2021-09-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Fast det där stämmer ju inte. De flesta vill ju inte riskera sina jobb såklart. Snacka med din läkare utan att vara dömande i din attityd så kommer nog en del ut. Min läkare var fly förbannad över vaccinationer av unga friska. Äldre pratade vi inte om.

Han är inte så påläst med andra ord. Låt mig gissa att han antingen har lite brytning eller är en äldre svensk stofil redo för pensionering?
Citera
2021-09-12, 23:48
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej, spelar väl inte så stor roll för mig visserligen. Men försvinner även denna restriktion 29/9?

Ingen aning.
Men det är först då det ska lättas på allvar, sen om det blir så eller om det blir en u-sväng likt förra hösten återstår att se.
Citera
2021-09-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Vi behöver vaccinera så många som möjligt i Världen. Ifall det uppstår ett överskott av vaccindoser, så vill jag se dessa skickas till länder med stort behov av vaccin.

Många länder i Sydamerika och Asien har hittills fått nöja sig med kinesiska vacciner med klen effekt. Invånarna i dessa länder skulle kanske bli glada över att få tillskott av västerländska vacciner? Dessa länders beroende av kinesiska vacciner, kan också bidra till att stärka Kinas inflytande. Det kan alltså ligga i västländernas egna intresse att vara generösa med vaccindoser. Därtill så är det naturligtvis som du nämner, att det ligger i allas gemensamma intresse att bekämpa virusets möjligheter att mutera.
Borde man inte skicka vaccin till några av Afrikas drygt 50 länder med i runda slängar 1 miljard invånare? Det är ju en större kittel än lilla Sydamerika. Dessutom är de ju närmare oss.
Citera
2021-09-13, 00:18
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Coronavirus är en virusfamilj som bland annat orsakar sjukdomar hos fåglar, däggdjur och människor. Hos människor orsakar de förkylning med halsont och hosta, och ibland lunginflammation. Vanligtvis är symptomen lindriga, men sjukdomarna kan i ovanliga fall vara dödliga.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Låter som nonsens. Ingen har identifierat något virus enligt förnekarexperterna.
Citera
2021-09-13, 00:20
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Du får nog gå in och ändra i Wikipediaartikeln så att den stämmer med dina åsikter? Det är ju trots allt det som Wikipedia är till för och därför man inte kan använda Wikipedia som källa på grundskolan.

Säger den att förkylningsvirus liknar coronavirus?
Citera
2021-09-13, 00:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Hälsosamma snubbe lyckades få original covid + 2 sprutor moderna o sen ändå dra på sig delta o bli riktigt sjuk.

https://youtu.be/jJxRRcQtFDA
Citera
2021-09-13, 00:39
Medlem
Citat:
Att skydda 70-åringen är en legitim poäng. Men det var inte den poängen i Jan Guillous debattinlägg.

Jag läste mellan raderna att Guillou är 77 år och vill gå ut på krogen och givetvis talar eller skriver han i eget intresse.
Men det är en legitim poäng att skydda sig själv från sjukdom.

Citat:

Att motivera en grupp att vaccinera sig, ser jag inte som ett berättigat syfte för vaccinpassen. Motivet för att vaccinera sig ska vara att skydda sig mot sjukdom, och på köpet hjälpa till att minska smittspridningen i samhället. Motivet ska inte vara att få tillgång till privilegier som makthavarna annars undanhåller.

I Danmark har huvudfokus varit skyddet av det allmänna och inte det privata. Vaccinet skall tas med motivationen att visa samhällelig solidaritet. Jag uppfattar att Guillou vill ha en dansk modell.
Senast redigerad av Svartheden 2021-09-13 kl. 00:42.
Citera
2021-09-13, 00:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

Det som Jan Guillou efterlyser, är att vaccinpassen ska vara ett påtryckningsmedel för att pressa ovilliga medborgare att ta vaccinet mot sin vilja.

Allt eftersom diskussionen om vaccinpass har förts, så har jag blivit allt mer negativ mot den sorts användning av vaccinpass som Jan Guillou önskar se. Är det någon annan som tänker på samma sätt som jag?
Vad ska annars ett vaccinpass vara till för?

Effekten blir ju uppenbart att de som inte har passet känner sig utanför även om man klär in motivet till passet i mer värdegrundsgenomlysta termer … Eller räknar man med att folk ska komma till insikt - biter råd, riktlinjer och rekommendationer på alla stollar här på FB?

Nu säger man att ett vaccinpass delar in folket i A- och B-grupper (låter som när ingen av jämställdhetsskäl skulle jobba hemifrån). Istället ska de som inte vaccinerar sig ”få skylla sig själva”.

Jaha, men då har vi skapat två grupper: De som får skylla sig själva och de som inte behöver det. Vad ska man göra åt ”skylla-sig-själva-gruppen”? Neka dem vård (eller att de får betala vad deras eventuella vård kostar)? Ska vi peka finger åt dem: ”Titta där, där är en som får skylla sig själv. Rätt åt hen.”..?
Citera
2021-09-13, 03:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Fler på sjukhus och IVA nu jämfört med samma tidounkt förra året... Cirka tre gånger fler just nu. Så det har börjat ökat mycket tidigare i höst med, förra året minskade det i Augusti - september och raka motsatsen i år...

I augusti var det däremot färre 2021:

1 augusti 2020: 35 IVA, 269 på sjukhus.
1 augusti 2021: 17 IVA, 111 på sjukhus.

12 september 2020: 15 IVA, 117 sjukhus.
12 september 2021: 58 IVA, 339 sjukhus.

Först i slutet av Oktober förra året kom det uppe i nuvarande nivåer... Och i november - December skenande det iväg som mest 2020.

Men säkert mycket rimligare i år att släppa på allt just då, innan man vet vad redan är tre gånger fler på sjukhusen/IVA innebär... (Källa: platz.se/Folkhälsomyndigheten)
Men enligt Carlson så har FOHM tittat på olika parametrar och gjort beräkningar och kommit fram till att det ska öka något och sedan bli lugnt och stabiliseras. Fohm har sagt att de kommer att kunna hantera det. Lika så har ju både Tegnell och Carlson sagt att det inte bli en fjärde våg. Dessa herrar har väl aldrig haft fel tidigare och har de det kommer de aldrig att erkänna det ändå.

Sedan har väl det visats sig vara ett vinnande koncept att släppa på restriktioner på hösten inför en ny säsong och det skulle inte förvåna mig om att inga nya restriktioner införs fören regionerna högljutt börjar kräva det.

Hade kunnat vara en fördel att erbjuda en tredje dos till riskgrupperna redan nu inför vintern. Men tyvärr finns det väl inga vetenskapliga studier på det ännu....
Citera
2021-09-13, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men enligt Carlson så har FOHM tittat på olika parametrar och gjort beräkningar och kommit fram till att det ska öka något och sedan bli lugnt och stabiliseras. Fohm har sagt att de kommer att kunna hantera det. Lika så har ju både Tegnell och Carlson sagt att det inte bli en fjärde våg. Dessa herrar har väl aldrig haft fel tidigare och har de det kommer de aldrig att erkänna det ändå.

Sedan har väl det visats sig vara ett vinnande koncept att släppa på restriktioner på hösten inför en ny säsong och det skulle inte förvåna mig om att inga nya restriktioner införs fören regionerna högljutt börjar kräva det.

Hade kunnat vara en fördel att erbjuda en tredje dos till riskgrupperna redan nu inför vintern. Men tyvärr finns det väl inga vetenskapliga studier på det ännu....

Ja, Tegnell och Co upphör aldrig att förvåna. Gång på gång är de för sena på bollen. De verkar verkligen i princip vilja ha en våg av döda åldringar igen innan de erkänner att det krävs en tredje dos. Varför inte ge den innan de börjar dö i mängder igen?

Samma sak med vaccin till 12-15-åringar. Pfizer är ju redan godkänt för dem i princip hela världen inklusive EU men Tegnell verkar vilja vänta in överfulla barnsjukhus innan han ändrar kurs där. Och vi vet ju alla att tids nog kommer även dessa barn vaccinerade så varför inte göra det nu istället för när det är försent.

Och inga masker i skolan. Vad ska man säga egentligen. I andra länder är det självklart att barn över två år bär mask på dagis och i skolan. Det är bevisat för länge sedan att det minskar smittan. Men inte ett ljud om det från Tegnell, istället bjuder han in corona till fest nu i och med skolstarten.

Det kommer bli en mörk vinter igen. Jag trodde att fanskapet skulle gått i pension vid det här laget men tyvärr för Sverige så klamrar han sig kvar.
Citera
2021-09-13, 04:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, Tegnell och Co upphör aldrig att förvåna. Gång på gång är de för sena på bollen. De verkar verkligen i princip vilja ha en våg av döda åldringar igen innan de erkänner att det krävs en tredje dos. Varför inte ge den innan de börjar dö i mängder igen?

Samma sak med vaccin till 12-15-åringar. Pfizer är ju redan godkänt för dem i princip hela världen inklusive EU men Tegnell verkar vilja vänta in överfulla barnsjukhus innan han ändrar kurs där. Och vi vet ju alla att tids nog kommer även dessa barn vaccinerade så varför inte göra det nu istället för när det är försent.

Och inga masker i skolan. Vad ska man säga egentligen. I andra länder är det självklart att barn över två år bär mask på dagis och i skolan. Det är bevisat för länge sedan att det minskar smittan. Men inte ett ljud om det från Tegnell, istället bjuder han in corona till fest nu i och med skolstarten.

Det kommer bli en mörk vinter igen. Jag trodde att fanskapet skulle gått i pension vid det här laget men tyvärr för Sverige så klamrar han sig kvar.
Förra läsåret kunde skolorna jobba förebyggande med distansundervisning. Den möjligheten har nu tagits bort för skolorna och enbart om FoHM rekommenderar skolorna att använda distansundervisning är det lov.

Detta trots att vi sett att den mängd distansundervisning vi haft i Sverige varit gynnsam för lärandet. Mer elever har fick gymnasiekompetens förra läsåret en tidigare.
Regeringen har beslutat om en ändring av den tillfälliga förordning som gäller för skolan under pandemin. När höstterminen börjar kommer fjärr- eller distansundervisning som huvudregel att kunna användas i öppna skolor endast om Folkhälsomyndigheten har lämnat en rekommendation om sådan undervisning.

Ändringen syftar till att undvika att mer långtgående åtgärder än nödvändigt vidtas för att förhindra smittspridning.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/07/narundervisning-i-skolan-ska-vara-huvudregeln-i-host/

Du kanske har rätt att 12-16 år kommer att vaccineras till slut oavsett. Jag känner en viss tveksamhet till vaccineringen av barn. Däremot tycker jag inte att man ska låta smittan härja obehindrat i skolorna. Sedan i slutet av förra hösten/ början av vintern så kunde vi se att barn och unga var den gruppen som hade flest antikroppar. Det är rimligt at tro att smittspridning förekommer bland den grupp som oftast är smittad, där den träffas. För barn blir då smittspridningen i skolan. I höst försvårar man alltså för skolorna att minska smitspridnigen samtidigt har man inte förberett vården för barn. Vi kunde läsa för ett tag sedan om att läkare var oroliga för att vi inte utökat barn vården nu inför hösten. Vi kommer att i höst och vinter inte enbart ha covid utan influensan är nu tillbaka. Vi såg redan i Indien och sedan i Indonesien att barn och gravida drabbades hårdare av deltan och oftare behövde vård.

Man borde ju helt klart förbereda sig lite. Om vi nu ska smitta ner alla våra barn så bör de som blir alvarligt sjuka få en riktigt bra vård.
Citera
2021-09-13, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag läste mellan raderna att Guillou är 77 år och vill gå ut på krogen och givetvis talar eller skriver han i eget intresse.
Men det är en legitim poäng att skydda sig själv från sjukdom.

I Danmark har huvudfokus varit skyddet av det allmänna och inte det privata. Vaccinet skall tas med motivationen att visa samhällelig solidaritet. Jag uppfattar att Guillou vill ha en dansk modell.
Han kan gå krogen idag, kunde det igår och rentav i förrgår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in