Citat:
Ursprungligen postat av
mummadurr
Vanliga kyrkor har inga medlemsavgifter utan baserar sina inkomster på frivilliga gåvor, så varför ska detta gälla för svenska kyrkan?
För att det var den mest naturliga övergången från att vara skattefinansierad-
Citat:
Jag förstår heller inte riktigt vad det är man betalar för om man är medlem där. När det är dags att begrava någon så köper man väl kista och ordnar med saker via en begravningsbyrå. Och själva gravplatsen kan väl ta plats på kyrkogårdar som inte ägs av SK med för den delen?
För att underhålla kyrkor, avlöna all personal, osv.
Citat:
Det är inte som att de bidrar med någon tjänst till sina medlemmar heller direkt då det i alla fall på min ort inte hålls regelbundna gudtjänster annat än vid 1a advent och liknande högtider.
Där tar du nog miste. Eller så syftar du på att det finns en kyrka lite närmre som det bara är extratillställningar i.
Citat:
Min analys är att medlemsavgiften är till för att någon sosse-akademiker betalt och på heltid ska kunna gå runt och lulla i sin morgonrocksliknande skrud. Det enda de har att locka med som är av något värde för allmänheten är att man får rätt att rösta i kyrkovalet, vilket verkar vara en plattform för allsjöns politiska engagemang nu för tiden.
Det går framför allt åt till kyrkoherdar, kyrkomusiker, vaktmästare osv.
Citat:
Om ni SK ska ha inflytande på resten av samhället och vara en politisk arena så borde medlemsavgiften slopas.
För det första borde SvK vara mindre brydda om inflytande på samhället, för det andra så finns det ingen logisk koppling mellan det och din slutsats.