2021-09-16, 01:41
Medlem
svenrolandmartinsss avatar
Är det många sverigedemokrater bland de inlagda?
Citera
2021-09-16, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelofgod
Det är absolut skillnad på manliga eips patienter och kvinnliga. Kvinnliga är mer självdestruktiva medans männens humör kan skifta något rejält (av det jag sett och observerat)
Med fyrkantig menar jag att man är väldigt rak och kanske säger ”oj det var ju inte bra att du skar dig” istället för ”Nemen gumman varför gjorde du så?” För det är just det de vill höra många gånger, de njuter utav det.
Anafranil och Phenergan, särskilt det sistnämnda. Det älskar EIPS tjejerna

Phenergan avskrevs på 70-talet. varför sitter du här och ljuger? har du inga vänner?
Citera
2021-09-16, 06:03
Medlem
Atthaenhobbys avatar
Hur mkt knullas det på psyk?
Citera
2021-09-16, 07:08
Medlem
EndGames avatar
När jag jobbade på psyket var det långt ifrån ovanligt att skötare fick sparken eftersom de inlett relationer med patienter.

Under det året jag jobbade på akuten fick totalt två män och en kvinna gå.

Har detta ändrats?
Citera
2021-09-16, 07:17
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelofgod
Hej.
Jobbar som skötare inom psykiatrin på en akut slutenvårdsavdelning. Fråga mig vad ni vill, ta upp fördomar och funderingar!
Mvh

Hur vanligt tror du att det är med feldiagnostiseringar?

För att förtydliga lite. Väldigt många som hamnar på psyket är missbrukare och olika droger kan få personer att bete sig på så sätt att de kan uppfattas som om de har olika diagnoser medans det i själva verket egentligen bara är missbruk som är problemet.

Tex så kan en som missbrukar amfetamin lätt uppfattas som schizophren eller någon typ av bipolär.

Jag vet själv av erfarenhet personer som fått olika diagnoser satta under missbruk men efter långt uppehåll från droger och en relativt hel återställning så finns inte längre de symptomen kvar.

Det känns som att diagnoser sätts väldigt enkelt numera trots att det är välkänt att missbruk i många fall kan se ut som olika psykiska diagnoser (missbruket kan självklart leda till olika diagnoser men ibland är missbruk bara missbruk).

Hoppas det framgår nåt sånär vad jag menar.
Citera
2021-09-16, 08:22
Medlem
Vad jag har observerat är att skötare inom psykiatrin är sanslöst korkade och slöa. De är sådana som vill ha ett slött jobb där man får en lön för att uträtta ytterst lite, och det finns massor med sånt avskrap. Skötare är i själva verket avskrapet på arbetsmarknaden.

Alla som har varit patienter inom psykvården vet att skötarna sitter hela dagarna i personalrummet och dricker kaffe och käkar bullar och kakor. På kvällarna rullar de ut en kaffevagn i allrummet till patienterna för att skyndsamt bege sig tillbaka till personalrummet. Nattpersonalen sitter och sover i de sköna fåtöljerna framför teven när patierna sövts ner till natten.

Dessutom finns det många skötare som sökt sig till det jobbet för att utnyttja och manipulera patienter. De har samma mentalitet som pedofiler som med sin radar lätt hittar försvarslösa människor. DE kan djävlas med patienter som de inte tycker om när de tror att inga andra ur personalen märker det. Det är helt rätt att ha ihjäl skötare. Det är egentigen bara ett slags sanering.
Citera
2021-09-16, 08:41
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Tycker ni ska vara försiktiga med att tro att alla med EIPS är likadana. Vissa har ett enormt skadat känsloliv och känner faktiskt så som de uttrycker sig. Dvs de är inte manipulativa som många inom psykiatrin tänker, de kan inte hantera sina egna känslor överhuvudtaget, självskadan är ett reglerande av dessa känslor. En självskada som upplevs skuldbeläggas kan göra att personen mår ännu sämre. Då pratar jag alltså om personer som verkligen har EIPS (eller trauma av något slag), inte småtjejer som vill ha uppmärksamhet. (Men man får också fråga sig varför någon går till en sådan extrem för att få uppmärksamhet, vad ligger bakom det?)

Finns en vanlig tendens inom psykiatrin att tänka att EIPS är manipulativa och bara gör saker för att få uppmärksamhet, och att det inte finns några riktiga känslor bakom. Och även någon slags fostrande ideologi där man direkt eller indirekt belönar "bra" beteende och bestraffar "dåligt" beteende.

Jag har både efarenhet av psykiatrin som anställd, har själv varit inlagd, har även haft en relation med en EIPS, vilket är något helt annat än att ha dem som patienter.

Jag har varit diagnosticerad med EIPS i princip utan den manipulerande faktorn. Manipulation är något man oftast aktivt beslutar sig för och medvetet utför för att vinna något på det (uppmärksamhet ex). Man behöver inte nödvändigtvis vara medveten om att det man gör är manipulation, det kan vara så enkelt som att man (tror) sig må bättre av vissa saker som visar sig vara skadliga akut eller på sikt. För mig handlade det helt om att aktivt skada migsjälv. Jag var introvert borderline vilket i princip betydde att jag var tystlåten och vände störningen inåt mot mig själv och inte tex hade humörsvängningar som drabbade andra utan tog ut det på mig själv.
Citera
2021-09-16, 09:07
Medlem
Hur fungerar det med patienter som vägrar ta mediciner? För alla preparat som används inom psykiatrin kan väl ändå ej finnas som injektionslösningar som man tvångsinjicerar? Hur blir det typ om någon patient går på lyrica? Det finns bara som tabletter vad jag vet - måste vara en del mediciner som det är så med tänker jag? Och är ju inte alla gånger det finns ersättningspreparat inom samma läkemedelsgrupp som man kan substituera in om preparatet patienten tar saknas som injektionslösningar?
Senast redigerad av Jemi0052 2021-09-16 kl. 09:12.
Citera
2021-09-16, 09:51
Medlem
angelofgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiffy420
Phenergan avskrevs på 70-talet. varför sitter du här och ljuger? har du inga vänner?

Ursäkta? Varför skulle jag sitta och ljuga för? Förstår inte riktigt vart du har fått det där ifrån, phenergan finns det gott om. Punkt slut
Citera
2021-09-16, 10:57
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Svenska wikipedia gör jobbet ganska väl tycker jag. Dictionary.com gör det lite enklare:

Just den defintionen tycker jag inte passar människor med EIPS särskilt bra. Snarare då kanske personer med andra personlighetsstörningar eller EIPS med inslag av andra personlighetsstörningar.

Det krävs att man kan ta ett steg tillbaka och vara beräknande och planerande eller ha en dold agenda för att medvetet manipulera någon, inte att man är inne i någon slags starkt känslomässigt lidande. Det krävs även ett visst mått av empatilöshet, något som inte riktigt stämmer med en person med EIPS.

Sedan kan jag förstå att det kan kännas så för en partner t.ex. när man är med någon som kanske är fruktansvärt svartsjuk eller upplevs kontrollerande, men drivkraften hos den med EIPS är inte just det med att influera för egen vinning, utan snarare handlingar i stark känslomässig panik i situationer som för personen känns som ett hot mot dennes liv och existens.

Jag vet också att många med självskadebeteenden känner skam för dessa när känslostormen lagt sig. Det är dumt då att spä på skulden genom att vara kylig tror jag. Bättre isåfall att inte alls kommentera det, eller skicka personen för att sys ihop och ha ett vänligt samtal i efterhand om vad som hänt, och skicka remiss till dialektisk beteendeterapi eller annan passande terapi om det finns. Min erfarenhet är att köerna till all terapi innebär år av väntande i kö. Många dör säkert medan de väntar.
Citera
2021-09-16, 11:10
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag har varit diagnosticerad med EIPS i princip utan den manipulerande faktorn. Manipulation är något man oftast aktivt beslutar sig för och medvetet utför för att vinna något på det (uppmärksamhet ex). Man behöver inte nödvändigtvis vara medveten om att det man gör är manipulation, det kan vara så enkelt som att man (tror) sig må bättre av vissa saker som visar sig vara skadliga akut eller på sikt. För mig handlade det helt om att aktivt skada migsjälv. Jag var introvert borderline vilket i princip betydde att jag var tystlåten och vände störningen inåt mot mig själv och inte tex hade humörsvängningar som drabbade andra utan tog ut det på mig själv.

Jag anser ju att manipulation är något man behöver vara medveten om för att det ska räknas som det jag tycker är manipulation. Annars kan man ju dra in en massa beteenden från alla diagnoser i det som personen själv inte är medveten om, de flesta människor vill ju bli sedda och många vill bli uppmärksammade, särskilt när de inte mår bra. Det tycker jag inte ens är sjukligt, utan mänskligt. Man kanske bara behöver hjälp att se varför man söker det på destruktiva sätt, om man nu gör det.

En person jag känner med EIPS med inslag av antisocial och narcissistisk personlighetsstörning berättade att han ofta tänkte på och planerade i förväg hur han skulle säga och göra för att en annan person skulle reagera, tänka, eller göra på ett visst sätt, det kunde vara ganska osympatiska saker han då sa eller gjorde för att få sin vilja igenom, ofta med kvinnor han ville ha sex med eller när han behövde pengar. Han trodde dessutom att alla gör så. Det tycker jag är manipulativt.
Citera
2021-09-16, 11:15
Medlem
Kmzatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groldir
Bättre att läsa lagen. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19911128-om-psykiatrisk-tvangsvard_sfs-1991-1128

” Vid bedömning av vårdbehovet enligt första stycket ska det även beaktas, om patienten till följd av sin psykiska störning är farlig för annans personliga säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa”

Dvs fara för sig själv eller andra.

Ja, det stämmer och tas såklart i beaktande vid bedömningen. Det är ju närmast självklart. Det är dock fullkomligt irrelevant i relation till mitt påstående då en förhöjd risk att skada sig själv eller andra inte på något sätt är ett kriterium som måste uppfyllas för att en person ska kunna tvångsvårdas enligt LPT.

Tack och bock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in