2021-09-15, 03:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Varför tror du att T-celler mot SARS-CoV-2 inte skulle ge immunitet?
Säger jag det? Det gör jag inte. Jag säger att i vissa fall får man inte ett tillräckligt immunsvar. Nu hittar jag vad Dr. Peter Hotez egentligen menar i sin Tweet. Så här säger han och jag har inget att invända:
If I’ve already had COVID-19, do I need to get a vaccine?

We're learning that the length of protection is not as long as we had hoped. For instance, in Manaus, Brazil, where people got infected at a pretty high rate early on, we're already seeing pretty high rates of reinfection. How much of that is due to the new variant versus the immunity wearing off, we don't know.

I was hoping the protective immunity would last longer, but all we really can say for sure is about four or five months. It probably does protect longer, but the point is, if you've been infected before, you still want to get vaccinated. It’ll give you stronger, more durable and more long-lasting protection.
https://communityimpact.com/houston/katy/coronavirus/2021/02/01/qa-vaccine-expert-dr-peter-hotez-shares-facts-dispels-myths-about-covid-19-vaccines/
Citera
2021-09-15, 04:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror vi får utesluta Singapore som ett jämförelseexempel. De är oerhört kompetenta och jävligt hårda också om du inte följer regelverket.

90 procent använder munskydd i Singapore. Förmodligen sitter de rätt och är av rätt sort.

Verkar vara ont om antivaxxers också i Singapore.
Citera
2021-09-15, 04:48
Medlem
arbetets avatar
Mer om behovet av vaccin efter genomgången sjukdom:

'Hybrid immunity': Why people who had Covid should still get vaccinated
People previously infected with the coronavirus may get a significant boost in immunity if they follow up with vaccination.
/.../In a study posted to the preprint server BioRxiv, researchers at Rockefeller University in New York City looked at how different types of immunity would protect against potential variants. (Studies posted to preprint servers have not been peer-reviewed.) To do so, they designed a modified version of the coronavirus spike protein with 20 naturally occurring mutations to test how antibodies would work against it.

These modified spike proteins were tested in lab dishes against antibodies from people who had recovered from Covid-19, from those who had been vaccinated and from those who had hybrid immunity. The spike proteins were able to evade the antibodies from the first two groups, but not antibodies from people with hybrid immunity.

Another study, from researchers at the Centers for Disease Control and Prevention, found among those who had been previously infected, vaccination reduced the risk of reinfection by more than twofold, compared to natural infection alone.
https://www.nbcnews.com/health/health-news/hybrid-immunity-people-covid-still-get-vaccinated-rcna1974

Studierna:

High genetic barrier to escape from human polyclonal SARS-CoV-2 neutralizing antibodies
The number and variability of the neutralizing epitopes targeted by polyclonal antibodies in SARS-CoV-2 convalescent and vaccinated individuals are key determinants of neutralization breadth and, consequently, the genetic barrier to viral escape. Using chimeric viruses and antibody-selected viral mutants, we show that multiple neutralizing epitopes, within and outside the viral receptor binding domain (RBD), are variably targeted by polyclonal plasma antibodies and coincide with sequences that are enriched for diversity in natural SARS-CoV-2 populations. By combining plasma-selected spike substitutions, we generated synthetic ‘polymutant’ spike proteins that resisted polyclonal antibody neutralization to a similar degree as currently circulating variants of concern (VOC). Importantly, by aggregating VOC-associated and plasma-selected spike substitutions into a single polymutant spike protein, we show that 20 naturally occurring mutations in SARS-CoV-2 spike are sufficient to confer near-complete resistance to the polyclonal neutralizing antibodies generated by convalescents and mRNA vaccine recipients. Strikingly however, plasma from individuals who had been infected and subsequently received mRNA vaccination, neutralized this highly resistant SARS-CoV-2 polymutant, and also neutralized diverse sarbecoviruses. Thus, optimally elicited human polyclonal antibodies against SARS-CoV-2 should be resilient to substantial future SARS-CoV-2 variation and may confer protection against future sarbecovirus pandemics.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.08.06.455491v1

Reduced Risk of Reinfection with SARS-CoV-2 After COVID-19 Vaccination — Kentucky, May–June 2021

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7032e1.htm
Citera
2021-09-15, 06:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
En sak jag vill dela med mig till dem som fortfarande inte tagit "vaccinet". Jag och min sambo hade Corona i maj 2021. Jag har fortfarande ingen smak min sambo hade inga problem alls efter. Nu har min sambo tagit båda doserna Pfizer och hon berättade idag att hennes minne helt plötsligt har blivit sämre. Glömmer saker hon aldrig skulle glömt förut. Coincidence? 🤨 Jag ska även tillägga att jag inte är en antivaxxer. Hade jag inte haft antikroppar hade jag säkert tagit sprutan också. För fyfan vad sjuk jag var.
Min mamma har samma problem efter vaccination. Men förutom försämrat minne är hon också trött och hade även försämrat balans sinne, men balansen har kommit tillbaka nu fast det tog några månader.
Citera
2021-09-15, 07:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Min mamma har samma problem efter vaccination. Men förutom försämrat minne är hon också trött och hade även försämrat balans sinne, men balansen har kommit tillbaka nu fast det tog några månader.

Har ni rapporterat dessa biverkningar ?
Citera
2021-09-15, 07:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har ni rapporterat dessa biverkningar ?
Det vet jag faktiskt inte om hon gjort. Jag tror det, jag ska fråga henne. Har för mig att hon pratade om att hon skulle göra det.

Försökte hitta lite info om dessa biverkningar (för ett tag sedan). Finns inget som jag hittade på Svenska sidor men på utländska sidor får man intrycket att försämrad balans inte är fult så ovanligt.

Jag kan ge exempel på glömskheten. När hon ska betala kan hon helt glömt koden till kortet fast hon haft samma kod jätte länge och innan vaccinationen aldrig hade det problemet. Det är sådant minne som man bara har och tar förgivet att man har som försvunnit. Om jag har förstått henne rätt. Men det är ju inte alltid borta. Sedan när det gått ett tag så minns hon ju koden igen.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-15 kl. 07:58.
Citera
2021-09-15, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Säger jag det? Det gör jag inte. Jag säger att i vissa fall får man inte ett tillräckligt immunsvar. Nu hittar jag vad Dr. Peter Hotez egentligen menar i sin Tweet. Så här säger han och jag har inget att invända:
If I’ve already had COVID-19, do I need to get a vaccine?

We're learning that the length of protection is not as long as we had hoped. For instance, in Manaus, Brazil, where people got infected at a pretty high rate early on, we're already seeing pretty high rates of reinfection. How much of that is due to the new variant versus the immunity wearing off, we don't know.

I was hoping the protective immunity would last longer, but all we really can say for sure is about four or five months. It probably does protect longer, but the point is, if you've been infected before, you still want to get vaccinated. It’ll give you stronger, more durable and more long-lasting protection.
https://communityimpact.com/houston/katy/coronavirus/2021/02/01/qa-vaccine-expert-dr-peter-hotez-shares-facts-dispels-myths-about-covid-19-vaccines/

Ingen data? Ska vi ta hans ord på det?

Not one of the 1359 previously infected subjects who remained unvaccinated had a SARS-CoV-2 infection over the duration of the study.”

”vaccination was associated with a significantly lower risk of SARS-CoV-2 infection among those not previously infected (HR 0.031, 95% CI 0.015 to 0.061) but not among those previously infected (HR 0.313, 95% CI 0 to Infinity).”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.01.21258176v2wi

Även om återinfektioner sker, ingen har sgt att det inte sker, så har man bra skydd och behöver inget vaccin.
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-09-15 kl. 08:13.
Citera
2021-09-15, 08:13
Medlem
spoilers avatar
"Rapper Nicki Minaj raised eyebrows after a tweet to her 22 million followers linking the vaccine to fertility problems in men. She tweeted her cousin in Trinidad won't get the vaccine because it caused his friend to become impotent.

Minaj also said the man's testicles became swollen.

/.../

According to CDPH, Blacks have the lowest vaccination rate among all groups at 40 percent, compared to 49.1 percent for the Latinx community. 60.9 percent for Whites and 63.2 percent of Asians."

https://abc7chicago.com/nicki-minaj-twitter-vaccine-met-gala-2021/11020629/
Citera
2021-09-15, 08:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Vi får se hur många som rapporteras döda idag. Det var 27 igår.

Malaysia och Israel tycks drabbas hårt, trots hög vaccinationstäckning. Vi får se hur det går i Sverige när arenorna och arbetsplatserna fylls med folk i kombination med att skolorna har öppnat.

När ska Folkhälsomyndigheten presentera tidsplan för dos 3 av vaccinet?
Citera
2021-09-15, 08:17
Medlem
Citat:
Vi får väl se. Jag tror inte det utan situationen kommer att likna den med andra coronavirus vi har. Dessutom får inte alla samma immunsvar efter genomgången sjukdom vilket är min poäng.

Du väljer att inte nämna att alla inte får samma immunsvar efter vaccin heller.
Citera
2021-09-15, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi får se hur många som rapporteras döda idag. Det var 27 igår.

Malaysia och Israel tycks drabbas hårt, trots hög vaccinationstäckning. Vi får se hur det går i Sverige när arenorna och arbetsplatserna fylls med folk i kombination med att skolorna har öppnat.

När ska Folkhälsomyndigheten presentera tidsplan för dos 3 av vaccinet?
FHM har under hela epidemin visat tecken på bristande kompetens kombinerat med slöhet att ta nödvändiga beslut. Det finns siter som har samlat alla Tegnell galna uttalande i början av epidemin, t ex att covid-19 inte kommer till Sverige.

Så, jag har inga större förväntningar på ett snabbt beslut om dos 3.
Citera
2021-09-15, 08:34
Medlem
barkies avatar
Citat:
Nej, det säger jag inte om du läser. Du får i de flesta fall ett starkt skydd av genomgången sjukdom men det har visat sig variera där några inte får några antikroppar alls. Vacciner är en mer kontrollerad immunisering även om det inte lever upp till vad man kan få med genomgången sjukdom.

Varför är du så fixerad vid död? De som dör slipper ju ifrån eländet och framförallt slipper samhället en massa kostnader i eftervården särskilt om det är äldre pensionerade som dör. De som drabbas hårdast är de som överlever svår COVID och de som får lång-COVID och det är några stycken I ett civiliserat samhälle gör man dock allt för att invånarna ska slippa att bli sjuka. Du vill inte leva i något annat samhälle kan jag garantera.

Det har inte dött några 10K av vaccinet och inga tusentals ungdomar av myokardit. Det du hänvisar till kallas för VAERS Dumpster Diving där man använder sig av siffror man inte förstår sig på. Det finns några ungdomar som dött i samband med vaccinering, samtliga med allvarliga sidosjukdomar:

Health Nerd
@GidMK
This preprint looking at the risk of vaccine-related side-effects vs COVID-19 infections for children has received a lot of attention, and people have been asking my opinions on it. So, a few thoughts 1/n
Tråd här: https://twitter.com/GidMK/status/1437241913677991937?s=20
Det alla andra hundratals biverkningar som Facebook, Twitter. Insta och Google försöker dölja är en annan femma.
Det pågår ingen mörkläggning. VAERS är offentligt och det är bara att surfa in där:

https://vaers.hhs.gov/data.html

Tänk på att läsa disclaimern:
Key considerations and limitations of VAERS data:

Vaccine providers are encouraged to report any clinically significant health problem following vaccination to VAERS, whether or not they believe the vaccine was the cause.
Reports may include incomplete, inaccurate, coincidental and unverified information.
The number of reports alone cannot be interpreted or used to reach conclusions about the existence, severity, frequency, or rates of problems associated with vaccines.
VAERS data is limited to vaccine adverse event reports received between 1990 and the most recent date for which data are available.
VAERS data do not represent all known safety information for a vaccine and should be interpreted in the context of other scientific information.

Jag har inte tänkt tvinga dig. Vad jag gör är att jag bedriver häxjakt på desinformation och konspirationsteorier kring vaccinet.

Forskningen är inte helt på det klara med hur immuniteten fungerar med COVID19. Som jag säger ovan ger genomgången sjukdom oftast ett bra skydd men vi vet inte för hur länge och vi ser även att vissa inte utvecklar antikroppar alls eller väldigt låga nivåer av dessa.

Nej, det gör det inte. Samtliga nu förekommande mutationer har dykt upp innan någon större vaccintäckning i de länder man först har sett dem. Den indiska deltavarianten innan någon blev vaccinerad faktiskt:

Fact check: Did COVID vaccines cause the delta variant?

https://www.dw.com/en/fact-check-did-covid-vaccines-cause-the-delta-variant/a-58242263

Ny variant på anekdoten. Alltid kul att höra. Vanligare är att arbetskamrat/polare eller annan bekant vaccinerat sig och blivit sjuk och kanske t.o.m. har dött. Det går att titta på kartor över vaccinationstäckning och smittspridning i USA för att se var någonstans de fortfarande har problem. Just USA är ett bra exempel då det är avgränsade delstater där vaccinoviljan är stor. Man ser detta om man inte är helt blind eller dum i huvudet:

https://www.mayoclinic.org/coronavirus-covid-19/vaccine-tracker
https://www.mayoclinic.org/coronavirus-covid-19/map

Vad ska vi kalla dem tycker du? Ignoranta fånar som snärjt in sig i konspirationer. Lättledda människor som inte har något försvar mot desinformation utan är sårbara för påverkan.

Men det är ingen sund diskussion att snurra till det med felaktig desinformation. Det är helt okej att vara orolig och rädd. Men stanna där och sjunk inte ner i 4chan-dyngan.

Jepp! Och i kombination med genomgången sjukdom är jag nog helt säkrad för alla ev. elaka mutationer i framtiden.

Din utgångspunkt är att världen och alla i den är ärliga. Jag kommer aldrig förstå hur man kan vara så fruktansvärt naiv. Hur somliga inte kan lära sig av historia är skrämmande.

Nej, dom vill inte allas bästa. Nej dom vill inte rädda så många dom kan.

Nej VAERS är inte offentligt eftersom att det är styrt av agendor.

6200 dödsfall är reggade i USA av vaccinet fram till juli 2021. Problemet är att alla köpta forskare och medier pushar på att det inte kan bevisas att det är just vaccinet som dödat folk utan annat, även om de där 1 eller 2 veckor efter intagna doser.

Det går tydligen bra att sätta dödsfall i covid på bilolyckor, cancer och annat men vaccinet kan inte döda någon, det är ju heligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in