Citat:
Ursprungligen postat av
Lugnochro
Den mindre pålästa och tyvärr inte så intelligenta skribenten var ju du själv.
Jaha, ja det är intressant det där att du tycker att jag verkar “opåläst”. Jag tar därför gärna en diskussion med dig om det är något jag kan snappa upp vad det gäller SARS-CoV-2. Jag har dock ännu inte sett några indikationer på att SARS-CoV-2 kan antagonisera eller runda ett immunsvar, inklusive frånvaron av långvarig immunitet framkallad under en primär virusexponering och coronavirusets förmåga att upprätta infektioner associerade med hög virusavlossning.
Jag har tittat en del på specifika coronavirusproteiner som har immunantagonistisk aktivitet under det senaste åren, även om den mekaniska kunskapen i de flesta fall är begränsad på grund av virusets ålder. Om du vill diskuterar jag därför gärna strategier som används av andra virus för att runda immunsvaret, inklusive åtgärder från de kända icke-strukturella proteiner som syftar till att försämra det cellulära proteinutbytet och relaterade utsöndringsvägar; I synnerhet då förmågan hos spikeprotein hos andra coronavirus att hämma alternativt orsaka cytokininduktion; samt förmågan att reglera antigenpresentation hos de mindre strukturella proteinerna i viruset. Jag har personligen ett intresse för förståelsen av värd- och virusfaktorer som reglerar etableringen av coronavirusinfektioner längs mag -tarmkanalen. Hör av dig om du tycker att du kan bidra.