2021-09-14, 23:45
Medlem
En sak jag vill dela med mig till dem som fortfarande inte tagit "vaccinet". Jag och min sambo hade Corona i maj 2021. Jag har fortfarande ingen smak min sambo hade inga problem alls efter. Nu har min sambo tagit båda doserna Pfizer och hon berättade idag att hennes minne helt plötsligt har blivit sämre. Glömmer saker hon aldrig skulle glömt förut. Coincidence? 🤨 Jag ska även tillägga att jag inte är en antivaxxer. Hade jag inte haft antikroppar hade jag säkert tagit sprutan också. För fyfan vad sjuk jag var.
Citera
2021-09-14, 23:49
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En tredje spruta är inte nödvändig säger de:

The Lancet: Tredje spruta behövs inte
Människor som inte befinner sig i riskgrupp behöver ingen tredje vaccinspruta mot covid-19. Vaccinet skulle göra större nytta i länder där befolkningarna ännu inte är vaccinerade, konstaterar en internationell forskargrupp i tidskriften The Lancet.

– Om vaccinen används där de gör störst nytta kan de påskynda slutet för pandemin, säger rapportens författare Ana-Maria Henao-Restrepo, som leder WHO:s initiativ för vaccinforskning.
https://www.dn.se/vetenskap/the-lancet-tredje-spruta-behovs-inte/

Considerations in boosting COVID-19 vaccine immune responses

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02046-8/fulltext?rss=yes

Jag håller med. Det kommer att räcka med två doser för de flesta även efter lång tid. Vi kommer att se återinfektioner i framtiden och det även hos de med genomgången sjukdom. Skyddet man har kommer dock att räcka för att man inte ska utveckla någon allvarlig sjukdom i båda fallen. Viruset kommer inte att försvinna men det kommer att gå in i en endemisk fas i framtiden och bli en återkommande gäst som alla andra coronavirus vi har.

De enda som kanske kommer att behöva påfyllning är de med dåligt immunsvar på de två första doserna som de allra äldsta och de med svagt immunförsvar av olika anledningar. Möjligtvis kan man behöva ge åtminstone en vaccindos till de med genomgången sjukdom som inte utvecklat antikroppar.
Förefaller vara en meningslös studie då det inte finns data på de olika tidsintervallen.
Citera
2021-09-14, 23:58
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Den mindre pålästa och tyvärr inte så intelligenta skribenten var ju du själv.
Jaha, ja det är intressant det där att du tycker att jag verkar “opåläst”. Jag tar därför gärna en diskussion med dig om det är något jag kan snappa upp vad det gäller SARS-CoV-2. Jag har dock ännu inte sett några indikationer på att SARS-CoV-2 kan antagonisera eller runda ett immunsvar, inklusive frånvaron av långvarig immunitet framkallad under en primär virusexponering och coronavirusets förmåga att upprätta infektioner associerade med hög virusavlossning.

Jag har tittat en del på specifika coronavirusproteiner som har immunantagonistisk aktivitet under det senaste åren, även om den mekaniska kunskapen i de flesta fall är begränsad på grund av virusets ålder. Om du vill diskuterar jag därför gärna strategier som används av andra virus för att runda immunsvaret, inklusive åtgärder från de kända icke-strukturella proteiner som syftar till att försämra det cellulära proteinutbytet och relaterade utsöndringsvägar; I synnerhet då förmågan hos spikeprotein hos andra coronavirus att hämma alternativt orsaka cytokininduktion; samt förmågan att reglera antigenpresentation hos de mindre strukturella proteinerna i viruset. Jag har personligen ett intresse för förståelsen av värd- och virusfaktorer som reglerar etableringen av coronavirusinfektioner längs mag -tarmkanalen. Hör av dig om du tycker att du kan bidra.
Senast redigerad av korrektamund0 2021-09-15 kl. 00:01.
Citera
2021-09-15, 00:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Jag kan väl försöka hyfsa tonen lite också.

Jag är dock fortfarande emot idén att skolorna driver allt.

Det blir så konstig argumentation när man påstår att skolan driver hela pandemin men när det plötsligt minskar efter att skolan varit öppen i fyra veckor, ja då är det vädret som påverkar..

Det behöver ju inte vara ett motsatsförhållande. Jag tror exempelvis att skolorna varit drivande (på sin spelhalva), dock har vi kommit så långt i vaccineringen att föräldrarna till barnen numera stoppar smittan. Den enda påverkan jag kan se av vädret är när solen visar sig på våren och ökar på våra D-vitaminnivåer som hjälper immunförsvaret.
Citera
2021-09-15, 00:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Intressant att de invandrare som nu verkar utgöra en majoritet på IVA nu gnäller om att information inte har funnits tillgänglig. Jag känner en hel del folk som jobbar med integration osv i olika utsatta områden, snacket går på högvarv, alla är medvetna att vaccin finns tillgängligt i Sverige, men dessa människor väljer ändå bort vaccinet. Redan innan vaccinet var det mest invandrare och sköra äldre svenskar som dog, nu lär det bli än mer slagsida åt det hållet.

MSB fick ju för fan 15 miljoner av staten för att informera babbelurerna, gick de pengarna till kaffe och kaka på myndigheten? Det kan väl inte vara så att de är oförmögna att ta till sig information?
Citera
2021-09-15, 00:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Tänk hur sjukt hela situationen med covid egentligen är... att ett labb blir påkommet och avslöjjat som skaparna av ett nytt virus som jämförs med en atombomb..

och att media kunde få typ halva Jordens befolkning att injicera viruset genom vaccinering.

Där kan man snacka IQ-befriat.

Halva Jordens befolkning ba -injicera det där nya mystiska viruset är ni snälla för jag vill inte drabbas av det där viruset som ni injicerar.

Medias makt är enorm.

Om media sa imorgon att folk skulle hoppa ut för ett stup för att bli immuna mot covid så hade typ halva Jordens befolkning rusat mot närmaste stup.

Tja detonerar du en Dong Feng-5 i Los Angeles centrum så får du nog lika många döda som i Sars-Cov2. Hmm ser nu att jag hade fel, det behövs 3 st.

https://nuclearsecrecy.com/nukemap/
Citera
2021-09-15, 00:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Tänkte inte ens tanken då jag känner ingen som har haft covid. Ser inget ute i samhället som pekar på att det är speciellt utbrett.
Endast på nyheterna eller radion som jag upplever problemen.
Så, om jag skulle få det så tar jag det då. Inte injicera mig för att vara säker på att få ta del av detta labbvirus.

Hur kan du inte känna någon som haft covid19? Lever du som en eremit?
Citera
2021-09-15, 00:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag kommenterade nyss en artikel som handlade om att en expertgrupp avråder från fler doser till den breda allmänheten, utanför riskgrupperna.

Artikeln som "kokole" länkar till, visar att WHO är fientliga mot påfyllnadsdoser även till riskgrupper. Det leder till en besvärlig fråga. WHO's generaldirektör vill gärna att fler vaccindoser ska gå till Afrika. Afrikas befolkning är betydligt yngre än Europas befolkning. Det betyder att en mindre andel av afrikanerna befinner sig i dom åldersgrupper där Kina-viruset är extra farligt.

Är det moraliskt rätt att beröva européer i hög ålder deras påfyllnadsdoser, för att istället ge afrikaner i lägre ålder deras första doser?

Vem har störst behov av vaccin? En europé i riskgrupp som redan har fått 2 doser? Eller en afrikan utanför riskgrupperna som inte har fått någon dos?

Jag anser att hela Världen behöver få tillgång till vaccin. Och jag anser att Europa behöver vara pådrivande till att förse Världen med vaccin. Men behöver det ske på bekostnad av Europas egna invånare? Går det att minska svinnet i vaccineringsprogrammet, för att på så sätt göra fler vaccindoser tillgängliga? Det håller på att byggas upp ett överskott av vaccindoser i Västvärlden. Går det att minska på lagerhållningen, för att snabbare vaccinera Världens befolkning?

WHO är en ulv i fårakläder. Det är klart att vi ska ha boosterdoser om vi behöver det. Blir det doser över så kan de få dem.
Citera
2021-09-15, 00:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ett annat intressant land är Malaysia. 66 procent vaccinerade mot 69 procent i Sverige.

Dödsfall per Capita är ju nästan 100 gånger högre i Malaysia än i Sverige trots liknande vaccinationsgrad.

Klent virke. Nä men seriöst, de lider av svår D-vitaminbrist pga sin mörka hud och kanske felaktiga kost (det vet jag inget om).

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0200736

Edit:
Sverige är världsbäst på att D-vitaminberika matvaror.
Citera
2021-09-15, 01:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Hos personer där antikroppar inte kan påvisas efter genomgången infektion utvecklas t-cellsimmunitet enligt forskning.

Jag är tveksam till att man överlever infektionen om man inte utvecklar några antikroppar. Hur ska du då stoppa viruset? Ja om du nu inte har någon form av naturlig immunitet dvs, kanske att du saknar ACE2 receptorer, kan man ens överleva då?
Citera
2021-09-15, 01:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Då kan vi även ta grannlandet Singapore. 58 döda hittills under pandemin o 79 procent vaccineringsgrad.

De har klarat sig extremt bra så långt.

Jag tror vi får utesluta Singapore som ett jämförelseexempel. De är oerhört kompetenta och jävligt hårda också om du inte följer regelverket.
Citera
2021-09-15, 01:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressant. Både israel och Malaysia stängde ju ner hårt under första vågen med få fall. Undrar om inte det har betydelse att vi fick betydligt högre immunitet på naturlig väg.

Det har det säkert, men det kostade också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in