner som det är så med tänker jag? Och är ju inte alla gånger det finns ersättningspreparat inom samma läkemedelsgrupp som man kan substituera in om preparatet patienten tar saknas som injektionslösningar?

Hej.
De allra flesta patienterna som är på HSL tar sina mediciner. Det är oftast LPT patienterna som ibland inte vill ta. Nej precis, allt finns inte i injektionslösningar. Vi försöker först med lågaffektivt bemötande, och är det så att det bara är en gång patienten skiter i sin medicin kan vi se bort ifrån det, men då meddelar vi det till vår överläkare naturligtvis så man kan ta ställning till det. Är det så att patienten bokstavligt vägrar alla sina mediciner och börjar må sämre får man tvånginjicera med lugnande och sedan ge hen tabletterna (det tar de oftast emot sen när de blivit lugnare). Även injiceringen går mycket lugnt till.
Citera
2021-09-16, 12:06
Medlem
angelofgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atthaenhobby
Hur mkt knullas det på psyk?

Det har hänt nån gång men vi är noggranna och ser till att manlig och kvinnlig patient ej är på samma rum utan att de får sitta ute i stora rummet så vi har koll.
Citera
2021-09-16, 12:07
Medlem
angelofgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
När jag jobbade på psyket var det långt ifrån ovanligt att skötare fick sparken eftersom de inlett relationer med patienter.

Under det året jag jobbade på akuten fick totalt två män och en kvinna gå.

Har detta ändrats?

Oj! Hur länge sen var detta?
Jag tror definitivt att en skötare skulle få sparken idag ifall den inledde en relation med en patient och det kom fram.
Citera
2021-09-16, 12:09
Medlem
EndGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelofgod
Oj! Hur länge sen var detta?
Jag tror definitivt att en skötare skulle få sparken idag ifall den inledde en relation med en patient och det kom fram.

Drygt tio år sedan nu
Citera
2021-09-16, 15:03
Medlem
angelofgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Hur vanligt tror du att det är med feldiagnostiseringar?

För att förtydliga lite. Väldigt många som hamnar på psyket är missbrukare och olika droger kan få personer att bete sig på så sätt att de kan uppfattas som om de har olika diagnoser medans det i själva verket egentligen bara är missbruk som är problemet.

Tex så kan en som missbrukar amfetamin lätt uppfattas som schizophren eller någon typ av bipolär.

Jag vet själv av erfarenhet personer som fått olika diagnoser satta under missbruk men efter långt uppehåll från droger och en relativt hel återställning så finns inte längre de symptomen kvar.

Det känns som att diagnoser sätts väldigt enkelt numera trots att det är välkänt att missbruk i många fall kan se ut som olika psykiska diagnoser (missbruket kan självklart leda till olika diagnoser men ibland är missbruk bara missbruk).

Hoppas det framgår nåt sånär vad jag menar.

Hej och tack för din fråga. Jag tror absolut att det förekommer feldiagnostiseringar. Vi har naturligtvis flera avdelningar och en utav de är just för missbrukare, huruvida de gör sina bedömningar har jag liten koll på. Men jag hoppas ändå de förstår att människan kanske inte är i sitt sinnes fulla bruk när patienten kommer till avdelningen för missbruk och att de väljer att inte göra en sådan bedömning när den kanske är påverkad
Hos oss har det ”skett” en gång då en man uppvisade symtom på ADHD men hade ej ens påbörjat en ADHD utredning. Då bestämde sig en läkare för att skriva ut ADHD medicin trots att man inte ens visste ifall han hade ADHD, men medicineringen hjälpte honom extremt mycket. Hur som helst tog man bort ADHD medicinen för att om han ska påbörja en ADHD utredning får han inte ha droger eller andra centralstimulantia övht. Det skulle förstöra utredningen
Citera
2021-09-16, 15:06
Medlem
angelofgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenrolandmartinss
Är det många sverigedemokrater bland de inlagda?

Det är det säkert
Citera
2021-09-16, 15:06
Medlem
LaffanStings avatar
Vad har jag för diagnos? Fort, innan admin bannar mig!
Citera
2021-09-16, 15:10
Medlem
angelofgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Vad jag har observerat är att skötare inom psykiatrin är sanslöst korkade och slöa. De är sådana som vill ha ett slött jobb där man får en lön för att uträtta ytterst lite, och det finns massor med sånt avskrap. Skötare är i själva verket avskrapet på arbetsmarknaden.

Alla som har varit patienter inom psykvården vet att skötarna sitter hela dagarna i personalrummet och dricker kaffe och käkar bullar och kakor. På kvällarna rullar de ut en kaffevagn i allrummet till patienterna för att skyndsamt bege sig tillbaka till personalrummet. Nattpersonalen sitter och sover i de sköna fåtöljerna framför teven när patierna sövts ner till natten.

Dessutom finns det många skötare som sökt sig till det jobbet för att utnyttja och manipulera patienter. De har samma mentalitet som pedofiler som med sin radar lätt hittar försvarslösa människor. DE kan djävlas med patienter som de inte tycker om när de tror att inga andra ur personalen märker det. Det är helt rätt att ha ihjäl skötare. Det är egentigen bara ett slags sanering.

Hej. Hur många psyk avdelningar har du varit på? För såsom du beskriver det är det absolut inte hos oss. När vi jobbar natt ska vi inte ens hinna slumra till under 10 sekunder, för alla med lite vett fattar att man inte sover när man jobbar? Även om man inte gör så mycket under natten ska man jobba och vara vaken. Det är en dygnetrunt verksamhet vi pratar om.
Vad för typ av personal manipulerar patienterna? På vilket sätt? Berätta gärna!
Senast redigerad av angelofgod 2021-09-16 kl. 15:13.
Citera
2021-09-16, 15:10
Medlem
angelofgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaffanSting
Vad har jag för diagnos? Fort, innan admin bannar mig!

Det kan knappast jag veta. Tror du har bättre koll än mig.
Citera
2021-09-16, 15:11
Medlem
LaffanStings avatar
Citat:
Det kan knappast jag veta. Tror du har bättre koll än mig.

Nåt fel har jag ju, jag är inte klok!
Citera
2021-09-16, 15:33
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Det där är ju också ytterst olämpligt, att ge en missbrukare något annat att missbruka.
Våra läkare gör absolut inte så, säga vad man vill om psykiatrin och allt som händer innanför dess väggar, men jag kan inte påstå att vi gör så.
Vi vill knappt ge de deras egna narkotikaklassade läkemedel. Men vi behöver ju göra det för vi vill inte ha en patient som gråter utav smärta och det enda som funkar för de är deras oxynorm (då är det inte missbruksproblem de har ändå).

Dessutom så visar det sig att dessa snällare mediciner har god effekt på de, och de är nöjda sålänge de får sova.
Ja vi har till och med en motionscykel på avdelningen som de får ta del utav! Jag tycker det är toppen. Ibland kan jag gå ut med 2-3 patienter samtidigt, de får även gå förbi någon Ica och handla. De uppskattar det lilla extra mycket

Jag förstår, ni vill inte ha en patient som gråter av själslig smärta och föredrar att medicinera, men om patienten vill gråta ut, utan psykofarmaka, vilket stöd kan ni då ge?

Har du någonsin varit med om att ni vårdat en patient utan medicinering?
Citera
2021-09-16, 16:14
Medlem
Har du träffat någon riktigt rolig tant nån gång när du jobbade på psykos? Te x med starka idéer om att bygga om sitt rum på psyket till en lägenhet med egen ingång? Eller någon som försöker skrika högre än sina hallucinationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in