2021-09-14, 17:29
Medlem
Församlingar/kyrkor behöver inte acceptera homosexualitet, på samma sätt som jag inte behöver acceptera deras budskap.
Citera
2021-09-14, 19:57
Medlem
Varför tar svenska kyrkan ut medlemsavgifter?

Vanliga kyrkor har inga medlemsavgifter utan baserar sina inkomster på frivilliga gåvor, så varför ska detta gälla för svenska kyrkan?

Jag förstår heller inte riktigt vad det är man betalar för om man är medlem där. När det är dags att begrava någon så köper man väl kista och ordnar med saker via en begravningsbyrå. Och själva gravplatsen kan väl ta plats på kyrkogårdar som inte ägs av SK med för den delen?

Det är inte som att de bidrar med någon tjänst till sina medlemmar heller direkt då det i alla fall på min ort inte hålls regelbundna gudtjänster annat än vid 1a advent och liknande högtider.

Min analys är att medlemsavgiften är till för att någon sosse-akademiker betalt och på heltid ska kunna gå runt och lulla i sin morgonrocksliknande skrud. Det enda de har att locka med som är av något värde för allmänheten är att man får rätt att rösta i kyrkovalet, vilket verkar vara en plattform för allsjöns politiska engagemang nu för tiden.

Om ni SK ska ha inflytande på resten av samhället och vara en politisk arena så borde medlemsavgiften slopas.
Citera
2021-09-14, 20:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mummadurr
Vanliga kyrkor har inga medlemsavgifter utan baserar sina inkomster på frivilliga gåvor, så varför ska detta gälla för svenska kyrkan?

För att det var den mest naturliga övergången från att vara skattefinansierad-

Citat:
Jag förstår heller inte riktigt vad det är man betalar för om man är medlem där. När det är dags att begrava någon så köper man väl kista och ordnar med saker via en begravningsbyrå. Och själva gravplatsen kan väl ta plats på kyrkogårdar som inte ägs av SK med för den delen?

För att underhålla kyrkor, avlöna all personal, osv.

Citat:
Det är inte som att de bidrar med någon tjänst till sina medlemmar heller direkt då det i alla fall på min ort inte hålls regelbundna gudtjänster annat än vid 1a advent och liknande högtider.

Där tar du nog miste. Eller så syftar du på att det finns en kyrka lite närmre som det bara är extratillställningar i.

Citat:
Min analys är att medlemsavgiften är till för att någon sosse-akademiker betalt och på heltid ska kunna gå runt och lulla i sin morgonrocksliknande skrud. Det enda de har att locka med som är av något värde för allmänheten är att man får rätt att rösta i kyrkovalet, vilket verkar vara en plattform för allsjöns politiska engagemang nu för tiden.

Det går framför allt åt till kyrkoherdar, kyrkomusiker, vaktmästare osv.

Citat:
Om ni SK ska ha inflytande på resten av samhället och vara en politisk arena så borde medlemsavgiften slopas.

För det första borde SvK vara mindre brydda om inflytande på samhället, för det andra så finns det ingen logisk koppling mellan det och din slutsats.
Citera
2021-09-14, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
*nonsens*

Låter som att du gillar svenska kyrkan väldigt mycket
Citera
2021-09-14, 20:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Nej, jag är inte ens medlem. Jag har bara lite bättre koll än dig.
Citera
2021-09-14, 20:06
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:

Det låter som att han förstår svenska kyrkans uppdrag väldigt mycket.
Citera
2021-09-14, 20:09
Medlem
BIB3ls avatar
Det vore bättre om vi som stödjer Svenska Kyrkan betalade tionde.

Fast vem vill göra det nu när kyrkan tagits över av en vänster som inte ens vet vad den kristna tron har för innebörd och betydelse.
Citera
2021-09-14, 20:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l

Varför det?
Citera
2021-09-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l

Fast vem vill göra det nu när kyrkan tagits över av en vänster som inte ens vet vad den kristna tron har för innebörd och betydelse.

Problemet enligt mig är framför allt att SK drivs av politiska intressen och påverkar resten av samhället. Det andra skiter jag i.

Jag tror dock inte att SK har varit speciellt kristen på minst 100 år, inte ens före att den långa marchen genom institutionerna nådde fram till kyrkporten. Vad är det kristna i att sitta och sjunga den blomstertid och sen höra prästen (fenomenet präst är inte ens något som bibeln säger att församlingar ska ha) säga något fint om fred på jorden och kärlek? Det är ju så de har hållt på sedan länge. Det är andligt dött och världsligt, och de utbildade adjunkterna som ska agera präster verkar ha riktat in sig på antropologi snarare än teologi.
Citera
2021-09-14, 20:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Problemet enligt mig är framför allt att SK drivs av politiska intressen och påverkar resten av samhället. Det andra skiter jag i.

Där har du kärnan av problemet. Sekulära medlemmar röstar fram sekulära politiker som styr en allt mer sekulär kyrka.

Citat:
Jag tror dock inte att SK har varit speciellt kristen på minst 100 år, inte ens före att den långa marchen genom institutionerna nådde fram till kyrkporten. Vad är det kristna i att sitta och sjunga den blomstertid och sen höra prästen (fenomenet präst är inte ens något som bibeln säger att församlingar ska ha) säga något fint om fred på jorden och kärlek? Det är ju så de har hållt på sedan länge. Det är andligt dött och världsligt, och de utbildade adjunkterna som ska agera präster verkar ha riktat in sig på antropologi snarare än teologi.

Det är väldigt olika i olika församlingar. Det finns SvK-församlingar som är väldigt levande än i dag.
Citera
2021-09-14, 20:22
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Varför det?
Bra fråga. Då blev det vi troende, och inte brunsossarna som skulle styra. I den bästa av världar då.
Citera
2021-09-14, 20:34
Medlem
Citat:
Där har du kärnan av problemet. Sekulära medlemmar röstar fram sekulära politiker som styr en allt mer sekulär kyrka.

Det är väldigt olika i olika församlingar. Det finns SvK-församlingar som är väldigt levande än i dag.

Möjligt i någon liten bygd långt ute på vischan, men de församlingarna är nog räknade på en hand. Anledningen att jag säger så är att svensk kristenhet i sin helhet är försvinnande liten. Jag väntar mig inte att du ska förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in