2021-09-14, 20:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Där har du kärnan av problemet. Sekulära medlemmar röstar fram sekulära politiker som styr en allt mer sekulär kyrka.

Det är väldigt olika i olika församlingar. Det finns SvK-församlingar som är väldigt levande än i dag.
Vilka? inte som kritik eller hån utan genuint intresserad. Mvh Onan.
Citera
2021-09-14, 20:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mummadurr
Möjligt i någon liten bygd långt ute på vischan, men de församlingarna är nog räknade på en hand. Anledningen att jag säger så är att svensk kristenhet i sin helhet är försvinnande liten. Jag väntar mig inte att du ska förstå.

Det finns levande SvK församlingar i storstäder också. Men visst går det åt fel håll. Det har det gjort länge.
Citera
2021-09-14, 20:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vilka? inte som kritik eller hån utan genuint intresserad. Mvh Onan.

T ex Klara församling i Stockholm, om nu arvet efter C-E Sahlberg än lever kvar.
Citera
2021-09-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mummadurr
Vanliga kyrkor har inga medlemsavgifter utan baserar sina inkomster på frivilliga gåvor, så varför ska detta gälla för svenska kyrkan?

Katolska kyrkan har också obligatorisk avgift, så Svenska kyrkan är inte ensamma. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkoavgift

Men Katolska kyrkan kanske inte heller är en vanlig kyrka, vad det nu är.
Citera
2021-09-14, 20:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
T ex Klara församling i Stockholm, om nu arvet efter C-E Sahlberg än lever kvar.
Skall besöka vid tillfälle då jag är intresserad av mina rötter.
Citera
2021-09-14, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Fast vem vill göra det nu när kyrkan tagits över av en vänster som inte ens vet vad den kristna tron har för innebörd och betydelse.
Det här låter som när hårdrockare dividerar om vid vilken skiva Metallica slutade räknas som Thrash
Citera
2021-09-14, 22:46
Avslutad
Citat:
För att underhålla kyrkor, avlöna all personal, osv.
Underhållet tycker jag faktiskt att skattebetalare bör kunna stå för. Det är viktiga historiska byggnader. Men präster och sådant bör komma från medlemsavgifter och donationer. Och om underhållet är skattefinansierat kan jag också tycka att de som vill nyttja kyrkan får betala en smärre hyra.

Men jag är faktiskt lite kluven här. Jag hatar religion och hoppas det kunde sopas bort helt från jordens yta. Men det finns många ensamma och fattiga gamlingar som går till kyrkan och mår oerhört bra av det, och det tycker jag samhället kan bjuda på, som en form av vård.
Citera
2021-09-15, 08:35
Medlem
spoilers avatar
"Prästen Lars Gårdfeldt, i Carl Johans församling i Göteborg, har bestämt sig för att sluta viga heterosexuella par.
Anledningen är den så kallade "väjningsrätten"..."

https://sverigesradio.se/artikel/prasten-lars-gardfeldt-jag-vagrar-viga-heteropar--2
Citera
2021-09-15, 10:44
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Underhållet tycker jag faktiskt att skattebetalare bör kunna stå för. Det är viktiga historiska byggnader. Men präster och sådant bör komma från medlemsavgifter och donationer. Och om underhållet är skattefinansierat kan jag också tycka att de som vill nyttja kyrkan får betala en smärre hyra.

Men jag är faktiskt lite kluven här. Jag hatar religion och hoppas det kunde sopas bort helt från jordens yta. Men det finns många ensamma och fattiga gamlingar som går till kyrkan och mår oerhört bra av det, och det tycker jag samhället kan bjuda på, som en form av vård.
Hörru du du. Den sortens falska argument hör hemma på brunvänsterns (som kapat stora delar av SvK) planhalva. Jag vill mena att du inte tillhör den gruppen.

Har du varit en del av en levande församling? Där gudstjänsten, samvaron och den underbara sång som kören levererar står i centrum.

I en sådan församling står eller sitter unga som gamla och bara känner hur själen fylls med kraft.
Citera
2021-09-15, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag menar i detta fallet både Svenska kyrkan och frikyrkor. I Svenska kyrkan har man sedan länge homoäktenskap och man försöker så vitt jag förstår det, att få frikyrkor att förbehållslöst acceptera homosexualitet.

Homosexualitet är ju väldigt accepterat i svenska samhället och i stort sett i hela västvärlden. Det är också lätt att förstå att homosexuella vill att deras läggning ska accepteras av kyrkan. Fast i en kristen kyrka anses Bibeln antingen vara Guds ord eller den skrift varpå kyrkans lära grundar sig, och denna skrift verkar inte vara så positiv till ovanstående läggning.

I gamla testamentet finns den kända (numera ökända) passagen om att en man som ligger med en annan man ska stenas. Även om ingen religion helt eller delvis grundad på denna skrift följer detta idag, kan det ändå tolkas som att gamla testamentets gud är väldigt negativ till denna läggning. Så har han ändrat sig och numera är helt positiv till homosexuellt umgänge?

Man kan ju hävda att kristna inte följer mycket annat i GT såsom förbjud mot tatueringar, långt hår eller att föräldrar har rätt att döda sina barn om de inte lyder. Det är kanske ett av de bästa argumenten för att kunna ignorera vissa passager i GT... Fast i Paulus brev i NT omnämns män som begår otukt med andra män inte heller i så positiva ordalag.

Så Bibeln är inte väldigt positivt till homosexuella handlingar. Kristina kyrkor grundar sin lära på Bibeln. Är det då lämpligt att homosexualitet och medföljande handlingar förbehållslöst ska accepteras av dessa kyrkor?

Förstår inte varför man som homosexuell vill gifta sig i kyrkan, eller ännu värre bli vigd av en präst som egentligen inte vill göra det.
Citera
2021-09-15, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Hörru du du. Den sortens falska argument hör hemma på brunvänsterns (som kapat stora delar av SvK) planhalva. Jag vill mena att du inte tillhör den gruppen.

Har du varit en del av en levande församling? Där gudstjänsten, samvaron och den underbara sång som kören levererar står i centrum.

I en sådan församling står eller sitter unga som gamla och bara känner hur själen fylls med kraft.
Jag förstår inte riktigt vad det är du säger emot i mitt inlägg?
Citera
2021-09-18, 05:18
Medlem
snigel1s avatar
https://sverigesradio.se/artikel/prasten-lars-gardfeldt-jag-vagrar-viga-heteropar--2

Ser att det redan är länkat. Men det här måste ju verkligen öka antalet medlemmar i SvK. Fler Lars till kyrkorna😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in