2021-09-12, 20:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jan Guillou spekulerar att Sverige är på väg mot katastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/jaLd3q/darfor-kan-vi-vara-pa-vag-mot-en-katastrof, idag

Jan Guillous inlägg är ett exempel på hur vaccinpass inte bör användas.

För att avgöra huruvida vaccinpass kan vara berättigade, så anser jag att en fråga är avgörande: Är vaccinpassens syfte att skydda mot smitta? Eller är vaccinpassens syfte att bestraffa individer som inte vill ta vaccin?

Jag anser att vaccinpass kan vara berättigade, såvida det handlar om att skydda infektionskänsliga människor mot virus. Därför kan vaccinpass kan ha en plats på exempelvis vårdavdelningar för patienter med dåligt immunförsvar.

Det som Jan Guillou förespråkar, är någonting helt annat.

Citat från Jan Guillou:
Men Danmark har, med distinkta och enkla politiska åtgärder, skaffat sig en betydligt högre vaccinationsgrad än Sverige. Tidigt införde man kravet på vaccinpass för att få gå på krogen och offentliga sammankomster. Och man har börjat vaccinera skolbarn från tolv år och uppåt.

Att sådana åtgärder fungerar förstår vem som helst, till och med våra journalistepidemiologer.
Säg åt danska män att de måste vaccinera sig för att kunna ta en bajer med kamraterna så kommer de att vaccinera sig fortare än kvickt. Därmed kommer man också åt den besvärligaste gruppen inom den ovaccinerade delen av befolkningen, män mellan 20 och 40 år.
...
Regeringen-Folkhälsomyndigheten avhände sig alltså ett gyllene tillfälle att få turbofart på den enda hittills bevisligen fungerande metoden att bekämpa pandemin. Hade man kopplat den nya friheten att dricka öl i grupp, gå på teater och trängas på sportarenor till det enkla och högst rimliga kravet att uppvisa ett vaccinpass vid entrén så hade läget varit ett helt annat. Nu kan vi i stället vara på väg mot en ny katastrof. Det kan till och med en kolumnist begripa.
Det som Jan Guillou efterlyser, är att vaccinpassen ska vara ett påtryckningsmedel för att pressa ovilliga medborgare att ta vaccinet mot sin vilja.

Allt eftersom diskussionen om vaccinpass har förts, så har jag blivit allt mer negativ mot den sorts användning av vaccinpass som Jan Guillou önskar se. Är det någon annan som tänker på samma sätt som jag?
Citera
2021-09-12, 20:52
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När det gäller nyare undervarianter till delta har vi inte så bra data. Är ju oroväckande om undervarianter tar över i regioner med hög vaccineringsgrad som Israel. Inte helt otänkbart att ay.12 eller ay.4 skulle kunna få rejäl spridning här under vintern tex.

Givetvis är framtiden oviss, håller med. Men våra myndigheter håller stenkoll på hur det utvecklar sig i världen. Jag har för mig du inte har förtroende för FHM men jag kan säga att jag har kikat på alla skandinaviska motsvarigheter till FHM och alla gör samma bedömning och analys av nuläget i frågan kring mutationer och vaccin .
Citera
2021-09-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

För att avgöra huruvida vaccinpass kan vara berättigade, så anser jag att en fråga är avgörande: Är vaccinpassens syfte att skydda mot smitta? Eller är vaccinpassens syfte att bestraffa individer som inte vill ta vaccin?

Jag anser att vaccinpass kan vara berättigade, såvida det handlar om att skydda infektionskänsliga människor mot virus. Därför kan vaccinpass kan ha en plats på exempelvis vårdavdelningar för patienter med dåligt immunförsvar.

Citat från Jan Guillou:
Men Danmark har, med distinkta och enkla politiska åtgärder, skaffat sig en betydligt högre vaccinationsgrad än Sverige. Tidigt införde man kravet på vaccinpass för att få gå på krogen och offentliga sammankomster. Och man har börjat vaccinera skolbarn från tolv år och uppåt.

Att sådana åtgärder fungerar förstår vem som helst, till och med våra journalistepidemiologer.
Säg åt danska män att de måste vaccinera sig för att kunna ta en bajer med kamraterna så kommer de att vaccinera sig fortare än kvickt. Därmed kommer man också åt den besvärligaste gruppen inom den ovaccinerade delen av befolkningen, män mellan 20 och 40 år.
...
Regeringen-Folkhälsomyndigheten avhände sig alltså ett gyllene tillfälle att få turbofart på den enda hittills bevisligen fungerande metoden att bekämpa pandemin. Hade man kopplat den nya friheten att dricka öl i grupp, gå på teater och trängas på sportarenor till det enkla och högst rimliga kravet att uppvisa ett vaccinpass vid entrén så hade läget varit ett helt annat. Nu kan vi i stället vara på väg mot en ny katastrof. Det kan till och med en kolumnist begripa.
Det som Jan Guillou efterlyser, är att vaccinpassen ska vara ett påtryckningsmedel för att pressa ovilliga medborgare att ta vaccinet mot sin vilja.

Allt eftersom diskussionen om vaccinpass har förts, så har jag blivit allt mer negativ mot den sorts användning av vaccinpass som Jan Guillou önskar se. Är det någon annan som tänker på samma sätt som jag?

Det er lidt sjovt at Jan Guillou skifter mellem at kalde det et coronapas og et vaccinepas. I Danmark har det aldrig været et vaccinepas, man har fint kunne bruge det efter en coronatest, eller overstået sygdom.

Om vaccination så ses som en pisk, eller en gulerod er meget individuelt. Det er meget lettere at blive stukket, så man ikke hele tiden skal time den næste test, så coronapasset er gyldigt.
Citera
2021-09-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Där har du fel. Ingen idé att diskutera mer. Ditt IQ är för lågt tyvärr. Det blir ingen meningsfulldiskussion då.

👍🤣
Citera
2021-09-12, 21:20
Medlem
Citat:

Citat från Jan Guillou:

...

Vaccinpass gör ju bådadera. Dels skyddar 70+ som vill gå på konsert en kväll, mot smitta.
Dels stärker det motivationen att vaccinera sig för grupper som har låg risk för allvarlig sjukdom såsom 20 åringar.

För den som inte vill vaccinera sig pga politiska eller religiösa skäl hjälper nog inte mycket men vaccinpass har ju fördelen att man slipper dom i utelivet, knappast en förlust.
Citera
2021-09-12, 21:29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Här är länderna som hanterat pandemin bäst
1. Tyskland
2. Kanada

3. Schweiz

4. Nya Zeeland

5. Australien

6. Norge

7. Sverige

8. Finland

9. Island

10. Nederländerna

Studien gjordes av Anholt Ipsos under juli och augusti 2021.
https://tt.omni.se/sveriges-varumarke-starkt-av-pandemin/a/47L1ma

Intressant att Australien är med som har fullt kaos nu med tvåsiffrigt döda varje dag och massor med smittfall och konstant lockdown. Känns som en väldigt godtycklig lista

Jag är själv nöjd med sveriges hantering, har det hellre som vi haft än som Australien har det. Eller som länder som kräver covidpass osv,..
Citera
2021-09-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Varifrån har du fått att vaccinet är genterapi?

Bitchute misstänker jag...

Det är allmän kunskap att de här vaccinen använder sig av RNA dvs en DNA-del för att programmera om en del av dina celler till att producera ett spik-protein. Tror att största delen av problemet med för många som tar vaccinet i onödan beror på kunskapsbrist, men det är ju inte så konstigt då saklig debatt och spridning av kunskap bannas på sociala medier och MSM där folk för det mesta hämtar sin information. Sorgligt egentligen, men tänk så här.

Vad tror du mest på? Tror du att sanningen är rädd för saklig debatt och spridning av kunskap, eller är det troligare att
lögnen kräver censur för att överleva?

Jag startade en tråd om huruvida de som tagit vaccin verkligen har rådfrågat sin doktor innan de gjorde det. Verkade inte som att många har gjort det, men kan säga att jag har gjort det, förutom att dessutom ägna mycket tid till att läsa på mig inom området.

Håll ut är rådet. Politikerna kan inte tysta läkarna för alltifd. Det kommer att släppa.
Senast redigerad av ManManne 2021-09-12 kl. 22:02.
Citera
2021-09-12, 22:12
Medlem
Citat:

Citat från Jan Guillou:

...

Det är klart man tänker på samma sätt som du. Hela idén är odemokratisk, bryter mot grundläggande mänskliga värden och är ovetenskaplig.
Citera
2021-09-12, 22:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Det är allmän kunskap att de här vaccinen använder sig av RNA dvs en DNA-del för att programmera om en del av dina celler till att producera ett spik-protein. Tror att största delen av problemet med för många som tar vaccinet i onödan beror på kunskapsbrist, men det är ju inte så konstigt då saklig debatt och spridning av kunskap bannas på sociala medier och MSM där folk för det mesta hämtar sin information. Sorgligt egentligen, men tänk så här.

Vad tror du mest på? Tror du att sanningen är rädd för saklig debatt och spridning av kunskap, eller är det troligare att

Jag startade en tråd om huruvida de som tagit vaccin verkligen har rådfrågat sin doktor innan de gjorde det. Verkade inte som att många har gjort det, men kan säga att jag har gjort det, förutom att dessutom ägna mycket tid till att läsa på mig inom området.

Håll ut är rådet. Politikerna kan inte tysta läkarna för alltifd. Det kommer att släppa.
Det är väldigt tydligt att du inte läst på nästan alls om hur DNA, RNA och mRNA fungerar vanligtvis i kroppen och inte heller hur mRNA från ett vaccin fungerar.

Tekniken i vaccinet är samma teknik som kroppen själv använder för att producera olika proteiner.

Kroppen omprogrammerar inte sig själv och vaccinet programmerar inte heller om kroppen.
Citera
2021-09-12, 22:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vaccinpass gör ju bådadera. Dels skyddar 70+ som vill gå på konsert en kväll, mot smitta.

Att skydda 70-åringen är en legitim poäng. Men det var inte den poängen i Jan Guillous debattinlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Dels stärker det motivationen att vaccinera sig för grupper som har låg risk för allvarlig sjukdom såsom 20 åringar.

För den som inte vill vaccinera sig pga politiska eller religiösa skäl hjälper nog inte mycket men vaccinpass har ju fördelen att man slipper dom i utelivet, knappast en förlust.

Att motivera en grupp att vaccinera sig, ser jag inte som ett berättigat syfte för vaccinpassen. Motivet för att vaccinera sig ska vara att skydda sig mot sjukdom, och på köpet hjälpa till att minska smittspridningen i samhället. Motivet ska inte vara att få tillgång till privilegier som makthavarna annars undanhåller.
Citera
2021-09-12, 22:34
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne

Nämn en svensk överläkare/forskare på ett svensk universitetssjukhus som avråder oss från vaccin ? Förutsatt att vi inte har någon sjukdom. Dvs om vi glömmer media en stund!
Citera
2021-09-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nämn en svensk överläkare/forskare på ett svensk universitetssjukhus som avråder oss från vaccin ? Förutsatt att vi inte har någon sjukdom. Dvs om vi glömmer media en stund!

Han hittar bara på så klart. Ingen idé att diskutera seriöst med foliehattar tyvärr.

Några enstaka outliers bland läkare lär väl finnas. Typ någon socialmedicinare som misstror big pharma, men överlag så är ju den medicinska professionen fullt enig att alla över 12 års ålder som inte har en livshotande allergi mot en beståndsdel i vaccinet bör ta vaccinet. Och i oktober lär detta utökas till alla över 5 års ålder från vad det ser ut.
Senast redigerad av Harrywinston 2021-09-12 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in