2021-09-13, 12:45
Medlem
PoljeXs avatar
Skrivklådan hos forumets normalt flitigaste ideologer tryter väl när en av de egna häktas för mord och dessutom ser ut som en riktig banjospelare

QUOTE=oskrivnaodds|77237471]Hur får du det till osannolikt att brott begåtts? Man häktas väl inte för intet? Följer med intresse men märkvärdigt tyst om detta..[/quote]
Citera
2021-09-13, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag försökte, uppenbarligen förgäves, skämta till det lite.

Den misstänkte häktades inte på grunden 'sannolika'.
Det kan indikera (1) att domstolen inte är övertygad om att brott begåtts och (2) att -om ett brott begåtts- det I så fall inte är den misstänkte som begått brottet.

Håller med om att det är väldigt tyst om detta.
Det kan bero på att det inte begåtts något brott men att av utredningstekniska skäl en närstående ändå blivit häktad.
Alla (?) minns väl fallet "Ingmar och mördarälgen"?

Så du har fel:
I Sverige kan man mycket väl bli häktad utan att ett brott ens begåtts.
Fler frågor?

Edit: Jag tycker det finns starka skäl till återhållsamhet vad gäller utpekanden av misstänkta och inte minst i detta ärendet.
En pappa, en tidigare ostraffad man, tillika politiker för ett av många svenskar avskytt parti, har hängts ut med namn och bild.
Osmakligt. Flashbackigt.

Eftersom han är misstänkt för *mord* kan vi nog utgå från att det är väldigt låg sannolikhet att man är osäker på om offret dött av naturliga skäl eller mord.

Edit:
Citat:
– Det är ett mord begånget den 3 september. I övrigt så kommer jag inte uttala mig om brottet och dess karaktär, säger Per-Erik Rinsell.

https://www.expressen.se/gt/sd-politiker-misstankt-for-mord/

Så du har fel. Det enda man är osäker på är om han är skyldig. Polisen anser att han sannolikt är den skyldige och efter en prövning av de bevisen som än så länge finns tillgängliga anser tingsrätten att det är skäligt att misstänka att han är skyldig.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2021-09-13 kl. 12:57.
Citera
2021-09-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Menar du att det är väldigt tyst ur ett mediaperspektiv? Jag tycker inte det är väldigt tyst, men några saker:

- Jag tror inte redaktionerna vet så mycket mer än vi gör. De vet alltså att mannen är häktad, men att det är på den lägre misstankegraden. De vet nog inte vem som är död.

- MGM har vad jag förstår tre barn. I kombination med misstankegraden, så motiverar det ju återhållsamhet.

- Kanske finns det inte så mycket mer att skriva, åtminstone utan att samtidigt indirekt implicera att det ett brott skett. Det är ändå ganska vanligt att under period från häktning till frisläppande, eller åtal lämnas, in så befinner vi oss i en tyst period

Jag tror det är ett misstag att låta mängden artiklar värdera misstankarna.
Får erkänna att jag uttryckte mig slarvigt.
Jag borde ha skrivit att det förvånar mig att inte MSM ännu hårdare (vad nu det skulle innebära i sak?) lyfter fram att det minsann är ännu en SD-politiker som är misstänkt för brott, dessutom för ett mord. Minsann!

I övrigt delar jag din bild, analys och slutsats rörande var ärendet står just nu och som jag redan skrivit, anser jag att det redan postats alldeles för mycket av info rörande denne hittills ostraffade person.

Det bekymrar mig att till och med erfarna flashbackianer låter sig dras in i uthängningar bara för att en åklagare har lyckats få en person häktad misstänkt för ett helt ospecificerat [ev] "mord".
Glöm inte hur mördarälgen inte bara dödade Ingemars fru, utan hur Polisen plus åklagare ödelade Ingemars rykte och liv. Utan att efteråt be Ingemar om ursäkt.
Senast redigerad av Carinah78 2021-09-13 kl. 13:12.
Citera
2021-09-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Eftersom han är misstänkt för *mord* kan vi nog utgå från att det är väldigt låg sannolikhet att man är osäker på om offret dött av naturliga skäl eller mord.

Edit:

Så du har fel. Det enda man är osäker på är om han är skyldig. Polisen anser att han sannolikt är den skyldige och efter en prövning av de bevisen som än så länge finns tillgängliga anser tingsrätten att det är skäligt att misstänka att han är skyldig.
Ang det jag fetat:
Återkom gärna när du läst på om fallet "Ingemar och mördarälgen".
Får se om du då är lika övertygad om vad som är ett mord och att man i varje läge blint måste lita på vad åklagare och utredare har kommit fram till.
Senast redigerad av Carinah78 2021-09-13 kl. 13:10.
Citera
2021-09-13, 13:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
När häktades den här Sverigedemokraten? Han blev ju häktad på skälig misstanke, och då ska han bara sitta häktad i en vecka. Sen ska han antingen omhäktas eller släppas fri.

Någon som vet när det kan vara dags för antingen omhäktning eller frisläppande?
Han häktades den 10/9

Edit: Mao ny förhandling nu på fredag
Senast redigerad av DreamTwister 2021-09-13 kl. 13:19.
Citera
2021-09-13, 13:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer

Edit:

Det kan ju förstås ske att någon frihetsberövas misstänkt för mord, utan att ett mord skett. Men nog är det så att om det gått ända till häktning så är det lite mindre vanligt.

Vi får se, men jag tolkar faktiskt inte åklagarens formulering så bokstavligt. Jag tror alltså inte att det är konstaterat att det faktiskt rör sig om mord. Knäckfrågan är nog i första hand hur BO dött, och om det går att påvisa att en annan person ligger bakom.
Citera
2021-09-13, 13:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Får erkänna att jag uttryckte mig slarvigt.
Jag borde ha skrivit att det förvånar mig att inte MSM ännu hårdare (vad nu det skulle innebära i sak?) lyfter fram att det minsann är ännu en SD-politiker som är misstänkt för brott, dessutom för ett mord. Minsann!

Det förvånar inte mig, utan tycker bevakningen är ungefär vad man kan vänta sig, givet misstankegraden, att det finns barn med i bilden och att MGM är tung lokalpolitiker. Jag ser alltså inte att det finns något i form, innehåll eller absolut mängd rapportering som talar för eller mot mannens eventuella skuld.
Citera
2021-09-13, 14:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag skrev medvetet endast ”obduktion”, menade alltså inte en rättsmedicinsk sådan. Även vid ej rättsmedicinska (dvs. kliniska) obduktioner kan misstankar väckas hos patologen, och det lämnas då vidare för en rättsmedicinsk undersökning. Obduktionen kan därför vara gjord, utan att rättsmedicinsk läkare undersökt kroppen än.

Min förståelse är att det är så det fungerar. Men, vet inte hur lång tid efter ett dödsfall en obduktion brukar genomföras?

Om någon dör utanför ett sjukhus och det inte är frågan om ett olycksfall så görs normalt alltid en obduktion. Den läkare som konstaterat dödsfallet beslutar då om en rättsmedicinsk obduktion om det inte finns omständigheter som gör att man direkt kan skriva ut en dödsattest. Då det inte är ovanligt att folk dör i sängen av slaganfall/hjärtinfarkt etc så görs i regel alltid rättsmedicinsk obduktion om det inte rör sig om personer över typ 70 år med känd sjukdomsbild. Dock är det alltid olika prioritet beroende på om det finns en misstanke om mord.

Det kan vara så att personen som dött är en åldrig kvinna med sjukdomsbild. Då har man kanske beordrat en vanlig klinisk obduktion men i samband med detta hittat avvikelser.
Citera
2021-09-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om någon dör utanför ett sjukhus och det inte är frågan om ett olycksfall så görs normalt alltid en obduktion. Den läkare som konstaterat dödsfallet beslutar då om en rättsmedicinsk obduktion om det inte finns omständigheter som gör att man direkt kan skriva ut en dödsattest. Då det inte är ovanligt att folk dör i sängen av slaganfall/hjärtinfarkt etc så görs i regel alltid rättsmedicinsk obduktion om det inte rör sig om personer över typ 70 år med känd sjukdomsbild. Dock är det alltid olika prioritet beroende på om det finns en misstanke om mord.

Det kan vara så att personen som dött är en åldrig kvinna med sjukdomsbild. Då har man kanske beordrat en vanlig klinisk obduktion men i samband med detta hittat avvikelser.

Låg denna äldre kvinnan hemma i hans bostad?
Vid misstanke om mord görs en rättsmedicinsk obduktion vilket inte är en vanlig obduktion, som utförs vid en naturlig död . Det är inte alltid en obduktion utförs öht utan det avgör läkaren eller om någon anhörig önskar en obduktion. Rättsmedicinsk obduktion begärs av polisen.
Senast redigerad av Browser 2021-09-13 kl. 16:28.
Citera
2021-09-13, 16:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Han häktades den 10/9

Edit: Mao ny förhandling nu på fredag

Då släpps han, "men misstankarna kvarstår" som det heter annars måste ju polisen erkänna sitt misstag. Det gör dom inte i första taget. Dom vill kunna göra så här, suga in någon i den närmsta omgivningen som rent statistiskt är sannolik GM.
Citera
2021-09-13, 19:49
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Låg denna äldre kvinnan hemma i hans bostad?
Vid misstanke om mord görs en rättsmedicinsk obduktion vilket inte är en vanlig obduktion, som utförs vid en naturlig död . Det är inte alltid en obduktion utförs öht utan det avgör läkaren eller om någon anhörig önskar en obduktion. Rättsmedicinsk obduktion begärs av polisen.

Det har väl inte framkommit vem BO är?

Om det nu skulle vara en äldre person så kanske det rör sig om ett klassiskt arvingemord. Någon som tröttnat på att vänta på en förmögen släkting uppe i åren.
Citera
2021-09-13, 20:15
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superurban08
När han var med i Miljöpartiet så var han ju normal, Nu ser man ju tydligt hur man blir hjärntvättad av SDs värderingar = slå kvinnor/mörda. Kvinnor har inget värde bland SD, till och med Jimm*e Åkess*ns fru lämnade honom!!!!!

Han blev radikal via SD
Tråkigt att störa din dröm men vad gäller våld och otrogenhet så är statistiken tydlig:

"Bombshell New Study Suggests that Liberals are Far More Likely to Commit Crime than Conservatives"
https://unclevladdi.blogspot.com/2017/01/bombshell-new-study-suggests-that.html

"Why Are Liberals Twice As Likely to Cheat As Conservatives?"
http://hardwick.fi/E%20pur%20si%20muove/why-are-liberals-twice-as-likely-to-cheat-as-conservatives.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in