Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Svenska wikipedia gör jobbet ganska väl tycker jag. Dictionary.com gör det lite enklare:
Just den defintionen tycker jag inte passar människor med EIPS särskilt bra. Snarare då kanske personer med andra personlighetsstörningar eller EIPS med inslag av andra personlighetsstörningar.
Det krävs att man kan ta ett steg tillbaka och vara beräknande och planerande eller ha en dold agenda för att medvetet manipulera någon, inte att man är inne i någon slags starkt känslomässigt lidande. Det krävs även ett visst mått av empatilöshet, något som inte riktigt stämmer med en person med EIPS.
Sedan kan jag förstå att det kan kännas så för en partner t.ex. när man är med någon som kanske är fruktansvärt svartsjuk eller upplevs kontrollerande, men drivkraften hos den med EIPS är inte just det med att influera för egen vinning, utan snarare handlingar i stark känslomässig panik i situationer som för personen känns som ett hot mot dennes liv och existens.
Jag vet också att många med självskadebeteenden känner skam för dessa när känslostormen lagt sig. Det är dumt då att spä på skulden genom att vara kylig tror jag. Bättre isåfall att inte alls kommentera det, eller skicka personen för att sys ihop och ha ett vänligt samtal i efterhand om vad som hänt, och skicka remiss till dialektisk beteendeterapi eller annan passande terapi om det finns. Min erfarenhet är att köerna till all terapi innebär år av väntande i kö. Många dör säkert medan de väntar.